Prof. dr hab. Jan Jerschina

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
RAPORT.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Innowacyjność 2006 Aleksander Żołnierski
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa P. P. H. U
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Instytut Gospodarki.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Wyniki badań podsumowujących projekt Wsparcie Regionalnej Sieci Współpracy.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Wsparcie dla rozwoju technologii
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
POSIEDZENIE ŚWIĘTOKRZYSKO-PODKARPACKIEGO KLASTRA BUDOWLANEGO INNOWATOR
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Prof. dr hab. Jan Jerschina CEM Instytut Badań Rynku i Opinii Publicznej 30-134 Kraków, ul. Zarzecze 38B, tel. 12 6375438, http://www.cem.pl, email: cem@cem.pl Ocena transferu wiedzy i powiązań sfery B+R oraz instytucji otoczenia biznesu z przedsiębiorstwami Prof. dr hab. Jan Jerschina Wyniki badań opinii zrealizowanych na zlecenie Województwa Małopolskiego Kraków, październik 2009 r. 1

Cele badania Cel badania: ocena wpływu działań określonych w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego dotyczących zwiększenia transferu wiedzy, wzmocnienia powiązań sieciowych oraz rozwoju innowacyjności przedsiębiorstw poprzez spełnienie celów strategicznych i taktycznych oraz ocena sposobu realizacji polityk publicznych w województwie małopolskim. Cele szczegółowe badania: Ocena kształtowania się sieci powiązań sfery B+R z przedsiębiorstwami z perspektywy każdej ze stron. Ocena wpływu założeń, celów i działań sformułowanych w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego na zwiększenie transferu wiedzy i wzmocnienie kontaktów sieciowych przedsiębiorstw i instytucji związanych z innowacyjnością regionu. Ocena wpływu założeń, celów i działań sformułowanych w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego na podniesienie poziomu innowacyjności firm w województwie małopolskim. Pytania ewaluacyjne: Czy cele i działania RSI traktujące o zwiększeniu transferu wiedzy i wzmocnieniu kontaktów sieciowych są trafne z perspektywy przedsiębiorców, instytucji sfery B+R i instytucji otoczenia biznesu? Jakie są formy wzajemnej współpracy przedsiębiorstw z ośrodkami B+R i z instytucjami otoczenia biznesu? Jakie są kanały transferu wiedzy: interakcje i współzależności między podmiotami? Jakie są źródła informacji o innowacjach w firmie? Jakie są źródła transferu wiedzy i technologii wykorzystywane przez firmy? Czy firmy znają źródła, dzięki którym mogą znaleźć partnera ze sfery B+R? Jakie są kanały informacji nt. oferty instytucji sfery B+R i instytucji otoczenia biznesu? Czy cele i działania RSI odnoszące się do podniesienia poziomu innowacyjności firm w województwie małopolskim są trafne z perspektywy przedsiębiorców? Jakie jest zapotrzebowanie na innowacje w województwie małopolskim (porównanie do lat poprzednich: 2004 i 2006, w których zostały przeprowadzone badania o podobnych charakterze)? Jakie są determinanty wprowadzania innowacyjności w firmach? Jakie są ogólne nakłady na innowacje w przedsiębiorstwach z województwa małopolskiego? Jakie są narzędzia finansowania aktywności innowacyjnej firm? Jakie są bariery i stymulatory dla działalności innowacyjnej i transferu wiedzy w przedsiębiorstwach, w instytucjach sfery B+R oraz w jednostkach otoczenia biznesu? Jaki jest dostęp przedsiębiorców do innowacyjnych technologii? Jaki jest rozwój infrastruktury dla rozwoju nowych technologii i usług? Czy przedsiębiorstwa/instytucje B+R oraz instytucje otoczenia biznesu, korzystają z programów/projektów dotyczących wsparcia innowacyjności?

