Ochotnicze Hufce Pracy Lubuska Wojewódzka Komenda

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

FORMY SZKOLENIOWE W PUBLICZNYCH SŁUŻBACH ZATRUDNIENIA PO REFORMIE SYSTEMU KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Reforma kształcenia zawodowego Zielona Góra 20 czerwca.
Rola izb rzemieślniczych jako instytucji samorządu
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Rodzic jako doradca zawodowy
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE 2014
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
Prelegent: Beata Wachowiak
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Działalność Pomorskiej Wojewódzkiej Komendy Ochotniczych Hufców Pracy
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie będzie prowadził w roku szkolnym 2014/15 na terenie całego kraju bezpłatne szkolenia.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Nowe działanie umożliwiające podnoszenie kwalifikacji pracowników i poszukujących pracy PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE DOROSŁYCH Zielona Góra, 21 września 2009.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Projekt OHP Równi na rynku pracy w ramach programu „Gwarancje dla młodzieży” Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Izba Rzemieślnicza Małej i Średniej Przedsiębiorczości Al. Wojska Polskiego 78, Szczecin, tel: 91/
CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NOWY SĄCZ – RYNEK 11 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CRRiP im. Świętego Józefa w Nowym Sączu.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
POMORSKA WOJEWÓDZKA KOMENDA OCHOTNICZYCH HUFCÓW PRACY W GDAŃSKU DZIAŁALNOŚĆOCHOTNICZYCH HUFCÓW PRACY.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
OŚRODKI DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Ochotnicze Hufce Pracy Lubuska Wojewódzka Komenda Zielona Góra, 2009

Kształcenie zawodowe Rozumiane jest jako ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom zdobycie kwalifikacji zawodowych. W wyniku tego procesu jednostka otrzymuje konkretne umiejętności umożliwiające jej wykonywanie zawodu.

Kształcenie zawodowe Może być realizowane w systemie: szkolnym poprzez kształcenie w rzemiośle na poziomie szkolnictwa wyższego kształcenia ustawicznego Najważniejsze jest dostosowanie systemu kształcenia do potrzeb lokalnych i strategicznych społeczeństwa.

Ochotnicze Hufce Pracy działają na mocy następujących aktów prawnych: ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2004 nr 99 poz. 1001), ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 nr 67 poz. 329) – (tekst jednolity z późniejszymi zmianami).

OHP swoją ofertę kieruje do młodzieży: w wieku 15-18 lat która doznała niepowodzeń szkolnych nie ma szans na ukończenie szkoły bądź zdobycie zawodu ma ogromne trudności w nauce (kłopoty z pisaniem, czytaniem, rozumieniem tekstu)

Cele kształcenia zawodowego – główne kształcenie wszechstronnie rozwiniętej osobowości człowieka kształcenie prawidłowego stosunku do świata wartości, społeczeństwa, drugiego człowieka

Cele kształcenia zawodowego – szczegółowe opanowanie wiedzy umiejętności, nawyków zawodowych opanowanie typowych metod, środków i form działalności zawodowej rozwinięcie uzdolnień, motywacji, zainteresowań i sprawności niezbędnych do wykonywania zawodu rozwijanie umiejętności i przyzwyczajeń do ciągłego podnoszenia własnych kwalifikacji w drodze doskonalenia zawodowego

Zdobywanie wykształcenia na zasadzie uczestnictwa w OHP Uczestnik OHP uzupełnia wykształcenie ogólne w zakresie gimnazjum z jednoczesnym przyuczeniem do wykonywania określonej pracy lub zdobywa kwalifikacje zawodowe na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej. Kształcenie zawodowe realizowane jest w szkołach publicznych. Praktyczne przygotowanie zawodowe odbywa się u pracodawców zewnętrznych lub w GP OHP. Nauka zawodu trwa 24 lub 36 miesięcy.

Zatrudnienie młodocianego Możliwe jest jeżeli spełnione są następujące warunki: ukończył 16 rok życia pracuje w celu przygotowania zawodowego praca nie powoduje zagrożenia życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego młodocianego, a także nie utrudnia młodocianemu wypełniania obowiązku szkolnego

Przygotowanie zawodowe odbywa się w 28 zawodach

Absolwent OHP Otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły, a po zdaniu egzaminu z przygotowania zawodowego – tytuł zawodowy lub zaświadczenie o ukończeniu przyuczenia do wykonywanej pracy.

Przekrój młodzieży trafiającej do Ochotniczych Hufców Pracy 70% chłopców, 30% dziewcząt 60% młodzieży pochodzenia miejskiego, 40% wiejskiego 50% młodzieży pochodzącej z rodzin o złej sytuacji materialnej 30% młodzieży pochodzącej z rodzin niepełnych 30% młodzieży pochodzącej z rodzin wielodzietnych 30% młodzieży weszło w konflikt z prawem przed przyjściem do OHP 20% młodzieży pochodzącej z rodzin patologicznych, w których pojawia się alkoholizm, narkomania, przestępczość, prostytucja i inne 3% młodzieży pochodzącej z Domów Dziecka

Rozmieszczenie jednostek organizacyjnych LWK OHP

Młodzież kształci się w następujących jednostkach organizacyjnych LWK OHP: HUFCE PRACY HP 4-9 we Wschowie HP 4-8 w Lubsku HP 4-5 w Żarach HP 4-1 w Świebodzinie HP 4-13 w Słubicach HP 4-10 w Gorzowie Wlkp.

