Międzynarodowe programy edukacyjne czyli Life After Tempus

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

w programie „Uczenie się przez całe życie”
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej na rzecz poradnictwa zawodowego Stan aktualny oraz projekty na przyszłość.
Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus ( )? Beata Skibińska Fundacja.
Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Kalendarz wydarzeń 2010 r.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Wsparcie edukacji na poziome Unii Europejskiej
Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Europejska Baza Produktów (European Shared Treasure)
Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Europejska Baza Produktów (European Shared Treasure)
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Spotkanie Koordynatorów ds Mobilności - BWZ r. 1 Spotkanie Koordynatorów ds. Mobilności Porządek spotkania Program Erasmus+ na lata 2014/2015.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
Program SOCRATES i jego komponenty
SIEĆ ERRIN SIEĆ ERRIN Jakie są zadania sieci ERRIN i jak osiągnąć jej cele 19 października 2006 Latour de Freins - Bruksela.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Przewodnik po programie
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
F undacja R ozwoju S ystemu E dukacji Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Zewnętrzne źródła finansowania projektów o charakterze międzynarodowym Pracownia Projektów Europejskich Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
1.LLP/ERASMUS 2.LLP/COMENIUS 3.LLP/GRUNDTVIG 4.LLP/LEONARDO DA VINCI 5.FUNDUSZ STYPENDIALNY I SZKOLENIOWY 6.ERASMUS-MUNDUS 7.TEMPUS PROGRAMY EDUKACYJNE.
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Jak można wykorzystać współpracę terytorialną? Korzyści i koszty działań międzynarodowych Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Erasmus+ KA 2 cechy projektów: elastyczność różnorodność innowacja, rozwój i modernizacja działania: innowacja - programy, materiały, narzędzia, metody.
MIĘDZYNARODOWE PROJEKTY EDUKACYJNE W LATACH DZIAŁ DS. OBCOKRAJOWCÓW I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ.
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Podstawowe informacje na temat programu
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SPOTKANIE UPOWSZECHNIAJĄCE 21 GRUDNIA 2015 WARSZAWA.
AKTUALNE EDUKACYJNE PROGRAMY POMOCOWE DLA SAMORZĄDÓW I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH ZWIĄZANYCH Z SAMORZĄDEM LOKALNYM BARTŁOMIEJ KUSTOŃ.
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Projekty zrealizowane w ZS1
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

Międzynarodowe programy edukacyjne czyli Life After Tempus Marek Frankowicz Uniwersytet Jagielloński Krakowski Oddział PTChem, 19.02.2003 Czuję się wielce zaszczycony, że mogę przedstawić rezultaty działań prowadzonych przez ostatnie 4 lata przed tak szanownym gronem starych i nowych członków Uki... Wspomnieć, że za tym co przedstawiam kryje się praca wielu osób: Aherbows, Ewader, Zwójcik...

M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003 Program TEMPUS: Pierwszy TEMPUS nadał nam jaki-taki pęd Drugi TEMPUS... jeszcze dziś mamy equipment A ten Trzeci – och jak bardzo mi go żal – Mknie kibitką w dal, w syberyjską dal... Nieco historii. Historia lubi się powtarzać – może ta się też kiedyś powtórzy? 4 lata temu (29.10.1998) UKA w Cieszynie. Powołanie zespołu. Określenie liczby i zakresu projektów. Krótko o tematyce Super-JEPów: jakie obszary pokrywały Styczeń 1999. UKA w Poznaniu. Zatwierdzenie ostatecznych wersji. Jesień 1999. Sukces (zgarnięcie całej puli) Dlaczego uczelnie techniczne przegrały? „Bo nie mieliśmy Uki” – wyjaśnił kolega z politechniki. M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Program TEMPUS – złe nawyki: Wtórny podział środków: „wyjazdy z Tempusa, pieniądze z Tempusa...” Duża dowolność w wykorzystaniu środków: „gdyby nie Tempus, nie miałbym na czym pracować...” Uproszczona biurokracja: Honoraria: conventions Wyjazdy: ryczałt 100-110 € Tu liczby mówią same za siebie EW/WW/WE/EE Squads: 86/00/38/200 Expand: 86/29/52/216 Unique: 91/02/xx/xx M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Projekty TEMPUS – „kwiaty jednej nocy” Konsumpcja zamiast inwestycji Nastawienie na korzyści doraźne, brak myślenia strategicznego Realizacja przez wąskie zespoły – brak korzyści dla szerszego ogółu Uwaga: istniały chlubne wyjątki... Tu liczby mówią same za siebie EW/WW/WE/EE Squads: 86/00/38/200 Expand: 86/29/52/216 Unique: 91/02/xx/xx M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy współpracy Środki TEMPUSOWE – ‘darowizna’ dla biedaków Środki na programy europejskie – środki ‘publiczne’; precyzyjne reguły korzystania Najważniejsze efekty: Zainwestowanie w zasoby ludzkie Uwaga o wyjazdach (np.. Barcelona, 16-osobowe) Uwaga o K&K (dzięki nam zaprzyjaźniły się uczelnie zachodnie) NET: powstanie UCI, kontynuacja pod patronatem UPI M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy współpracy Przykłady ‘brukselskiej biurokracji’: Honoraria – time sheets Podróże – koszty rzeczywiste lub przepisy krajowe Wymierny wkład własny (uwzględnienie w księgowości) Najważniejsze efekty: Zainwestowanie w zasoby ludzkie Uwaga o wyjazdach (np.. Barcelona, 16-osobowe) Uwaga o K&K (dzięki nam zaprzyjaźniły się uczelnie zachodnie) NET: powstanie UCI, kontynuacja pod patronatem UPI M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy współpracy Wkład własny... czyli „Rektor mnie zabije...” Kupujemy €: Za 1 € kupujemy 3 € (zarabiamy 2 €) Za 1000 € kupimy 3000 € ... etc. ale Za 0 € kupimy 0 € (a nie 2 € !!!) Najważniejsze efekty: Zainwestowanie w zasoby ludzkie Uwaga o wyjazdach (np.. Barcelona, 16-osobowe) Uwaga o K&K (dzięki nam zaprzyjaźniły się uczelnie zachodnie) NET: powstanie UCI, kontynuacja pod patronatem UPI M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy współpracy Podstawowa cecha: Pieniądze na współpracę, a nie na realizację naszych marzeń („Point de rêveries, messieurs...”) Uwaga: W krajach EU: tylko 2-3% środków na badania pochodzi z grantów europejskich Najważniejsze efekty: Zainwestowanie w zasoby ludzkie Uwaga o wyjazdach (np.. Barcelona, 16-osobowe) Uwaga o K&K (dzięki nam zaprzyjaźniły się uczelnie zachodnie) NET: powstanie UCI, kontynuacja pod patronatem UPI M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy współpracy Przykład finansowania badań: KTH, Sztokholm (2001): Government grants: 35% Research councils: 10% Strategic foundations: 10% Swedish business 16% Other government grants 24% EU 3% Other foreign sources 2% Uwaga: KTH uczestniczył w 125 programach EU, koordynował 31 Najważniejsze efekty: Zainwestowanie w zasoby ludzkie Uwaga o wyjazdach (np.. Barcelona, 16-osobowe) Uwaga o K&K (dzięki nam zaprzyjaźniły się uczelnie zachodnie) NET: powstanie UCI, kontynuacja pod patronatem UPI M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy współpracy Słowa kluczowe: Innowacyjność Korzyść dla wszystkich partnerów „European added value” Najważniejsze efekty: Zainwestowanie w zasoby ludzkie Uwaga o wyjazdach (np.. Barcelona, 16-osobowe) Uwaga o K&K (dzięki nam zaprzyjaźniły się uczelnie zachodnie) NET: powstanie UCI, kontynuacja pod patronatem UPI M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy współpracy Uwaga kończąca wstęp: W filharmonii grają... ... ale nie w szachy ... ani w koszykówkę Najważniejsze efekty: Zainwestowanie w zasoby ludzkie Uwaga o wyjazdach (np.. Barcelona, 16-osobowe) Uwaga o K&K (dzięki nam zaprzyjaźniły się uczelnie zachodnie) NET: powstanie UCI, kontynuacja