WERSJA ROBOCZA Woda i ryby jako elementy produktu turystycznego Food tourism – rola tradycyjnych produktów lokalnych w budowaniu świadomości marki regionów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

I część 1.
Dane liczbowe UCZNIÓW (-8 418) ( ) ( ) CHŁOPCÓW 51,3%51,1% 51% DZIEWCZĄT 48,7%48,9% 49%
Krajowe doświadczenia w ochronie oznaczeń graficznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Serwisy WWW polskich gmin i powiatów. Anno Domini 2002.
Potencjał produktu turystycznego
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
PRODUKT TURYSTYCZNY: zaprogramowany na sukces
Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
STAN WDROŻENIA OSI 4 PO RYBY :
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Ekonomia społeczna – praktyki wdrażania Karolina Cyran-Juraszek.
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
PRODUKT PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Rynek pracy województwa podkarpackiego
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Doradztwo metodyczne.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Wiślana Trasa Rowerowa w Województwie Pomorskim
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Trasa turystyczna.
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Zapraszamy do organizacji szkoleń, konferencji i pobytów firmowych w jesiennej ofercie promocyjnej w cenie: 160zł /osoba Cena obejmuje : Zakwaterowanie.
Rozwój polskiego rynku produktów regionalnych i tradycyjnych
Produkty regionalne i tradycyjne
Produkt lokalny Olga Gałek Głogoczów, 5 sierpnia 2012.
Źródło: 9.
Przyjazne formy turystyki
Kalendarz 2011 Real Madryt Autor: Bartosz Trzciński.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Usługi turystyczno-rekreacyjne świadczone w agroturystyce
Badania wewnętrzne ukazujące ruch turystyczny w sezonie letnim 2010.
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
Konferencja Agrotravel 2011 Panel 1 KREOWANIE MARKI WIEJSKIEGO PRODUKTU TURYSTYCZNEGO.
Produkty turystyki uzdrowiskowej
PROJEKT WSPÓŁPRACY FESTIWAL SMAKU. PROJEKT NA ETAPIE PRZYGOTOWANIA : ZADANIA : 1.Analiza produktów tradycyjnych- (umowa zlecenie) 2. Cztery spotkania.
PROGRAM ROZWOJU FIRM INTERNETOWYCH Phare Spójność Społeczna i Gospodarcza 2001 PL Warszawa, 22 stycznia 2003 r.
Produkt uzdrowiskowy.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Badanie ruchu turystycznego w województwie śląskim w 2013 roku
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Produkt przedsiębiorstwa
Klaudia Kieljan, CDR O/Kraków
Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych „Dobre, bo (mało)polskie. Jakie korzyści odnoszą Polacy i Małopolanie.
Promocja marki lokalnej Karpia Zatorskiego oraz Doliny Karpia przy wykorzystaniu funduszy z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na terenie Gminy Zator.
1 Ankietowe badania innowacyjności Community Innovation Survey mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania Informacji mgr Izabela Kijeńska Ośrodek Przetwarzania.
Program warsztatów w Leśnicy
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Kalendarz 2020.
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Koszty produkcji.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
Warszawa, 9 kwietnia 2010 Prawo Europejskie i prawo polskie, relacje Polska–UE. Polityka zrównoważonego rozwoju.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Kształtowanie produktu na rynku UE A.M. Zarzycka.
Stan turystyki biznesowej w Polsce. Turystyka w Polsce – turystyka przyjazdowa.
Produkty szczególnie bogate w potas:
Wsparcie na przystępowanie do systemów jakości PROW
Systemy jakości żywności produktów regionalnych i tradycyjnych
Zapis prezentacji:

WERSJA ROBOCZA Woda i ryby jako elementy produktu turystycznego Food tourism – rola tradycyjnych produktów lokalnych w budowaniu świadomości marki regionów turystycznych Pałac Mierzęcin, 1 lipca 2013 r. dr Krzysztof Piotrowski kp@amu.edu.pl Zakład Centrum Turystyki i Rekreacji Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych WERSJA ROBOCZA

Plan wystąpienia Produkt turystyczny Produkt turystyczny obszar Woda jako walor turystyczny Turystyka kulinarna Ryby jako produkty tradycyjne