Informacje o badaniu Badane kategorie: Przedsiębiorstwa: mikro, małe, średnie, duże; Jednostki badawczo-rozwojowe (B+R) i instytucje otoczenia biznesu. Technika: wywiad telefoniczny (CATI). Próba: Liczba wywiadów Udział w próbie Małe i mikro (do 49 zatrudnionych) 239 51,4% w tym mikro (do 9) 202 43,3% Średnie (50-249) 163 35,1% Duże (250+) 63 13,5% Razem 465 100% B+R oraz instytucje otoczenia biznesu 51

Kondycja badanych przedsiębiorstw Większość przedsiębiorstw we wszystkich kategoriach wielkości osiągnęła zysk.

Zasięg terytorialny działalności Większość przedsiębiorstw, także tych najmniejszych, deklaruje co najmniej ponadregionalny zasięg działalności. Im większe przedsiębiorstwo, tym większy zasięg terytorialny działalności.

Odrębna jednostka B+R lub stanowisko ds. rozwoju W przedsiębiorstwach małych i mikro praktycznie nie występują odrębne jednostki badawczo-rozwojowe ani wyodrębnione stanowiska ds. rozwoju nowych produktów, usług lub technologii. W niemal co drugim dużym przedsiębiorstwie występuje odrębna jednostka lub stanowisko. Czy w przedsiębiorstwie funkcjonuje odrębna jednostka badawczo-rozwojowa lub stanowisko ds. rozwoju nowych produktów, usług lub technologii?

Nakłady na badania i rozwój W segmencie przedsiębiorstw małych i mikro 59% badanych firm nie ponosi nakładów na badania i rozwój. W segmencie średnich przedsiębiorstw udział tych, które ponoszą nakłady na badania i rozwój wynosi co najmniej 45%. Ponad połowa dużych przedsiębiorstw wydaje na B+R 1-10% przychodów. Jaki jest udział nakładów na Badania i Rozwój w całości przychodów Państwa przedsiębiorstwa?

Działania innowacyjne – małe i mikro przedsiębiorstwa Najczęściej ponoszono nakłady na maszyny i urządzenia techniczne. N=239

Działania innowacyjne – średnie przedsiębiorstwa Najczęściej ponoszono nakłady na maszyny i urządzenia techniczne. N=163

Działania innowacyjne – duże przedsiębiorstwa przedsiębiorstwa Najczęściej ponoszono nakłady na maszyny i urządzenia techniczne. N=63

Finansowanie działań innowacyjnych Większość przedsiębiorstw finansuje innowacje ze środków własnych.

Bariery innowacji

Współpraca z ośrodkami nauki, innymi przedsiębiorstwami oraz instytucjami pośredniczącymi Pytano o współpracę, choćby sporadyczną, w ciągu ostatnich 3 lat.

Współpraca z ośrodkami naukowymi (uszczegółowienie) Pytano o współpracę, choćby sporadyczną, w ciągu ostatnich 3 lat.

Współpraca z innymi przedsiębiorstwami (uszczegółowienie) Pytano o współpracę, choćby sporadyczną, w ciągu ostatnich 3 lat.

Źródła informacji o innowacjach

Trudności w kontaktowaniu się i współpracy z jednostkami badawczymi i uczelniami

Ocena innowacyjności przedsiębiorstw Małopolski w oczach przedstawicieli ośrodków badawczych i instytucji otoczenia biznesu Badani przedstawiciele ośrodków badawczych oraz instytucji otoczenia biznesu dość nisko oceniają poziom innowacyjności małopolskich przedsiębiorstw. Jak ogólnie ocenia Pan(i) innowacyjność przedsiębiorstw województwa małopolskiego? (średnie w skali 1-5) N=51

Formy nawiązywania współpracy z przedsiębiorstwami przez ośrodki badawcze i instytucje otoczenia biznesu Najczęściej przedsiębiorstwa same się zgłaszają do ośrodków badawczych i instytucji otoczenia biznesu. N=51