ŚRODOWISKOWE HUFCE PRACY ŚHP 4-1 w Krośnie Odrzańskim ŚHP 4-2 w Zielonej Górze ŚHP 4-3 w Nowej Soli OŚRODKI SZKOLENIA I WYCHOWANIA OSiW 4-2 w Międzyrzeczu OSiW 4-3 w Strzelcach Krajeńskich

HUFCE PRACY (650 osób) Są najstarszą formą organizacyjną odpowiedzialną za realizację celów związanych z wychowaniem, kształceniem i zatrudnieniem młodzieży. Zajmują się również resocjalizacją młodzieży zagrożonej i niedostosowanej społecznie, poddawani są działaniom profilaktycznym, diagnostycznym i terapeutycznym. Placówki HP mają charakter otwarty, swym zasięgiem działania obejmują lokalną młodzież zamieszkałą w pobliżu jego siedziby.

ŚRODOWISKOWE HUFCE PRACY (350 osób) Są nową formą organizacyjną o szerokim profilu działań opiekuńczo-wychowawczym. Spełniają następujące funkcje: dydaktyczną opiekuńczo – wychowawczą Resocjalizacyjną Lubuska Wojewódzka Komenda OHP na dzień dzisiejszy posiada 3 ŚHP w budowie (internaty).

OŚRODKI SZKOLENIA I WYCHOWANIA (200 osób) Są formą organizacyjną o charakterze stacjonarnym, zapewniają całodobową opiekę kształcącej się młodzieży, realizującej zadania OHP w zakresie wychowania, opieki, resocjalizacji, kształcenia i rynku pracy. W tego typu rozwiązaniu organizacyjnym dopuszcza się również grupy młodzieży dochodzące. OSiW zapewniają warunki do nauki zdobywania kwalifikacji zawodowych. Organizują kształcenie w oparciu o własne warsztaty szkoleniowo-produkcyjne. OSiW zapewnia: całodobową bezpłatną opiekę uczestnikom korzystającym z formy stacjonarnej wyżywienie zakwaterowanie opiekę wychowawczą oraz podstawową opiekę medyczną

Formy kształcenia OHP gimnazjum z klasami przysposabiającymi do pracy i gimnazjum dla dorosłych – 80% zasadnicze szkoły zawodowe i zasadnicze szkoły dla dorosłych – 20% Nauka zawodu młodocianego kończy się egzaminem, po którym uzyskuje on tytuł robotnika wykwalifikowanego. Młodociani dokształcający się w szkołach zasadniczych, zdają egzamin z nauki zawodu i z przygotowania zawodowego.

Młodociani zatrudnieni u pracodawców będących rzemieślnikami, dokształcający się w szkołach zasadniczych zdają egzamin czeladniczy przed komisją egzaminacyjną izby rzemieślniczej, przy udziale przedstawiciela szkoły lub organu prowadzącego szkołę, do której młodociany uczęszczał. Egzamin ten jest równorzędny z egzaminem z nauki zawodu i powinien być przeprowadzony do końca roku szkolnego.

Przyuczenie do wykonywania określonej pracy kończy się egzaminem sprawdzającym. Po pozytywnym zdaniu egzaminu pracodawca lub izba rzemieślnicza wydaje zaświadczenie stwierdzające nabycie umiejętności w wykonywaniu prac, których dotyczyło przyuczenie, oraz określające jego ocenę. Warunki do przeprowadzenia egzaminu zapewnia pracodawca zatrudniający młodocianego, finansując koszty przeprowadzenia egzaminu.

„Sprawny w zawodzie – bezpieczny w pracy” Coroczny konkurs odbywa się na szczeblu wojewódzkim, a następnie ogólnopolskim. Finałowy etap konkursu organizowany jest w oparciu o wytyczne Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych dotyczących przeprowadzania egzaminów na tytuły zawodowe. Składa się on z 2 części: teoretycznej – uczestnicy rozwiązują test sprawdzający ich wiedzę zawodową oraz z zagadnień dotyczących podstaw przedsiębiorczości i rynku pracy praktycznej – uczestnicy w ramach egzaminu wykonują konkretne zadanie zawodowe – wyrobu, usługi, potrawy.

Podsumowanie Kształcenie zawodowe jest dostosowane do wymogów rynku pracy oraz indywidualnych potrzeb i doświadczeń osób dorosłych podnoszących, uzupełniających bądź zmieniających kwalifikacje zawodowe. Nasza oferta kierowana jest do wszystkich uczestników na różnych etapach kształcenia w zakresie poradnictwa zawodowego oraz zdobywania umiejętności skutecznego zachowania na rynku pracy. Budujący jest fakt, iż absolwenci form kształcenia zawodowego, którzy otrzymali odpowiednie zaświadczenie – świadectwo, dyplomy bądź certyfikaty są poszukiwanymi pracownikami na rynku pracy ponieważ cechuje ich samodzielność, pomysłowość, wytrwałość.

Dziękuję za uwagę