Warszawa 11.10.2012 X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundacja Fundusz Współpracy
Advertisements

Finanse przedsiębiorstwa (3)
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Dochody i wydatki gospodarce otwartej
Ocena porównawcza kosztu kredytu i leasingu
BANK CENTRALNY I JEGO FUNKCJE
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
OPIS PLANU FINANSOWEGO
Charakterystyka finansów publicznych
Finanse przedsiębiorstwa (8)
Dochody budżetu państwa
Program „Samorządowa Polska” – mechanizm wspierania lokalnej
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Finanse publiczne w świetle statystyk
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Restrukturyzacja zobowiązań
XI KONGRES GMIN WIEJSKICH RP
Finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Ocena zadłużenia przedsiębiorstwa
Projekt budżetu Gminy Miejskiej Chojnice 2016 r..
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
__________________________________________ Andrzej Roter Dyrektor Generalny GOSPODARCZE I SPOŁECZNE ZNACZENIE EFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA WIERZYTELNOŚCIAMI.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Wybrane elementy analizy ekonomicznej Kontakt:  Zaliczenie: Ostatnie zajęcia Wziąć na zaliczenie KALKULATORY.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY ŁUŻNA ZA 2011 ROK.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
1 16 września 2013 r..
Analiza zasobów kapitałowych
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Dodatkowy przykład przedsięwzięcia biznesowego Produkcja 1
PROJEKTU BUDŻETU NA 2015 ROK
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Dochody i wydatki budżetu
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
WYKONANIE BUDŻETU POWIATU BRODNICKIEGO
Zapis prezentacji:

Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów

» JST funkcjonuje w ramach ograniczonych zasobów i nieograniczonych potrzeb » Następuje proces decentralizacji zadań publicznych, przy równoczesnej centralizacji zasobów niezbędnych do ich realizacji » JST funkcjonuje jako wielopodmiotowa struktura świadczący usługi publiczne na rzecz społeczności lokalnej » Ustrój, a co za tym idzie gospodarka finansowa JST poddana jest silnej regulacji prawnej

» W związku z przyjętymi założeniami należy zwrócić uwagę, że w działaniu JST należy w równym stopniu uwzględnić konieczność zarządzania zadłużeniem jak i zarządzania płynnością finansową

» Należy wykorzystać istniejące modele oraz techniki zarządzania płynnością, np. w przedsiębiorstwach, bankach do zarządzania płynnością JST uwzględniając specyfikę sektora publicznego » Płynność finansowa w JST to stan, w którym w każdym momencie czasu JST posiada środki finansowe na pokrycie niezbędnych wydatków i rozchodów

» Silna regulacja prawna w JST – UOFP, ustawy ustrojowe i ustawy branżowe » Zamknięty krąg możliwych formuł organizacyjnych funkcjonowania JST » Rodzaje, charakter prawny i struktura źródeł dochodów i przychodów dostępnych JST » Kategorie, wymagalność i struktura wydatków i rozchodów występujących w JST

» Analiza luki płynności – zestawianie zapadalności i wymagalności transakcji w JST » Analiza wskaźnikowa – obserwacja wskaźników płynności

» Określenie sposobu pozyskiwania zewnętrznych środków na utrzymanie płynności JST: ˃rynek pożyczkowy – kredyt kupiecki, umowy faktoringowe ˃rynek finansowy – kredyt na przejściowe finansowanie deficytu » Roczny harmonogram przepływów pieniężnych służący do określenia wielkości kredytu na przejściowe finansowanie deficytu

» Skonsolidowany rachunek bankowy – rachunek podstawowy organu (gminy) oraz rachunki wydatków jednostek budżetowych (podległych) gminie – struktura organizacyjna gminy » Raport miesięczny z planowanych przepływów pieniężnych przygotowywany ex-ante i korygowany w trakcie miesiąca wg formuły

= Dochody bieżące (prognoza statystyczna) -Wydatki bieżące (prognoza wydziałów i jednostek) + Dostępny kredyt na przejściowy deficyt = Nadwyżka/ Deficyt operacyjny + Dochody majątkowe prognoza wydziałów i jednostek -Wydatki majątkowe prognoza wydziałów i jednostek + Dostępny dług na finansowanie deficytu -Spłaty rat długu zaciągniętego na deficyt = 0 PROGNOZĘ SPORZĄDZA SIĘ NA KAŻDY DZIEŃ MIESIĄCA

» Organizacja gospodarki finansowej gminy: ˃Poprawność planowania podstawowych wielkości budżetowych ˃Pobór dochodów – nowoczesne technologie (e- usługi) ˃Ponoszenie wydatków » Struktura organizacyjna gminy: ˃Formy organizacyjno-prawne jednostek podległych gminie (finansowanie brutto, finansowanie netto, zdolność „wynoszenia” płynności poza budżet miasta)