„STOŁECZNE CENTRUM WSPÓŁPRACY OBYWATELSKIEJ ”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zamienić spółkę cywilną w spółkę jawną
Advertisements

STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Organizacje pozarządowe
Realizator Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich „OPUS”
Zarządzanie finansami w NGO
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Projekt Stołeczne Centrum Współpracy Obywatelskiej jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Ewidencja przebiegu pojazdu
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Formy organizacyjno – prawne przedsiębiorstw
Działalność gospodarcza, wykreowana przez system prawny każdego państwa forma organizacyjno-prawna umożliwiająca zespolenie podmiotów uczestniczących.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
Wypełnianie zeznania podatkowego CIT-8
Spółki.
ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Fundacja jako rodzaj organizacji
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Inne aspekty nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Artur Gluziński.
Wykład 10 Dr Krzysztof Jonas
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
RACHUNKOWOŚĆ MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
DZIAŁALNOŚĆ NIEODPŁATNA I ODPŁATNA POŻYTKU PUBLICZNEGO W ORGANIZACJACH POZARZĄDOWYCH Gostyń, 13 sierpnia 2013 roku.
Krok po kroku… …do WŁASNEJ FIRMY Zakładanie działalności gospodarczej
Zarządzanie finansami w organizacji pozarządowej Projekt Wzrost potencjału sektora społecznego w powiecie jarosławskim poprzez inicjowanie partnerskiej.
ZAKŁADANIE I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Podatki Vat.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZAKŁADANIE FIRMY.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Jak założyć fundację krok po kroku.
Działalność gospodarcza organizacji pożytku publicznego
Funkcjonowanie LGD w PPL+ oraz nowym okresie Halina Siemaszko.
STOWARZYSZENIA BIELSKIEGO CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
Przepisy regulujące działalność agroturystyczną
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Kurs: rachunkowość jednostek gospodarujących W Tygodniu 2 dowiesz się: jakie jednostki zobligowane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych, kiedy osoby fizyczne,
Rozpoczęcie działalności gospodarczej
1.
FORMA PRAWNA LGD W OKRESIE Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
FORMY PRAWNO-ORGANIZACYJNE I WŁASNOŚCIOWE ORGANIZACJI
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Wydarzenie organizowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Realizatorami projektu.
Procedura podejmowania działalności gospodarczej
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Warszawa, 4 listopada 2015 r. Podatek dochodowy od sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów rolnych.
Zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
NGO. NGO – Stowarzyszenie Pojęcie Stowarzyszenia 1. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. 2. Stowarzyszenie.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Jak założyć firmę w jednym okienku? Autorki: Anna Mikler Anna Mikler Magdalena Aksamit Magdalena Aksamit.
Działalność gospodarcza zagranicznych osób fizycznych w województwie dolnośląskim na podstawie danych z rejestru REGON Urząd Statystyczny we Wrocławiu.
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
Najważniejsze zmiany w ustawie prawo o stowarzyszeniach
Chełmno, Szkolenie prowadzi: rad.pr. Monika Czarnomska
Zapis prezentacji:

„STOŁECZNE CENTRUM WSPÓŁPRACY OBYWATELSKIEJ 2010-2012” TEMAT SZKOLENIA: „Działalność odpłatna i gospodarcza organizacji pozarządowych” TRENERKA: Joanna Krasnodębska TERMIN: 15 październik 2010 Projekt „Stołeczne Centrum Współpracy Obywatelskiej 2010-2012” jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy. www.centrumwspolpracy.org.pl

