Magdalena Zielińska Stowarzyszenie HANZA UMKS Jaćwież

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
Advertisements

Prof. Wojciech Babijczuk
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Nauka gry w szachy jako wsparcie terapii i rewalidacji
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Koncepcja pracy szkoły
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
KANONY DOGOTERAPII.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Innowacja pedagogiczna
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy
Wpływ szachów na rozwój ogólny dzieci i młodzieży
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Szkoła Promująca Zdrowie
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
TENIS ZIEMNY – ZDROWY STYL ŻYCIA Innowacja pedagogiczna
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Magdalena Zielińska Stowarzyszenie Nauczycieli i Animatorów „Szachy w Edukacji”
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Zespół nauczycieli wychowania fizycznego 2014/2015 K. Alończyk K. Alończyk B. Bigiel B. Bigiel B. Szymczak B. Szymczak.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Sportowy Okrągły Stół – debata na temat udoskonalania zajęć sportowych w szkole 12 listopada 2015.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
35-lecie szkoły. Wizytacja kanoniczna ks. Biskupa Krzysztofa Nitkiewicza w PSP w Starej Słupi.
III EDYCJA. ZADANIA DO WYBORU NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Przedszkola Miejskiego nr 4
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Magdalena Zielińska Polski Związek Szachowy
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Szachy są jak morze, w którym komar może się napić,
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
KLASA SPORTOWA ROK SZKOLNY 2018/2019 IV SP w DYWITACH.
Zapis prezentacji:

Gra w szachy jako narzędzie stymulujące rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka - wprowadzenie Magdalena Zielińska Stowarzyszenie HANZA UMKS Jaćwież Polski Związek Szachowy

Szachy są dyscypliną korelującą humanistyczną fantazję z umiejętnościami matematycznymi i kształceniem pozytywnych postaw społecznych i emocjonalnych.

Wpływ szachów na ogólny rozwój intelektualny dzieci i młodzieży

Jak mawiał arcymistrz Emanuel Lasker, szachy uczą samodzielności myślenia, a tym samym stymulują kreatywność młodych ludzi i motywują do samodzielnej pracy.

Królewska gra rozwija i ćwiczy wyobraźnię przestrzenną dziecka. Bez rozwiniętej wyobraźni przestrzennej niemożliwa jest poprawna koordynacja ruchów, człowiek nie jest w pełni zdolny do prawidłowego funkcjonowania w przestrzeni, określania odległości między przedmiotami, określania stron świata i kierunków lewo – prawo itd.

Szachy to żywa lekcja geometrii, która w sposób często przez ucznia nieuświadamiany, pomoże mu na matematyce, fizyce, nawet technice i geografii. Wyniki dydaktyczne uczniów objętych programem nauki gry w szachy w trzech pierwszych latach nauczania (A.Modzelan, SP13 Gorzów Wlkp.)

Trening szachowy ukierunkowany jest między innymi na rozwój, niejako na „powiększenie objętości” pamięci wzrokowej Test pomiaru bezpośredniej pamięci wzrokowej uczniów objętych programem nauki gry w szachy w trzech pierwszych latach nauczania (A.Modzelan, SP13 Gorzów Wlkp.)

Szachy uczą logicznego myślenia według torów przyczynowo-skutkowych, analizowania sytuacji i wyciągania wniosków Wyniki testów mierzących poziom logicznego myślenia uczniów objętych programem nauki gry w szachy w trzech pierwszych latach nauczania (A.Modzelan, SP13 Gorzów Wlkp.)

Wpływ szachów na psychikę oraz kształtowanie osobowości dzieci i młodzieży

Dyscyplina ta rozwija takie cechy jak opanowanie, koncentracja, determinacja, cierpliwość, wytrwałość, odwaga. Uczy radzenia sobie ze stresem i zmęczeniem, skutecznego działania pod presją, nie poddawania się nawet w najtrudniejszej sytuacji.

Trening szachowy kształtuje wolę walki i zwycięstwa, co jest szczególnie ważne dla dzieci, które np. ze względów zdrowotnych nie mogą uprawiać innych dyscyplin sportu.

Gra w szachy uczy zdrowej rywalizacji, postępowania według zasad fair play i szacunku wobec przeciwnika. W szachach nie ma miejsca na brutalność, wyzwiska i wulgaryzmy, negatywne zachowania, w które obfituje każde przyblokowe podwórko i boisko. Młody szachista uczy się także nawiązywania i utrzymywania dobrych, przyjacielskich kontaktów z ludźmi, często z całego świata.

