Gospodarka czynnikiem ludzkim w przedsiębiorstwie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metody poszukiwania pracy. Ważne jest: - jakiej pracy szukasz? -gdzie chcesz pracować? - jaki wymiar czasu pracy Cię interesuje? - ile czasu decydujesz.
Advertisements

Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Career Coaching jako narzędzie retencji pracowników
system zarządzania zasobami ludzkimi
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym - projekt
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Zarządzanie talentami w czasach kryzysu
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Rynek usług medycznych
Nowe oblicze doradztwa – poradnictwo zawodowe dla pracodawców
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Szkolenia, Coaching, PR.
Biznesplan.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Kryzys pod kontrolą? Ryzyko jako stały element zarządzania firmą II Kongres Dyrektorów Finansowych Sheraton Warsaw Hotel, 28 kwietnia r.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Plan biznesowy. Cele planu biznesowego: zmusza biznesmena do przemyślenia kwestii związanych z przedsiębiorstwem, rozważyć wszystkie kwestie związane.
Szkolenie dla opiekunów Centów
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Nazwa projektu Osoba Projekt finansowany ze środków Miasta Gdańsk Sponsor.
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Wzorowy i zmotywowany personel - wizytówką hotelu
Celem tej prezentacji jest przedstawienie programu Młodzi przedsiębiorczy i przybliżenie wam podstaw firmy.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Techniki,procedury,metody oceniania
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
TECHNIK HANDLOWIEC.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
OPTYMALIZACJA KOSZTÓW RESTAURACJI opracowanie: Marcin Mordal
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Referaty do PFP Rodzaje przedsiębiorstw podział przeds. wg rodzaju działalności, wielkości, celu, formy prawnej, struktury organizacyjnej, relacji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
Nazwa, logo i motto firmy
Proces przewodzenia i kontrolowania
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Gospodarka czynnikiem ludzkim w przedsiębiorstwie

Dwa podejścia do zarządzania potencjałem ludzkim model sita – człowiek się nie zmienia, należy dobierać, zatrudniać najlepszych pracowników a zwolnić najgorszych, słabych; model kapitału ludzkiego – założenia: - człowiek uczy się i zmienia przez całe życie - człowiek wiąże się emocjonalnie z miejscem pracy i przywiązuje się do przedsiębiorstwa.

Dobór pracowników – rekrutacja i selekcja Planowanie zatrudnienia związane jest z ogólną strategią p-a, jego celami i strukturą organizacyjną, przyczynia się do wzrostu zysku; Zatrudnienie musi być poprzedzone analizą istniejących zasobów ludzkich; Analiza i opis miejsca pracy - pomoc w określeniu kwalifikacji, umiejętności i cech osobowych przyszłych pracowników (selekcja poprzez testy osobowości, prace w grupach, itp.). Właściwa selekcja i rekrutacja -> mniejsza płynność (fluktuacja) pracowników, zarówno wewnętrzna jak i zewnętrzna. Szczególnie ważna jest systematyczna analiza płynności kadr w przedsiębiorstwie.

Ćwiczenie 1 Grupy 1, 3, 5: W Państwa hotelu brakuje specjalisty od promocji i marketingu. Szukacie kandydatów. Proszę zastanowić się jak będzie przebiegała rozmowa kwalifikacyjna. Jakie pytania zadać? (zarówno standardowe jak i tzw. „trudne”) Grupy 2, 4, 6: Poszukują Państwo pracownika do biura podróży. Potrzebujecie kasjera lotniczego. Proszę zastanowić się jak będzie przebiegała rozmowa kwalifikacyjna. Jakie pytania zadać? (zarówno standardowe jak i tzw. „trudne”)

Ocena pracowników Na jej podstawie planuje się indywidualne kariery, drogi kształcenia, rodzaje kursów i rozwój pracownika; Jest podstawą decyzji o wynagrodzeniu, fluktuacji czy rozdziale nagród; Oceny może dokonywać: bezpośredni przełożony, kierownik ds. personalnych, podwładni, współpracownicy, sam pracownik (samoocena), klienci zewnętrzni, dostawcy; Przebiega etapowo i powinna być prowadzona systematycznie; Ocenę można przeprowadzać za pomocą takich technik jak np.: technika zdarzeń krytycznych, testy wyboru, skale punktowe, ważone, behawioralne, techniki rankingowe, techniki zorientowane na zachowania; Źle przeprowadzona oraz nadużywana ocena może doprowadzić do skutków odwrotnych od zamierzonych (zarówno jeśli chodzi o motywację pracowników jak i koszty).