OFERTA CENTRUM INFORMACJA, PORADNICTWO, KONSULTACJE SPECJALISTYCZNE Wsparcie konsultacyjno-poradnicze i pomoc z zakresu szeroko rozumianego zarządzania, w tym tworzenie i zarządzanie organizacją, aspekty prawne oraz aspekty księgowo-finansowe działania stowarzyszenia lub fundacji. STOŁECZNA AKADEMIA WSPÓŁPRACY I AKTYWIZACJI (SAWA) Organizacja szkoleń i spotkań specjalistycznych z zakresu przygotowującego do profesjonalnego zarządzania organizacją pozarządową oraz z tematyki aktywizacji środowiska lokalnego do pracy społecznej i współpracy organizacji z władzami lokalnymi i innymi partnerami. AKADEMIA INICJATYW SĄSIEDZKICH Wsparcie dla aktywnych warszawiaków, związanych z organizacjami pozarządowymi, instytucjami lub działającymi w formie niezrzeszonej, poprzez cykl szkoleń i seminariów oraz rozwój „warszawskiego ruchu sąsiedzkiego”. PARTNERSTWA WARSZAWSKIE Inicjowanie, wspieranie i promowanie partnerstw lokalnych w mikrorejonach Warszawy. Praca w oparciu o długofalową perspektywę działania zmierzającą do włączenia sił społecznych, instytucji, organizacji, firm i zaangażowania się w czynne przeobrażanie swojej lokalnej społeczności.

OFERTA CENTRUM INKUBATOR ORGANIZACJI KULTURALNYCH Poprawa działania fundacji/stowarzyszeń o profilu kulturalnym, w szczególności „młodych” organizacji lub tych które planują rozwinąć swoją dotychczasową działalność. Profesjonalizacja ta odbywać się będzie poprzez wsparcie merytoryczno-techniczne niezbędne do sprawnego prowadzenia organizacji. WARSZAWSKA KUŹNIA UMIEJĘTNOŚCI Pogłębiony system opieki dla organizacji potrzebujących długofalowego wsparcia ze względu na specyficzną sytuację w jakiej się znalazły. Komponent edukacyjny i samokształceniowy składający się z konsultacji długofalowych, seminariów – grupy wsparcia, szkoleń. WARSZAWSKA AKADEMIA WOLONTARIATU Oferta szkoleń dla liderów, koordynatorów organizacji pozarządowych oraz instytucji publicznych współpracujących lub zamierzających rozpocząć współpracę z wolontariuszami. Dodatkowo przeprowadzone zostaną superwizje w celu wsparcia procesu wdrażania systemu wolontarystycznego. WZMOCNIENIE DIALOGU SPOŁECZNEGO DLA KOMISJI DIALOGU SPOŁECZNEGO Działania „uczące” organizacje pozarządowe współpracy, współdziałania w ramach sektora i współpracy międzysektorowej poprzez szkolenia. Przeprowadzenie ekspertyz oraz promocja idei Komisji Dialogu Społecznego i współpracy w ramach KDS wśród warszawskich organizacji.

REALIZATORZY Współrealizatorzy: Centrum zarządzane jest przez: Stowarzyszenie BORIS, boris.org.pl Współrealizatorzy: Federacja Centrum Szpitalna, szpitalna.ngo.pl Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA, mazowia.ngo.org.pl Fundacja Bank Żywności SOS, bzsos.ngo.pl Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, frso.pl Centrum Wolontariatu w Warszawie, wolontariat.org.pl Stowarzyszenie CAL, cal.org.pl

Dlaczego i po co NGO mają podejmować aktywność ekonomiczną?

Ekonomizacja NGO Ekonomizacja NGO to podejmowanie przez organizacje działań zarobkowych, które pozwolą uzyskać zysk lub pozyskać środki na pokrycie kosztów działalności statutowej poprzez sprzedaż towarów lub usług wytwarzanych bezpośrednio przez organizacje lub tylko sprzedawanych

Formy działalności zarobkowej Formy ekonomizacji NGO jakie będziemy przedstawiać to: działalność odpłatna pożytku publicznego działalność gospodarcza podejmowana przez stowarzyszenia i fundacje

Podstawy prawne dla działalności zarobkowej Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: Art. 8 ust. 1 Działalnością odpłatną pożytku publicznego jest: działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;

Podstawy prawne dla działalności zarobkowej sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także sprzedaż przedmiotów darowizny.

