„Polskie rolnictwo wobec GMO”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Magdalena.
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Racibórz X r. Urząd Celny w Rybniku Plac Armii Krajowej 3 Rybnik tel.:
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Traktat Lizboński.
Przeniesienie do prawa krajowego Paule CARNAT- GAUTIER Lekarz Weterynarii Francuska Agencja Weterynaryjna ds. produktów leczniczych (AFSSA-ANMV)
Najważniejsze prace legislacyjne dotyczące problematyki społeczeństwa informacyjnego zakończone w 2001 r. Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
elektronicznego fakturowania
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
GMO a polskie rolnictwo ???
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Źródła prawa podatkowego
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Ograniczenie sprzedaży w szkołach tzw. żywności śmieciowej W lipcu 2012 roku Klub Parlamentarny PSL informuje opinię publiczną, że pracuje nad projektem.
w aspekcie nadzoru sanitarnego
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
WNIOSKI O ODZNACZENIA PAŃSTWOWE I RESORTOWE Informacje nt
na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Historia Administracji Ćwiczenia I.
System aktów prawodawczych
Właściwość sądów administracyjnych
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
związane z budownictwem energooszczędnym
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Inżynieria genetyczna korzyści i zagrożenia
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Martyna Furtak kl. 1 TT. (Genetically Modified Organisms), to organizmy których geny zostały celowo zmienione przez człowieka. Według art. 3 ustawy z.
Joanna Szczypta I TE. Organizmy zmodyfikowane genetycznie w skrócie GMO (ang. Genetically Modified Organisms) to organizmy, których geny zostały celowo.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Konstytucyjny system źródeł prawa
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
AKTUALNY STAN REORGANIZACJI SYSTEMU KONTROLI ŻYWNOŚCI W POLSCE
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

„Polskie rolnictwo wobec GMO” Warszawa 15. 11. 2007

Polski Związek Producentów Kukurydzy, 30.09.2007 r.: Kukurydza MON 810 [Bt]: 2006 r. – 100 ha ; 2007 r. – 340 ha.

Czemu służy biotechnologia w rolnictwie ŻYWNOŚĆ; Polska = 3% produkcji UE; brak samowystarczalności PASZE; Polska = import 1,5 mln ton GM soi i kukurydzy BIOMATERIAŁY; bawełna, biosteel, biodegradowalne „bioplastiki” BIOENERGETYKA; bioetanol, diodiesel, biomasa ROŚLINY JAKO BIOREAKTORY żywność funcjonalna, produkcja leków INNE.

Nowe wyzwania w hodowli roślin Przewaga finansów prywatnych w hodowli roślin i koncentracja firm nasiennych. Legislacja (Pl, UE, WTO, inne). Patentowanie i ochrona własności intelektualnej – ograniczenia w dostępie do zasobów genowych: a) zasoby genowe traktowane jako bogactwo narodowe w centrach pochodzenia i centrach zmienności b) patentowanie genów i procedur; ich wykorzystanie w tworzeniu materiałów wyjściowych.

Uwarunkowania: Legislacja. Nauki podstawowe. Postęp biologiczny. Relacje międzynarodowe. Biogospodarka.

Cele i zadania inzynierii genetycznej: Identyfikacja właściwości jako genu; transfer i/lub modyfikacja genu regeneracja zmodyfikowanego organizmu KOMERCJALIZACJA * legislacja, * biobezpieczeństwo, * odbiór społeczny.

Podstawowym aktem prawnym normującym sprawy organizmów genetycznie zmodyfikowanych w Polsce jest: ustawa z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych (Dz. U. Nr 76, poz. 811 z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 26 października 2001 r., ustawa została znowelizowana w roku 2003 (nowelizacja weszła w życie z dniem 8 sierpnia 2003 roku).

Zakres przedmiotowy ustawy obejmuje: - zamknięte użycie organizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO), - zamierzone uwalnianie GMO do środowiska, - wprowadzanie do obrotu produktów GMO, - wywóz za granicę i tranzyt produktów GMO, - właściwość organów administracji rządowej w sprawach GMO.

