Małe przedsiębiorstwa wodociągowe w Polsce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Advertisements

Wniosek o zatwierdzenie taryf na okres r.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Zarządzanie finansami w NGO
Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Grupy producentów rolnych
Gmina Miejska Mielec Zmiana stawek podatkowych i innych obciążeń w 2009 roku.
elektronicznego fakturowania
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Zalecenia w sprawie nadzoru nad małymi zakładami wodociągowymi w systemie zaopatrzenia w wodę do spożycia - Kompendium dla urzędów zdrowia - Uwagi.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA Nadzór
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA – PODSTREFA OŚWIĘCIM
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
r., godz – 15.00, – Ochrona danych medycznych
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
ŚWIATOWY TYDZIEŃ WODY 2011.
Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
Jak wygrać z twardą wodą
Usuwanie z wody żelaza i manganu
System zbiorowego zaopatrzenia w wodę dla miasta Słupska
POPRAWA JAKOŚCI WODY W BIAŁYMSTOKU Nr Projektu 2001/PL/16/P/PE/024 Projekt ten, współfinansowany przez Unię Europejską, przyczynia się do zmniejszenia.
Ubezpieczenie wypadkowe
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Taryfa cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków stosowane przez Goleniowskie Wodociągi i Kanalizację Sp.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
RAZEM DLA ŚRODOWISKA Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap.
Podatki Dalej. Vat W dniu 1 maja 2004r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535,
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Co dziś jest najważniejsze w ZWiK? Łódź, marzec 2011 r. Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Łodzi Materiał na konferencję prasową w dniu 17 marca.
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
   Praca dyplomowa inżynierska
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004r. (Dz.U nr 22, poz. 169) w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w.
Projekt zmian niektórych artykułów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego Warszawa, styczeń 2012.
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Cel badań – Uzyskanie informacji jaką wiedzę posiadają mieszkańcy Krakowa na temat segregacji odpadów – Uzyskanie informacji w jaki sposób mieszkańcy.
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
Katedra Prawa o Wykroczeniach
Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
OPRACOWAŁA: ANNA TUŁA - NOWACIŃSKA PODSTAWA PRAWNA: 1.§ 1 ust. 4 ramowego statutu publicznego szkoły, stanowiącego załącznik nr 2 do Rozporządzenia.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Zapis prezentacji:

Małe przedsiębiorstwa wodociągowe w Polsce. PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA Małe przedsiębiorstwa wodociągowe w Polsce. Bogna Wichrowska Dorota Bevanda Warszawa, dnia 18-19czerwca 2009 r.

Przepisy prawne Ustawa z dnia 07.06.2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) z późn. zmianami tekst jednolity Dz. U. Nr 123, poz.858 z 2006 r. Ustawa z dnia 22 .04. 2005 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 85, poz. 729) Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 61, poz. 417) Dyrektywa 98/83/EC z dnia 03.11.1998 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (L.dz. 330/31)

Woda wykorzystywana do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia w 68,5 % pochodzi z ujęć podziemnych i w 31,5 % z ujęć powierzchniowych. Z ujęć powierzchniowych, najczęściej w kraju wykorzystywanych przez duże wodociągi zaopatrywane są największe aglomeracje miejskie i przemysłowe np. województwo śląskie czy łódzkie czy Warszawa.

Obecnie obowiązujące przepisy prawne dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi nie obejmują w pełni swoim zakresem wszystkich podmiotów zajmujących się ujmowaniem, uzdatnianiem lub dystrybucją wody. Urządzenia do zaopatrywania w wodę i ocena jakości wody do spożycia przez ludzi (wartości bezwzględne) Wyszczególnienie   Liczba urządzeń ogółem w: 2007 r. 2008 r. Różnica 1 2 3 4 A. Wodociągi zbiorowego zaopatrzenia ludności w wodę Wodociągi o produkcji [m3/d] <100 7365 7326 x -39 100-1000 4543 4369 -174 1000-10000 665 657 -8 10000-100000 63 58 -5 >100000 5 razem 12640 12415 720 -225 B. Indywidualne ujęcia wykorzystywane do celów publicznych lub działalności gospodarczej Produkujące <10m3/d / Zaopatrujące<50 osób 6 126,00 74,00 C. Inne urządzenia dostarczające wodę studnie 7 1610 564 8 25 38

Przepisy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków regulują jedynie zaopatrzenie w wodę prowadzone przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne prowadzące działalność gospodarczą zgodnie z przepisami o swobodzie działalności gospodarczej. W rzeczywistości zaopatrzeniem w wodę zajmują się również takie podmioty jak szpitale ujmujące wodę z własnych ujęć czy też gospodarstwa pomocnicze przy zakładach karnych, jednostkach wojskowych czy szkoły. Podmioty te produkują wodę na potrzeby własne, ale zdarza się też, że sprzedają ją podmiotom zewnętrznym. W ewidencji stacji sanitarno-epidemiologicznych w roku 2008 znajdowało się 6797 tego typu podmiotów produkujących blisko 590 000 m3 wody / dobę.

