System awansu zawodowego nauczycieli – propozycja zmiany jakościowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki status dyrektora szkoły?” Warszawa, 21 lipca 2010 r.
Znaczenie podręcznika
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
Być ekspertem – najlepsza szkoła pisania projektów
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
III Kongres Zarządzania Oświatą Panel Problemy szkół ponadgimnazjalnych i zawodowych OSKKO, Warszawa, września 2008 r
GRC.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
W przypadku zaistnienia przesłanek z art. 20 ust
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
DEBATA Współpraca w naszej szkole. GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W CHOCENIU.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Students in Free Enterprise - Studenci dla Przedsiębiorczości POWERED BY.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
RODZICE W SZKOLE.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Ministerstwo Finansów
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Biznes przy tablicy. OTWARTA FIRMA Idea programu Otwarta firma – Biznes przy tablicy to program przeznaczony dla uczniów szkół.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Szkoła Kluczowych Kompetencji luty 2009 rok – grudzień 2012 rok. Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku i Siennie.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki awans zawodowy nauczycieli?” Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
ANALIZA NIEPOKOJĄCEGO WZROSTU NAKŁADÓW NA OŚWIATĘ W GMINIE SZCZANIEC.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Gdańska Rada Oświatowa r.. „Wysoka jakość gdańskiej edukacji odpowiadająca na wyzwanie uczenia się przez całe życie” Misja programu Gdańszczanin.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
Zespół ekspercki opracowujący narzędzie do monitoringu stopnia wdrażania standardów funkcjonowania młodzieżowych ośrodków wychowawczych Rozporządzenie.
Otwarta firma – Biznes przy tablicy
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

System awansu zawodowego nauczycieli – propozycja zmiany jakościowej www.oskko.edu.pl www.oskko.edu.pl

Zarządzanie wewnątrzszkolne w krajach: (rys Zarządzanie wewnątrzszkolne w krajach: (rys.: opracowanie Jana Potworowskiego www.oskko.edu.pl/kkds7/ ) www.oskko.edu.pl

(rys.: opracowanie Jana Potworowskiego www.oskko.edu.pl/kkds7/ )

(rys.: opracowanie Jana Potworowskiego www.oskko.edu.pl/kkds7/ )

(rys.: opracowanie Jana Potworowskiego www.oskko.edu.pl/kkds7/ )

System awansu zawodowego nauczycieli – propozycja zmiany jakościowej Na podstawie: Stanowiska OSKKO, Kongres Zarządzania Oświatą www.oskko.edu.pl Polski system awansu zawodowego nie jest wystarczająco projakościowy. Proponujemy podjęcie działań w kierunku stworzenia nowego systemu, realnie pozwalającego na pionowy awans w ramach szkoły. Może to być uzupełnienie aktualnie funkcjonującej, części systemu zapewniającej status kadrze pedagogicznej. Należy w jego ramach: odejść od opłacania jedynie kolejnych, następujących co kilka lat zbiurokratyzowanych działań nauczycieli, zarzucić (lub rozwinąć) skomplikowany i sztuczny system "awansu" na rzecz prostej zasady: szkolni liderzy powinni otrzymać za swą pracę zapłatę, wpływ na zarządzanie szkołą oraz odpowiedzialność za swe działania kierownicze.

Dajmy władzę nauczycielom www.oskko.edu.pl Należy zmierzać do utworzenia formalnych stanowisk liderów w szkole: szefów zespołów przedmiotowych, wychowawczych, szkolnych koordynatorów itp. Taki system awansu i motywowania nauczycieli pozwoli: zrealizować ambicje nauczycieli w konstruktywny sposób uruchomić aktywność ludzi zaangażowanych w proces zarządzania dać dyrektorowi sojuszników w drodze ku jakości edukowania Spowoduje, że zaczniemy płacić za realnie wykonywaną pracę. Dyrektor, mogąc delegować uprawnienia na osoby o statusie członków zespołu kierowniczego, zyska sojuszników w swej pracy.

Uwarunkowania www.oskko.edu.pl Dotychczasowe osiągnięcia awansowe nauczycieli straciły wartość projakościową, stały się podwyżką i gwarancją statusu zawodowego. Tak wiele osób o najwyższych stopniach awansu nie może być jednak grupą autentycznych liderów. Przed wprowadzaniem sugerowanych tu zmian w systemie awansu zawodowego powinno się zapewnić nauczycieli o nienaruszalności uzyskanego statusu materialnego. Osiągnięte płace nie powinny ucierpieć. Kwestią do dyskusji pozostaje kierunek rozwoju systemu stopni zawodowych. Obok tematu: Należy zadbać o funkcjonowanie odczuwalnego płacowego systemu motywacyjnego nauczycieli, niezależnego od pozycji lidera czy koordynatora. Ten system funkcjonuje w postaci premiowania tzw. dodatkami motywacyjnymi i powinien dotyczyć nadal wszystkich nauczycieli. Często jednak środki przeznaczane na premiowanie nie stanowią poważnej zachęty dla aktywnych pracowników.

Kadra kierownicza – potrzeba rozwoju www.oskko.edu.pl Jako przedstawiciele środowiska kadry kierowniczej oświaty prezentujemy niniejszym stanowisko: Dyrektor nie będzie w stanie kierować zespołem kierowniczym bez rozwoju kompetencji związanych z delegowaniem uprawnień. Rozwój umiejętności kierowniczych, wdrożenie wyższej kultury zarządzania, opartej na szacunku dla współkierujących szkołą partnerów to nadzieja na lepszą oświatę. Rosnąca grupa sprawdzających się w praktyce liderów jest także szansą wyłaniania coraz lepiej przygotowanych do swych zadań dyrektorów.

Niezbędne prace badawcze www.oskko.edu.pl Zwracamy ponadto uwagę na konieczność prowadzenia badań na temat realizacji ambicji kierowniczych nauczycieli, przywództwa w szkole, skuteczności środków motywujących do lepszej pracy. Środowisko kadry kierowniczej oświaty jest gotowe do tej pracy. Warto skorzystać np. z doświadczeń OECD na ten temat. (http://www.oecd.org/edu/schoolleadership). Kontakt: marek.plesniar@oskko.edu.pl