Realizacja projektu Warszawa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lepszy start dla „zawodowca” r.
Advertisements

Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Project management w procesie budowy grona
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
UW-BPK 1 AUDYT W 5 PR UE – DOŚWIADCZENIA UW 8 czerwca 2004 KPK Uniwersytet Warszawski BPK.
KRYSTYNA BANDAU-PALKA GŁ. SPECJALISTA DIE - MN i I
ELEMENTY DOBREGO WNIOSKU
Jak włączyć się w projekty europejskie? Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
JAK WŁĄCZYĆ SIĘ W PROJEKTY EUROPEJSKIE?. POMYSŁ NA PROJEKT – ALE JAKI? Projekty realizowane w ramach współpracy (collaborative projects) Sieci doskonałości.
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Fundacja UAM – Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Jak zostać ekspertem UE ? Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.: (61) , fax: (61)
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Energia w 7PR Energia w 7PR Informacja o konkursie FP7-ENERGY-2008-TREN-1 Andrzej Sławiński Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
RODZAJE GRANTÓW ERC.
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
Być ekspertem Komisji Europejskiej - ogólne doświadczenia Berenika M. Marciniec Poznański Park Naukowo - Technologiczny Zostań ekspertem Komisji Europejskiej!
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej? Experts Management Module for FP6 Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań
Zostać ekspertem UE Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
Idealne opracowanie punktu Implementation Joanna Bosiacka-Kniat, RPK Poznań Poznań, 12 kwietnia 2007r.
Zarządzanie projektem i zasoby
Uczestnictwo w 7 PR. Podstawy prawne 7 PR Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (art.166 TWE) Decyzja nr 1982/2006.
Praktyczne aspekty fazy negocjacyjnej Maciej R. Tumasz Poznań,
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
(c) W. Cellary 2007, slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, Poznań
Jak włączyć się w projekty europejskie? Akademia Rolnicza w Poznaniu, 15 lutego 2007r.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Sukcesy i porażki polskich MŚP w programach ramowych
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Metodyki zarządzania projektami
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Zasady organizacji wydarzeń promocyjnych
Dzień informacyjny Programu Pomysły (IDEAS) Warszawa, EKSPERCI W 7 PROGRAMIE RAMOWYM Agata Wiśniewska Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych.
Program POMYSŁY i Europejska Rada Badań Dzień informacyjny Programu POMYSŁY Warszawa, Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy.
ASPEKTY FINANSOWE 7.PROGRAMU RAMOWEGO PROGRAM POMYSŁY Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Marta Kozal Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Warszawa, Grant.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Energia Środowisko i Zrównoważony Rozwój PT4 B: Energia Piąty Program Ramowy UE Andrzej Sławiński Wyniki.
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR 17 kwietnia 2007 Barbara Trammer Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wsparcie przygotowania wniosku i realizacji projektu IAPP Piotr Bednarek Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Granty na granty - wsparcie polskich koordynatorów w programach badawczych Unii Europejskiej Warszawa, 6 kwietnia 2016 r. ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3.
Końcowy raport z postępu realizacji projektu. 2 Wzór raportu końcowego formularz zgodny ze wzorem na stronie na początku należy zaznaczyć OS kokres sprawozdawczy.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zarządzanie projektem EFS
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Realizacja projektu Warszawa, 27.10.2008 Małgorzata Snarska - Świderska Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk

Fazy projektu Dowolny model faz projektu możemy sprowadzić do modelu uproszczonego Inicjacja/ Definiowanie Planowanie/Organizacja Realizacja/Monitoring Zakończenie/Audyt

Fazy projektu badawczego w 7.PR Wniosek Realizacja Decyzja Ocena Negocjacje Audyt? Grant Raporty 2 m 3 m 6 m 3 - 6 m 36 - 60 m 60 m Razem:137 m (11,5 roku) Hyperion, EARMA Conference 2007

Podmioty biorące udział w projekcie Komisja Europejska » Project officer Konsorcjum » Koordynator