pod patronatem UPI M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne SOCRATES ERASMUS GRUNDTVIG MINERVA LINGUA COMENIUS COMPLEMENTARY MEASURES Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: SOCRATES-ERASMUS Wymiana studentów i kadry Sieci tematyczne Kursy/programy intensywne Opracowanie nowych programów nauczania Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: SOCRATES-GRUNDTVIG Działania prowadzone w ramach komponentu GRUNDTVIG mają na celu: promowanie innowacyjnych metod w kształceniu dorosłych; rozszerzanie współpracy między instytucjami kształcącymi dorosłych w całej Europie; podnoszenie jakości kształcenia nauczycieli i osób dorosłych; promowanie idei uczenia się przez całe życie. G1 – Europejskie projekty współpracy G2 – Projekty partnerskie G3 – Wyjazdy szkoleniowe G4 – Sieci Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: SOCRATES-MINERVA Promowanie Kształcenia Otwartego i na Odległość Technologie Informatyczno - Komunikacyjne (ICT) w Edukacji Cele: Podniesienie poziomu wiedzy na temat metod kształcenia otwartego i na odległość oraz stosowania technologii informatyczno - komunikacyjnych w edukacji; Opracowanie najbardziej właściwych podejść dydaktycznych umożliwiających rozwój i stosowanie nowoczesnych technologii ICT w edukacji; Powiększenie zasobów i usług edukacyjnych wykorzystujących ICT oraz dostępu do innowacyjnych programów kształcenia. Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: SOCRATES-LINGUA Promowanie nauki języków obcych Lingua 2 Opracowywanie narzędzi i materiałów Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: SOCRATES-COMENIUS COMENIUS przyczynia się do poprawy jakości kształcenia i wzmocnienia europejskiego wymiaru edukacji szkolnej poprzez: wspieranie międzynarodowej współpracy oraz wymiany między szkołami i placówkami kształcenia/ doskonalenia zawodowego nauczycieli; zachęcanie uczestników do opracowywania innowacyjnych metod nauczania i materiałów dydaktycznych; promowanie działań służących rozpowszechnianiu sprawdzonych rozwiązań i innowacji w zakresie zarządzania szkołami; opracowywanie oraz rozpowszechnianie metod przeciwdziałania marginalizacji w edukacji i niepowodzeniom w nauce szkolnej, promowanie integracji uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne oraz promowanie równości szans we wszystkich sektorach edukacji; promowanie zastosowań technologii informatyczno-komunikacyjnych w edukacji szkolnej i szkolenie kadry zatrudnionej w tym sektorze edukacji; promowanie nauki języków obcych; promowanie świadomości interkulturowej w europejskiej edukacji szkolnej oraz wspieranie walki z rasizmem i ksenofobią; podnoszenie poziomu kształcenia dzieci pracowników migrujących, osób zmieniających miejsce pobytu ze względu na wykonywany zawód oraz Romów. Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: SOCRATES – inne komponenty DZIAŁANIA UZUPEŁNIAJĄCE ARION NARIC EURYDICE Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne Leonardo da Vinci Wymiany i staże Projekty pilotażowe i językowe Badania i analizy Sieci tematyczne Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: Leonardo da Vinci WYMIANY I STAŻE Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: Leonardo da Vinci PROJEKTY PILOTAŻOWE I JĘZYKOWE Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: Leonardo da Vinci BADANIA I ANALIZY Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne: Leonardo da Vinci SIECI TEMATYCZNE Tutaj mogę powiedzieć o tym, czego się dowiedziałem w Krajowych Biurach w/w programów oraz ogólnie o ‘nowej filozofii’ tych programów: To nie są programy pomocowe, tylko europejskie. Potrzeba wykazać własny wkład finansowy. Nowe zasady księgowania Wymiar europejski: wszyscy partnerzy muszą korzystać Konkurujemy z instytucjami z EU M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne Dane z Polskich Biur SOCRATESA i LEONARDO: W programach: GRUNDTVIG, MINERVA, projekty pilotażowe Leonardo da Vinci Polskie uniwersytety - słabo reprezentowane Duża aktywność szkół niepaństwowych Tu dodam jeszcze kilka słów komentarza: że na razie inicjatywy lokalne, indywidualne. Ważny problem: międzynarodowe programy edukacyjne – „ziemia niczyja i wszystkich” Edukacja podlega prorektorom ds. dydaktyki Programy międzynarodowe – prorektorom ds. współpracy (istnieje UKProM...) Strategia – prorektorom ds. rozwoju ... itp. W działaniach „bolońskich” często się pojawiają główni rektorzy W sumie: słaby przepływ informacji, słabe korelacje M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Europejskie programy edukacyjne Przykład: „UJ & Co.” W ostatnim okresie - pierwsze sukcesy: 1. Kontynuacja działań „tempusowych” w nowej formule ECTN (sieć tematyczna SOCRATESA ) HERN (5 PR) FACE (Leonardo - sieć tematyczna) CHLASTS (Leonardo - projekt pilotażowy) 2. Nowe projekty Leonardo da Vinci (obecnie zgłaszane do konkursu) Mogę krótko powiedzieć o działaniach nieformalnego zespołu wywodzącego się z Tempusów (UJ, UŚ, UMK, UG, UMCS, PŚ...) Apel: kilka uniwersytetów jest w naszych nowych projektach. Termin 4.11. Będziemy potrzebowali listów intencyjnych: prośba o szybkie działanie. M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003 PODSUMOWANIE (1) Można uzyskać istotne wsparcie ze strony europejskich programów edukacyjnych Wymaga to nowych umiejętności, nowego spojrzenia Maksymalne wykorzystanie nowych możliwości: przez AKTYWNE i SYNERGICZNE podejście do programów europejskich (to generate projects projecting projects and networks networking networks) Mówi samo za siebie M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

Możliwe działania na najbliższą przyszłość: PODSUMOWANIE (2) Możliwe działania na najbliższą przyszłość: ECTS & Suplement do dyplomu (SOCRATES) Włączenie się w TUNING Propozycje wstępne projektów (październik 2003) GRUNDTVIG 1 GRUNDTVIG 4 MINERVA Leonardo PP/LA/TN/RM Wspomnę, że istnieją struktury (np. sieć uczelnianych koordynatorów ECTS, nieformalne zespoły osób współpracujących w Super-JEPach etc.). Można by na tych strukturach się oprzeć przy tworzeniu nowych projektów. Powtórzyć, na czym polegał sukces Super-JEPów. Politechniki działały „po staremu” i przegrały. Nie zmarnować kapitału ludzkiego i możliwości jakie w tej chwili istnieją w związku z naszym wchodzeniem do EU. Brak struktur: międzynarodowe programy dydaktyczne – „ziemia niczyja”. Nie wiem, jakie są relacje między UKA i UKProM. Z konieczności przedstawiłem skrótowo całą tematykę. Zawsze mogę rozwinąć. Podziękuję za uwagę. M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003

M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003 PODSUMOWANIE (3) Informacje: Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (www.socrates.org.pl) Fundusz Współpracy (www.cofund.org.pl) Uniwersytecka Komisja Programów Międzynarodowych (www.ukprom.uw.edu.pl) UJ: Biuro Współpracy Międzynarodowej (www2.uj.edu.pl/IRO/) CITTRU Biuro Karier i Promocji Wydziału Chemii Wspomnę, że istnieją struktury (np. sieć uczelnianych koordynatorów ECTS, nieformalne zespoły osób współpracujących w Super-JEPach etc.). Można by na tych strukturach się oprzeć przy tworzeniu nowych projektów. Powtórzyć, na czym polegał sukces Super-JEPów. Politechniki działały „po staremu” i przegrały. Nie zmarnować kapitału ludzkiego i możliwości jakie w tej chwili istnieją w związku z naszym wchodzeniem do EU. Brak struktur: międzynarodowe programy dydaktyczne – „ziemia niczyja”. Nie wiem, jakie są relacje między UKA i UKProM. Z konieczności przedstawiłem skrótowo całą tematykę. Zawsze mogę rozwinąć. Podziękuję za uwagę. M. Frankowicz, Krakowski Oddział PTChem, 19 lutego 2003