prof. UEK, dr hab. Janina Filek, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Advertisements

Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Znaczenie podręcznika
Dr Tadeusz Lis Badania Systemowe „EnergSys”
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Zdobądź przewagę nad konkurencją ! Bądź społecznie odpowiedzialny!
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Hubert Wiligórski.
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Źródła wzrostu gospodarczego
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Ekonomia społeczna. Szanse i ograniczenia dr Marek Rymsza Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski Toruń 26 listopada 2008 roku.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Rynek pracy a osoby niepełnosprawne – stan obecny i perspektywy zmian
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Wsparcie na wdrożenie CSR
GRC.
Rynek usług medycznych
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Różnorodność, polityka równych szans, zarządzanie różnorodnością
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kultura organizacyjna MSP
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Działaj odpowiedzialnie! Promocja społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie lubuskim Jarosław Nieradka Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
IDEA SIECI I RADY POMIOTÓW REINTEGRACYJNYCH. To Zjawisko polegające na łączeniu w bardziej lub mniej formalny sposób. Jest obecne w Polsce od momentu.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Zarządzanie międzynarodowe
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

prof. UEK, dr hab. Janina Filek, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Społeczna odpowiedzialność biznesu w kontekście zatrudnienia osób niepełnosprawnych prof. UEK, dr hab. Janina Filek, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Problemy pojęciowe związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu Corporate Accountability Społeczna obliczalność Corporate Social Responsiveness Społeczne odpowiadanie Corporate Social Performance Społeczny wkład Social Entrepreneurship Społeczna przedsiębiorczość

Problemy pojęciowe Corporate Governance Ład/Nadzór korporacyjny Corporate Citizenship Obywatelstwo korporacyjne Sustainable development Zrównoważony rozwój Corporate Social Responsibility Społeczna odpowiedzialność biznesu (SOB)/przedsiębiorstwa (SOP)

SOB jako pytanie/problem 1. Czy biznesmen/przedsiębiorstwo powinny dostrzegać problemy społeczne? 2. Czy biznesmen/przedsiębiorstwo powinny zostawić je do rozwiązania państwu lub NGO’som 3. Czy biznesmen/przedsiębiorstwo powinny starać się rozwiązywać je w dostępnym dla niego zakresie czy też zrobić wszystko by je rozwiązać?

Odpowiedź na TAK prowadzi do dwóch modeli odpowiedzialności: SOP typu reaktywnego (responsive CSR), zawierającą w sobie dwie odmiany: obywatelską postawę, nakazującą firmie odpowiadać na pojawiające się kwestie istotne dla społeczności; łagodzenie istniejących, bądź potencjalnych negatywnych skutków działania firmy. SOP typu strategicznego podejmowanie inicjatyw pozytywnych przynoszących duże korzyści społeczne oraz ekonomiczne.

Założenie idei SOB Przedsiębiorstwo jest w całości dziełem człowieka, podobnie zresztą jak reguły gry rynkowej, czy zapisy prawne określające działanie wolnego rynku. Gdyby tak nie było zwykłym nadużyciem okazałoby się nazywanie tego rynku – wolnym.

Co to jest SOB? To koncepcja, wedle której przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają aspekty społeczne i ekologiczne w swoich działaniach handlowych oraz w kontaktach ze swoimi interesariuszami - osoby z niepełnosprawnością (OzN) są jedną z istotnych grup interesariuszy.

Co to jest SOB? Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza nie tylko spełnienie oczekiwań prawnych (np. respektowanie np. prawa antydyskryminującego), ale również wychodzenie ponad to i większe inwestowanie w zasoby ludzkie, środowisko i relacje z interesariuszami.

Co to jest SOB? To całościowa koncepcja zarządzania, to podejście strategiczne i długofalowe, prowadzące do osiągnięcia trwałego zysku, a jednocześnie oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla wszystkich stron.