Wzrost zainteresowania przedsiębiorstw działalnością innowacyjną Czy obecnie przedsiębiorstwa w województwie małopolskim poszukują informacji na temat współpracy z jednostkami badawczo-rozwojowymi częściej, podobnie często, czy rzadziej niż przed trzema laty? N=51

Źródła informacji na temat współpracy z jednostkami badawczo-rozwojowymi Gdzie przedsiębiorstwa mogą znaleźć informacje na temat współpracy z jednostkami badawczo-rozwojowymi? N=51

Ocena jakości współpracy z przedsiębiorstwami Jak oceniają Państwo jakość współpracy z przedsiębiorstwami? Bardzo duży odsetek ocen tylko średnich N=51

Główne bariery dla działalności innowacyjnej i transferu wiedzy Jakie są, Pana(i) zdaniem, główne bariery dla działalności innowacyjnej i transferu wiedzy z instytucji badawczo-rozwojowych oraz jednostek otoczenia biznesu do przedsiębiorstw? N=51

Trudności we współpracy z przedsiębiorstwami Jakie trudności pojawiają się we współpracy z przedsiębiorstwami? N=51

Znajomość RSI wśród przedsiębiorstw, jednostek B+R i instytucji otoczenia biznesu Większość przedsiębiorców nie słyszała o RSI. Wśród badanych przedstawicieli jednostek badawczych i instytucji otoczenia biznesu tylko 31% respondentów twierdzi, że zna założenia RSI. Czy słyszał(a) Pan(i) o Regionalnej Strategii Innowacji (RSI)?

Istotność celów i działań RSI w opinii przedsiębiorstw oraz sfery B+R i instytucji otoczenia biznesu Odsetki osób, które oceniły istotność poszczególnych działań na 4 lub 5. Cel strategiczny C.I. Podniesienie poziomu innowacyjności firm w Województwie Cel strategiczny C.II. Wzmocnienie kontaktów sieciowych instytucji związanych z innowacyjnością regionu i lepsze wykorzystanie ich potencjału

Wnioski (1) Ocena kształtowania się sieci powiązań sfery B+R z przedsiębiorstwami z perspektywy każdej ze stron. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i podmioty ze sfery B+R, cenią ich wzajemne powiązania. Znajduje to wyraz w pewnym wzroście wykorzystania przez przedsiębiorstwa usług podmiotów ze sfery B+R. Jednakże nie można nie zauważyć, że potencjał, jaki ma region Małopolski nie jest w pełni wykorzystany. Mamy tu na myśli przede wszystkim to, że uczelnie, instytuty naukowe szkół wyż-szych w zaskakująco skromny sposób uczestniczą w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań przedsiębiorstwom. Zasadniczym wyzwaniem więc pozostaje nadal, w nadchodzących latach, stworzenie warunków i uruchomienie czynników, które powodowałyby podejmowanie przez uczelnie prac z za-kresu badań stosowanych, odpowiadających zapotrzebowaniu przedsiębiorstw. Za najważniejszy z celów nowej strategii uważamy zwiększenie udziału małych przedsiębiorstw w omawianej tu sieci powiązań pomiędzy podmiotami gospodarczymi a podmiotami typu B+R.