Podstawy prawne dla działalności zarobkowej Ustawa Prawo o stowarzyszeniach art. 34 „Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków”. Ustawa o fundacjach art. 5 ust. 5 „Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów”

Najczęstsze przyczyny podejmowania działalności zarobkowej samodzielność ekonomiczna – swoboda dysponowania dochodem; zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania organizacji; możliwość wykorzystania zasobów organizacji; wyższy poziom świadczonych usług; możliwość korzystania ze środków dla przedsiębiorców; wzrost wiarygodności dla sponsorów i partnerów lokalnych; tworzenie nowych miejsc pracy.

Dlaczego działalność zarobkowa – budżety NGO w Polsce WIELKOŚĆ BUDŻETÓW NGO Dane Klon/Jawor Badanie sektora 2008

Dlaczego działalność zarobkowa – źródła finansowania NGO Dane Klon/Jawor Badanie sektora 2008

Dlaczego działalność zarobkowa – źródła finansowania NGO Badania Johns Hopkins University” w 22 krajach w tym w Polsce Ekonomizacja sektora pozarządowego Jakub Wygnański

Dlaczego działalność zarobkowa – rodzaje prowadzonej działalności Dane Klon/Jawor Badanie sektora 2008

Działalność odpłatna pożytku publicznego stowarzyszeń i fundacji

DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO Ustawa z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie zdefiniowała działalność pożytku publicznego jako „działalność społecznie użyteczną, prowadzoną w określonej sferze zadań publicznych, poprzez organizacje pozarządowe i inne podmioty wymienione w ustawie”. Działalność pożytku publicznego obejmuje sferę 33 zadań publicznych (art.4 ust.1)

RODZAJE DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO Działalność nieodpłatna - to działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i inne podmioty wymienione w ustawie w sferze zadań publicznych, za które organizacja nie pobiera wynagrodzenia

RODZAJE DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO Działalność odpłatna – to działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i inne podmioty wymienione w ustawie w sferze zadań publicznych, za które organizacja pobiera wynagrodzenie

RODZAJE DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO Działalność odpłatna – to także sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób podlegających wykluczeniu społecznemu, a także sprzedaż przedmiotów darowizny.

DZIAŁALNOŚĆ ODPŁATNA A DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA Działalność odpłatna pożytku publicznego stanowi działalność gospodarczą, jeżeli: wynagrodzenie jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od kosztów tej działalności;

DZIAŁALNOŚĆ ODPŁATNA A DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA Działalność odpłatna pożytku publicznego stanowi działalność gospodarczą, jeżeli: przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej, za okres ostatnich 3 miesięcy przekracza 3-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa GUS za rok poprzedni.

Działalność odpłatna – pozostałe warunki nie można prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności; przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego; prowadzenie nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego oraz działalności gospodarczej wymaga rachunkowego wyodrębnienia tych form działalności w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności.

JAK ROZPOCZĄĆ DZIAŁALNOŚĆ ODPŁATNĄ decyzję o prowadzeniu działalności odpłatnej podejmują władze organizacji; zakres prowadzonej działalności nieodpłatnej i odpłatnej pożytku publicznego organizacje pozarządowe i inne podmioty wymienione w ustawie określają w statucie lub innym akcie wewnętrznym.

JAK ROZPOCZĄĆ DZIAŁALNOŚĆ ODPŁATNĄ prowadzenie działalności odpłatnej nie wymaga dodatkowej rejestracji w KRS.

Działalność gospodarcza stowarzyszeń i fundacji

Podstawa prawna Art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest Zarobkowa działalność, która ma przynieść w zamierzeniu zysk (choć czasem zdarza się strata), bez znaczenia jest sposób przeznaczenia uzyskanego w ten sposób majątku, działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych,

Podstawa prawna Art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany – działalność prowadzona w sposób profesjonalny, zapewniający bezpieczeństwo i pewność obrotu i ciągły – działalnością gospodarczą jest działalność mająca stały, powtarzalny charakter.

Podstawa prawna PRAWO O STOWARZYSZENIACH Art. 34 Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach –chodzi o przepisy regulujące funkcjonowanie przedsiębiorców

Podstawa prawna PRAWO O STOWARZYSZENIACH Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia – chodzi tu o dochód (przychód minus koszty), uzyskany przez stowarzyszenie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków – dochód nie może być dzielony, musi być przeznaczony albo na działalność statutową albo na rozwój działalności gospodarczej.

