Perspektywy i kierunki integracji transportu publicznego w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czynniki wzrostu komunikacji miejskiej na przykładzie Białej Podlaskiej Kielce 9 października 2012 r.
Advertisements

Opracowanie: zespół WIM, WI, ZDiUM, WTR pod przewodnictwem POKE marzec 2010 r. Obsługa komunikacyjna UEFA EURO 2012 TM.
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Projekt Uchwały Rady Miejskiej w Mielcu
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Strategia działania KZK GOP na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
SITK Radom - XX Radomskie Dni Techniki
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
Prywatyzacja usług publicznych.
Marketing w transporcie
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
W AGLOMERACJI KRAKOWSKIEJ
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Problemy drogowego regionalnego transportu publicznego materiał na posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki.
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Potrzeby Przewozów Regionalnych w obliczu rozwoju kolei dużych prędkości Warszawa,
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Panel: Transport komunalny
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Transport drogowy na Mazowszu
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
Zakopane 25 października 2018
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

Perspektywy i kierunki integracji transportu publicznego w Polsce dr Hubert Kołodziejski Przewodniczący Komisji Zarządów Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej Kutno, 11 kwietnia 2013 r.

Podstawowe czynniki dezintegracji systemów transportu miejskiego Liberalizacja rynków transportu miejskiego Wprowadzenie zasad gospodarki rynkowej w transporcie miejskim Wykorzystanie mechanizmu konkurencji na rynkach transportu miejskiego Prywatyzacja wybranych elementów systemów transportu miejskiego Zróżnicowanie systemów organizacji i zarządzania transportem miejskim

Przejawy dezintegracji systemów transportu miejskiego Różne rodzaje taryf stosowane przez organizatorów transportu miejskiego, operatorów i przewoźników Różny poziom opłat za podróże realizowane na tę samą odległość Brak efektywnej koordynacji rozkładów jazdy różnych środków transportu Nieefektywne wykorzystanie potencjału transportowego oraz infrastruktury transportowej

Cele integracji transportu miejskiego Zaoferowanie wyższej jakości usług niż w sytuacji dezintegracji transportu zbiorowego Podniesienie konkurencyjności transportu zbiorowego wobec transportu indywidualnego Racjonalizacja kosztów funkcjonowania systemu transportu miejskiego Współudział transportu miejskiego w rozwoju miast (aglomeracji) i regionów.

Kontekst integracji transportu miejskiego Integracja nie może być celem samym w sobie, a przede wszystkim nie powinna być realizowana za pomocą rozwiązań organizacyjno-prawnych ograniczających adaptacyjność i elastyczność systemu transportu zbiorowego. Integracja transportu zbiorowego wymaga zazwyczaj zaangażowania dodatkowych środków publicznych, co następuje w sytuacji braku możliwości jednoznacznej oceny, czy podjęte działania noszą znamiona racjonalności, czy też zostały podjęte ze względów politycznych. Zintegrowany system transportu zbiorowego ma służyć pasażerom i ich oczekiwania powinny być uwzględniane jako najważniejsze w procesie projektowania zintegrowanej oferty przewozowej.

Poziomy integracji transportu pasażerskiego w miastach Integracja usług organizatorów/przewoźników transportu zbiorowego na obszarze miasta (aglomeracji) Integracja usług przewoźników transportu zbiorowego o różnym zasięgu (lokalnego z regionalnym, krajowym, międzynarodowym) Integracja transportu zbiorowego i transportu indywidualnego

wspólnego systemu taryfowo-biletowego; koordynacji rozkładów jazdy; Integracja usług organizatorów/przewoźników transportu zbiorowego na obszarze miasta (aglomeracji) Pełna integracja usług transportu zbiorowego oznacza łączenie ofert poszczególnych organizatorów/przewoźników realizujących przewozy na obszarze miasta (aglomeracji) w jedną ofertę. Możliwe jest również zróżnicowanie zakresu integracji, która może dotyczyć: wspólnego systemu taryfowo-biletowego; koordynacji rozkładów jazdy; koordynacji układu linii komunikacyjnych; wspólnego systemu informacji; wspólnego standardu techniczno-eksploatacyjnego usług; wspólnej infrastruktury (przystanków, pętli, miejsc postojowych, pomieszczeń socjalnych, sanitariatów itp.).

Integracja usług przewoźników transportu zbiorowego o różnym zasięgu (lokalnego z regionalnym, krajowym, międzynarodowym) Najistotniejszymi elementami, które powinny zostać zintegrowane w ramach obszaru miasta (aglomeracji) są: infrastruktura, która powinna umożliwiać dogodne warunki przesiadania się i oczekiwania na pojazdy przedsiębiorstw transportowych realizujących przewozy o zróżnicowanym zasięgu; system informacji, ze szczególnym uwzględnieniem informacji o komplementarności oferty różnych rodzajów transportu zbiorowego; rozkłady jazdy, których koordynacja powinna polegać przede wszystkim na dopasowaniu rozkładów miejskiego transportu zbiorowego do rozkładów jazdy przewoźników o zasięgu regionalnym, krajowym, międzynarodowym.

Integracja transportu zbiorowego i transportu indywidualnego (1/2) Do kluczowych aspektów związanych z tym poziomem integracji można zaliczyć: wspólną infrastrukturę umożliwiającą łączenie podróży realizowanych transportem zbiorowym i transportem indywidualnym (np. parkingi dla samochodów i rowerów stanowiące element zintegrowanych węzłów przesiadkowych); wspólne usługi umożliwiające łączenie podróży realizowanych transportem zbiorowym i transportem indywidualnym (np. wypożyczalnie samochodów i rowerów, między innymi umożliwiające oddanie środka transportu w innym miejscu, niż to w którym nastąpiło wypożyczenie); oferowanie dodatkowych usług w zintegrowanych węzłach przesiadkowych właścicielom samochodów i rowerów (np. serwis, czyszczenie i konserwacja samochodów i rowerów);

Integracja transportu zbiorowego i transportu indywidualnego (2/2) umożliwienie przewożenia rowerów za pomocą środków transportu zbiorowego (np. w wydzielonych strefach wewnątrz środka transportu, w specjalnych bagażnikach przystosowanych do przewozu rowerów); wspólny system informacji, ze szczególnym uwzględnieniem bieżącej informacji o warunkach podróży w ramach systemu transportu miejskiego i możliwości korzystania ze zintegrowanej oferty transportu zbiorowego i transportu indywidualnego; wspólny system zarządzania ruchem umożliwiający płynne dostosowania do zmieniającego się natężenia i kierunków ruchu z uwzględnieniem określonych priorytetów dla podróży pieszych i rowerowych oraz realizowanych transportem zbiorowym.

Współpraca międzygminna na wspólnych rynkach transportowych Celem współdziałania gmin na powiązanych funkcjonalnie obszarach zurbanizowanych powinno być: zintegrowanie oferty przewozowej, w szczególności wprowadzenie jednolitej taryfy komunikacyjnej, określenie zakresu współdziałania i roli poszczególnych środków transportu (metra, kolei miejskiej, tramwaju, trolejbusu, autobusu, samochodu osobowego), projektowanie wspólnego dla całego obszaru zurbanizowanego układu linii, ochrona środowiska naturalnego.

Perspektywy integracji transportu publicznego w Polsce (1) Priorytetowe traktowanie kwestii związanych z integracją systemów transportu zbiorowego w dokumentach programowych Unii Europejskiej Możliwość pozyskiwania środków z Unii Europejskiej na realizację przedsięwzięć integrujących transport miejski na jego poszczególnych poziomach Wprowadzenie w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym podstawowego założenia, że „publiczny transport zbiorowy odbywa się na zasadach konkurencji regulowanej, …, z uwzględnieniem potrzeb zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego”

Perspektywy integracji transportu publicznego w Polsce (2) Nadanie w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym wysokiej rangi zagadnieniom związanym z organizacją transportu publicznego i wprowadzenie obowiązku koordynacji pewnych działań (np. w zakresie planowania) Poszukiwanie rozwiązań przeciwdziałających zwiększaniu roli motoryzacji indywidualnej w obsłudze komunikacyjnej miast Dążenie władz jednostek samorządu terytorialnego do optymalizacji nakładów finansowych przeznaczanych na publiczny transport zbiorowy

Perspektywy integracji transportu publicznego w Polsce (3) Wprowadzanie innowacji technicznych i technologicznych ułatwiających integrację transportu miejskiego Wysoka ranga bezpośredniości połączeń, jako postulatu przewozowego, wymuszająca konieczność współdziałania organizatorów/przewoźników w sferze organizacji usług i zapewnienia właściwej obsługi klientów w węzłach przesiadkowych Rosnące doświadczenie organizatorów związane z rozliczaniem zintegrowanych rozwiązań, np. w zakresie systemu taryfowo-biletowego

Sposoby przemieszczania się do pracy w obszarach metropolitalnych Trójmiasto Konurbacja Śląska Kraków Łódź Poznań Warszawa Wrocław Samochód 43,5 43,9 41,7 40,1 46,8 42,9 48,9 Autobus 32,6 41,6 37,1 41,1 25,7 51,4 33,8 Tramwaj 6,8 14,3 26,5 28,9 23,1 21,7 Metro - 16,2 Kolej 12,8 3,2 1,1 1,0 3,4 6,0 2,5 Rower 4,5 6,1 3,7 5,8 7,6 5,5 7,7 Piechotą 29,2 28,0 18,5 21,6 26,0 20,4 26,4 Źródło: M.Smętowski, B.Jałowiecki, G.Gorzelak, Obszary metropolitalne w Polsce: problemy rozwojowe i delimitacja, „Raporty i analizy EUROREG” 2009, nr 1, s.71.