Wnioski (2) Ocena wpływu założeń, celów i działań sformułowanych w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego na zwiększenie transferu wiedzy i wzmocnienie kontaktów sieciowych przedsiębiorstw i instytucji związanych z innowacyjnością regionu. Wspomniany wyżej wynik badania — a mianowicie wynikający z porównania wyników wcześniejszych badań z wynikami aktualnych badań wniosek, iż kryzys nie tylko nie spowodował spadku ilości przedsięwzięć i inwestycji innowacyjnych, podejmowanych we współpracy ze sferą B+R, lecz że mamy do czynienia z niewielkim, lecz jednak ich wzrostem — prowadzi do konkluzji, że należy pozytywnie ocenić konstrukcje założeń, celów i działań RSI i ich wpływ na zwiększenie transferu wiedzy i wzmocnienie kontaktów sieciowych przedsiębiorstw i instytucji B+R. Należy jednak zauważyć, że istnieją jednak silne bariery hamujące rozwój sieci tych powiązań. Trzy spośród nich powinny być usuwane poprzez działania podejmowane w oparciu o nową strategię: Po pierwsze, konieczne jest zaktywizowanie instytucji uczelni wyższych, o czym wspomnieliśmy wyżej. To jednak wymaga uprzednio zniesienia lub przynajmniej osłabienia działania dwóch innych barie o których niżej: Po drugie, absolutna większość przedsięwzięć innowacyjnych jest finansowana ze środków własnych firm (powyżej 90%). Niezbędne jest więc poddanie analizie stanu rzeczy i jego przyczyn w zakresie wykorzystywania i dostępności kredytów bankowych oraz wykorzystywania i dostępności subwencji unijnych dla przedsiębiorstw i instytucji B+R. Chodzi tu zarówno o monitorowanie zmian zachodzących w miarę wychodzenia z kryzysu (czy banki otwierają się na potrzeby przedsiębiorców oraz czy przedsiębiorcy podejmują ryzyko finansowania inwestycji innowacyjnych w oparciu o kredyty), jak i o monitorowanie procesu udostępniania subwencji przedsiębiorstwom i instytucjom B+R. Po trzecie, wydaje się niezbędne intensyfikowanie promocji (marketing) działań podejmowanych w ramach RSI oraz intensywne informowanie przedsiębiorców, zwłaszcza małych firm, o możliwościach, które RSI otwiera dla nich. Zwróćmy uwagę, czytając raport, na to, że znaczna część przedsiębiorców nie wie nic o istnieniu RSI, a jeszcze częściej — o jego treści.

Wnioski (3) Ocena wpływu założeń, celów i działań sformułowanych w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego na podniesienie poziomu innowacyjności firm w województwie małopolskim. Jak już zauważyliśmy, pewien pozytywny wpływ RSI na podniesienie poziomu innowacyjności przedsiębiorstw jest niewątpliwy, tak to oceniają sami przedsiębiorcy. Podkreślenia wymaga to, że ten postęp został uzyskany w szczególnie trudnych warunkach kryzysu trwającego przez cały rok 2008 i znaczną część 2009. Szczególnie często zwracali uwagę przedsiębiorcy na zmiany, jakich dokonywali w dziedzinie produktów, technologii i organizacji pracy. Firmy poszukiwały możliwości podniesienia konkurencyjności ich produktów i usług, dostosowania się do oczekiwań klientów, a także redukcji kosztów i zatrudnienia. Należy jednak zwrócić uwagę na to, że są dwie dziedziny, w których działania zaprojektowane w ramach RSI mogłyby być bardziej ekstensywne. Pierwsza dziedzina to sfera szkoleń i podnoszenia kwalifikacji i kultury pracy zarządzających i personelu oraz obsługi klienta i zarządzania. Tu mieścimy także nie w pełni wykorzystane możliwości w sferze informatyzacji zarządzania i organizacji pracy. Druga sfera to marketing. Wydaje się, w świetle wyników badań, że przedsiębiorcy w swych działaniach innowacyjnych są jeszcze bardzo silnie zorientowani na produkt i technologię, natomiast słabo na działania marketingowe. Wydają się jeszcze nie dostrzegać, że nawet zmiany produktowe nie powinny być oparte wyłącznie na opiniach inżynierów produktu i opiniach ekonomistów, ale niezbędne jest wprowadzanie zmian produktowych w oparciu o badanie potrzeb i reakcji potencjalnych klientów. Sądzimy, że RSI powinna uwzględniać cele i działania z zakresu upowszechniania wiedzy o marketingu jako takim, o badaniach marketingowych, a także proponować wspieranie firm przygotowujących projekty innowacyjne przez finansowanie ze środków publicznych części wydatków na marketing.

Dziękuję za uwagę