W toku szkolenia i startów turniejowych dziecko nabywa również inną umiejętność: uczy się, jak nie przenosić sportowej walki z szachownicy do codziennego, „turniejowego”, treningowego czy szkolnego życia Niewiele rzeczy na świecie może tak jak królewska gra nauczyć dziecko odpowiedzialności, ponoszenia konsekwencji własnych decyzji. Dzięki temu nabywa ono odporności psychicznej, poznaje własne reakcje na sytuacje stresowe, uczy się, w jaki sposób najlepiej radzić sobie ze stresem i tym samym łatwiej będzie mu reagować na sytuacje stresowe w szkole, rodzinie, pracy.

Tigran Petrosjan, dziewiąty mistrz świata, powiedział: Szachy – pod względem swej formy są grą, pod względem treści sztuką, z punktu widzenia trudności opanowania ich – nauką. Warto pamiętać, że oprócz tych wszystkich walorów edukacyjnych i wychowawczych, szachy są również grą, rozrywką, świetną zabawą i mogą stać się dla naszych uczniów pasją i sposobem na życie.

Szachy – nie tylko dla „zdolnych” Szachy są jak morze, w którym komar może się napić, a słoń – wykąpać się. (przysłowie indyjskie)

Dyslektycy Uczniowie z różnorodnymi deficytami fizycznymi (niedosłyszący, niedowidzący, trwale unieruchomieni, inne d. fizyczne) Uczniowie z różnymi problemami i doświadczeniami traumatycznymi Uczniowie z ADHD Uczniowie z cechami autystycznymi (m.in. zespół Aspergera) Uczniowie z FAS Upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim Uczniowie o innych specjalnych potrzebach edukacyjnych

Miejsce szachów w szkole nieobowiązkowe (dodatkowe) zajęcia pozalekcyjne zajęcia sportowo - rekreacyjne dla uczniów treningi sekcji szachowej UKS-u klasa szachowa obowiązkowy przedmiot szkolny dla wszystkich uczniów wszystkich klas danego poziomu (np. zerówki, EW, klasy 1-4, cały cykl edukacyjny) obowiązkowe zajęcia wf dla uczniów ze zwolnieniami lekarskimi z ćwiczeń alternatywna forma wf

Organizacja zajęć szachowych w szkole zakup podstawowego sprzętu dla 20 uczniów to ok. 800 zł, sprzęt jest trwały, może służyć wiele lat, dostępna jest dobra literatura metodyczna i merytoryczna, w tym podręczniki szkolne i materiały dla maluchów programy nauczania szachów na różnych poziomach są udostępniane bezpłatnie lub w formie niedrogich wydawnictw, także programy dla niepełnosprawnych organizowanych jest wiele ogólnodostępnych turniejów szachowych, również dla początkujących, dla przedszkolaków, dla rodzin

Dla uczniów najmłodszych i początkujących polecamy wydawaną przez Polski Związek Szachowy serię podręczników

Im młodsi uczniowie – tym bardziej uczyć gry w szachy należy przez zabawę Stąd podręczniki dla najmłodszych obfitują w kolorowanki, krzyżówki, quizy Stąd też pomysł przewodniego motywu: średniowiecze, zamki, królestwa, rycerze I stąd zachęta, by ubarwiać dzieciom naukę gry w szachy przez…

…pokazy rycerskie i rycersko-szachowe…

…inscenizacje szachowe i „żywe szachy”…

…turnieje szachowe…

…bajki i filmy… Geri’s Game Szachowe studia Pixar dzieciństwo

…grę i zabawę szachami plenerowymi…

…warsztaty plastyczne o tematyce szachowej… … i wiele, wiele innych… ___ *właścicielem praw autorskich użytych w prezentacji zdjęć są: M. Zielińska, P. Zieliński, Stowarzyszenie HANZA i PZSzach. lub znajdują się one w domenie publicznej **wykresy z pracy magisterskiej A. Modzelana wykorzystane za wiedzą i zgodą autora

Magdalena Zielińska Kontakt: m.zielinska@pzszach.org.pl Koordynator Ogólnopolskiego Projektu Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez Szachy w Szkole” instruktor i sędzia szachowy (uprawnienia Ministerstwa Sportu i PZSzach.) nauczyciel przedmiotu szachy w jednej ze stołecznych szkół podstawowych (podyplomowe studia pedagogiczne) autorka serii podręczników dla najmłodszych „Grajmy w szachy” wiceprezes Stowarzyszenia Promocji i Odtwórstwa Kultury i Sportów Dawnych HANZA członek i wykładowca UMKS Jaćwież Kontakt: m.zielinska@pzszach.org.pl www.szachywszkole.pl