Co to jest SOB? to zobowiązaniem biznesu do przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju przy współpracy zatrudnionych, ich rodzin, lokalnych społeczności oraz całego społeczeństwa, zmierzającej do poprawy jakości życia, co służy zarówno biznesowi, jak i rozwojowi (społecznemu).

SOB jako projekt instytucjonalny ma on charakter normatywny i zawiera postulat „takiego kierowania przedsiębiorstwem, które przysparza korzyści wszystkim osobom lub grupom osób związanych z jego funkcjonowaniem (…). Prawa tych grup, określanych mianem interesariuszy muszą być zagwarantowane i co więcej, grupy te muszą brać udział w podejmowaniu decyzji wpływających na ich byt” (Lewicka-Strzałecka 2006).

Trzy poziomy analizy SOB 1.poziom analizy prawa krajowego 2.poziom relacji pomiędzy głównymi aktorami społecznymi (relacja pomiędzy firmą a interesariuszami) oraz ich wzajemnych relacji 3. poziom działań firmy, jej odpowiedzialnej strategii. Kształt SOB zależy więc od współoddziaływania czynników: instytucjonalnych i kulturowych, organizacyjnych i indywidualnych.

Podstawowe wymiary kultury (HOFSTEDE) poziomy, wymiary międzykulturowe: 1.  dyskurs władzy   (dążenie do hierarchizacji struktur) 2.  kolektywizm  i indywidualizm  (zbiór jednostek lub holizm) 3.  unikanie niepewności  (skłonność do ryzyka) 4.  orientacja czasowa 5.  wymiar męskości i kobiecości.

Filozoficzna idea odpowiedzialności, pogłębiona ideą dialogu. Trzy idee stanowiące fundament SOB: Filozoficzna idea odpowiedzialności, pogłębiona ideą dialogu. Idea wprowadzenia elementów etyki do sfery działań gospodarczych (etyka biznesu). Idea demokracji.

„Być człowiekiem, to właśnie być odpowiedzialnym” Źródło filozoficzne „Być człowiekiem, to właśnie być odpowiedzialnym” (Saint-Exupery)  Bez idei odpowiedzialności nie jest już dzisiaj możliwa próba ontologicznego opisania bytu ludzkiego. Bez idei odpowiedzialności nie jest już dzisiaj możliwa próba ontologicznego opisania przedsiębiorstwa.  

SOB – moda czy konieczność ? 1. SOB to popularna strategia biznesowa, będąca pretekstem do tworzenia stowarzyszeń i certyfikatów, przedmiotem opracowań i kursów akademickich. 2. Reakcja na zmniejszone możliwości kontroli korporacji międzynarodowych przez państwa narodowe a) próba samoograniczenia się przez środowisko biznesowe, celem redukcji niepewności (Logsdon i Wood, 2002). b) odpowiedź sektora ekonomicznego na  spadek społecznej legitymizacji dla ogółu nowoczesnych instytucji politycznych i gospodarczych (Schmitter 1995, Frieske 2005, Albert 2007).  

SOB jako trend „uobywatelnienia” trend dążący do przywrócenia legitymizacji instytucjom gospodarczym za pośrednictwem zwiększenia partycypacji społecznej w procesach decyzyjnych np. poprzez promowanie dialogu obywatelskiego (Rowe, Frezer 2004), demokracji uczestniczącej, deliberacyjnej itp. (Beck 2004, Gąciarz 2004, Sroka 2008).

Idea demokracji jako źródło SOB Brak regulacji w prawach spółek większości państw (w tym Polski) zagadnień związanych z ochroną praw człowieka, stąd potrzeba wprowadzenia zakazu naruszania praw człowiek (np. dyskryminacji OzN), która musi odnosić się także do działalności wielkich korporacji w inny sposób niż poprzez prawo.

