Uczeń trudny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Absencja uczniowska w szkole –
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Raport o stanie szkoły Zespół Szkół w Bratkowicach.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Przygotowania szkół na przyjęcie dzieci 6 letnich do klas I.
Izabela Kołodziejczyk
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Motywacja do nauki.
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Szkoła Współpracy.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Learning Innovative Teaching Łódź, Polska - Örebro, Szwecja.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Co wpływa na uczenie się uczniów?
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Uczeń trudny

Każdy uczeń jest trudny! (prof. S. Żurek) Przeszkody, komplikacje, problemy są naturalnym zjawiskiem sprzężonym z ludzką aktywnością. Są jednym z czynników stymulujących indywidualny rozwój osoby ponieważ zwiększają zainteresowanie i wzmacniają motywację działania.

Do podstawowych objawów trudności ucznia należą: - nieposłuszeństwo, - konflikty w kontaktach społecznych, - lenistwo, - kłamstwo, - zaburzenia koncentracji, - wykroczenia przeciw mieniu, - agresywność, - wagary i ucieczki, - lękliwość, - nadużywanie środków odurzających..

Rodzaje trudności: 1. krótkotrwałe i długotrwałe 2. jawne i utajone 3. wychowawcze i przedmiotowe

Trudności wychowawcze: Są cztery odmiany zachowań uczniów trudnych w szkole: 1. zachowania agresywne 2. zachowania powściągliwe (izolowanie i lęk) 3. zachowania niedojrzałe 4. zachowania delikwentne (poważne wystąpienie przeciw normom moralnym)

Trudności przedmiotowe: Wyróżnia się tu pięć grup uczniów: * uczniowie słabi – mają ograniczone zdolności, niskie oczekiwania, nie nadążają za programem, co powoduje rezygnację, ale starają się, na ile mogą * uczniowie z syndromem porażki – niski poziom oczekiwanego sukcesu, porażki tłumaczą brakiem zdolności, a nie niskim wkładem, skutkiem tego jest frustracja * uczniowie z potrzebą nadmiernej ochrony dobrego samopoczucia – zarówno słabi jak i zdolni, ważniejsza jest dla nich opinia rówieśników * uczniowie słabi choć pilni -niska samoocena, pracują poniżej swoich możliwości * uczniowie apatyczni, nie zainteresowani nauka szkolną – nauka jest bezwartościowa i bezsensowna

Trudności jawne i utajone: Trzy grupy czynników powodujących niepowodzenia w szkole: * pedagogiczne – wynikają z niewystarczających kompetencji nauczyciela, ze słabego przygotowania do zajęć, negatywnego stosunku do pracy i uczniów, złe warunki w szkole, brak motywacji do nauki i wadliwy stosunek dziecka do pracy * biopsychiczne – kłopoty zdrowotne, zaburzenie procesów poznawczych, problemy osobowości, problemy wzroku, słuchu itp. * społeczno-ekonomiczne – dysfunkcyjna rodzina, alkoholowe problemy rodziców i uczniów, bieda, patologie społeczne, złe metody wychowawcze (zbytnie pobłażanie czy wygórowane wymagania, zbyt duża dyscyplina)

Indywidualizacja jest formą pomocy w uczniowskich niepowodzeniach. Indywidualizacja to dostosowanie wymagań, środków i metod do indywidualnych potrzeb ucznia.

Jak pracować z uczniem trudnym? Formy pracy: - poznanie uczniów, - aktywizowanie do działania, - natychmiastowa interwencja w momencie zachowań nieprzystosowanych, - zróżnicowanie pracy domowej, - ustalenie partii materiału do nauczania i określenie terminu pytania, - stopniowanie trudności zadań: od łatwych do coraz trudniejszych, - ocenianie pracy ucznia pozytywnie, nie nadużywanie ocen niedostatecznych.

Każdy problem należy traktować indywidualnie Każdy problem należy traktować indywidualnie. Pierwszym krokiem indywidualizacji jest rozpoznanie, z jakim rodzajem ucznia mamy do czynienia. Metody pracy: * wzrokowcy – tabele, notatki, ilustracje do tekstów, ilustracje do zadań z kłopotliwymi wyrazami, tworzenie podpisów do obrazków, pytania na podstawie ilustracji, tekst zapisywany na schemacie, mapy miejsc w tekstach, charakterystyka bohaterów przez rysowanie portretów, plakaty do tekstów, anagramy, rebusy, tworzenie komiksów, gazet * słuchowcy - słuchanie tekstów i wyszukiwanie w nich zdań, czytanie z podziałem na role, rymowanki, wierszowane dyktanda, homofonowe rymowanki, wchodzenie w role, * kinestetycy – malowanie i pisanie w powietrzu, ćwiczenia ruchowe, kalambury, gry planszowe, karciane, gry zorganizowane w obrębie całej sali, drama, ujęcia filmowe, gry RPG

W nauczaniu ucznia trudnego ważne są relacje między nauczycielem a uczniem, w których każda strona uznaje kompetencje własne i cudze. Nauczyciel powinien pomagać uczniom trudnym w dotarciu do wiedzy, doradzać w porządkowaniu informacji, planować kształcenie, uwzględniając w nim różne formy organizacyjne. W szkołach winna być również prowadzona diagnoza i terapia pedagogiczna. Jeśli te działania są rzetelnie prowadzone, można w porę wykryć i skorygować problemy, które mogłyby lec u podstaw przyszłych niepowodzeń szkolnych.

Koniec