Warsztat o komunikacji społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Rozwiązywanie konfliktów w organizacji
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Rozwój społeczności lokalnych
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Kraszewski
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
ZARZĄDZANIE JAKO PROCES DECYZYJNY
Centra Organizacji Pozarządowych
Małgorzata Bogdanowicz
Opracował J. Stryjkowski
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Klinika Konfliktu m e d i a t o r z y
Rozwiązywanie konfliktów
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Sposoby podejmowania decyzji
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Polskie doświadczenia w komunikacji społecznej przy poszukiwaniu gazu z łupków Dr Aleksandra Lis UAM Dr Piotr Stankiewicz UMK.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
Metody komunikowania się
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE UWARUNKOWANIA ZMIAN W SYSTEMIE OŚWIATY
Gdańsk, r. Przedsiębiorcze odkrywanie – wprowadzenie do dyskusji, doświadczenia pomorskie Maciej Dzierżanowski, Stanisław Szultka, Instytut.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Kontrowersyjne inwestycje przemysłowe na terenie gminy, konflikt inwestora z mieszkańcami, rola prawników w rozwiązywaniu konfliktu - studium przypadku.
w województwie pomorskim
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Warsztat konsultacyjny
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Warsztat konsultacyjny
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Warsztat o komunikacji społecznej Ilona Goszczyńska Urszula Engelmayer

Zbyt częsty scenariusz

Demokracja środowiskowa W systemie demokratycznym ludzie mają pełne prawo do: niezbędnej informacji uzasadniającej, że nie ma lepszej lokalizacji i technologii realizacji przedsięwzięcia niż te, które proponuje inwestor, informacji, co się uczyni, by zminimalizować oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, na zdrowie ludzi i na warunki ich egzystencji, proponowania zmian w projekcie w przekonaniu, że wtedy mniej by im szkodził bądź lepiej im służył, godziwej rekompensaty za straty, jakie spowoduje inwestycja w otaczającym ich środowisku.

Formy aktywności protestujących Interwencje w ramach programu konsultacji społecznych, by podejmujący decyzję odrzucił wniosek inwestora. Tworzenie komitetów protestacyjnych. Zbieranie podpisów pod protestem. Publikowanie swoich protestów w mediach, w tym w Internecie. Organizowanie manifestacji, marszy protestacyjnych, blokad i pikiet. Blokowanie placu budowy, okupacja budynków użyteczności publicznej. Głodówki protestacyjne. Zaskarżanie uzyskanych przez inwestora decyzji (UE, WSA, …). Wspieranie finansowe, merytoryczne i prawne protestu. Powstrzymywanie się od wsparcia działań inwestora (administracja). Czynienie obstrukcji w procedurze administracyjnej towarzyszącej przygotowaniu inwestycji.

Czynniki sprzyjające eskalacji konfliktu środowiskowego Istotne błędy w projekcie inwestycji lekceważące zasady ochrony środowiska. Przecenienie roli władz i lokalnych liderów. Brak informacji lub fałszywe informacje. Nieznajomość lokalnych układów i interesów. Niedocenianie determinacji społeczeństwa w dochodzeniu swych praw. Odstępstwa od określonych prawem procedur. Obawa o podjęcie niewygodnych decyzji. Brak zaufania do decydentów. Wykorzystanie konfliktu do partykularnych celów.

Prawa komunikacji według P.H. Watzlawicka Każde zachowanie jest komunikatem. Każdy komunikat ma dwa aspekty: rzeczowy i relacyjny. Pojedynczy komunikat jest reakcją na komunikat rozmówcy, a jednocześnie bodźcem dla niego do dalszej komunikacji. Każda komunikacja ma charakter werbalny i niewerbalny. Komunikacja może mieć charakter symetryczny lub komplementarny.

Bariery skutecznej komunikacji Czynniki po stronie nadawcy sprzeczne lub niespójne komunikaty niewiarygodność w przedmiocie wiadomości Czynniki po stronie odbiorcy brak nawyku słuchania uprzedzenia w przedmiocie wiadomości Dynamika personalna pomiędzy nadawcą i odbiorcą semantyka różnice statusu lub władzy różnice percepcji Czynniki po stronie otoczenia szumy i przeciążenia

Komunikacja społeczna to: proces nieustannego komunikowania się, czyli wytwarzania i przekazywania informacji ze społeczeństwem w celu budowania poparcia dla organizacji, jej liderów, prowadzonej działalności, między innymi przez: badanie potrzeb społeczeństwa dostosowanie przekazu do potrzeb odbiorców efektywny dobór kanałów komunikacji monitorowanie efektów komunikacji i korekta przekazu

