Www.zrp.pl zrp@zrp.pl ZWIĄZEK RZEMIOSŁA POLSKIEGO Maciej Prószyński Książ 12-13 listopad 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ochotnicze Hufce Pracy Lubuska Wojewódzka Komenda
Advertisements

FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
Rola izb rzemieślniczych jako instytucji samorządu
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Kariera, a niepełnosprawność. Misja i wyzwania dla poradnictwa zawodowego XIX Konferencja Szkoleniowa Warszawa października 2009 r. SZKOLENIE W RZEMIOŚLE.
Praktyczna nauka zawodu
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo- wychowawczych Płock, 28 sierpnia 2013.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Poprawa kształcenia zawodowego
Kwalifikacje zawodowe w rzemiośle
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO W KLUCZBORKU
Indywidualne nauczanie
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy placówki oświatowej opracował: Janusz Wojtkiewicz-Lazman.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Zmiany ustawy o systemie oświaty
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Szkolenie uczniów klas drugich Egzamin z kwalifikacji E.12.
Każda drużyna za poprawną odpowiedź otrzyma 1 punkt.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Nowe działanie umożliwiające podnoszenie kwalifikacji pracowników i poszukujących pracy PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE DOROSŁYCH Zielona Góra, 21 września 2009.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Niemiecki model edukacji zawodowej
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Krynica Zdrój Badania Manpower Polska.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości Al. Wojska Polskiego 78, Szczecin, tel: 91/
CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NOWY SĄCZ – RYNEK 11 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CRRiP im. Świętego Józefa w Nowym Sączu.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
1 Rola Pomorskiej Izby Rzemieślniczej MSP w kształtowaniu pomorskiego rynku pracy
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Kształcenie dualne.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
WARTO WIEDZIEĆ…...
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

www.zrp.pl zrp@zrp.pl ZWIĄZEK RZEMIOSŁA POLSKIEGO Maciej Prószyński Książ 12-13 listopad 2008 r.

ZWIĄZEK RZEMIOSŁA POLSKIEGO samorząd gospodarczy związek pracodawców organizacja społeczno zawodowa

PODSTAWA PRAWNA FUNKCJONOWANIA ORGANIZACJI RZEMIOSŁA ustawa o rzemiośle z dnia 22 marca 1989r. (z późniejszymi zmianami) stanowi kontynuację stanu prawnego ustanowionego rozporządzeniem Prezydenta RP z dnia 27 października 1933 r. o izbach rzemieślniczych i ich Związku

STRUKTURA ORGANIZACYJNA Związek Rzemiosła Polskiego 27 izb rzemieślniczych 190 spółdzielni rzemieślniczych 490 cechów rzemiosł 300 000 FIRM RZEMIEŚLNICZYCH

ZADANIA ORAGNIZACJI RZEMIOSŁA ustawowe zadania organizacji rzemiosła z dziedziny oświatowej : cechy i izby rzemieślnicze sprawują nadzór nad procesem nauki zawodu zorganizowanej u pracodawców, będących rzemieślnikami, Izby rzemieślnicze przeprowadzają egzaminy kwalifikacyjne czeladnicze i mistrzowskie i potwierdzają je świadectwami czeladniczymi i dyplomami mistrzowskimi, opatrzonymi pieczęcią z godłem Państwa, Związek Rzemiosła Polskiego sprawuje nadzór nad działalnością komisji egzaminacyjnych izb rzemieślniczych

NAUKA ZAWODU W RZEMIOŚLE Przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników u pracodawców rzemieślników może odbywać się w formie: > nauki zawodu > przyuczenia do wykonywania określonej pracy (podstawa Dział IX Kodeksu Pracy)

UMOWA O PRACĘ W CELU RZYGOTOWANIA ZAWODOWEGO Stronami umowy mogą być: PRACODAWCA - posiadający odpowiednie przygotowanie zawodowe i pedagogiczne, określone odrębnymi przepisami, a także zapewniający właściwe warunki techniczne i organizacyjne MŁODOCIANY - absolwent gimnazjum, ukończone 16 lat oraz odpowiedni stan zdrowia, pozwalający na pracę w określonym zawodzie.

CZAS TRWANIA PRZYGOTOWANIA ZAWODOWEGO nauka zawodu trwa 2 lub 3 lata, zależnie od ustaleń ministra Edukacji Narodowej i kończy się egzaminem czeladniczym przyuczenie do wykonywania określonej pracy trwa od 3 do 6 miesięcy (wychowankowie OHP do 22) i kończy się egzaminem sprawdzającym

OBOWIĄZKOWE DOKSZTAŁCANIE TEORETYCZNE PRAKTYKA w zakładzie rzemieślniczym TEORIA - nauka teoretyczna organizowana jest przez pracodawcę i może odbywać się w: szkole zawodowej, na kursie, u pracodawcy w skali ogólnopolskiej 15-20% młodocianych odbywa naukę w systemie pozaszkolnym

NAUKA ZAWODU W RZEMIOŚLE może odbywać się w jednym ze 104 zawodów listę ustalił Związek Rzemiosła Polskiego (zawody z klasyfikacji dla potrzeb rynku pracy) Obecnie uczy się zawodu około 90 000 młodocianych w roku 2007 ich liczba wzrosła !