Proces powstawania produktu turystycznego Środowisko społeczno- przyrodnicze Środowisko ekonomiczne Zagospoda- rowanie turystyczne Atrakcje turystyczne Środowisko demograficzne CZŁOWIEK Środowisko kulturowe Zasoby niematerialne POTEN- CJAŁ TURYSTY- CZNY Dostępność komunikacyjna POTRZEBY PODRÓŻOWANIA SPOTKANIE LUB ZETKNIĘCIE WALORY TURYSTYCZNE POPYT TURYSTYCZNY PRODUKT TURYSTYCZNY PODAŻ TURYSTYCZNA PODRÓŻ (DZIAŁANIE, AKCJA) Kaczmarek i J. in. 2002

Produkt turystyczny - definicja Sensu stricto wszystko co turyści kupują oddzielnie lub w formie pakietu usług. Sensu largo Kompozycja tego, co turyści robią oraz walorów, urządzeń i usług, z których w tym celu korzystają. Mendlik S. 1995

Materialne i niematerialne składowe produktu turystycznego Produkt turystyczny Dobra materialne Usługi Otoczenie Walory turystyczne Infrastruktura turystyczna Wyżywienie Pamiątki Sprzęt turystyczny i sportowy Transport Zakwaterowanie Gastronomia Pilotaż, przewodnictwo Wypożyczalnie Pogoda Kontakty towarzyskie Wrażenia, emocje Nowe doświadczenia, umiejętności Wizerunek miejsca Idea (pomysł), organizacja Strefa ekonomiczna Strefa psychologiczna Kaczmarek i J. in. 2010

Cechy produktu turystycznego konsumowany na miejscu wytworzenia, brak możliwości magazynowania, brak możliwości transportu, wysokie koszty stałe (gotowość do świadczenia usług), w momencie zakupu nie można się z nim zapoznać (kupowanie marzeń).

Cechy produktu turystycznego złożoność, różnorodność, elastyczność, sezonowość. Cechy pożądane: użyteczność, spójność, oryginalność.

Kategorie PT 1) Prosty: rzecz, usługa. 2) Złożony (prosty + organizacja): wydarzenie, impreza (pakiet turystyczny). 3) Przestrzenny (złożony + lokalizacja): obiekt, szlak, obszar.

Produkt turystyczny obszar (PTO) TPT PTO-2 PTO-1 TPT – terytorialny produkt turystyczny; PTO-1, PTO-2 – produkty turystyczne - obszar Kaczmarek i J. in. 2010

Produkt turystyczny obszar - składowe Dziedzictwo Infrastruktura Wartość dodana Organizacja i zarządzanie

Produkt turystyczny obszar - cechy zdeterminowany geograficznie, złożony, multiwytwarzalny, komplementarny, synergiczny, brak jednej ceny i standardu, konsumpcja rozłożona w czasie, uzależniony od czynników psychospołecznych.

Woda – element produktu turysytcznego woda stanowi podstawowy walor turystyczny, wieloaspektowa obecność wody w środowisku i kulturze, silny, mistyczny związek człowieka z wodą – oddziaływanie na sferę fizyczną i psychiczną, woda odbierana jest wszystkimi zmysłami.

Interakcje pomiędzy różnymi formami aktywności związanymi z wodą WERSJA ROBOCZA Interakcje pomiędzy różnymi formami aktywności związanymi z wodą BIORCA zajęcia motorowodne wędrówki po rzekach i jeziorach żeglarstwo i surfing kąpiele w rzekach i jeziorach obserwacje przyrody DAWCA Oddziaływania stymulujące Oddziaływania uzupełniające program Oddziaływania wykluczające (negatywne) Brak bezpośrednich oddziaływań WERSJA ROBOCZA Krzymowska-Kostrowicka A. 1999

Turystyka kulinarna degustacje wizyty w miejscach wyrobu udział w produkcji podróże po szlakach kulinarnych wspólne biesiadowanie i poznawanie tradycji lokalnych festiwale muzea stowarzyszenia i wyspecjalizowane biura podróży ochrona prawna produktów

Turystyka kulinarna – korzyści więcej przyjazdów turystycznych, większa sprzedaż, większe zainteresowanie mediów, przewaga konkurencyjna/nisza rynkowa, większe wpływy z podatków, wzrost zainteresowania społeczności lokalnej turystyką, integracja i duma lokalnej społeczności. (World Food Travel Association)

