DYDAKTYKA I ORGANIZACJA SZKOLEŃ
WPROWADZENIE DO DYDAKTYKI POJĘCIA OGÓLNE
Jak osiągniemy cel szkoleniowy? 50% 5% wykład dyskusja 10% czytanie 70% ćwiczenia praktyczne metody audiowizualne 20% 90% nauczanie innych demonstracje 30%
DYDAKTYKA SKĄD NAZWA DYDAKTYKA? Z GRECKIEGO „DIDAKTIKOS” CZYLI ……………….. DRUGIE POJĘCIE W OBRĘBIE DYDAKTYKI „DIDASKO” CZYLI …………………..
DYDAKTYKA JAKO DZIAŁ PEDAGOGIKI NAUKA O KSZTAŁCENIU , JEGO CELACH, ŚRODKACH, TREŚCIACH I METODACH ORGANIZACJI PIERWSZY RAZ UŻYTO TEJ NAZWY W NIEMCZECH W 1613 ROKU
DYDAKTYKA OGÓLNA OGÓLNA TEORIA NAUCZANIA UCZENIA SIĘ DYDAKTYKA PODZIAŁ DYDAKTYKA OGÓLNA OGÓLNA TEORIA NAUCZANIA UCZENIA SIĘ
DYDAKTYKI SZCZEGÓŁOWE METODYKI NAUCZANIA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW DYDAKTYKA PODZIAŁ DYDAKTYKI SZCZEGÓŁOWE METODYKI NAUCZANIA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW
TEORETYCZNA PRAKTYCZNA CZYLI INSTRUMENTALNO- TECHNICZNA FUNKCJE DYDAKTYKI TEORETYCZNA PRAKTYCZNA CZYLI INSTRUMENTALNO- TECHNICZNA
PROCES DYDAKTYCZNY LOGICZNIE ZWARTY UKŁAD CZYNNOŚCI NAUCZYCIELI I UCZNIÓW PROWADZĄCY DO ZMIAN W OSOBOWOŚCI I POSTAWACH UCZNIÓW, GŁÓWNIE W ZAKRESIE WIADOMOŚCI OGÓLNYCH I ZAWODOWYCH ORAZ UMIEJĘTNOŚCI ŚWIADCZĄCYCH O KOMPETENCJACH ZAWODOWYCH
KLASYFIKACJA ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH WG.MICHAŁA GODLEWSKIEGO „ KLASYFIKACJA ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH WG.MICHAŁA GODLEWSKIEGO
ŚRODKI DYDAKTYCZNE TABLICE (DO PISANIA KREDĄ, FLANELOWE, MAGNETYCZNE, INTERAKTYWNE, PERFOROWANE, MONTAŻOWE I INNE), URZĄDZENIA DO PROJEKCJI ŚWIETLNEJ – PROJEKTORY OBRAZU STATYCZNEGO, FILMÓW. ŁAWY OPTYCZNE I LAMPY DO PROJEKCJI CIEMNIOWEJ.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE URZĄDZENIA DO WZMACNIANIA ZAPISU I ODTWARZANIA DŻWIĘKU – NAGŁOŚNIENIE POMIESZCZEŃ DYDAKTYCZNYCH ITD., ŚRODKI AUDIOWIZUALNE – PROJEKTORY FILMU DŻWIĘKOWEGO, TELEWIZJA SZKOLNA, PRZEMYSŁOWA, MASZYNY DYDAKTYCZNE – URZĄDZENIA DO UTRWALANIA WIADOMOŚCI (MASZYNY INFORMACYJNO-INSTRUKTAŻOWE, URZĄDZENIA DO SZYBKIEJ KONTROLI,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE URZĄDZENIA DO REPRODUKCJI TEKSTÓW I OBRAZÓW – POWIELACZE KLISZOWE, KSEROGRAFY, KSEROKOPIARKI ITP. ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU – RADIO, TELEWIZJA.
KLASYFIKACJA METOD NAUCZANIA wg.W.Okonia METODY OPARTE NA SŁOWIE: POGADANKA-rozmowa nauczyciela z uczniem, gdzie nauczyciel zna odpowiedź, ma potrójne zastosowanie: wstępna, przedstawiająca nowe wiadomości, utrwalająca. DYSKUSJA-wymiana zdań między nauczycielem i uczniem , odbicie poglądów własnych lub odwołanie się do poglądów innych osób, odmienność stanowisk.
KLASYFIKACJA METOD NAUCZANIA wg.W.Okonia METODY OPARTE NA SŁOWIE: WYKŁAD-bezpośrednie lub pośrednie przekazywanie wiadomości. Sztuka wykładania-wiązanie treści wykładu z życiem, trafne przykłady, staranne wysławianie się, logiczna całość, systematyczna treść. OPIS-wydarzenie historyczne, urządzenia techniczne opis krajobrazu, gdy opisowi towarzyszy pokazywanie przedmiotu lub rysunku.