Są to przede wszystkim: 28 szpitali ujmujących wodę z własnych ujęć – produkcja 48 300 m3 wody / dobę, 8 gospodarstw pomocniczych przy zakładach karnych - produkcja 5900 m3 wody / dobę, 135 gospodarstw pomocniczych przy jednostkach wojskowych – produkcja 2050 m3 wody / dobę, 825 obiektów turystycznych – produkcja 12 700 m3 wody / dobę, 373 zakłady zajmujące sie wytwarzaniem lub przetwarzaniem żywności – produkcja 194 000 m3 wody / dobę, - inne – 3854 – produkcja 230 000 m3/dobę, a także osoby fizyczne i spółki eksploatujące wodociągi np. po PGR.

Ludność zarówno w miastach, jak i na wsi zaopatrywana była w wodę lepszej jakości, jeśli dostarczana była z przedsiębiorstw o większej wydajności. Jednostki pracujące z mniejszą wydajnością miały większe problemy z dostarczaniem odbiorcom odpowiedniej jakości wody. Średnio 87% mieszkańców miast piło wodę o jakości zgodnej z wymaganiami określonymi w przepisach rozporządzenia [3]. Należy zaznaczyć, że przedsiębiorstwa wodociągowe o największej wydajności zaopatrywały blisko 100% konsumentów na terenie miast w wodę najlepszej jakości. Tylko 74% procent ludności z terenów miejskich otrzymywało wodę dobrej jakości dostarczaną przez przedsiębiorstwa o najmniejszej wydajności, a blisko 26 % odbiorców tej kategorii podmiotów piło wodę niespełniającą odpowiednich wymagań.

Zaopatrzenie ludności w wodę na terenach miejskich i wiejskich. W roku 2008 tereny wiejskie nie były zaopatrywane w wodę przez podmioty produkujące wodę powyżej 100 000 m3/dobę. Histogramy 1 i 2 przedstawiają odsetek ludności zaopatrywanej w wodę odpowiadającą i nieodpowiadającą wymaganiom rozporządzenia [3] na terenie kraju, odpowiednio dla obszarów miejskich i wiejskich w roku 2008.

% jakość wody odpowiadającej lub nieodpowiadającej wymaganiom rozporządzenia [3] na terenach miejskich i wiejskich przedstawiono kolejno na histogramach 3 i 4. Z Lp. Parametr Najwyższa dopuszczalna wartość   Liczba mikroorganizmów [jtk] Objętość próbki [ml] 1 Escherichia coli 100 2 Enterokoki

Liczbę przekroczeń wybranych parametrów wskaźnikowych z załącznika 1 rozporządzenia w skali kraju [3] przedstawiono w odniesieniu do liczby przeprowadzonych analiz mikrobiologicznych

Odsetek przekroczeń dwóch wskaźników mikrobiologicznych z załącznika 1 do ww. rozporządzenia w poszczególnych województwach

Procentowy poziom zanieczyszczenia wody parametrami chemicznymi i mikrobiologicznymi przedstawiono poniżej. Najwyższy odsetek przekroczeń znajdował się w wodzie produkowanej przez podmioty o najniższej dobowej produkcji, a więc poniżej 1000 m3 wody na dobę, najniższy zaś odnotowano w wodzie pochodzącej z przedsiębiorstw o najwyższej dobowej produkcji.

Na histogramie poniżej przedstawiono liczbę przekroczeń parametrów mikrobiologicznych z załącznika nr 3 do rozporządzenia w poszczególnych grupach przedsiębiorstw wodociągowych.

W największej ilości stwierdzono przekroczenia sześciu parametrów: żelaza, manganu, mętności, jonu amonowego, barwy i zapachu. Ilościowe przekroczenia wybranych parametrów obrazuje histogram poniżej.

Poniżej przedstawiono liczbę przekroczeń manganu w poszczególnych województwach w odniesieniu do podmiotów produkujących wodę w różnych ilościach.

Na histogramie poniżej przedstawiono wartości przekroczeń żelaza w odniesieniu do dobowej produkcji wody na terenie poszczególnych województw. Zdecydowanie największą ilość ich przekroczeń dało się zaobserwować w województwie pomorskim i zachodniopomorskim, w kategorii przedsiębiorstw o najniższej dobowej produkcji wody. Przedsiębiorstwa produkujące powyżej 100 000 m3 wody na dobę mają mniejsze problemy z dotrzymaniem odpowiednich wartości w stosunku do obowiązujących wymagań. Z kolei przedsiębiorstwa o najmniejszej dobowej produkcji cały czas mają problem zapewnieniem odpowiedniej jakości wody w większości polskich województw.

Dziękuję za uwagę