Ustawy nie stosuje się do modyfikacji genetycznych genomu ludzkiego Ustawy nie stosuje się do modyfikacji genetycznych genomu ludzkiego. W sprawach dotyczących żywności i środków farmaceutycznych stosuje się przepisy o bezpieczeństwie żywności i żywienia i przepisy o środkach farmaceutycznych, o ile nie są sprzeczne z przepisami ustawy. W sprawach dotyczących środków żywienia zwierząt stosuje się przepisy o paszach.

Ustawa o nasiennictwie W ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o nasiennictwie (w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą z dnia 27 kwietnia 2006 r.) przepisy art. 5 ust. 4 i art. 57 ust. 3 ustanawiają zakaz rejestracji odmian genetycznie zmodyfikowanych oraz zakaz wprowadzania do obrotu materiału siewnego odmian genetycznie zmodyfikowanych.

Ustawa o paszach W ustawie z dnia 22 lipca 2006 r. o paszach przepis art. 15 ust. 1 pkt 4 ustanawia zakaz wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz genetycznie zmodyfikowanych. Przepis, o którym mowa wyżej będzie obowiązywał od sierpnia 2008 roku

Notyfikacja Przepisy dotyczące (np. koegzystencji, zakazu pasz GM) podlegają notyfikacji na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 z późn. zm.), które wykonuje dyrektywę 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych. Przykładowo: Przepisy art. 111 ust. 2 pkt 5 i 6 oraz art. 172 ust. 1 (zakaz prowadzenia upraw GM), jako przepisy wprowadzające odstępstwa od dyrektywy 2001/18/WE, wymagają notyfikacji na podstawie art. 95 ust. 5 Traktatu WE.

Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia Określa wymagania i procedury niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia, a przepisy tej ustawy dotyczą również żywności genetycznie zmodyfikowanej. Ustawa precyzuje również organy urzędowej kontroli żywności: Państwowa Inspekcja Sanitarna i Państwowa Inspekcja Weterynaryjna. Wprowadzenie do obrotu żywności na terytorium RP odbywa się na podstawie rozporządzenia 1829/2003 w sprawie żywności i pasz genetycznie zmodyfikowanych. Organem wydającym decyzje na wprowadzenie do obrotu żywności jest Komisja Europejska.

reprodukcja (nasion, zwierząt) z własnych zasobów Przywileje i prawa hodowców i rolników (plant breeder’s rights & privileges) reprodukcja (nasion, zwierząt) z własnych zasobów wykorzystywanie zasobów genowych Naturalnych, Komercyjnych bez honorowania własności. zasoby genowe są własnością kraju

Przyznawanie patentów na rozwiązania dotyczące żywych organizmów przez Sąd Najwyższy USA 1981 r. US patent # 4 2559 444 (z dn. 31 marca 1981 r.) dot. mikroorganizmu zawierającego obcy plazmid, Amanda M. CHAKRABARTY (pierwszy przypadek opatentowania żywego organizmu); 1982 r. Sąd Najwyższy USA stwierdził możliwość patentowania roślin otrzymanych technikami inżynierii genetycznej; 1987 r. zaakceptowano patent opisujący modyfikacje ostryg oraz możliwość patentowania genetycznie zmodyfikowanych zwierząt z wyłączeniem człowieka. 1990 r. Oncomouse.

Wynalazek biotechnologiczny Patenty są udzielane na wynalazki, które są: nowe, posiadają poziom wynalazczy nadają się do przemysłowego stosowania Art. 10 Art. 24 p.w.p (Polska) Art. 52.1 EPC Przedmiotem wynalazku biotechnologicznego jest: a) wytwór składający się z materiału biologicznego, b) wytwór zawierający materiał biologiczny, c) sposób, za pomocą którego materiał biologiczny jest wytwarzany, przetwarzany lub wykorzystywany.

REJESTRACJA ODMIANY. plant breeder’s rights 1 REJESTRACJA ODMIANY plant breeder’s rights 1. wyróżniająca (distinctive) 2. jednorodna (uniform) 3. stabilna (stable) [lub potocznie: OWT – odrębna, wyróżniająca się, trwała] PATENT industrial patent nowość (new) Nieoczywistość (inventive) zastosowanie przemysłowe (commercial) ZASADNICZE RÓŻNICE: produkcja dystrybucja dalsze korzystanie

Patentowanie roślin i zwierząt? TAK ALE: Sposoby wytwarzania roślin i zwierząt mają zdolność patentową. Rośliny są patentowane z wyłączeniem nowych odmian. Zwierzęta są patentowane z wyłączeniem nowych ras.

