mgr Tomasz Eliasz Wardzała

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Organizacje pozarządowe
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu trybu prezentacji 1.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Gmina Miejska Turek- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jako realizator prac społeczno – użytecznych ul. Konińska Turek Tel ,
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Spółdzielnia socjalna jako instrument aktywizacji zawodowej uczestników warsztatów terapii zajęciowej i pracowników zakładów aktywności zawodowej Toruń,
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Program pilotażowy Aktywny samorząd. OBSZARY WSPARCIA A oprzyrządowanie samochodu B1 specjalistyczny sprzęt komputerowy B2 urządzenie lektorskie B3 urządzenie.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE ZADANIE 7 Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów.
POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE W KOLE ul. Poniatowskiego 21, Koło tel e – mail: Dobre praktyki – program.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Co to jest ZAZ Zakład Aktywizacji Zawodowej Definicja Przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Konkurs Katowice r..
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Komplementarność EFS z PO PŻ
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

mgr Tomasz Eliasz Wardzała Kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej im. Jana Pawła II w Tarnowie Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r.

„Kultura społeczna jest wyrazem człowieka „Kultura społeczna jest wyrazem człowieka. Jest potwierdzeniem człowieczeństwa. Człowiek ją tworzy – i człowiek przez nią tworzy siebie. Tworzy siebie wewnętrznym wysiłkiem ducha: myśli, woli, serca. Kultura jest wyrazem międzyludzkiej komunikacji, współmyślenia i współdziałania ludzi” Jan Paweł II, Homilia, Gniezno, 3 czerwca 1979 Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

„W pracy należy widzieć nie tylko czynności zapewniające środki materialne do życia, lecz także naturalną potrzebę człowieka, obowiązek społeczny i warunek własnego rozwoju” Z. Wiatrowski, Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005, s. 49 Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

„Pedagogika pracy stwarza pedagogice specjalnej szansę dochodzenia do rozwiązań, w których praca człowieka nabiera znaczenia podstawowego. Będzie to na pewno wychowanie przez pracę” Z. Wiatrowski, Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005, s. 46 Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Przyjmując tezę, że wychowanie samo w sobie jest czymś neutralnym, należy podkreślić, że podstawową jego funkcjonowania jest przekazywanie kultury. Idąc dalej można powiedzieć, skoro wychowanie ma narzędzia, to istotnym narzędziem jest praca. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Wychowanie przez pracę dotyczy każdej jednostki ludzkiej, także i tej niepełnosprawnej, a może szczególnie na nią winno być ukierunkowane. Wychowanie przez pracę wiąże się integralnie z wychowaniem społecznym, które jest gwarantem ładu społecznego, tworząc tym samym kulturę w skali maro i mikro. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Integracja społeczna zaś zakłada pełny udział osób niepełnosprawnych. Idea wychowania prospołecznego ściśle powiązana jest z ukierunkowaniem na integrację społeczną. Integracja społeczna zaś zakłada pełny udział osób niepełnosprawnych. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Dz. U. Nr 123, poz. 776. Tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. nr 247, poz. 1822 Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie warsztatów terapii zajęciowej Dz. U. Nr 63, poz. 587 Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Regulamin warsztatu terapii zajęciowej Umowa na finansowanie działalności warsztatu zawarta ze starostą dysponującym środkami PFRON i gminy Regulamin warsztatu terapii zajęciowej Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

W ustawie stwierdza się, że niepełnosprawności oznacza trwałą lub okresową niezdolność do wypełniania ról społecznych z powodu stałego lub długotrwałego naruszenia sprawności organizmu, w szczególności powodującą niezdolność do pracy. Dz. U. Nr 123 poz. 776. Tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. nr 247, poz. 1822, art. 2, pkt. 10. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Uczestnictwo w życiu społecznym oznacza możliwość pełnienia ról społecznych oraz pokonywania barier, w szczególności psychologicznych, w komunikowaniu się, architektonicznych, urbanistycznych, transportowych. Tamże, art. 2, pkt. 4. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Realizowana jest przede wszystkim przez: Rehabilitacja społeczna ma na celu umożliwianie osobom niepełnosprawnym uczestnictwo w życiu społecznym. Realizowana jest przede wszystkim przez: 1) wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby niepełnosprawnej, Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

2) wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych, 3) likwidację barier, w szczególności architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, technicznych, w komunikowaniu się i dostępie do informacji, Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

4) kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami niepełnosprawnymi. Tamże, art. 9. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Warsztat jest placówką stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia. Tamże, art. 10a. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Warsztat terapii zajęciowej realizuje zadania w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej zmierzającej do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności każdego uczestnika, niezbędnych do możliwie należytego, samodzielnego i aktywnego życia społecznego. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

rozwijanie umiejętności życia codziennego oraz zaradności osobistej, Realizacja określonego w ten sposób celu działania warsztatu odbywa się przez: ogólne usprawnienie, rozwijanie umiejętności życia codziennego oraz zaradności osobistej, Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

przygotowanie do życia w środowisku społecznym ; poprzez rozwój umiejętności planowania i komunikowania, dokonywania wyborów, decydowania o swoich sprawach i innych umiejętnościach niezbędnych w niezależnym życiu, Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

rozwijanie umiejętności przy zastosowaniu różnych technik terapii zajęciowej, rozwijanie umiejętności zawodowych umożliwiających podjęcie pracy w grupie społecznej, Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

rozwijanie psychofizycznych sprawności potrzebnych na należytego funkcjonowania w społeczeństwie. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Realizacja celów wychowania społecznego dokonuje się w konkretnych pracowniach terapeutycznych np. w pracowni gospodarstwa domowego, rękodzieła artystycznego, drewna i metalu, komputerowo-internetowej, podtrzymywania umiejętności edukacyjnych, terapii psychologicznej, terapii logopedycznej, rehabilitacji układu ruchu. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Aby zadanie wychowania prospołecznego było jeszcze pełniej realizowane, konieczne jest otwarcie placówki na społeczność lokalną. Powinno się ono wyrażać w dostępności „otwartych dni” dla każdego, kto chciałby zaproponować jej współpracę lub zdobyć na jej temat informacje. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

W prospołecznym wychowaniu osób niepełnosprawnych biorą udział wszyscy, z którymi te osoby się kontaktują. Niebagatelną rolę odgrywają w niej rodziny i opiekunowie. Aby wzmóc efekt wychowania społecznego, należy ściśle z nimi współpracować, a także włączyć ich do wszystkich działań, które jemu służą. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Wiedza o warsztacie terapii zajęciowej szerzona w społeczności lokalnej przez poznanie jej działalności, warunków pracy, a także specyficznych problemów i potrzeb uczestników, jest jednym z warunków integracji społecznej. Pozwoli ona przełamać bariery istniejące ciągle w obustronnych kontaktach. Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl

Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl Konferencja naukowa EDUKACJA I PRACA konteksty – wyzwania – antynomie Ciechocinek, 14 - 15 kwietnia 2008 r. Tomasz E. Wardzała www.ichlepszejutro.pl