Prezentacja wyników badań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Organizacje pozarządowe
Pełnosprawny Student VI
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Sytuacja studentów głuchych po wejściu Ustawy o języku migowym
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
„Chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi;
Rozszerzenie grupy odbiorców dotacji
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Uniwersytet Warszawski
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Serdecznie Witamy !. WSNSiT jest wyższą uczelnią niepubliczną działającą na podstawie ustawy z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Pełnosprawny Student VIII
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
„Monitoring obywatelski Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami” Anna Rdest Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Projekt zwiększenia dotacji na zadania związane z kształceniem osób z niepełnosprawnościami Aleksander.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
Konstytucyjny system źródeł prawa
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Ustawa oczami praktyków
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Prezentacja wyników badań Pełnosprawny Student VI Kraków, 23 października 2012 r. Dostosowanie zapisów regulaminów oraz programów nauczania do wymogów stawianych przez nowelizację Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym w kontekście studentów niepełnosprawnych Prezentacja wyników badań Kinga Dumnicka

Zgodnie z zapisami znowelizowanej Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i projektu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu studiów w uczelniach zapisy dotyczące form dostosowania uczelni do potrzeb studentów niepełnosprawnych powinny znajdować się w regulaminach studiów wszystkich uczelni.

USTAWA z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U USTAWA z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) Art. 13. 1. Podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są: 9) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Art. 162. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, warunki, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu studiów w uczelniach, uwzględniając: 6) warunki właściwej realizacji procesu dydaktycznego, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb studentów będących osobami niepełnosprawnymi.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 19 lipca 2011 r. w sprawie warunków, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu studiów w uczelniach § 2. Regulamin studiów określa sposób dostosowania organizacji i właściwej realizacji procesu dydaktycznego do szczególnych potrzeb studentów będących osobami niepełnosprawnymi, w tym dostosowania warunków odbywania studiów do rodzaju niepełnosprawności.

Zgodnie z danymi zamieszczonymi na stronie MNiSW, obecnie w Polsce funkcjonuje 470 uczelni, z czego 132 to uczelnie publiczne, a 338 to uczelnie niepubliczne. Opracowanie statystyczne GUS „Szkoły wyższe i ich finanse w 2010 r.” podaje, że w roku akademickim 2010/2011 kształciło się w nich 30 096 studentów niepełnosprawnych (szkoły publiczne: 19 524, szkoły niepubliczne: 10 426, szkoły resortu obrony narodowej oraz resortu spraw wewnętrznych i administracji 146 osób).

W ramach projektu współfinansowanego ze środków Fundacji im W ramach projektu współfinansowanego ze środków Fundacji im. Stefana Batorego FIRR prowadzi analizę regulaminów wszystkich uczelni publicznych i niepublicznych w Polsce, pod kątem dostosowania zapisów regulaminów do wymogów stawianych przez nowelizację Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym w kontekście studentów niepełnosprawnych.

Po zakończeniu badania uczelnie otrzymają informację o występujących w zapisach ich regulaminów brakach. Przygotowane zostaną dla nich odpowiednie rekomendacje. FIRR służy wsparciem wszystkim uczelniom, które chciałyby poprawić lub zmienić swoje regulaminy.

Aktualnie badaniu poddawane są także programy nauczania pod kątem występowania treści dotyczących niepełnosprawności na kierunkach nauczycielskich (co również wynika ze znowelizowanej ustawy). Analiza obejmie 40 uczelni z wydziałami pedagogicznymi i dodatkowo 10 uczelni sprofilowanych pedagogicznie.

Zakres badania regulaminów Ogólny zapis informujący o zobowiązaniach organów uczelni do zapewniania studentom niepełnosprawnym pełnego dostępu do edukacji uniwersyteckiej Dostosowanie materiałów Dostosowanie warunków odbywania zajęć Forma egzaminu Indywidualny Tok Studiów Dodatkowe wsparcie Dodatkowe zajęcia dydaktyczne (wspierające) Pomoc materialna

Wyniki badań (1) Uczelnie publiczne Uczelnie niepubliczne

Wyniki badań (2) Uczelnie niepubliczne Uczelnie publiczne

Podsumowanie ankiet poświęconych zagadnieniom związanym z dostosowaniem zapisów regulaminów do wymogów stawianych przez nowelizację Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym. Badanie zostało wykonane wśród studentów będących osobami niepełnosprawnymi w dniu 8 lipca 2012 r., w Krakowie przez Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego dzięki uprzejmości i przy wsparciu zespołu Biura ds. Osób Niepełnosprawnych AGH. Miało na celu sprawdzenia faktycznego zastosowania przepisów Ustawy prawo o szkolnictwie wyższym. W ramach przeprowadzonego badania uzyskano materiał obejmujący 63 ankiety.

Na początku należało udzielić odpowiedzi czy w regulaminie uczelni zawarto zapisy dotyczące studentów niepełnosprawnych. TAK – 48 odpowiedzi NIE – 2 odpowiedzi NIE WIEM – 13 odpowiedzi

W pytaniu drugim należało odpowiedzieć jakie najistotniejsze kwestie reguluje regulamin: dostosowanie materiałów – 24 odpowiedzi dostosowanie warunków odbywania zajęć – 30 odpowiedzi forma egzaminu – 41 odpowiedzi indywidualny tok studiów – 46 odpowiedzi dodatkowe wsparcie – 38 odpowiedzi dodatkowe zajęcia dydaktyczne – 27 odpowiedzi pomoc materialna – 53 odpowiedzi

Pytanie 3 dotyczyło najważniejszych kwestii jakie powinien regulować regulamin: dostosowanie materiałów – 44 odpowiedzi dostosowanie warunków odbywania zajęć – 43 odpowiedzi forma egzaminu – 48 odpowiedzi indywidualny tok studiów – 43 odpowiedzi dodatkowe wsparcie – 42 odpowiedzi dodatkowe zajęcia dydaktyczne – 34 odpowiedzi pomoc materialna – 42 odpowiedzi

Ankietowani odpowiadali też, czy kiedykolwiek w sytuacjach konfliktowych powoływali się na zapisy regulaminu: TAK: 16 odpowiedzi NIE: 47 odpowiedzi

Zapytaliśmy badanych czy uważają, że powyższe działania przyniosłyby pożądany skutek i czy chcieliby z nich korzystać: TAK: 55 NIE: 8

Dziękuję za uwagę Kinga Dumnicka Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Kinga.dumnicka@firr.org.pl Tel. 663 000 035 Konferencja pod Honorowym Patronatem Małżonki Prezydenta RP, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Przewodniczącego Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym ze środków Fundacji im. Stefana Batorego, Gminy Miejskiej Kraków oraz PFRON będących w dyspozycji Województwa Małopolskiego. Patroni honorowi: Partner: Patroni medialni: RMF MAXXX