Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Raport na temat wpływu przygotowań i organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 na gospodarkę Polski XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna Ustroń, stycznia 2011 r. przygotowany na zlecenie spółki celowej Ministra Sportu i Turystyki, PL.2012 Sp. z o.o.
2 Doświadczenia międzynarodowe 1 Scenariusz umiarkowanie wysokiego wzrostu przychodów z turystyki zagranicznej; 2 W osobo-latach. 3 Wpływ na wartość dodaną; 4 W cenach bieżących; 5 Wpływ na roczne tempo wzrostu; 6 Roczny spadek bezrobocia; 7 Wartość zaktualizowana (1996 r.).
3 Relacja PKB per capita* w kraju organizującym EURO do przeciętnego PKB per capita w trzech najbogatszych krajach europejskich** *Według parytetu siły nabywczej **Relacje dla Austrii, Szwajcarii, Polski i Ukrainy wyznaczono dla danych z 2007 r.
4 Efekty gospodarcze UEFA EURO 2012 TM Bezpośrednie Efekty Pośrednie 2012…… P r o d u k c j a Z a t r u d n i e n i e D o c h o d y i k o n s u m p c j a Infrastruktura Turystyczna i sportowa Transportowa Inwestycje w sektorach Transport Turystyka Sport i rekreacja Inwestycje krajowe i zagraniczne Wzrost atrakcyjności turystycznej Turystyka sportowa w roku 2012 Gospodarka Budżet organizacyjny UEFA ProduktywnośćEksport
5 Analizowane w raporcie gospodarcze efekty organizacji UEFA EURO 2012 ujęto w trzy scenariusze – podstawowy, optymistyczny i pesymistyczny. Analiza scenariuszowa odzwierciedla niepewność związaną z założeniami i, w konsekwencji, niektórymi makroekonomicznymi efektami Mistrzostw Europy. Uzyskane wyniki dla wymienionych scenariuszy porównywane są z tzw. scenariuszem bazowym, zakładającym, że ME nie są w Polsce organizowane (scenariusz bez EURO - BE). Analiza scenariuszowa
6 Efekty długookresowe UEFA EURO 2012 TM dla przychodów z konsumpcji turystycznej w Polsce (tzw. efekt barceloński) W 2008 r. atrakcyjność turystyczna Polski mierzona wskaźnikiem Anholt-Gfk Roper Nation Brands Index SM (NBI) w kategorii Turystyka wynosiła 59,1 pkt. i była niższa od atrakcyjności turystycznej Czech i Węgier Ranking marek w kategorii Turystyka w 2008 r. (pkt.) 1. Włochy77,2 2. Francja75,9 3. Hiszpania73,3 33. Węgry59,9 35. Czechy59,2 36. Polska59,1 50. Iran44,0 Wzrost atrakcyjności turystycznej mierzony indeksem NBI SM w kategorii Turystyka o 1 pkt. przekłada się na wzrost napływu turystów zagranicznych przyjeżdżających do danego kraju w celach wypoczynkowych o 611 tys. osób rocznie
7 Łączny wpływ UEFA EURO 2012 TM dla przychodów z konsumpcji turystycznej w Polsce w latach mln zł, ceny stałe z 2008 r. UEFA EURO 2012 spowoduje w wariancie podstawowym: Wzrost atrakcyjności turystycznej Polski mierzonej wskaźnikiem Anholt-GfK Roper NBI SM w kategorii turystyka o 0,8 pkt. Wzrost rocznego napływu turystów zagranicznych przyjeżdżających na wypoczynek do Polski o 489 tys. osób. Zwiększenie przychodów z turystyki międzynarodowej w Polsce w latach o 4,2 mld zł (w cenach stałych z 2008 r.) W horyzoncie analizy efekt barceloński ponad 5-krotnie przewyższy krótkookresowy wzrost przychodów z turystyki zagranicznej w czerwcu 2012 r. związany z napływem kibiców do Polski.
8 Głównym impulsem ekonomicznym związanym z organizacją ME jest przyspieszenie (przesunięcie w czasie) inwestycji w sferze infrastruktury transportowej (drogi, koleje, transport miejski i lotniska), a także budowy stadionów i centrów pobytowych. Scenariusz bez EURO przewiduje, że bez bodźca związanego z Mistrzostwami inwestycje w infrastrukturę transportową byłyby realizowane w latach W przypadku pozostałych inwestycji związanych z Mistrzostwami (stadiony, centra pobytowe) założono, że w scenariuszu BE zostałyby one ukończone do roku Trzy analizowane warianty dla inwestycji - podstawowy, pesymistyczny i optymistyczny - zakładają ich przyspieszenie, choć w różnym stopniu, w porównaniu ze scenariuszem bez EURO. Inwestycje związane z UEFA EURO 2012 TM (1)
9 Inwestycje związane z UEFA EURO 2012 TM (2) *- kwoty inwestycji podano w miliardach zł. Razem 81,3 mld zł
10 Wyniki symulacji Skumulowane efekty UEFA EURO 2012 TM w roku 2020 (całkowity przyrost w latach w mld zł, w cenach stałych z 2009 r.): Źródła skumulowanego wzrostu PKB:
11 Wzrost przychodów z turystyki zagranicznej w latach związany z UEFA EURO 2012 TM wyniesie 5,0 mld zł (wariant podstawowy, w cenach stałych z 2008 r.), na co w 85% złoży się efekt barceloński. Najważniejszym źródłem korzystnych efektów związanych z organizacją UEFA EURO 2012 TM jest wzrost produktywności czynników produkcji na skutek przyspieszenia nakładów na infrastrukturę transportową. Na skutek organizacji UEFA EURO 2012 TM całkowity przyrost PKB w latach wyniesie w wariancie podstawowym 27,9 mld zł (ok. 2,1% PKB z 2009 r.), a przyrost konsumpcji prywatnej ukształtuje się na poziomie 20,5 mld zł (w cenach stałych z 2009 r.). UEFA EURO 2012 TM jest jednym z największych projektów gospodarczych, który jest lub będzie realizowany w Polsce w najbliższych latach. Podsumowanie
Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Tytuł prezentacji Miejscowość, DD MM RRRR Dziękuję za uwagę