Motywowanie pracownika i wynagrodzenia Typy wynagrodzeń: Materialne – płaca, premia, sprzęt, wyposażenie i diety; Polityczne – wpływ, władza, odpowiedzialność, kontrola, podział zasobów; Techniczne – rozwiązywanie problemów, pomiar efektów; Społeczno-psychologiczne – uznanie i zaufanie przełożonych, odpowiedni status w przedsiębiorstwie, samodzielność; Związane z możliwością samorealizacji – umożliwienie kształcenia, doskonalenia zawodowego i rozwoju /duża rola szkoleń/.

Marketing wewnętrzny Dwie podstawowe zasady: Postępuj z pracownikami tak, jak chciałbyś, aby oni postępowali z twoimi klientami. Jeżeli ty sam nie obsługujesz klientów, zacznij obsługiwać tych, którzy to robią. Marketing wewnętrzny oznacza budowanie zespołu zadowolonych, lojalnych i wydajnych pracowników

Marketing wewnętrzny Podstawowe elementy: Tworzenie satysfakcjonujących warunków rozwoju osobistego pracowników, wynagradzania i pracy (właściwa organizacja i odpowiednie narzędzia); Dostarczanie dodatkowej motywacji materialnej (prowizje za pozyskanie klienta, nagrody za ustawiczne szkolenie i doskonalenie); Budowanie jasnych reguł oceny, premiowania i awansu; Badanie oczekiwań i propozycji pracowników (grupowe dyskusje, anonimowe ankiety itp.), a także uczuć, jakie żywią wobec swojej pracy, kolegów i przedsiębiorstwa; Doskonalenie pracy zespołowej; Tworzenie systemu wewnętrznej komunikacji (promocja, informacja o aktualnej sytuacji na rynku pracy, oceny pracownicze, konsultacje, wydawanie wewnętrznych biuletynów informacyjnych, briefing zespołowy, badania marketingowe).

Ćwiczenie 2 Grupy 1, 3, 5: W restauracji Państwa hotelu (3*) miała miejsce nieprzyjemna sytuacja. Kucharz przyszedł do pracy pod wpływem alkoholu i nie jest zdolny do pracy. Oprócz niego jest jeszcze drugi kucharz, lecz sam nie poradzi sobie z zamówieniami. Proszę zastanowić się jako zarząd hotelu jakie działania podjąć w zaistniałej sytuacji. Grupy 2, 4, 6: Sprzątaczka zatrudniona w Państwa hotelu (4*) w Grecji usiłowała ukraść naszyjnik z jednego z pokoi. Została przyłapana na kradzieży przez męża właścicielki naszyjnika. Goście hotelowi są oburzeni. Proszę rozwiązać problem.

Ćwiczenie 3 Proszę stworzyć schemat organizacyjny średniej wielkości hotelu zatrudniając na odpowiednich stanowiskach członków grupy. Uzasadnić dlaczego akurat na tych stanowiskach zostali obsadzeni i dlaczego taki wariant schematu będzie najlepszy dla firmy.

Schematy organizacyjne hoteli źródło: http://www. hotelarze

Strategia działania przedsiębiorstwa turystycznego

Czym jest strategia?

Czym jest strategia? Strategia jest wzorcem funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa w zmieniającym się otoczeniu.

Składowe strategii działania misja przedsiębiorstwa - domena działania (dokąd zmierzamy?) przewaga strategiczna – narzędzie walki z konkurencją (w czym mamy być najlepsi?) cele strategiczne – wymiar domeny i przewagi (jakie rezultaty i kiedy osiągniemy?) programy działania – scenariusz wdrożenia strategii (co kto kiedy jak będzie robił i ile to będzie kosztowało?) Punktem wyjścia dla sytuacji czy programu działania jest sytuacja rynkowa.

Źródła finansowania strategii: środki własne środki zewnętrzne (kredyty bankowe, leasing, dzierżawa, emisja akcji i obligacji, franchising, symbiotic marketing)

Wybór strategii: To, jaką strategię przedsiębiorstwo obierze, zależy głównie od sytuacji, w jakiej się znajduje. Opisują ją dwa zjawiska: zagrożenie istnienia oraz wizja przyszłości Powyższe wymiary tworzą modelowe rodzaje sytuacji strategicznych przedsiębiorstw, dających się opisać macierzą 2x2.

Jest wizja przyszłości i nie ma zagrożenia Proponowane strategie: Strategia wiodącego produktu Strategia niszy ekologicznej (innowacje) Strategia zmiany wartości i cech