Saldo migracji wahadłowych w wybranych polskich miastach 2006 r. Miasto Wyjazdy Dojazdy Saldo Warszawa 12 808 167 407 154 599 Katowice 11 936 104 228 92 292 Kraków 8 855 61 863 53 008 Poznań 14 209 61 488 47 279 Wrocław 6 636 41 845 35 009 Łódź 8 934 31 967 23 033 Gdańsk 12 250 30 744 18 494 Źródło: R.Bul, Dojazdy ludności do pracy w poznańskim obszarze metropolitalnym, „Transport Miejski i Regionalny” 2011, nr 7-8, s. 33.

Proces starzenia się społeczeństwa polskiego na przykładzie zmian ekonomicznej struktury wieku prognoza Struktura wiekowa mieszkańców ogółem Wiek przedprodukcyjny 27,6% 24,4% 20,6% 18,7% 18,4% Wiek produkcyjny 58,7% 60,8% 63,9% 64,4% 59,5% Wiek poprodukcyjny 13,8% 14,8% 15,5% 16,9% 22,1% Struktura wiekowa mieszkańców miast 26,3% 22,4% 18,6% 17,1% 17,5% 61,0% 63,3% 66,0% 65,2% 58,4% 12,8% 14,3% 15,4% 17,7% 24,0% Struktura wiekowa mieszkańców wsi 29,7% 23,8% 21,2% 19,7% 54,9% 56,8% 63,2% 61,1% 15,6% 19,3% Źródło: Podstawowe informacje o rozwoju demograficznym Polski do 2012 roku oraz Rocznik Demograficzny 2012, GUS

Kluczowe kwestie związane z procesem integracji transportu miejskiego w aglomeracjach Czy gminy tworzące aglomerację chcą ze sobą współpracować w celu stworzenia jednego, zintegrowanego systemu transportu miejskiego? Jaka jest skłonność gmin do przekazania swoich kompetencji w zakresie organizacji i zarządzania transportem miejskim do wyodrębnionego organizatora transportu miejskiego? Jaki powinien być mechanizm rozliczania kosztów funkcjonowania zintegrowanego systemu transportu miejskiego? Jak powinny być dzielone przychody generowane w ramach zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego? Jak powinna wyglądać zintegrowana oferta transportu miejskiego i czy gminy są w stanie finansować koszty takiej oferty?

Kluczowe kwestie związane z procesem integracji transportu miejskiego w aglomeracjach Czy gminy tworzące aglomerację chcą ze sobą współpracować w celu stworzenia jednego, zintegrowanego systemu transportu miejskiego? Jaka jest skłonność gmin do przekazania swoich kompetencji w zakresie organizacji i zarządzania transportem miejskim do wyodrębnionego organizatora transportu miejskiego? Jaki powinien być mechanizm rozliczania kosztów funkcjonowania zintegrowanego systemu transportu miejskiego? Jak powinny być dzielone przychody generowane w ramach zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego? Jak powinna wyglądać zintegrowana oferta transportu miejskiego i czy gminy są w stanie finansować koszty takiej oferty?

Plan transportowy jako instrument integracji transportu publicznego Plan transportowy określa w szczególności: sieć komunikacyjną, na której jest planowane wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej ocenę i prognozy potrzeb przewozowych przewidywane finansowanie usług przewozowych preferencje dotyczące wyboru rodzaju środków transportu zasady organizacji rynku przewozów pożądany standard usług przewozowych w przewozach o charakterze użyteczności publicznej przewidywany sposób organizowania systemu informacji dla pasażera

Podsumowanie (1/3) Za podstawowe cele integracji transportu miejskiego można uznać: zaoferowanie wyższej jakości usług niż w sytuacji dezintegracji transportu zbiorowego; podniesienie konkurencyjności transportu zbiorowego wobec transportu indywidualnego; racjonalizację kosztów funkcjonowania systemu transportu miejskiego; współudział transportu miejskiego w rozwoju miast (aglomeracji) i regionów.

Podsumowanie (2/3) Integracja nie może być celem samym w sobie, a przede wszystkim nie powinna być realizowana za pomocą rozwiązań organizacyjno-prawnych ograniczających adaptacyjność i elastyczność systemu transportu zbiorowego. Podstawowe kierunki integracji transportu publicznego to: integracja usług organizatorów/przewoźników transportu zbiorowego na obszarze miasta (aglomeracji), integracja usług przewoźników transportu zbiorowego o różnym zasięgu (lokalnego z regionalnym, krajowym, międzynarodowym), integracja transportu zbiorowego i transportu indywidualnego.

Podsumowanie (3/3) Można wskazać przesłanki pozwalające pozytywnie ocenić perspektywy integracji transportu publicznego w Polsce. W praktyce jednym z najważniejszych problemów związanych z integracją taryfowo-biletową jest wypracowanie metod rozliczeń satysfakcjonujących wszystkich uczestników integracji. Istotną barierą wpływającą na proces integracji publicznego transportu zbiorowego są regulacje prawne, np. odnoszące się do ustawowych uprawnień do przejazdów bezpłatnych i ulgowych oraz braku możliwości otrzymywania przez przewoźników kolejowych refundacji z tytułu tych ustawowych uprawnień w przypadku wprowadzenia jednego, wspólnego kolejowo-komunalnego biletu.