dr Dominika Walczak Instytut Badań Edukacyjnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

„Wszechstronne Wykształcenie – Lepsza Przyszłość”
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
Opracował J. Stryjkowski
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Biuro projektu: ul. Peryferyjna 15, Kielce tel./fax ; Projekt współfinansowany ze.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Nowe technologie w edukacji
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
MAŁGORZATA STEFANIAK KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. WIOSNY LUDÓW W KSIĄŻU WIELKOPOLSKIM
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

dr Dominika Walczak Instytut Badań Edukacyjnych MOCNE i SŁABE STRONY POCZĄTKUJĄCYCH NAUCZYCIELI – przedstawienie wyników badania początkujących nauczycieli dr Dominika Walczak Instytut Badań Edukacyjnych

Badanie początkujących nauczycieli Czas realizacji badania: wiosna, lato 2011 roku. Próba badawcza: 45 szkół na terenie trzech województw: łódzkie (15 szkół), małopolskie (16 szkół) i warmińsko-mazurskie (14 szkół). Zróżnicowanie szkół pod względem: typu (podstawowe, gimnazja i szkoły średnie – po 15 placówek z każdego poziomu), organu prowadzącego placówkę (41 szkół publicznych i 4 niepubliczne) lokalizacji (7 szkół wiejskich, 11 szkół w miastach do 50 tysięcy mieszkańców, 27 szkół w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców). W ramach badania zrealizowano: 76 indywidualnych wywiadów pogłębionych z nauczycielami pracującymi w zawodzie nie dłużej niż 5 lata 45 indywidualnych wywiadów pogłębionych z dyrektorami szkół, w których pracują początkujący stażem nauczyciele.

Badanie początkujących nauczycieli Początkujący nauczyciel - młody stażem nauczyciel (0-5 lat pracy w zawodzie nauczyciela).

Samoocena początkujących nauczycieli MOCNE STRONY: wiedza merytoryczna z zakresu prowadzonego przedmiotu, wiedza metodyczna, gotowość i potrzeba ciągłego: doskonalenia zawodowego, poszukiwania ciekawych form prowadzenia zajęć, nawiązywania lepszego kontaktu z uczniem, motywowania ucznia do nauki.

Samoocena początkujących nauczycieli SŁABE STRONY: problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie, trudności w relacjach z uczniami, bezradność w zetknięciu z problemami uczniów, brak kompetencji wspierających kontakt z rodzicami uczniów, problemy z czynnościami administracyjno-sprawozdawczymi, nieznajomość obowiązującego prawa oświatowego, trudności z zarządzaniem procesem kształcenia uczniów, trudności w zarządzaniu własnym budżetem czasu.

Poszukiwana. Poszukiwany – idealny nauczyciel w opinii dyrektorów szkół etyczna, zdyscyplinowana i punktualna, solidna, cierpliwa, dyspozycyjna chętna do współpracy z innymi nauczycielami, umiejącą zainteresować uczniów i zachęcać do nauki, posiadająca dużą wiedzę merytoryczną z zakresu nauczanego przedmiotu, metodyczną, pedagogiczną i psychologiczną, efektywnie zarządzająca czasem – swoim i uczniów, potrafiąca systematycznie dążyć do wyznaczonych celów kształcenia, sprawnie poruszająca się po rynku edukacyjnym w tym szkoleniowym i wydawniczym, ciekawa świata. Idealny nauczyciel/pracownik to przede wszystkim osoba: świadoma specyfiki pracy nauczyciela, lubiąca pracę z dziećmi i młodzieżą, traktująca swoich uczniów podmiotowo, świadoma wyzwań i trudności związanych ze specyfiką zawodu, dbająca o samorozwój, samodoskonalenie, kreatywna, odważna, otwarta na nowości, kontaktowa, stanowcza, odpowiedzialna,

Początkujący nauczyciele w opinii dyrektorów szkół SŁABE STRONY: brak praktycznego przygotowania do wykonywania zadań opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych, brak kompetencji niezbędnych do realizacji zadań opiekuńczych i wychowawczych, w tym wiedzy psychologicznej, problemy z dopasowaniem używanego przez siebie języka do poziomu uczniów, problemy ze sprostaniem roli wychowawcy klasy, trudności ze współpracą z innymi nauczycielami, trudności z czynnościami administracyjno – sprawozdawczymi, problemy z projektowaniem procesu kształcenia, brak znajomości prawa oświatowego.

Początkujący nauczyciele w opinii dyrektorów szkół MOCNE STRONY: umiejętność wykorzystania w toku prowadzenia nowoczesnych technologii informacyjnych, znajomość języków obcych, wysoki poziom wiedzy merytorycznej, posiadana świadomość trudności związanych pracą w szkole i traktowanie ich jako wyzwań.

Formy wsparcia ułatwiające start w zawodzie w opinii początkujących nauczycieli możliwość zapoznania się ze środowiskiem szkolnym przed rozpoczęciem pracy, przychylne środowisko: wsparcie opiekuna, życzliwość innych nauczycieli, wsparcie dyrektora, pozytywne reakcje uczniów, grupy wsparcia, możliwość uczestnictwa w szkoleniach/warsztatach psychologicznych, konferencjach, zebraniach metodycznych, współpraca z psychologiem/pedagogiem, dostęp do materiałów pomocnych w przygotowywaniu lekcji (konspektów, scenariuszy), dobre przygotowanie zawodowe, bezpieczeństwo finansowe.

Słowo na koniec Wymienione słabe strony początkujących nauczycieli nie przekreślają bycia dobrym pracownikiem. To co niezwykle istotne w procesie dążenia do nakreślonego przez respondentów typu idealnego nauczyciela, to PASJA. Wiara w sens i cel swojej pracy, poczucie spełnienia, radość z wykonywanego zawodu to nieoceniona kompetencja wchodzących do zawodu nauczycieli. Pytanie - jak owej pasji nie zgubić, jak ją wzmacniać i jak inspirować nią całe środowisko szkolne?

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! Kontakt: d.walczak@ibe.edu.pl