Fazy projektu w 7.PR Wniosek Realizacja Decyzja Ocena Negocjacje Audyt? Pomysł i odniesienie do strategii badawczej instytucji Przegląd „calls for proposals” i zasad uczestnictwa Stymulowanie naukowców i wstępny przydział osób do projektu Szkolenia w zakresie pisania wniosków (kontakt z KPK) Pierwsza przymiarka do wyboru partnerów projektu - konsorcjum Przygotowanie wsparcia (sprawy prawne, finansowe i administracyjne) Decyzja o przygotowaniu wniosku

Zasady tworzenia konsorcjum Zaprojektuj konsorcjum dla realizacji celów projektu Dobieraj partnerów do realizacji konkretnych zadań Nie twórz dodatkowych zadań „pod partnera” Partnerzy muszą osiągać konkretne korzyści z udziału w projekcie Zbuduj wiarygodne konsorcjum. Sprawdź reputację i zasoby partnerów Buduj wzajemne zaufanie! Nie angażuj bezpośrednich konkurentów!

Struktura zarządzania: osoby i funkcje Zarząd firmy Koordynator Kierownicy pakietów zadań Kierownicy zadań Komitet Techniczny Sekretariat projektu Administracja

Struktura zarządzania: konsorcjum Koordynator (reprezentujący konsorcjum) Komitet Sterujący: Dyrektorzy/Prezesi instytucji partnerskich Zarząd Projektu: Reprezentanci koordynatora i instytucji partnerskich Komitet Techniczny: Kierownicy pakietów zadań Sekretariat projektu: Administracja

Przykład struktury zarządzania Komitet Doradczy Zarząd Projektu Komitet Sterujący Koordynator Kolt (A1) WP 3 NMLC (B3) WP 4 INS&BS (B1) WP 2 Proscan (A2) WP 5 WP 6 SFBN (A3) WP 1

Koordynator: cechy Kwalifikacje, doświadczenie i motywacja Przekonany co do celów projektu Dyspozycyjny i posiada zaplecze Przywódca nie administrator Akceptowany przez partnerów, zdolny do stworzenia zespołu i zaufania Umiejętność radzenia sobie z konfliktami

Koordynator: zadania Koordynacja pomiędzy pakietami zadań Kontrola postępów projektu w stosunku do osiągania celów i planu Organizowanie i przewodniczenie spotkaniom Raportowanie Zarządzanie finansami Rozwiązywanie konfliktów

Podstawowe umiejętności koordynatora projektu 84% Komunikacyjne 75% Organizacyjne 72% Budowanie zespołu 68% Przywódcze 59% Radzenia sobie ze zmianami 46% Techniczne Ankieta przeprowadzona w USA. Zarządzanie projektami to przede wszystkim praca z ludźmi. Źródło:B.Z.Pozner: What it takes to be good project manager. Project management journal. March 1987 © 4pm Sławomir Halbryt

Fazy projektu: Planowanie Struktura podziału prac - zadania Przydzielanie zasobów niezbędnych dla realizacji poszczególnych zadań Konstruowanie budżetu Harmonogram realizacji/ścieżka krytyczna Zarządzanie ryzykiem Umowa konsorcjum Zdefiniowanie ról i interesów Podział odpowiedzialności

Fazy projektu w 7.PR Wniosek Realizacja Decyzja Ocena Negocjacje Audyt? Przygotowanie ogólnej koncepcji projektu i jego finansowania Wybór partnerów projektu, w tym strategicznych (stworzenie konsorcjum) Stworzenie szczegółowego planu zadań i podział zadań między partnerów Przygotowanie budżetu projektu Przygotowanie wniosku (sprawdzenie: sprawy prawne, finansowe i administracyjne, przykładowe wnioski) Przydział osób do projektu Złożenie wniosku

Przygotuj opis wg kryteriów oceny i złóż wniosek Doskonałość naukowa i technologiczna; Jakość i efektywność realizacji oraz zarządzania; Potencjalny efekt oddziaływania będącego wynikiem wykorzystania wyników projektu; Zgodność z celami programu (nie jest samodzielnym kryterium - zawiera się w kryteriach 1 i 3). Złóż wniosek