Ochrona produktów prawem UE ChNP - Chroniona Nazwa Pochodzenia ChOG - Chronione Oznaczenie Geograficzne GTS - Gwarantowana Tradycyjna Specjalność

Polskie produkty chronione w UE KLASA PRODUKTÓW LICZBA Mięso świeże (i podroby) 1 Produkty wytworzone na bazie mięsa (podgotowanego, solonego, wędzonego itd.) 4 Sery 5 Inne produkty pochodzenia zwierzęcego (jaja, miód, różne produkty mleczne z wyjątkiem masła, itp.) Oleje i tłuszcze (masło, margaryna, oleje, itp.) Owoce, warzywa i zboża świeże lub przetworzone 9 Świeże ryby, małże i skorupiaki oraz produkty wytwarzane z nich Inne produkty wymienione w załączniku I do Traktatu Wyroby cukiernicze, chleb, ciasto, ciastka, herbatniki i inne wyroby piekarskie Chleb, ciasto, ciastka, wyroby cukiernicze, herbatniki i inne wyroby piekarskie 7

Polskie produkty chronione w UE Kołocz śląski / kołacz śląski Śliwka szydłowska Trójniak Cebularz lubelski Obwarzanek krakowski Póltorak Jagnięcina podhalańska Kiełbasa lisiecka Czwórniak Ser koryciński swojski Suska sechlońska Dwójniak Fasola Wrzawska Podkarpacki miód spadziowy Miód wrzosowy z Borów Dolnośląskich Fasola Piękny Jaś z Doliny Dunajca / Fasola z Doliny Dunajca Miód kurpiowski Fasola korczyńska Oscypek Wiśnia nadwiślanka Bryndza Podhalańska Kabanosy Redykołka Jabłka grójeckie Truskawka kaszubska lub Kaszëbskô malëna Kołocz śląski/kołacz śląski Miód drahimski Pierekaczewnik Karp zatorski Olej rydzowy Kiełbasa jałowcowa Andruty kaliskie Kiełbasa myśliwska Wielkopolski ser smażony Chleb prądnicki Rogal świętomarciński Jabłka łąckie

Lista Produktów Tradycyjnych – tymczasowa ochrona krajowa

Ryby na Liście Produktów Tradycyjnych

Ryby na Liście Produktów Tradycyjnych woj. dolnośląskie Sejneński szczupak faszerowany Szczupak z Jezior Raduńskich Karp milicki woj. pomorskie Klopsy rybne w zalewie octowej Pstrąg kłodzki Klopsiki z pomuchla (dorsza) po kaszubsku woj. lubelskie Sałatka śledziowa po kaszubsku Szyneczka z karpia z Pustelni Surowy łosoś bałtycki solony woj. śląskie Wędzone dzwonka karpia z Pustelni Ikra smażona z Kaszub Wątroba miętusa lub dorsza po kaszubsku Złotopotocki karp smażony Karasie z Polesia Złotopotocki pstrąg z rusztu woj. małopolskie Śledź pomorski solony z beczki w zalewie słodko-kwaśnej Karp gołyski Karp zatorski woj. świętokrzyskie Karp zatorski wędzony Karp z Oksy Węgorz wędzony po kaszubsku Karp w zalewie octowej Karp małyszyński woj. mazowieckie Karp z Rudy Malenieckiej „Hylyng” opiekany z cebulą – śledź po kaszubsku Pasta rybna z Radziwiłłowa Rytwiański karp woj. opolskie Karp z Wójczy Śledzie marynowane w oleju Harynki w cebulowej zołzie woj. zachodniopomorskie Kotlety kaszubskie woj. podlaskie Paprykarz szczeciński Sielawa wędzona (morënka)

Bibliografia Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2002, Produkt turystyczny, albo jak organizować poznawanie świata. Wyd. UŁ, Łódź Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B, 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa Krzymowska-Kostrowicka A., 1999, Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Mendlik S., 1995, Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Potocka I., 2012, Percepcja krajobrazu w turystyce jeziornej. maszynopis

Dziękuję za uwagę. dr Krzysztof Piotrowski kp@amu.edu.pl Zakład Centrum Turystyki i Rekreacji Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych