RAPORT Z BADAŃ Mieszkańcy Nikiszowca o planach rozwoju swojej dzielnicy Lokalne Badania Społeczne dla Urzędu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
1 Akceptacja przebiegu obwodnicy Olsztyna Raport z badania PBS DGA.
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Analiza wyników ankiety
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
BADANIE POZIOMU AKCEPTACJI SPOŁECZNEJ DLA ZMIAN PROPONOWNAYCH W USTAWIE O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH - SKRÓT Z BADANIA Dla Narodowego Funduszu.
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
1 Kto utożsamia się z Wielkopolską, a kto nie?. 2 Mieszkańcy Wielkopolski próba reprezentatywna, N=800.
1. Badanie zrealizowane zostało w dniach stycznia 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH WRZESIEŃ 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach 5-11 września 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. Maj 2010 Barometr nastrojów ekonomicznych Badanie zrealizowane zostało w dniach maja 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH LISTOPAD 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach listopada 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
1. BAROMETR NASTROJÓW EKONOMICZNYCH GRUDZIEŃ 2008 Badanie zrealizowane zostało w dniach grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
STUDENCI POLSCY PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, INICJATYWA, FIRMY Główne wyniki badań Warszawa, Czerwiec 2002.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Warszawa, luty 2013 PinkPoland Profil socio-demograficzny witryn erotycznych sieci PinkPoland.
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Wizje życia młodych ludzi w Polsce Projekt Echa Europy jest realizowany w ramach Programu Młodzież w działaniu Akcja 2 - Wolontariatu Europejskiego i współfinansowany.
NOWE TRENDY W MARKETINGU I KOMUNIKACJI
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Propozycje zmian w istniejącym rozkładzie jazdy Na podstawie wniosków mieszkańców oraz badań potoków pasażerskich wykonanych na zlecenie Urzędu Miasta.
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
Ankieta – Kraków Podwyżki J.M Czy Pana/Pani zdaniem podwyżki podatków, opłat i cen usług komunalnych w Krakowie są konieczne dla prawidłowego funkcjonowania.
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Trasa ekspresowa na Ursynowie Raport dla Ligi Ochrony przyrody Warszawa, Listopad
Centrum Badań Edukacyjnych Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi Badanie efektywności działań władz samorządowych Piotrkowa Trybunalskiego w.
Raport z badania przygotowany
Rozproszenie uwagi kierowcy
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Problemy wychowawcze dzieci
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Radcy prawni o projekcie ustawy o zawodzie adwokata Wyniki badania TNS OBOP na zlecenie Krajowej Rady Radców Prawnych.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Szczecin Miasto Młodości i Przyszłości
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
KINGA NOWAKOWSKA OLGIERD KONIECZNY Szczecinek, 30 września 2014 r. BADANIE EWALUACYJNE STAŻE JAKO NARZĘDZIE AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
ELEKTROWNIE WIATROWE.
Komenda Powiatowa Policji
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem Polaków 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM POLAKÓW Czerwiec 2014.
Wyniki badania rozpoznawalności nowego logo i hasła Łodzi listopada 2012r. Blanka Kokosińska.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Sopot, grudzień 2008 roku dla Urzędu Miasta Gdańska Ocena jakości pracy oraz obsługi klientów UM w Gdańsku Raport przygotowany przez PBS DGA Spółka z o.o.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Instytut Eurotest BADANIE OPINII OSÓB PROWADZACYCH GOSPODARSTWA DOMOWE NA TERENIE GDAŃSKA DOTYCZACYCH ZMIANY SPOSOBU ZBIERANIA SELEKTYWNEGO ODPADÓW KOMUNALNYCH.
OPINIE MIESZKAŃCÓW CZĘSTOCHOWY NA TEMAT ROZWOJU I PROMOCJI MIASTA JAKO CENTRUM TURYSTYCZNEGO Dr hab. Felicjan Bylok (kierownik badań) Dr Leszek Cichobłaziński.
Głos Polaków w sprawie wina
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Spożywanie posiłków w punktach gastronomicznych
Badanie #finanseprzyszlosci – czy za 10 lat bankowa aplikacja mobilna będzie najważniejszą aplikacją w telefonie.
Zapis prezentacji:

                                                RAPORT Z BADAŃ Mieszkańcy Nikiszowca o planach rozwoju swojej dzielnicy Lokalne Badania Społeczne dla Urzędu Miasta Katowice .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. Przygotował: Marcin Jóźko 1

Wstęp i metodologia ......................................... (str. 3) SPIS TREŚCI Wstęp i metodologia ......................................... (str. 3) Struktura próby ................................................. (str. 5) Mieszkańcy o planach zagospodarowania Rynku w dzielnicy Nikiszowiec …..….........................… (str. 11) Podsumowanie …….....................................… (str. 21) ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Badania terenowe zostały przeprowadzone w dniach 3-10 lipca 2008 roku. WPROWADZENIE Firma Lokalne Badania Społeczne zrealizowała badanie ilościowe na potrzeby Urzędu Miasta Katowice. Badania terenowe zostały przeprowadzone w dniach 3-10 lipca 2008 roku. Głównym celem projektu było pozyskanie opinii mieszkańców dzielnicy Nikiszowiec na temat planów przebudowy Rynku (Placu Wyzwolenia przy Kościele św. Anny). .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 3

Badanie ilościowe Metoda Czas trwania wywiadu Termin realizacji METODOLOGIA Badanie ilościowe Ostateczna wersja kwestionariusza ankiety powstała w wyniku konsultacji z pracownikami Wydziału Informacji i Promocji Urzędu Miasta Katowice. Metoda Bezpośredni Wywiad Kwestionariuszowy Czas trwania wywiadu około 2 minut Termin realizacji lipiec 2008 roku Próba kwotowa 600 mieszkańców dzielnicy Nikiszowiec .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 4

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. Struktura próby 5

STRUKTURA PRÓBY - PŁEĆ .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 6

STRUKTURA PRÓBY - WIEK .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 7

STRUKTURA PRÓBY - WYKSZTAŁCENIE .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 8

STRUKTURA PRÓBY – ŁĄCZNY POZIOM DOCHODÓW NETTO NA GOSPODARSTWO DOMOWE .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 9

KOMENTARZ Struktura próby odzwierciedla demograficzny profil populacji mieszkańców Nikiszowca. Uzyskane proporcje płci i wieku wynikają z przyjętych założeń próby (danych demograficznych). Parametry te były kontrolowane podczas realizacji projektu. Z kolei rozkłady ze względu na wykształcenie oraz poziom dochodów netto w gospodarstwie domowym zostały uzyskane w sposób wtórny (podczas realizacji) i nie wynikają z przyjętych założeń próby. Nikiszowiec jest dzielnicą Katowic o specyficznym charakterze i strukturze społecznej, co przekłada się na wyniki niniejszych badań: 1 na 4 mieszkańców to osoba w wieku 60 lub więcej lat przeszło połowa ma wykształcenie podstawowe lub zawodowe niski poziom dochodów – zaledwie co 5. badany deklaruje łączne dochody netto w swoim gospodarstwie domowym powyżej 3.000 zł .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 10

Mieszkańcy o planach zagospodarowania Rynku w dzielnicy Nikiszowiec .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. Mieszkańcy o planach zagospodarowania Rynku w dzielnicy Nikiszowiec 11

CZĘSTOŚĆ WIZYT NA RYNKU W DZIELNICY NIKISZOWIEC 64 % badanych bywa na Rynku codziennie lub prawie codziennie, zaś 9 na 10 mieszkańców dzielnicy odwiedza to miejsce przynajmniej raz w tygodniu. Zaledwie 1 na 100 respondentów w ogóle nie bywa na Placu Wyzwolenia. Intensywność tych odwiedzin potwierdza, że Rynek jest istotnym miejscem dla mieszkańców dzielnicy. Ten centralny punkt Nikiszowca jest nie tylko ważnym węzłem komunikacyjnym, ale – jak pokazują prezentowane dalej wyniki – w przyszłości mógłby stać się wizytówką tej części miasta. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 12

NIE WIEM/TRUDNO POWIEDZIEĆ CZY ULICE DOJAZDOWE DO RYNKU (RYMARSKA, KRAWCZYKA, JANOWSKA) POWINNY STAĆ SIĘ DEPTAKAMI (Z WYŁĄCZENIEM RUCHU, DOJAZD TYLKO DLA WŁAŚCICIELI POSESJI)? TAK NIE 67 % 28 % NIE WIEM/TRUDNO POWIEDZIEĆ 5 % Niemal 7 na 10 mieszkańców dzielnicy sądzi, że ulice dojazdowe do Rynku powinny stać się deptakami, z wyłączeniem ruchu i możliwością dojazdu zarezerwowaną wyłącznie dla właścicieli okolicznych posesji. Odmienną opinię na ten temat ma prawie 30 % badanych. Zwolennicy przekształcenia ulic dojazdowych do Rynku w deptaki to najczęściej: osoby w wieku 50-59 lat, mieszkańcy z wykształceniem ponadpodstawowym, respondenci o najwyższych dochodach w gospodarstwie domowym (powyżej 3000 zł). Przeciwnikami tego rozwiązania są głównie najmłodsi mieszkańcy (w wieku 15-19 lat). .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 13

ODSETEK ZWOLENNIKÓW PRZEKSZTAŁCENIA ULIC W DEPTAKI A CZĘSTOŚĆ WIZYT NA RYNKU Na powyższym wykresie przedstawione zostały odsetki zwolenników przekształcenia ulic: Janowskiej, Krawczyka i Rymarskiej w deptaki, ze względu na częstość odwiedzin Placu Wyzwolenia. Częstość wizyt na Rynku sprzyja akceptacji pomysłu przekształcenia w/w ulic w deptaki – im częściej badani odwiedzają Plac Wyzwolenia, w tym większym stopniu popierają propozycję utworzenia deptaków. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 14

CZY RUCH SAMOCHODÓW I AUTOBUSÓW NA RYNKU POWINIEN ZOSTAĆ... Przeszło 4 na 10 badanych popiera całkowite wyłączenie ruchu na Placu Wyzwolenia, zaś 32 % postuluje pozostawienie ruchu tylko dla pojazdów komunikacji miejskiej. Uzyskany wynik pokazuje, że badani chcą zmian na Rynku. ¾ mieszkańców dzielnicy chce zmiany organizacji ruchu na Placu Wyzwolenia, zaś największa grupa popiera rozwiązanie „radykalne”. Tylko 1 na 4 respondentów opowiada się za pozostawieniem organizacji ruchu w obecnej formie. Zwolennicy całkowitego wyłączenia ruchu to przede wszystkim trzydziesto- i pięćdziesięciolatkowie, osoby z wykształceniem ponadpodstawowym oraz badani o najwyższym poziomie dochodów. Z kolei pozostawienie organizacji ruchu w obecnej formie najczęściej postulują osoby między 15 a 29 rokiem życia oraz badani z wykształceniem podstawowym. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 15

AKCEPTACJA CAŁKOWITEGO WYŁĄCZENIA RUCHU A CZĘSTOŚĆ WIZYT NA RYNKU Na powyższym wykresie przedstawione zostały odsetki zwolenników całkowitego wyłączenia ruchu na Rynku, ze względu na częstość odwiedzin Placu Wyzwolenia. Wyraźnie widać, że duża intensywność odwiedzin Rynku sprzyja akceptacji pomysłu całkowitego wyłączenia ruchu samochodów i autobusów w tym miejscu. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 16

CO POWINNO ZNALEŹĆ SIĘ NA RYNKU? Sklepy i usługi – 62 % Skwery, klomby, zieleńce – 45 % Ławeczki, miejsca do odpoczynku – 38 % Fontanna – 24 % Puby, kawiarnie, restauracje – 21 % Nie wiem/trudno powiedzieć – 1 % Mieszkańcy odpowiadali na pytanie o to, jakie elementy powinny znaleźć się na Rynku w przyszłości. Uzyskane odpowiedzi pokazują, jaką funkcję powinien, w opinii badanych, pełnić Plac Wyzwolenia. Respondenci mogli wskazać maksymalnie 2 kategorie odpowiedzi. Przeszło 6 na 10 mieszkańców sądzi, że Rynek powinien mieć funkcję handlowo-usługową. Takiej odpowiedzi najczęściej udzielały osoby w wieku 50 i więcej lat oraz respondenci o najwyższym i – co ciekawe – najniższym poziomie dochodów. Druga grupa odpowiedzi to wskazania związane z poprawą estetyki i wzmacnianiem wypoczynkowej funkcji Rynku. Innymi słowy, liczna grupa mieszkańców widzi Plac Wyzwolenia jako skwer z dużą ilością zieleni i ławeczek, a nawet fontanną. Co 5. mieszkaniec sądzi, że Rynek powinien pełnić funkcję rozrywkową. Zwolennikami takiego rozwiązania najczęściej są ludzie młodzi (do 29. roku życia), osoby z wykształceniem średnim oraz badani o dochodach powyżej 2000 zł (2 górne przedziały). .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 17