(powszechna) edukacja Piramida komunikacji uczestnictwo konsultacje informowanie (i aktywizacja) (powszechna) edukacja

Przekazy powinny być: proste zrozumiałe, jednoznaczne dostosowane do kompetencji odbiorców akceptowalne zhierarchizowane komunikowane na różne sposoby: treść forma działania

Inwestycje a konflikty Konflikt pojawia się wówczas, gdy: zaangażowane w sytuację strony, wzajemnie od siebie zależne, spostrzegają niemożność zaspokojenia istotnych potrzeb, i podejmują działania, aby tę sytuację zmienić.

Dynamika konfliktu

Czy konflikt zawsze jest zły Czy konflikt zawsze jest zły? „To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozwiązywania” (Gut i Haman „Docenić konflikt”) Możliwe konsekwencje negatywne Niszczenie współpracy i zaufania Nieracjonalne zachowania (typu bezsensowny odwet) Obniżenie wydajności i jakości pracy (koncentracja na rozgrywce) Dezintegracja instytucji, grup i jednostek Możliwe konsekwencje pozytywne Ujawnienie problemów Wyjaśnienie wielu kwestii, rozwiązanie problemów Oczyszczenie atmosfery (wentyl emocjonalny) Wzrost zaangażowania (emocje) Wzrost poczucia tożsamości stron Poprawa kontaktów między stronami (pozytywne rozwiązanie) Przepływ informacji

Konflikt strukturalny Typologia konfliktów Konflikt relacji Konflikt wartości Konflikt danych Konflikt strukturalny Konflikt interesów

Zarządzanie konfliktem Diagnoza konfliktu Nakreślenie mapy konfliktu Strukturalizacja konfliktu Doprowadzenie do porozumienia (consensus)

Zainteresowane strony (ang. stakeholders) BENEFICJENCI – skorzystają z przedsięwzięcia. Potencjalni sojusznicy. Często „milcząca większość” POSZKODOWANI – uważają, że ich interesy są zagrożone w wyniku realizacji przedsięwzięcia. Zwykle większość z nich będzie również należeć do beneficjentów. INTERWENIENCI – zdecydują się na udział w konsultacjach i ewentualnie w proteście, ponieważ obawiają się, że w procesie decyzyjnym ich interesy nie zostaną należycie uwzględniony. Niektórzy z nich nie należą do poszkodowanych.

Typowi INTERWENIENCI Społeczności lokalne, w tym samorząd Organizacje pozarządowe (ekologiczne) Środowiska profesjonalne

Formy współpracy Negocjacje bezpośrednie z przedstawicielami bezpośrednio zainteresowanych grup w celu osiągnięcia akceptowalnego porozumienia (np. rekompensaty) Uzgadnianie elementów projektu mających wpływ na środowisko Tworzenie obywatelskich komitetów doradczych Tworzenie „okrągłych stołów” Zaangażowanie ekspertów Negocjowanie umowy społecznej Grupy robocze z udziałem zainteresowanych stron wykonywanie dodatkowych badań i analiz Mediacje Facylitacja

Uwagi praktyczne Nie pertraktujemy z anonimową zbiorowością Negocjujemy z konkretnymi przedstawicielami konkretnej zbiorowości Jasno określamy mandat każdej ze stron Ustalamy reguły porządkowe Ustalamy zakres negocjacji

Rodzaje konsultacji Konsultacje podejmującego decyzję formalna procedura jeden z dalszych etapów procesu inwestycyjnego czas trwania określony w przepisach (21 dni) konsultowanie w celu podjęcia formalnej decyzji konsultowanie w celu poznania stopnia akceptacji społecznej dla inwestycji Konsultacje inwestora zakres działań zależy od inwestora wynikają z prawa, ale i z konieczności prowadzone na każdym etapie realizacji inwestycji w celu dostarczanie kompleksowej informacji z wyprzedzeniem w celu zbudowania lepszego rozumienia inwestycji i uzyskania możliwie szerokiego poparcia dla projektu

„Konsultacje społeczne” to: zaplanowane i systematyczne działania informacyjne i konsultacyjne zmierzające do wzajemnego zrozumienia stron, nawiązania trwałych relacji inwestora ze społecznościami lokalnymi i uzyskania akceptacji (przyzwolenia) otoczenia dla inwestycji.