Fazy projektu w 7.PR Wniosek Realizacja Decyzja Ocena Negocjacje Audyt? Zapoznanie się z uwagami i rekomendacjami ewaluatorów; Negocjacje umowy z KE (koordynator – udział w spotkaniu w Brukseli); Przygotowanie porozumienia konsorcjum (struktura organizacyjna konsorcjum i zasady współpracy partnerów); Przygotowanie formularzy finansowych (GPF); Wsparcie (sprawy prawne, finansowe i administracyjne); Podpisanie umowy z KE

Negocjacje Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Komisja Europejska przesyła do koordynatora projektu list zapraszający do podjęcia negocjacji, który zawiera szczegóły dotyczące ewaluacji projektu, ewentualnie zagadnienia, które mogą się pojawić w trakcie negocjacji oraz kopię Negotiation Mandate. Do tego listu dołączony jest także Evaluation Summary Report, a czasem Ethical Review Report W zależności od wielkości i natury projektu spotkanie pomiędzy konsorcjum i Komisją Europejską może się odbyć lub nie – decyduje o tym oficer projektu odpowiadający za negocjacje. Ze strony konsorcjum w spotkaniu uczestniczy koordynator oraz kilku beneficjentów, zaś Komisję Europejską wspomagają w spotkaniu zaproszeni eksperci Wskazówki i praktyczne porady na temat przygotowania się do negocjacji: http://cordis.europa.eu/fp7/find-doc_pl.html

Podstawy realizacji projektu Grant agreement: Umowa pomiędzy Wspólnotą a uczestnikami. Dotyczy wykonania projektu, określa prawa i obowiązki między Wspólnotą Europejską i uczestnikami projektu. Consortium agreement Umowa między uczestnikami projektu. Wspólnota nie jest jej stroną. Obowiązkowa, chyba że co innego określone jest w wezwaniu do składaniu wniosków

Fazy projektu w 7.PR Start i realizacja projektu Wniosek Realizacja Decyzja Ocena Negocjacje Audyt? Start i realizacja projektu Wsparcie (sprawy prawne, finansowe i administracyjne oraz narzędzia informatyczne) Zarządzanie płynnością w projekcie Koordynacja i zarządzanie - monitoring realizacji celów i jakości wyników Zarządzanie ryzykiem, w tym „gaszenie pożarów” Realokacja zadań i budżetu w ramach konsorcjum Aneksy do umowy z KE Deliverables i Raporty roczne (activity, management, Form C, certyfikaty) Audyty krajowe i Mid-term Review Zakończenie projektu Raporty końcowe i Final Review Akceptacja KE i rozliczenie finansowe projektu

Fazy projektu: Realizacja Rozpoczęcie realizacji zadań Weryfikacja założeń Monitorowanie projektu: czas, koszty, efekty Zarządzanie zmianą Kontrolowanie ryzyka Rozwiązywanie problemów i konfliktów Rozliczanie kosztów/raportowanie

Realizuj program pracy projektu Pakiety zadań (WP) - ich cel, partnerzy odpowiedzialni za realizację. Dbaj o realizację poszczególnych zadań w każdym WP – dobra współpraca z partnerami. Kontroluj realizację harmonogramu całego projektu. Kontroluj kamienie milowe w projekcie. Weryfikuj postęp realizacji projektu i osiąganych rezultatów cząstkowych w postaci tzw. deliverables

Narzędzia do zarządzania projektami W zarządzaniu projektami posługujemy się wieloma narzędziami i technikami, które pozwalają planować projekt, a następnie śledzić postęp w projekcie.

Struktura Podziału Prac (SPP) Projekt Koordynator Partner Pakiet 1 Pakiet 2 Pakiet 3 Zadanie 2.1 Zadanie 3.1 Pakiet 4 Pakiet 5 Zadanie 4.1 Zadanie 3.4 Zadanie 3.3 Zadanie 3.2 Zadanie 2.2 Zadanie 4.3 Zadanie 4.2 Zadanie 1.1 Zadanie 1.4 Zadanie 1.3 Zadanie 1.2 Zadanie 5.1 Zadanie 5.3 Zadanie 5.2

Struktura pakietów zadań Opracowanie Lasera Półprzewodnikowego Pakiet 2 Opracowanie Spektrofotomentru Pakiet 3 Opracowanie urządzenia do diagnostyki fotodynamicznej PDD Pakiet 4 Opracowanie fotouczulaczy i badanie ich skuteczności Pakiet 5 Opracowanie technik pomiarowych