LICZBA ZAKŁADÓW SZKOLĄCYCH – LICZBA UCZNIÓW rok ZAKŁADY RZEMIEŚLNICZE SZKOLĄCE UCZNIÓW LICZBA UCZNIÓW W ZAKŁADACH RZEMIEŚLNICZYCH 2004 2005 2006 2007 …….…..…….27.350 ………..……..25.988 ……...…….…24.173 ………...........24.815 ….…92.766 …….88.672 …….85.112 …….88.929 w 2007 r. niewielki wzrost

łącznie 2/3 ogółu młodocianych uczy się w pięciu zawodach - (kwestia doradztwa zawodowego !?) zawody mniej popularne to: grupa budowlana (w 2007 wzrost zainteresowania), grupa odzieżowa i włókiennicza, grupa związana z obróbką skór i futer ZAWÓD Liczba uczniów w szkołach MŁODOCIANI Ogółem (praktyki zawodowe i młodociani pracownicy) dane MEN Ogółem (w tym rzemiosło) RZEMIOSŁO (w tym pozaszkolne dokształcanie) dane ZRP Fryzjer 20 367 14 378 18 564 Mechanik pojazdów samochodowych 39517 14 327 16 181 stolarz 11 890 7 069 7 808 cukiernik 11 527 6 677 9 077 piekarz 768 6 510 7 460

Walory kształcenia praktycznego u pracodawcy: zindywidualizowany tok nauczania praktycznego, uwzględniający możliwości, uzdolnienia i cechy osobowościowe młodocianego; uczenie się zawodu w warunkach naturalnej pracy, w otoczeniu doświadczonych pracowników; możliwość dokonywania samooceny efektów nauki; poznawanie nowych technologii, materiałów i urządzeń, wprowadzanych przez pracodawcę; zapoznawanie się z rzeczywistymi uwarunkowaniami funkcjonowania firmy, zwłaszcza w relacji klient-wykonawca usługi, co oznacza nabywanie praktycznej wiedzy na temat przedsiębiorczości; tworzenie więzi emocjonalnych pomiędzy młodocianym a pracodawcą, co ma wielkie znaczenie wychowawcze; praca w małym zespole, co uczy poszanowania pracy innych i odpowiedzialności zespołowej.

ustawa z dnia 22 marca 1989 roku o rzemiośle IZBY RZEMIEŚLNICZE PRZEPROWADZAJĄ EGZAMINY CZELADNICZE I MISTRZOWSKIE na podstawie: ustawa z dnia 22 marca 1989 roku o rzemiośle (Dz.U. Nr 112, poz. 979 z 2002r. – tekst jednolity – oraz Dz.U. Nr 137, poz. 1304 z 2003r.) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 października 2005r. w sprawie egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz.U. Nr 215, poz. 1820).

POPULARNOŚĆ EGZAMINÓW CZELADNICZYCH I MISTRZOWSKICH W okresie od 1945 r. do 31.XII.2007 r. w rezultacie zdanych egzaminów w organizacji rzemiosła wydano; 2.121.748 świadectw czeladniczych 468.475 dyplomów mistrzowskich __________________________ W skali rocznej jest to ok. 30 tys. świadectw czeladniczych ok. 3,5 - 4 tys. dyplomów mistrzowskich

KOMISJE EGZAMINACYJNE IZB RZEMIEŚLNICZYCH Obecnie w rzemieślniczym systemie potwierdzania kwalifikacji zawodowych działa: 1150 komisji czeladniczych 1040 komisji mistrzowskich Do pracy w komisjach powołano na pięcioletnią kadencję ponad 8.200 uznanych fachowców w różnych dziedzinach zawodowych

WIARYGODNOŚĆ SYSTEMU - DOKUMENTACJA System organizacyjny i dokumentacyjny (księgi wieczyste, rejestry, zasoby archiwalne) znajdujące się w zasobach izb rzemieślniczych, pozwalają na sprawdzenie lub odtworzenie każdego świadectwa czeladniczego lub dyplomu mistrzowskiego wydanego po 1945 r.

PODSTAWA PRZEPROWADZANIA EGZAMINÓW Standardy egzaminacyjne na poziomie czeladniczym i mistrzowskim opracował - na podstawie ustawowego uprawnienia - Związek Rzemiosła Polskiego (współpraca z izbami rzemieślniczymi) Dla zawodów szkolnych stosowane są oczywiście standardy przyjęte przez MEN

ZWIĄZEK RZEMIOSŁA POLSKIEGO DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Maciej Prószyński Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej