ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Marketing usług transportowych
MARKETING Dr Aleksandra Gniot
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Istota i przesłanki badań marketingowych
Marketing Usług - WYKŁAD
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
DYSTRYBUCJA Przygotowali: .....
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
MARKETING STRATEGICZNY
Podstawy wyboru strategii marketingowej
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
ISTOTA PRODUKTÓW Plan wykładu
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
MARKETING W HANDLU Zajęcia nr 6 Tematyka:
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Dariusz Kwapuliński studium doktoranckie AE Katowice
Rynek usług medycznych
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Szkolenia, Coaching, PR.
Biznesplan.
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Wprowadzanie do podstaw marketingu-mix
Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym
Operacyjne sterowanie produkcją
POJĘCIE MARKETINGU. MARKETING jest to proces społeczno-gospodarczy mający na celu poznanie przyszłej struktury popytu na produkty lub usługi oraz zaspokojenie.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Wybór strategii marketingowej Projekt jest współfinansowany ze.
TECHNIK HANDLOWIEC.
PRODUKT.
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Czego można nauczyć się za pośrednictwem OWES? Ewelina Polak, Barbara Parzonka-Przybyło, Marcin Sanetra Szczyrk, r.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Istota i znaczenie marketingu. Plan wykładu 1.Fazy ewolucji orientacji przedsiębiorstwa 2.Pojęcie marketingu ▫ rozumienie tradycyjne /historyczne/ ▫ rozumienie.
Firmy globalne.
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Zapis prezentacji:

ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu „Najważniejszą sprawą w marketingu jest zawładnięcie jakimś wyrazem w świadomości potencjalnych klientów” Al. Ries; Jack Trout ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu 2. Istota pojęcia marketingu 3. Rodzaje działań marketingowych oraz proces zarządzania marketingowego 4. Podstawowe orientacje działania przedsiębiorstw 5. Wizja rynku docelowego

Literatura do „Podstaw marketingu” Praca zb. pod red. Perenca: Marketing Sposób myślenia i działania, Szczecin 2001, Wyd.US Ph Kotler,G.Amstrong,V.Wong: Marketing,Podręcznik europejski, PWE Warszawa 2002 Garbarski, Rutkowski, Wrzosek: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE Warszawa 2000, Żurawikowie: Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie. PWE Warszawa 1998 Czasopismo: „Marketing i Rynek”, Marketing w praktyce, www.swiatmarketingu.ae.poznan.pl i inne

Początki i rozwój marketingu Początki marketingu wg. Ph. Kotlera przypisuje się C. Mc Cornikowi - twórcy mechanicznej żniwiarki (1850 r.). faza - po II wojnie światowej, gdy po względnym nasyceniu produkcją starano się jak najlepiej zaspokoić potrzeby nabywców faza - lata 90`te, gdy potrzeby, gusta, upodobania, preferencje są tym co chcą poznać producenci i dystrybutorzy.

Do głównych przyczyn rozwoju marketingu zalicza się: wzrost asortymentu produkowanych wyrobów, podnoszenie warunków bytowych ludności, rozwój konkurencji, rozszerzanie się zasięgu rynku i instytucji rynkowych, postępujące procesy integracji i specjalizacji

Podstawowe cechy różnych orientacji działania przedsiębiorstw Orientacja produkcyjna- punkt wyjścia-produkt,brak badań,instrumenty –niespójne,przedmiot uwagi-produkcja, Orientacja dystrybucyjna-punkt wyjścia-produkt,ograniczone badania,zakres instrumentów szerszy,przedmiot uwagi-sprzedaż, Orientacja rynkowa-punkt wyjścia klient i jego potrzeby, szerokie badania, instrumenty- spójne,przedmiot uwagi- rynek i jego procesy.

Istota marketingu... Wg. P. Druckera marketing pojawia się wtedy, „....gdy chcemy poznać klienta tak dobrze, aby produkt lub usługa dopasowały się doń i ... Sprzedały się same.” Wg. Ph. Kotlera „..marketing jest to proces społeczny, dzięki któremu jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną w wyniku tworzenia i wymiany z innymi produktów oraz wartości”. Dla klienta tą wartością ma być satysfakcja( użyteczność).

Istota marketingu c.d..... Wg. L. Grabarskiego, J. Rutkowskiego i W. Wrzoska marketing jest to zintegrowany zbiór instrumentów i działań związanych z badaniem i kształtowaniem rynku, opartych na rynkowych regułach postępowania. T. Sztucki marketing rozumie jako zbiór praktycznych działań polegających na stosowaniu odpowiednich metod i technik. Marketing jest sposobem myślenia o rynku i przedsiębiorstwie, o jego roli i zadaniach zapewniających przetrwanie i rozwój.

Do głównych zasad marketingu można zaliczyć: wartością najbardziej pożądaną jest bardzo dobra znajomość rynku i klientów, oparta na systematycznych badaniach marketingowych, potrzeby klientów (usługobiorców) wyznaczają podstawową strategię przedsiębiorstw , produkcja i sprzedaż stanowią podstawowe ogniwa struktury organizacyjnej przedsiębiorstw, zaś weryfikatorem trafności podejmowanych decyzji jest rynek i zawierane na nim transakcje, podstawą strategii marketingowej jest odpowiednio przygotowany cykl obiegu produktu-usługi na właściwym dla niego segmencie rynku,

Cd. Zasad marketingowych... planowanie cyklu obiegu produktu-usługi na rynku jest procesem ciągłym, który zaczyna się przed podjęciem decyzji o produkcji i sprzedaży, jest odnawiany i modyfikowany w każdej fazie wytwarzania produktów i doprowadzania ich do klientów, powodzenie działalności przedsiębiorstw jest uzależnione od umiejętnego doboru i konsekwentnego stosowania marketingowych instrumentów rynkowych oraz metod pozyskiwania klientów dla wytwarzanych i sprzedawanych produktów-usług.

Trójkąt marketingu....

Trójkąt marketingu..... Marketing zewnętrzny polega na przygotowaniu pakietu produktów lub usług, ustaleniu cen za poszczególne produkty/usługi, opracowaniu metod promocji, wyborze strategii dystrybucji, dostosowanych do rodzaju i zakresu świadczonych produktów/usług. Marketing wewnętrzny polega na doborze, szkoleniu, informowaniu i motywowaniu pracowników do lepszej obsługi klientów. Marketing interakcyjny polega na ocenie kwalifikacji i umiejętności pracowników w obsłudze klientów.

Aby dobrze zdefiniować rynek docelowy, należy: ustalić zakres programu produkcyjnego (co produkować, jak produkować i dla kogo), zaplanować potrzebny potencjał produkcyjny, określić zasady kształtowania cen za usługi, zdefiniować możliwe sposoby dokonywania sprzedaży swoich usług, określić sieć agentów handlowych (na styku producent-usługobiorcy), określić metody i intensywność promocji swoich usług, przedstawić wizję kształtowania wizerunku firmy.

Elementy marketingu mix.... Do głównych elementów marketingu mix przy wyborze rynku docelowego zalicza się: Produkt, Cena, Kanały dystrybucji, Promocja, Personel (ważny element w usługach).

Zarządzanie marketingowe .. Osiągnięcie celów danej organizacji zależy od określenia potrzeb i pragnień klientów na rynkach docelowych oraz dostarczenia im oczekiwanych korzyści w sposób skuteczniejszy i sprawniejszy niż robią to konkurenci.Firma „X” ma dać klientom to- czego pragną.