Diagram sieciowy PERT: Project Evaluation and Review Technique Użyteczna technika planowania projektu Pokazuje relacje pomiędzy pakietami (zadaniami) Planowanie rozwiązań wariantowych (zarządzanie ryzykiem) Użyteczna przy budowie/zmianach harmonogramu

Diagram sieciowy projektu (PERT) Decyzja PAKIET 1 Otrzymanie fantasylenu Partner 2 Koordynator Partner 2 i 3 PAKIET 2 Opracowanie próbek opakowań Partnerzy 3 i 4 Partner 3 PAKIET 3 Opracowanie znakowania Partner 1 4 5 PAKIET 4 Badania produktu Partners 4, 5 Partner 4 PAKIET 5 Opracowanie technologii Partners 1, 2, 3, WORK PACKAGE X : Wariant awaryjny Partners 1, 2, 3, 4, 5 Partner 1 ) TAK STOP

Punkty kontrolne (kamienie milowe) Kamienie milowe określają: koniec etapów projektu (pakietu, ważnego zadania) wyniki ważnych etapów projektu niezbędne do rozpoczęcia kolejnego etapu, moment kontroli jakości zrealizowanych prac, postępu projektu, wydatkowania budżetu, moment decyzji o sposobie dalszej kontynuacji projektu Pozwalają porównać plan z jego realizacją

Realizacja harmonogramu Daty graniczne – rozpoczęcie, okres realizacji projektu, zakończenie Czas realizacji poszczególnych zadań Zależności pomiędzy zadaniami (diagram sieciowy) Kontrola rezerw czasowych Ścieżka krytyczna projektu Stała analiza wykresu Gantt’a Weryfikacja produktów i punktów kontrolnych

Harmonogram

Bieżący monitoring Osoby biorące udział w projekcie (kwalifikacje, wynagrodzenie) – weryfikuj ich dostępność i działania; Stale monitoruj czas pracy niezbędny na realizacje poszczególnych zadań (Karty pracy - osobo/dni i osobo/miesiące); Weryfikuj inne koszty (podróże, materiały, amortyzacja, usługi obce, inne) – ryzyko przekroczenia budżetu; Kontroluj koszty pośrednie (rzeczywiste lub ryczałtowe).

Raporty i rozliczenie kosztów Okresowe raporty; Regularnie w określonych terminach (raporty roczne, śródokresowe, końcowy); Syntetyczne tylko w odniesieniu do realizacji celów projektu i odstępstw od planu; Zestawiane i kompilowane przez koordynatora; Potwierdzenie poniesionych kosztów w dokumentach księgowych

Fazy projektu: Zakończenie Ocena rezultatów Wnioski/doświadczenia na przyszłość Rozliczenie końcowe Zamknięcie projektu Kontrola/Audyt? Eksploatacja rezultatów

Fazy projektu w 7.PR Rozpowszechnianie i publikacja wyników Wniosek Realizacja Decyzja Ocena Negocjacje Audyt? Rozpowszechnianie i publikacja wyników Przygotowanie dokumentacji do audytu Wsparcie w trakcie audytu Po audycie – odpowiedź na pytania i odniesienie się do raportu audytora Ostateczne rozliczenie finansowe z KE

Cechy dobrej realizacji projektu Dla wykonawców: Osiągnięte sprecyzowane w projekcie cele !!! Brak opóźnień w płatnościach Odpowiedni przepływ dokumentów Dobra współpraca w konsorcjum Dla Komisji Europejskiej Osiągnięte sprecyzowane w projekcie cele !!! Zachowane terminy Klarowne dokumentacje Brak niespodzianek

Przydatne informacje http://www.hyperion.ie/templates.htm The FP7 Coach: vehicle to success http://www.fp7coach.eu Templates for the Project Management http://www.hyperion.ie/templates.htm EARMA – The European Association of Research Managers and Administrators http://www.earma.org/

Dziękuję za uwagę Kontakt: Małgorzata Snarska - Świderska e-mail: malgorzata.snarska@kpk.gov.pl tel.: 0 22 828 74 83 wew. 300 0 508 101 202