KLASYFIKACJA METOD NAUCZANIA wg.W.Okonia METODY OPARTE NA SŁOWIE: OPOWIADANIE-przestawienie akcji przebiegające w określonym czasie, przedstawienie biografii, wypraw geograficznych, odkryć naukowych.
KLASYFIKACJA METOD NAUCZANIA wg.Cz.Kupisiewicza METODY OPARTE NA SŁOWIE-wykład, opowiadanie, pogadanka, opis, dyskusja, praca z książką. METODY OPARTE NA OBSERWACJI I POMIARZE – pokaz, pomiar. METODY OPARTE NA PRAKTYCZNEJ DZIAŁALNOŚCI UCZNIÓW-laboratoria, zajęcia praktyczne. METODY AKTYWIZUJĄCE-burza mózgu, sytuacyjna, inscenizacja, problemowa.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE W ORGANIZACJI SZKOLEŃ CO JEST ISTOTĄ KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH? JAK JE SKUTECZNIE WYKORZYSTAĆ PODCZAS SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP?
KOMPETENCJE SPOŁECZNE W ORGANIZACJI SZKOLEŃ KOMPETENCJE SPOŁECZNE NAJCZĘŚCIEJ ROZUMIANE SĄ JAKO UMIEJĘTNOŚCI UMOŻLIWIAJĄCE SKUTECZNE NAWIĄZYWANIE I UTRZYMYWANIE ORAZ WYKORZYSTANIE STOSUNKÓW INTERPERSONALNYCH.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE W ORGANIZACJI SZKOLEŃ W 70% OSIĄGANIE PONADPRZECIĘTNYCH EFEKTÓW W PRACY ZAWDZIĘCZAMY UMIEJĘTNOŚCIOM SPOŁECZNYM, POLEGAJĄCYM NA WCZUWANIU SIĘ W SYTUACJĘ INNYCH OSÓB I ROZWIĄZYWANIU ICH PROBLEMÓW. badania specjalistów amerykańskich
PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNE POJĘCIE UKOŃCZENIE KSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIA PRZYGOTOWUJĄCEGO DO PROWADZENIA PROCESU SZKOLENIA W DZIEDZINIE BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W SPOSÓB ZAPEWNIAJĄCY WYSOKĄ EFEKTYWNOŚĆ Z UWZGLĘDNIENIEM, ODPOWIEDNICH DLA OKREŚLONYCH GRUP UCZESTNIKÓW SZKOLENIA I RODZAJÓW SZKOLENIA : FORM ORGANIZACYJNYCH I METOD SZKOLENIA ORAZ ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH
ORGANIZACJA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP PODSTAWY PRAWNE ROZDZIAŁ VIII KODEKS PRACY ART. 237² KODEKS PRACY ART. 237³ KODEKS PRACY ART. 2375
ORGANIZACJA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP PODSTAWY PRAWNE ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI I PRACY z dnia 28 czerwca 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 9 pażdziernika 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy
ORGANIZACJA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP FORMY SZKOLENIOWE INSTRUKTAŻ SEMINARIUM SAMOKSZTAŁCENIE KIEROWANE KURS
ORGANIZACJA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP FORMY SZKOLENIOWE INSTRUKTAŻ SZKOLENIE O CZASIE TRWANIA NIE KRÓTSZYM NIŻ 2 GODZINY LEKCYJNE UMOŻLIWIAJĄCE UZYSKANIE, AKTUALIZOWANIE LUB UZUPEŁNIENIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI DOTYCZĄCYCH WYKONYWANIA PRACY I ZACHOWANIA SIĘ W ZAKŁADZIE PRACY W SPOSÓB ZGODNY Z PRZEPISAMI I ZASADAMI BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY.
ORGANIZACJA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP FORMY SZKOLENIOWE SEMINARIUM SZKOLENIE O CZASIE TRWANIA NIE KRÓTSZYM NIŻ 5 GODZIN LEKCYJNYCH UMOŻLIWIAJĄCE UZYSKANIE, AKTUALIZOWANIE LUB UZUPEŁNIENIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY.