Komercjalizacja biotechnologii wymaga: długich terminów, inwestycji o wysokim ryzyku rynków międzynarodowych Dlatego konieczne są: regulacje prawne ochrona praw własności intelektualnej

Co dalej?

PROJEKT USTAWY „PRAWO o GMO” przyjęty przez RM 13.02.2007 3 stycznia 2005 r.; 8 września 2006 r.; 5 pażdziernika 2006 r., 11 stycznia 2007 r. PROJEKT USTAWY „PRAWO o GMO” przyjęty przez RM 13.02.2007

Podstawa takiego projektu? Zgodność z: Stanem prawnym; Gospodarką narodową; Zdrowym rozsądkiem.

Ramowe Stanowisko Rządu RP w sprawie GMO [7.03.2006r.] I. Zamknięte TAK II. Uwolnienie doświadczalne NIE III. Produkty GM inne niż żywność i pasze NIE IV. GM żywność TAK, ale V. pasze NIE V. Uprawa GM roślin NIE

Cel: Polska krajem wolnym od GMO (podobne stanowisko: Austria, Grecja, Węgry prezentowane na forum KE, EFSA) * deklaracje wszystkich samorządów regionalnych

Opinia prawna [Biura Sejmu] Konkluzje: Projekt uchwały w sprawie ustanowienia obszaru Rzeczypospolitej Polskiej strefą wolną od GMO: jest niezgodny z art. 87 Konstytucji, ponieważ wkracza w materię zastrzeżoną dla ustawy, naruszając obowiązujący system źródeł prawa, jest niezgodny z art. 69 Regulaminu Sejmu, ponieważ nie mieści się w żadnej z kategorii uchwał w tym spisie, w sposób nieuprawniony ingeruje w rozgraniczenie kompetencji władz: Sejmu i rządu (art. 10 Konstytucji) oraz rządu i samorządu terytorialnego (art. 148 pkt 6, art. 94 i art. 87 ust. 2 Konstytucji), jest sprzeczny z ustawą o organizmach genetycznie zmodyfikowanych i narusza konstytucyjną zasadę praw nabytych (art. 2 Konstytucji), jest niezgodny z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE oraz dyrektywą Rady 2002/53/WE w zakresie, w jakim wprowadza generalny zakaz upraw GMO.

ROZWIĄZANIA LEGISLACYJNE SPRZECZNE z UE * konflikt z Komisją (kary umowne); * konflikt z WTO (kary umowne); * pozwy z przemysłu (odszkodowania); * zablokowanie nauki; * obniżone „BHP” kraju. ZGODNE z UE stymulacja biogospodarki i zrównoważony rozwój