Podstawa prawna USTAWA O FUNDACJACH Art. 5 ust. 5 Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów - działalność gospodarcza nie może stanowić celu działania fundacji, bądź być formą jego realizacji, lecz należy traktować ją wyłącznie jako źródło dochodu, ma mieć charakter pomocniczy.

Podstawa prawna USTAWA O FUNDACJACH Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

KROKI DO PODJĘCIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ krok pierwszy – określenie decydentów krok drugi – wybór przedmiotu działalności gospodarczej krok trzeci – określenie formy wykonywania działalności gospodarczej krok czwarty – przygotowanie biznesplanu

KROKI DO PODJĘCIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ krok piąty – decyzja o podjęciu działalności gospodarczej krok szósty – zgłoszenie zmiany nr REGON krok siódmy – rejestracja sądowa krok ósmy – zgłoszenie do urzędu skarbowego

Krok 1 Określenie decydentów Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej w stowarzyszeniu: W stowarzyszeniu decyzję o podjęciu działalności gospodarczej dokonuje walne zgromadzenie członków stowarzyszenia.

Krok 1 Określenie decydentów Decyzję tę można podjąć: podczas spotkania założycielskiego – członkowie-założyciele od początku funkcjonowania stowarzyszenia postanawiają, że będzie ono prowadzić działalność gospodarczą w określonym przedmiocie; podczas walnego zgromadzenia członków – w trakcie funkcjonowania stowarzyszenia, członkowie stowarzyszenia mogą zawsze podjąć decyzję o rozpoczęciu wykonywania działalności gospodarczej.

Krok 1 Określenie decydentów Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej w fundacji: W fundacji decyzję o podjęciu działalności gospodarczej podejmuje: a) fundator: w akcie powołującym fundację; w trakcie funkcjonowania fundacji poprzez zmianę statutu – to działanie fundatora uzależnione jest od zapisów statutu decydujących, kto dokonuje zmian tego aktu; b) uprawnione organy fundacji – rodzaj uprawnionych organów do dokonania odpowiednich zapisów określa statut fundacji.

Krok 2 Wybór przedmiotu działalności gospodarczej Decyzje walnego zgromadzenia członków o podjęciu działalności gospodarczej powinno poprzedzić działanie zarządu stowarzyszenia zmierzające do: ustalenia potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej; zbadania sytuacji ekonomicznej stowarzyszenia i możliwości podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej; zbadania sytuacji rynkowej; wyboru przedmiotu działalności gospodarczej.

Krok 2 Wybór przedmiotu działalności gospodarczej W chwili, gdy dokonamy wyboru przedmiotu działalności gospodarczej, musimy znaleźć odpowiednie oznaczenie tej działalności w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). PKD dostępne jest w każdej gminie w wydziale handlu, lub na stronach internetowych www.stat.gov.pl/klasyfikacje

Krok 3 Formy wykonywania działalności gospodarczej wewnątrz struktury organizacyjnej: bez wyodrębnienia; w formie zakładu na ograniczonym rozrachunku; w formie zakładu na pełnym rozrachunku; w ramach spółki osobowej: spółki jawnej; spółki komandytowej; spółki komandytowo-akcyjnej;

Krok 3 Formy wykonywania działalności gospodarczej w ramach spółki kapitałowej: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością; spółki akcyjnej; w ramach porozumień gospodarczych - konsorcjum

Krok 4 Biznesplan Biznesplan = plan podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej Biznesplan powinien zawierać m.in. analizę sytuacji istniejącej na rynku, prognozy rozwoju działalności, wyznaczenie celów, plan działań, budżet.

Krok 4 Biznesplan Biznesplan przygotowuje zarząd celem przedstawienia go właściwym organom stanowiącym organizacji, tj. walne zgromadzenie członków w przypadku stowarzyszenia i fundator lub uprawniony organ w przypadku fundacji.