ORGANIZACJA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP FORMY SZKOLENIOWE SAMOKSZTAŁCENIE KIEROWANE SZKOLENIE UMOŻLIWIAJĄCE UZYSKANIE AKTUALIZOWANIE LUB UZUPEŁNIENIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY, NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW PRZEKAZANYCH PRZEZ ORGANIZATORA SZKOLENIA, W SZCZEGÓLNOŚCI PRZY ZASTOSOWANIU POCZTY, INTERNETU, PRZY JEDNOCZESNYM ZAPEWNIENIU KONSULTACJI Z OSOBAMI SPEŁNIAJĄCYMI WYMAGANIA DLA WYKŁADOWCÓW.
ORGANIZACJA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP FORMY SZKOLENIOWE KURS SZKOLENIE O CZASIE TRWANIA NIE KRÓTSZYM NIŻ 15 GODZIN LEKCYJNYCH SKŁADAJĄCE SIĘ Z ZAJĘĆ TEORETYCZNYCH I PRAKTYCZNYCH, UMOŻLIWIAJĄCE UZYSKANIE, AKTUALIZOWANIE LUB UZUPEŁNIENIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY.
PODMIOTY UPRAWNIONE DO PROWADZENIA SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP PRACODAWCY ORGANIZUJĄCY I PROWADZĄCY SZKOLENIE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE PROWADZĄCE DZIAŁALNOŚĆ SZKOLENIOWĄ W DZIEDZINIE BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY „ORGANIZATORZY SZKOLENIA”
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE PROWADZĄCE DZIAŁALNOŚĆ SZKOLENIOWĄ Z ZAKRESU BHP PLACÓWKI KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO PLACÓWKI KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE JEDNOSTKI BADAWCZO-ROZWOJOWE, SZKOŁY WYŻSZE LUB INNE PLACÓWKI NAUKOWE STOWARZYSZENIA, KTÓRYCH CELEM STATUTOWYM JEST DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANĄ Z BHP OSOBY PRAWNE LUB FIZYCZNE PROWADZĄCE DZIAŁALNOŚĆ OŚWIATOWĄ NA ZASADACH OKREŚLONYCH W PRZEPISACH O SWOBODZIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ (jeżeli prowadzą działalność w dziedzinie bhp)
ORGANIZATOR SZKOLENIA Z ZAKRESU BHP ZAPEWNIA: PROGRAMY POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW SZKOLEŃ OPRACOWANE DLA OKREŚLONYCH GRUP STANOWISK. PROGRAMY SZKOLENIA INSTRUKTORÓW W ZAKRESIE METOD PROWADZENIA INSTRUKTAŻU – W PRZYPADKU PROWADZENIA TAKIEGO SZKOLENIA. WYKŁADOWCÓW I INSTRUKTORÓW POSIADAJĄCYCH ZASÓB WIEDZY, DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE I PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNE ZAPEWNIAJĄCE WŁAŚCIWĄ REALIZACJĘ PROGRAMÓW SZKOLENIA.
ORGANIZATOR SZKOLENIA Z ZAKRESU BHP ZAPEWNIA: WYPOSAŻENIE DYDAKTYCZNE NIEZBĘDNE DO WŁAŚCIWEJ REALIZACJI PROGRAMÓW SZKOLENIOWYCH. WŁAŚCIWY PRZEBIEG SZKOLENIA ORAZ PROWADZENIE DOKUMENTACJI SZKOLENIOWEJ.
DOKUMENTACJA SZKOLENIOWA Z ZAKRESU BHP PROGRAMY SZKOLENIA DLA OKREŚLONYCH GRUP STANOWISK DZIENNIK ZAJĘĆ PROTOKÓŁ PRZEBIEGU EGZAMINÓW REJESTR WYDANYCH ZAŚWIADCZEŃ ZESTAWY TESTOWE LUB INNE DOKUMENTY POTWIERDZAJĄCE ODBYCIE EGZAMINU KOŃCZĄCEGO SZKOLENIE Z ZAKRESU BHP
GRUPY STANOWISK PRACY Z ZAKRESU SZKOLEŃ BHP OSOBY BĘDĄCE PRACODAWCAMI ORAZ INNE OSOBY KIERUJĄCE PRACOWNIKAMI, W SZCZEGÓLNOŚCI KIEROWNICY, MISTRZOWIE I BRYGADZIŚCI – MINIMALNY CZAS SZKOLENIA 16 h lekcyjnych lub 64 h w tym 6 h ćwiczeń
GRUPY STANOWISK PRACY Z ZAKRESU SZKOLEŃ BHP PRACOWNICY ZATRUDNIENI NA STANOWISKACH ROBOTNICZYCH – MINIMALNY CZAS SZKOLENIA 8 h lekcyjnych