NIE BÓJMY SIĘ BIOTECHNOLOGII

Dziękuję i zapraszam do dyskusji

POLSKA FEDERACJA BIOTECHNOLOGII ul. Stefanowskiego 4/10, 90-924 Łódź tel. +42 6313429, fax: +42 6366618 email: egro@p.lodz.pl, www.pfb.p.lodz.pl ___22.08.2007______________________________________________________ Mr Ioannis Karamitsios European Commission General Directorate Environment DG ENV. B.3 ­ Biotechnology, Pesticides and Health Rue de la Loi 200 1040 – Brussels, Belgium Tel. (+32-2) 298 30 89 Electronic address: yannis.karamitsios@ec.europa.eu Polska Federacja Biotechnologii uważa, że projekt nowej legislacji „Prawo o GMO” przedłożony [notyfikacja] Komisji Europejskiej 13 kwietnia 2007 r. nie spełnia wymogów prawa unijnego. Zasadniczym celem Rządu Polskiego jest doprowadzenie do stanu prawnego uzasadniającego określenie Polski jako „kraju wolnego od GMO”. Jednakże realizacja tego celu i wprowadzenie bezzasadnie restrykcyjnego prawa i jest w naszej ocenie sprzeczne z interesami gospodarki narodowej. Podstawą tego stanowiska Rządu Polskiego oraz proponowanej legislacji są przesłanki społeczne i polityczne, a nie dane merytoryczne oparte na badaniach naukowych. W szczególności: 1. Art. 172 ust. 1 i ust. 2 w zasadzie wprowadzają całkowity zakaz upraw roślin GM. Rząd Polski nie przedstawia żadnych argumentów opartych na przesłankach naukowych wykazujących szkodliwość i zagrożenie roślin GM dla ludzi i/lub środowiska. Prawo UE (Dyrektywa 2001/18/WE art. 3(b)) dopuszcza utworzenie rejestru odmian roślin GM i produkcję roślin GM. Ma zatem miejsce rozbieżność projektu legislacji polskiej z prawem UE, która jest dopuszczalna tylko w przypadku przedłożenia argumentacji naukowej uzasadniającej taką rozbieżność. 2. Projekt wymaga przedstawienia oceny zagrożenia (Art. 111 ust. 2 pkt 1) – przygotowanie takiej oceny zagrożenia jest nierealne do wykonania bez możliwości prowadzenia upraw roślin GM w otwartej przestrzeni co jest niemożliwe w świetle art. 172 ust. 1 i ust. 2. 3. Projekt wymaga (art. 111 ust. 2 pkt 5) przedstawienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; jednakże takie plany nie istnieją dla większości regionów Polski. 4. Art. 22 Dyrektywy 2001/18/WE stanowi, że „państwa członkowskie nie mogą zakazywać, ograniczać ani utrudniać wprowadzenia do obrotu GMO w charakterze lub w składzie produktów, które są zgodne z wymaganiami ustanowionymi przez przepisy niniejszej dyrektywy”. Przedłożony projekt aktu prawnego „Prawo o GMO” nie spełnia wymogów tej normy prawnej, a Rząd Polski nie przedstawił żadnych argumentów merytorycznych uzasadniających restrykcyjność i sprzeczność z legislacją unijną. Prezes Polskiej Federacji Biotechnologii prof. Tomasz Twardowski

Hamowania badań naukowych głównie w zakresie biotechnologii roślin; Komitet Biotechnologii przy Prezydium PAN Przewodniczący Sekretarz Prof. dr hab. Stanisław BIELECKI Prof. dr hab. Andrzej OKRUSZEK Politechnika Łódzka, Instytut Biochemii Technicznej Instytut Biochemii Technicznej PŁ Ul. Stefanowskiego 4/10, 90-924 Łódź CBMiM PAN, Zakład Chemii Bioorganicznej Tel.: (0 42) 631 34 42; Fax: (0 42) 636 66 18 Ul. Sienkiewicza 112, 90-363 Łódź E-mail: stanb@mail.p.lodz.pl Tel.: (0-42) 681 69 70; Fax: (0 42) 681 54 83 E-mail: okruszek@bio.cbmm.lodz.pl Łódź, 24.08.2007 r. Pan Ioannis Karamitsios Komisja Europejska Dyrekcja Generalna ds. Środowiska DG ENV. B.3 ­ Biotechnologia, Pestycydy i Zdrowie 1040 – Bruksela, Belgia yannis.karamitsios@ec.europa.eu Uwagi nt. notyfikacji polskiego projektu ustawy o GMO Polski projekt ustawy w sprawie organizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO), zawierającej odstępstwa od przepisów dyrektywy 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie jest oczywistą próbą: Wprowadzenia dla GMO ograniczeń, a przez to dyskryminacji części jednostek gospodarczych i części rolników; Wprowadzania w społeczeństwie szerokiej dezinformacji, co jest zaprzeczeniem realizacji idei budowania społeczeństwa opartego na wiedzy; Hamowania badań naukowych głównie w zakresie biotechnologii roślin; Hamowania rozwoju biogospodarki oraz prac badawczo-rozwojowych w obszarze biotechnologii roślin. Komitet Biotechnologii przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk jako komitet naukowy wielokrotnie zajmował stanowisko, iż brak jest merytorycznych, opartych na badaniach naukowych przesłanek przemawiających za szkodliwością GMO dla ludzi czy też środowiska. W imieniu Prezydium Komitetu Biotechnologii Przewodniczący – prof. S.Bielecki Sekretarz – prof. A.Okruszek