JAKA POWINNA BYĆ NAWIERZCHNIA NA RYNKU? Większość mieszkańców uważa, że cały obszar Rynku powinien zostać pokryty kostką brukową lub granitową. Najwięcej zwolenników tego pomysłu jest w grupie osób w wieku 50 i więcej lat oraz wśród badanych z wyższym wykształceniem. Poparcie dla tego rozwiązania rośnie proporcjonalnie do poziomu dochodów mieszkańców. Przeszło co 3. badany jest zwolennikiem bardziej kompromisowego rozwiązania: pozostawienia asfaltowej jezdni i pokrycia kostką wyłącznie chodników oraz wyjazdów z posesji. Takiej odpowiedzi najczęściej udzielali ludzie młodzi (w wieku 29 i mniej lat), respondenci z wykształceniem podstawowym oraz badani o najniższym poziomie dochodów netto w gospodarstwie domowym. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 18

CZY NAWIERZCHNIA LUB CHODNIKI NA RYNKU POWINNY ZOSTAĆ POKRYTE... BETONOWĄ KOSTKĄ BRUKOWĄ KOSTKĄ GRANITOWĄ 56 % 40 % NIE WIEM/TRUDNO POWIEDZIEĆ 4 % 56 % badanych sądzi, że Rynek (lub jego część) powinien zostać wyłożony betonową kostką brukową. Takie rozwiązanie najczęściej popierają kobiety, osoby w wieku 15-19 lat, respondenci z wykształceniem podstawowym oraz najniżej uposażeni mieszkańcy Nikiszowca. Z kolei 4 na 10 mieszkańców to zwolennicy pokrycia Placu Wyzwolenia (lub jego fragmentów) kostką granitową. Ten rodzaj nawierzchni w największym stopniu odpowiada mężczyznom, trzydziesto- i pięćdziesięciolatkom, osobom z wykształceniem wyższym oraz badanym o dochodach między 2001 a 3000 zł. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 19

PREFEROWANY RODZAJ NAWIERZCHNI A CZĘSTOŚĆ WIZYT NA RYNKU Na powyższym wykresie przedstawione zostały odsetki zwolenników dwóch rodzajów kostki na Rynku, ze względu na częstość odwiedzin Placu Wyzwolenia. Częstość wizyt na Rynku sprzyja akceptacji nawierzchni w postaci betonowej kostki brukowej. W przypadku rozwiązania alternatywnego zależność jest odwrotna. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 20

.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. Podsumowanie 21

PODSUMOWANIE (1/2) W opinii mieszkańców Nikiszowca miejscowy Rynek powinien: mieć ulice dojazdowe zamienione w deptaki mieć zmienioną organizację ruchu (ruch całkowicie lub częściowo wyłączony) pełnić funkcję handlowo-usługową, a także być miejscem wypoczynku wśród zieleni zostać pokryty kostką (bez asfaltowej jezdni) Uzyskane wyniki pokazują, że sprawy związane z zagospodarowaniem Rynku są istotne dla lokalnej społeczności, czego wskaźnikiem jest mała ilość braków odpowiedzi oraz odpowiedzi ucieczkowych („nie wiem/trudno powiedzieć”) we wszystkich pytaniach. Plany przebudowy Placu Wyzwolenia stały się w ostatnich miesiącach przedmiotem publicznej debaty, były również szeroko komentowane w miejscowych mediach. W efekcie opinie badanych są w dużym stopniu skrystalizowane. Innymi słowy, mieszkańcy mają wyrobione poglądy na plany rozwoju tego obszaru dzielnicy. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 22

PODSUMOWANIE (2/2) Pozyskane informacje można streścić jednym zdaniem: mieszkańcy chcą zmian. Niemal we wszystkich pytaniach respondenci w największym stopniu popierali najbardziej odważne, „radykalne” propozycje. Wskazuje to z jednej strony na duży potencjał Rynku, z drugiej zaś - na brak akceptacji dla stanu obecnego. Wprawdzie zastosowane narzędzie badawcze nie zawierało wprost sformułowanego pytania o opinię na temat aktualnego wyglądu czy funkcjonalności Placu Wyzwolenia, jednak wyraźnie widać, że badani są niezadowoleni z aktualnego zagospodarowania Rynku i oczekują zdecydowanych zmian. Uzyskane wyniki pokazują, że Rynek jest ważnym punktem odniesienia dla mieszkańców dzielnicy, zarówno w praktyce życia codziennego (węzeł komunikacyjny), jak i w sferze symbolicznej. Lokalna społeczność chce, aby w przyszłości Rynek stał się miejscem spotkań, placem z prawdziwego zdarzenia, który zasługuje na miano centralnego punktu i wizytówki Nikiszowca. .............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. 23

Dziękuję za uwagę KONTAKT: LOKALNE BADANIA SPOŁECZNE ul. Kochanowskiego 52/218 01-864 Warszawa tel. (22) 663 82-76 INTERNET: www.lokalnebadania.com e-mail: lbs@lokalnebadania.com ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................