Krok 5 Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej Decyzja ta musi mieć formę uchwały. W trakcie spotkania podejmowane są następujące uchwały: uchwała o podjęciu działalności gospodarczej w określonym przedmiocie; uchwała o formie, w jakiej wykonywana będzie działalność gospodarcza; uchwała o zmianie statutu i wprowadzeniu rozdziału „Działalność gospodarcza”.

Krok 5 Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej W przypadku nowo rejestrowanych organizacji, jeżeli decydują się na podjęcie działalności gospodarczej, statut musi zawierać od początku rozdział „Działalność gospodarcza”.

WZORY ZAPISÓW STATUTOWYCH Przykład 1 1. Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi w tym przedmiocie przepisami, działalność gospodarczą w zakresie: a) produkcji i sprzedaży kalendarzy, kartek świątecznych, wydawnictw okolicznościowych, b) świadczenia usług w zakresie małej poligrafii, c) produkcji i sprzedaży podkoszulków, długopisów i innych przedmiotów z nadrukami 2. Z majątku i dochodów Fundacji Zarząd przeznacza, w miarę potrzeby na prowadzenie działalności gospodarczej środki z 1/3 całości funduszu założycielskiego, z odsetek bankowych od funduszu założycielskiego oraz z dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej. 3. Działalność gospodarcza Fundacji prowadzona jest w formie organizacyjnie wyodrębnionej - przez jednostki organizacyjne, zwane dalej „zakładami”. 4. Zakres działania zakładów oraz zakres uprawnień i obowiązków kierowników zakładów określa regulamin organizacyjny zakładów, uchwalony przez Zarząd Fundacji. 5. Kierownik zakładu jednoosobowo kieruje zakładem ponosząc za wyniki pracy zakładu odpowiedzialność przed Zarządem Fundacji. 6. Zarząd ustala rozmiary zatrudnienia oraz wielkość środków przypadających na wynagrodzenia pracowników poszczególnych zakładów. 7. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne.

WZORY ZAPISÓW STATUTOWYCH Przykład 2 1. Stowarzyszenie może prowadzić w kraju i zagranicą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami działalność gospodarczą w przedmiocie: a) działalność szkoleniowa; b) działalność wydawnicza. 2. Prowadzenie działalności gospodarczej odbywa się w formie bezpośredniej na podstawie istniejących struktur lub przez wyodrębnione organizacyjnie i finansowo zakłady na zasadzie rachunku ekonomicznego. a) zakłady są jednostkami organizacyjnymi stowarzyszenia i podlegają zarządowi; b) zarząd w drodze uchwały powołuje i likwiduję zakład, powołuje i odwołuje kierownika; c) zakres działania oraz zakres uprawnień i obowiązków kierujących zakładem określa regulamin uchwalany przez zarząd.

Krok 6 Zgłoszenie zmiany nr REGON Zgłoszenie do Głównego Urzędu Statystycznego obowiązuje: organizację nowo powstałą (rejestracja obejmuje zarówno działalność statutową jak i gospodarczą; jak i już istniejącą (w tym przypadku dokonuje się zgłoszenia faktu podjęcia działalności gospodarczej).

Krok 6 Zgłoszenie zmiany nr REGON Zgłoszenie do GUS-u następuje po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców i stowarzyszeń.

Krok 7 Rejestracja sądowa Dokumenty konieczne do rejestracji działalności gospodarczej: Wniosek KRS-W9 wniosek o rejestrację podmiotu w rejestrze przedsiębiorców

Krok 7 Rejestracja sądowa Załączniki do wniosku : KRS-WM – przedmiot działalności; KRS-ZY – numer identyfikacyjny REGON; statut – tekst jednolity; uchwała odpowiednich władz o podjęciu działalności gospodarczej; protokół z zebrania, na którym podjęto uchwałę; uwierzytelnione notarialnie albo złożone przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu; dowód opłaty za wpis do rejestru przedsiębiorców; dowód opłaty za publikację w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Krok 7 Rejestracja sądowa Koszty rejestracji: 1.000 zł – koszt wpisu do rejestru przedsiębiorców; 500 zł – koszt ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Krok 7 Rejestracja sądowa Jeżeli wpis do rejestru przedsiębiorców połączony jest z wpisem do „rejestru stowarzyszeń...”, koszt dokonania wpisu wynosi: 1.000 zł - koszt wpisu do „rejestru stowarzyszeń ...” i „rejestru przedsiębiorców”; 500 zł - koszt ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Opłatę uiszcza się w chwili składania wniosków. Nieopłacenie wniosku skutkuje jego zwrotem bez rozpatrzenia.

