Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

Dokąd zmierzasz, uczniu?” Elżbieta Lesińska, Andrzej Kobylec
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Rodzic jako doradca zawodowy
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Publikacje zawodowe WSiP 2013
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Spotkanie 1 przedstawicieli partnerów z zespołem projektowym.
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Jakość, atrakcyjność i elastyczność kształcenia zawodowego Witold Woźniak Kraków, 21 marca 2013.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
Technik Organizacji Reklamy
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Struktura projekturozporządzenia w sprawiepodstawy programowejkształcenia w zawodach Warszawa r.
Zasady realizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych na przykładzie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli Zielona Góra.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE zmiany
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE W ZAWODZIE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzany: a. z zakresu danej kwalifikacji wyodrębnionej.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Anna Opłocka. Główne przesłanki modernizacji kształcenia zawodowego. Globalizacja Zmiany technologiczne Zmiany demograficzne Zmiany na rynku pracy Konieczność.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
1 Rafał Juszkiewicz kontakt: Oferta zawodowa WSiP – 170 publikacji do nowej podstawy programowej (NPP) 7 kluczowych branż: ekonomiczna.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Spotkanie z pracodawcami
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
dobry start w przyszłość
Wdrażanie podstawy programowej kształcenia w zawodach technicznych
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Program nauczania dla zawodu
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
III KONFERENCJA NORMALIZACJA W SZKOLE „Edukacja na rynek pracy”
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Możliwości rozwojowe dla Małopolan
Zapis prezentacji:

Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach

Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Na stronie internetowej Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej(www.koweziu.edu.pl )został zamieszczony projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach, przygotowany przez ekspertów pracujących w ramach projektu systemowego „Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego".

Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Oprócz samego projektu podstawy programowej w zawodach, na stronie KOWEZiU zamieszczono także prezentację wyjaśniającą jego strukturę oraz ankietę. Projekt podstawy programowej, gdy uzyska status projektu rozporządzenia, będzie jeszcze podlegał uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom z partnerami społecznymi.

Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Wszystkie Państwa opinie będą analizowane przez zespół ekspertów. Odpowiedzi na zadawane przez Państwa pytania będą się sukcesywnie ukazywały na stronie www.koweziu.edu.pl w zakładce „Projekt podstawy programowej".

Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Od września 2012 roku w klasach pierwszych techników oraz zasadniczych szkół zawodowych zacznie obowiązywać nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Równocześnie klasy te obejmie nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach. Ten ostatni dokument obowiązywał też będzie w szkołach policealnych oraz na kursach oferujących przygotowanie zawodowe. Ma on w przyszłości pełnić również rolę standardów wymagań egzaminacyjnych - czyli w oparciu o niego będą przygotowywane i prowadzone wszelkie egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe.

Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Zanim ten materiał uzyska formalny status projektu rozporządzenia, może jeszcze ulegać zmianom wynikającym z procesu konsultacji prowadzonych przy Państwa udziale. Prezentowany materiał ma charakter autorski. Do opracowania poszczególnych fragmentów projektu PPKZ powołano zespoły autorów wywodzących się ze środowiska nauczycieli, systemu egzaminów zewnętrznych, pracodawców, uczelni. Były one recenzowane przez rzeczoznawców z listy MEN, przedstawicieli pracodawców oraz uczelni.

Podstawa programowa jest określona w trzech załącznikach do rozporządzenia: 1) w załączniku nr 1, określającym: ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego; 2) w załączniku nr 2, określającym: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, cele kształcenia w zawodzie, nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, warunki realizacji kształcenia w zawodach oraz możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji w ramach obszaru kształcenia, określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego; 3) w załączniku nr 3, określającym efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach.

W załączniku nr 2 opisane są m.inn.: Podstawa programowa jest określona w trzech załącznikach do rozporządzenia: W załączniku nr 2 opisane są m.inn.: Efekty kształcenia (stanowiące integralną część podstawy programowej kształcenia w każdym zawodzie) wspólne dla wszystkich zawodów: bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej (PDG) język obcy wspomagający kształcenie zawodowe (JOZ) kompetencje personalne i społeczne (KPS) oraz dodatkowo w technikum i szkole policealnej organizacja pracy małych zespołów (OMZ)  

Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów zapisane są w sposób dość ogólny. Doprecyzowanie (w odniesieniu dla konkretnych zawodów) nastąpi na etapie programów nauczania.

Podstawa programowa jest określona w trzech załącznikach do rozporządzenia: W załączniku nr 2 opisane są m.inn.: Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia Do celów kształcenia zawody pogrupowano, pod względem wspólnych lub zbliżonych kwalifikacji zawodowych wymaganych do realizacji zadań zawodowych, w 8 obszarach kształcenia, oznaczonych odpowiednio:   ADMINISTRACYJNO-USŁUGOWY (A) BUDOWLANY (B) ELEKTRYCZNO-ELEKTRONICZNY (E) MECHANICZNY I GÓRNICZO-HUTNICZY (M) ROLNICZO-LEŚNY Z OCHRONĄ ŚRODOWISKA (R) TURYSTYCZNO-GASTRONOMICZNY (T) MEDYCZNO-SPOŁECZNY (Z) ARTYSTYCZNY (S) W obrębie każdego obszaru kształcenia zawody uporządkowano według typu szkoły: zasadnicza szkoła zawodowa, technikum, szkoła policealna.

Podstawa programowa jest określona w trzech załącznikach do rozporządzenia: W załączniku nr 3 opisane są efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach.

„Układając” podstawę programową dla zawodu należy korzystać z planu zamieszczonego w rozporządzeniu (str.4) : Cyt. „Szkoła w procesie kształcenia w danym zawodzie uwzględnia: 1) ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego, określone w załączniku nr 1; 2) cele kształcenia w zawodzie określone w załączniku nr 2, w części I; 3) efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów (w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP), podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej (PDG), języka obcego wspomagającego kształcenie zawodowe (JOZ), kompetencje personalne i społeczne (KPS)), opisane w załączniku nr 2, w części II.A; 4) efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, opisane w załączniku nr 2, w części II.B; 5) efekty kształcenia właściwe dla każdej wyodrębnionej w danym zawodzie kwalifikacji, opisane w załączniku nr 3; 6) warunki realizacji kształcenia w danym zawodzie, określone w załączniku nr 2, w części III. ”

Gdy „otworzą” Państwo Rozporządzenie, zachęcam do korzystania ze znajdujących się po lewej stronie zakładek, które umożliwiają przechodzenie do konkretnych punktów.

Zachęcam Państwa do zapoznania się z prezentacją „Struktura rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach.” oraz do wyrażenia swojej opinii na temat projektu rozporządzenia. Iwona Surdacka