GRUPY STANOWISK PRACY Z ZAKRESU SZKOLEŃ BHP PRACOWNICY INŻYNIERYJNO-TECHNICZNI, W TYM PROJEKTANCI, KONSTRUKTORZY MASZYN I INNYCH URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH TECHNOLODZY I ORGANIZATORZY PRODUKCJI MINIMALNY CZAS SZKOLENIA 16 h lekcyjnych
GRUPY STANOWISK PRACY Z ZAKRESU SZKOLEŃ BHP PRACOWNICY SŁUŻBY BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY I INNE OSOBY WYKONUJĄCE ZADANIA TEJ SŁUŻBY MINIMALNY CZAS SZKOLENIA 32 h lekcyjne (w tym 4 h ćwiczeń )
GRUPY STANOWISK PRACY Z ZAKRESU SZKOLEŃ BHP PRACOWNICY ADMINISTRACYJNO-BIUROWI I INNI NIEWYMIENIENI W POZOSTAŁYCH GRUPACH STANOWISK, KTÓRYCH CHARAKTER PRACY WIĄŻĘ SIĘ Z NARAŻENIEM NA CZYNNIKI SZKODLIWE DLA ZDROWIA, UCIĄŻLIWE LUB NIEBEZPIECZNE ALBO Z ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY MINIMALNY CZAS SZKOLENIA 8 h lekcyjne
PROJEKTOWANIE SESJI SZKOLENIOWYCH BHP A STYLE UCZENIA SIĘ PRACOWNIKÓW PRAKTYCY – uczą się lepiej, gdy stają wobec nowych doświadczeń i problemów, które należy rozwiązać. PREFEROWANE AKTYWNE FORMY SZKOLEŃ: ćwiczenia, seminaria, gry dydaktyczne, symulacje komputerowe, prezentacje filmowe.
PROJEKTOWANIE SESJI SZKOLENIOWYCH BHP A STYLE UCZENIA SIĘ PRACOWNIKÓW OSOBY REFLEKSYJNE – dobrze czują się w sytuacjach gdy mają dużo czasu na: przemyślenie problemu, nabranie dystansu, przygotowanie się do wystąpienia, zebranie potrzebnych materiałów, wykonanie prezentacji, modelu czy przeprowadzenie badań.
PROJEKTOWANIE SESJI SZKOLENIOWYCH BHP A STYLE UCZENIA SIĘ PRACOWNIKÓW TEORETYCY-dobrze czują się, gdy mogą stosować analizę systemową, znają cele, zadania oraz gdy problemy do rozwiązania posiadają strukturę uporządkowaną, a do ich rozwiązania potrzebne jest logiczne i analityczne myślenie.
PROJEKTOWANIE SESJI SZKOLENIOWYCH BHP A STYLE UCZENIA SIĘ PRACOWNIKÓW PRAGMATYCY- koncentrują się głównie na problemach praktycznych, przeszkadza im natomiast brak ćwiczeń praktycznych oraz instrukcji (procedur) jak należy je wykonać.
GŁÓWNE CELE SZKOLENIA W ZAKRESIE BHP WZBOGACENIE WIEDZY O BEZPIECZEŃSTWIE I HIGIENIE PRACY (w zakresie zagrożeń, doskonalenia umiejętności, wykorzystywania wiedzy dotyczącej bhp na stanowiskach pracy). SPOWODOWANIE ZMIAN W ZACHOWANIU JEDNOSTKI (w zakresie kształtowania i doskonalenia umiejętności i nawyków). SPOWODOWANIE ZMIAN W OSOBOWOŚCI UCZESTNIKA (wspieranie gotowości i umiejętności samorealizacji zawodowej).
BŁĘDY I NIEPRAWIDŁOWOŚCI W ZAKRESIE SZKOLEŃ BHP ZGODNOŚĆ CZASU TRWANIA SZKOLENIA Z OBOWIĄZUJĄCYMI PRZEPISAMI PROWADZENIE SZKOLEŃ PRZEZ OSOBY NIEUPRAWNIONE BRAK SZCZEGÓŁOWYCH PROGRAMÓW SZKOLENIA DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP STANOWISK PRZEPROWADZENIE SZKOLEŃ POZA USTAWOWYMI GODZINAMI PRACY BRAK KONSULTACJI Z PRACOWNIKAMI TEMATYKI SZKOLEŃ
BŁĘDY I NIEPRAWIDŁOWOŚCI W ZAKRESIE SZKOLEŃ BHP FAŁSZOWANIE DOKUMENTACJI SZKOLENIOWEJ (FIKCYJNE SZKOLENIA) NIEPRZESTRZEGANIE TERMINÓW SZKOLEŃ ZŁA KWALIFIKACJA PRACOWNIKÓW DO OKREŚLONEJ GRUPY SZKOLENIOWEJ
PODSUMOWANIE DYSKUSJA PROPOZYCJE