Model Manifestu z Davos Model Zasad Okrągłego Stołu Praktyczne źródła SOB Model Friedmana Model Manifestu z Davos Model Zasad Okrągłego Stołu Model Global Compact

SOB na rynku polskim 45% to firmy przyjmujące postawę obserwatorów 40% to firmy początkujące 15% to firmy, które można określić mianem pionierów we wdrażaniu SOB

Gdy mówimy o SOB to mamy na myśli… interesariuszy inwestycje na rzecz społeczeństwa i społeczności lokalnej oraz współpracę prowadzenie działań w zgodzie z zasadami etycznymi

dbałość o miejsce pracy i pracowników ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne oszczędności kosztów przez działania proekologiczne

A także ….. zarządzanie łańcuchem dostaw (możliwość połączenia idei SOB z idą ekonomii społecznej (ES) wolontariat pracowniczy inwestycje etyczne równość (wobec prawa) i różnorodność innowacyjne produkty i usługi ład korporacyjny i dostęp do kapitału dobrą komunikację i dbanie o klientów lepsze relacje z rządem w kraju i za granicą

Nietypowe przykłady działań odpowiedzialnych: wprowadzenie cech społecznie pożądanych do produktów oraz procesów nowatorskie praktyki zarządzania zasobami ludzkimi wyższy poziom poszanowania środowiska naturalnego

SOB w Polsce (słabości) 1. Brak zorganizowanego i aktywnego społeczeństwa obywatelskiego, które oczekuje określonych zachowań proekologicznych i prospołecznych od przedsiębiorstw. Za ignorowanie tych oczekiwań przedsiębiorstwa w Polsce nie spotyka na ogół kara pod postacią bojkotu konsumenckiego, napiętnowania w mediach lub protestów grup nacisku z czym mamy do czynienia w innych krajach.

SOB w Polsce (słabości) 2. Polskie państwo jest zbyt słabe by narzucić i egzekwować nawet drobne regulacje. Problemem jest nie tylko brak kontroli, lecz również brak dostatecznie silnych reguł: w zmiennym otoczeniu brakuje „sztywność instytucjonalnej” gwarantującej działaniom stabilność i przewidywalność (Strumińska 2011).

Słabości CSR w Polsce 3. Polacy nie są skłonni i przygotowani do wchodzenia w związki solidarnościowe, w konsekwencji nie są skłonni i zdolni do obdarzania zaufaniem, ale także do samoograniczenia się i odpowiedzialności (Hausner, Marody 2001). Mamy zatem do czynienia z sytuacją, polegającą na zetknięciu się nowej idei SOB z nieadekwatnym i niesprzyjającym jej środowiskiem instytucji już zakorzenionych. Zetknięcie się nowych rozwiązań instytucjonalnych ze starym układem powoduje  powstanie formy hybrydalnej, zawierającej elementy obydwu systemów (Morawski 1999).  

Porównanie firmy fińskiej w Finlandii i firmy fińskiej w Polsce

Czynniki najmniej istotne wg pracowników: FIŃSKA POLSKA Praca dla firmy, która dba o środowisko naturalne 18,1 (ale tylko dlatego, że w Finlandii ten problem jest tak zinternalizowany, że nie trzeba o tym aż tak dużo mówić ) 17,9 (Polaków to raczej nie interesuje) Praca dla firmy odpowiedzialnej społecznie 9,6 32,1

Słabość instytucjonalna Badania prowadzone do tej pory nad problematyką dialogu społecznego w Polsce wskazują na problem jego rytualizacji (Gąciarz, Pańków 2001), zagrożenia fasadowością, bądź instrumentalizacją (Zalewski 2005, Kędra i in. 2005).

Wnioski Jesteśmy opóźnieni instytucjonalnie i kulturowo w procesie wdrażania SOB w porównaniu do krajów Europy Zachodniej. W Polsce dominuje model SOB-u jako PR-u (sponsoring) albo filantropii (głównie na rzecz dzieci i osób z niepełnosprawnością) W tej sytuacji można by uczynić problem zatrudnienia osób z niepełnosprawnością jako pokazowego narzędzia zachęcania do wprowadzania w firmach strategii SOB-owej.