Krok 8 Zgłoszenie do Urzędu Skarbowego Stowarzyszenie i fundacja dokonują zgłoszenia faktu podjęcia działalności gospodarczej do Urzędu Skarbowego.

Krok 8 Zgłoszenie do Urzędu Skarbowego Zgłoszenie to ma istotny wpływ na: kwestie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1992 r. Nr 21 poz.26); kwestie podlegania podatkowi od towarów i usług i podatku akcyzowym (VAT) z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 z późn. zm.).

Konsekwencje założenia działalności gospodarczej

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO PRZEDSIĘBIORCA A WOLONTARIAT UWAGA: Organizacja pozarządowa będąca przedsiębiorcą MOŻE zatrudniać wolontariuszy, ale TYLKO I WYŁĄCZNIE w sferze działalności: statutowej nieodpłatnej statutowej odpłatnej

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO PRZEDSIĘBIORCA A WOLONTARIAT Zgodnie z art. 42 ust. 1 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Wolontariusz NIE MOŻE wykonywać świadczeń w obszarze działalności gospodarczej

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO PRZEDSIĘBIORCA A KSIĘGI HANDLOWE Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga rachunkowego wyodrębnienia. Oznacza to, że w momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej każda organizacja powinna swoje koszty i przychody wyodrębnić w planie kont. W tym celu należy dokonać zmian w Zakładowej Polityce Finansowej.

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO PRZEDSIĘBIORCA A PODATEK VAT Rozpoczynając działalność gospodarczą musimy zastanowić się, od kiedy będziemy płatnikami podatku VAT. Jeśli prowadzona przez nas działalność gospodarcza jest opodatkowana stawką, VAT możemy bezpośrednio po uzyskaniu numeru NIP zarejestrować się jako płatnicy VAT.

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO PRZEDSIĘBIORCA A PODATEK VAT Organizacja może także wybrać zwolnienie podmiotowe. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest wartość sprzedaży. Organizacja jest zwolniona z obowiązku rejestracji jako podatnik VAT i rozliczania tego podatku, jeśli w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty sprzedaży opodatkowanej w wysokości 100 000 zł.

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO PRZEDSIĘBIORCA A SPRAWOZDANIE FINANSOWE Wszystkie organizacje pozarządowe mają OBOWIĄZEK sporządzania sprawozdania finansowego wynikający z: Ustawy z dn. 29 września 1994 r. o rachunkowości – tekst pierwotny. Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO PRZEDSIĘBIORCA A SPRAWOZDANIE FINANSOWE Sprawozdanie finansowe jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej składa się z: bilansu, rachunku wyników i informacji dodatkowej. Sprawozdanie finansowe jednostek prowadzących działalność gospodarczą składa się z: bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO PRZEDSIĘBIORCA A SPRAWOZDANIE FINANSOWE Sprawozdanie finansowe w formie uproszczonej (dla jednostek nieprowadzących działalności gospodarczej) mogą stosować jednostki prowadzące działalność gospodarczą, które w roku obrotowym poprzedzającym rok, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe, osiągnęły lub nie przekroczyły granicy dwóch z trzech następujących wielkości:

ORGANIZACJA POZARZĄDOWA JAKO PRZEDSIĘBIORCA A SPRAWOZDANIE FINANSOWE średnioroczne zatrudnienie 50 osób, przeliczone na osoby pełnozatrudnione; suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego – równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro; przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów, oraz operacji finansowych – równowartość w walucie polskiej 4.000.000 euro.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ ! www.centrumwspolpracy.org.pl Projekt „Stołeczne Centrum Współpracy Obywatelskiej 2010-2012” jest realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy. www.centrumwspolpracy.org.pl