Błędy w polityce wobec osób z niepełnosprawnością na rynku pracy 1. Nieaktywna polityka zatrudnienia ZPCH, ZAZ, WTZ – inaczej niż w Europejskim Modelu Społecznym (EMS: regulacja, rekompensata, zastępowanie) 2. Słabość respektowania praw człowieka i obywatela 3. Stare podejście do niepełnosprawności: używamy pojęcia osoba niepełnosprawna (disabled person) zamiast osoba z niepełnosprawnością (person with disabilities ):

Błędy w polityce wobec osób z niepełnosprawnością na rynku pracy a) przewaga medycznego i socjalnego modelu niepełnosprawności, rodzącego bierność zawodową (zamiast modelu opartego na prawach człowieka), b) przewaga postrzegania niepełnosprawności jako zjawiska indywidualnego, podczas kiedy nowe podejście oparte na koncepcji praw człowieka postrzega niepełnosprawność jako problem społeczny

Zadania 1. Zmiana polityki zatrudniania OzN: a) przyjęcie modelu praw człowieka, b) wdrożenie europejskiej polityki antydyskryminacyjnej, c) wprowadzenia zasady nagradzania za zatrudnianie OzN (zob. Lodołamacze), a nie karania za niezatrudnianie (podatek na PFRON), d) uproszczenie przepisów, na podstawie których zatrudniane są OzN,

Zadania e) zracjonalizowanie przepisów dot. zatrudnienia OzN (czasu pracy i organizacji pracy), f) przerzucenie części kosztów pracy na państwo wg np. modelu szwedzkiego, g) wsparcie finansowe na zatrudnionego a nie na firmę, h) stworzenie mechanizmów przesuwania OzN z chronionego rynku pracy do otwartego rynku pracy (model szwedzki),

Zadania i) poszukiwanie nowych form zatrudniania OzN (zatrudnienie wspomagane, telepraca), 2. unikanie pułapki świadczeń, 3. unikanie częstych zmian przepisów, 4. lepsza (lepiej trafiona) edukacja zawodowa 5. zmiana mentalności obywateli wobec OzN (wyeliminowanie lęku i uprzedzeń),

Zadania 6. prowadzenie polityki informacyjnej rządu/administracji o możliwościach zatrudnienia OzN, 7. wprowadzenie krajowego systemu mierzalności efektywności zatrudniania OzN, 8. wdrożenie i rozwój współpracy w trójkącie firmy SOB-owe, podmioty ES, administracja.

Korzyści społeczne z zatrudnienia OzN na otwartym rynku pracy 1. mniejsze nakłady na pomoc socjalną, poprzez włącznie wykluczonych oraz zmniejszenie zakresu ubóstwa w tej grupie społecznej, 2. wykorzystanie kapitału społecznego, 3. większa integracja społeczna,

Korzyści społeczne z zatrudnienia OzN na otwartym rynku pracy 4. zmniejszenie negatywnych skutków zjawiska demograficznego (OzN będą zarabiać na swoje renty, zmniejszy się też liczba OzN nie pracujących w wyniku wydłużenia wieku emerytalnego), 5. wzrostu popytu na usługi związane z rehabilitacją oraz komunikacją OzN.

Podsumowanie Jak zaznacza Claus Offe: „instytucje skopiowane i przeniesione, którym brakuje infrastruktury moralnej i kulturowej, na jakiej może się oprzeć instytucja <<oryginalna>>, mogą przynieść bardzo różne wyniki, nierzadko sprzeczne z oczekiwanymi

Podsumowanie Aktualnie sposobem wykorzystania idei SOB w kontekście zatrudnienia OzN jest a) popularyzowanie samej idei SOB (przejście od PR do strategii firmy), b) intensyfikacja współpracy podmiotów ekonomii społecznej z podmiotami gospodarczymi c) zmiana mentalności Polaków wobec OzN d) wprowadzenie odpowiednich zmian legislacyjnych.

Dziękuję za uwagę filekj@uek.krakow.pl