Wyrównywanie statusu p ł ci w praktyce jednostek samorz ą du terytorialnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Wzmacniacz operacyjny
NA PODSTAWIE SKIEROWANIA Z O Ś RODKA POMOCY SPO Ł ECZNEJ NA PODSTAWIE DOKUMENTU TO Ż SAMO Ś CI Procedura przyj ę cia osoby bezdomnej do Placówki.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Wydział Zarz ą dzania, Informatyki i Finansów Instytut Zarz ą dzania Finansami Zarządzanie finansami.
Przepisy przej ś ciowe Problemy praktyczne Warsztaty legislacyjne Jachranka, czerwiec 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Dziedzictwo kulturowe
Czynniki wpływające na kursy walut
Przykłady skrzyżowań ze znakami
Ul. Kuźnicza Wrocław
Co to jest 112 Numer alarmowy „112” jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych.
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
Prezentacja z okazji 40-Lecia Zespołu Szkół dla Dzieci Przewlekle Chorych przy Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Koninie.
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Szko ł a demokracji Martyna Pankowska 3c Zuzanna G ł ogowska 3c.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Członkiem Unii Europejskiej mo ż e zosta ć tylko wolne, niepodległe, suwerenne, demokratyczne pa ń stwo europejskie. Nowo wst ę puj ą ce pa ń stwa,
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Czy przywileje grup zawodowych są sprawiedliwe?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 1 – świadczenia dodatkowe 3. Zadanie 2 – przywileje.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Dlaczego ubywa Polaków? Prof. Krzysztof Rybiński Rektor, Akademia Vistula.
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
1 Szanse powrotu byłych osadzonych na otwarty rynek pracy w świetle doświadczeń z realizacji projektów finansowanych w ramach PIW EQUAL Wrocław, 30 stycznia.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Prawa kobiet w XXI wieku
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Moje szczęście.
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
Współczesne kierunki polityki społecznej
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Zasady Działania Unii Europejskiej
Zapis prezentacji:

Wyrównywanie statusu p ł ci w praktyce jednostek samorz ą du terytorialnego

Prawo jako ś rodek inkluzji lub ekskluzji grup spo ł ecznych Zasada równego traktowania w prawie Unii Europejskiej i prawie polskim Europejska Karta Równo ś ci Kobiet i M ęż czyzn w Ż yciu Lokalnym

dokonuje okre ś lonych klasyfikacji prowadz ą cych do zró ż nicowanego traktowania ró ż nicowanie w prawie jest dopuszczalne, o ile jest uzasadnione nieuzasadnione ró ż nicowanie to dyskryminacja

politycznych, ekonomicznych, spo ł ecznych s ł usznych albo niecnych prawo mo ż e z powodzeniem s ł u ż y ć zarówno w łą czeniu ( inkluzji) danej grupy osób do ż ycia spo ł ecznego, jak i jej wykluczeniu, wy łą czeniu ( ekskluzji)

los czarnej ludno ś ci w USA czy w Republice Afryki Po ł udniowej dzieje Ż ydów w III Rzeszy historia praw kobiet

Kobiety -wniesione do nowego porz ą dku spo ł ecznego jako mieszkanki sfery prywatnej Sfera ta jest wydzielona i odseparowana od sfery publicznej, w której obowi ą zuje wolno ść i równo ść praw, umów oraz interesów Jedynym usprawiedliwieniem rz ą dzenia m ęż czyzn ą przez innego m ęż czyzn ę jest jego zgoda. Kobieta jest podporz ą dkowana m ęż czy ź nie z natury rzeczy.

poprzez wyra ź ne pozbawienie kobiet niektórych praw poprzez wykorzystanie j ę zyka ( brak odpowiednika wyrazu w rodzaju ż e ń skim, dwuznaczno ść ) w formie zakamuflowanej, przy u ż yciu j ę zyka prawnego neutralnego p ł ciowo, które jednak w praktyce upo ś ledza tylko jedn ą p ł e ć ( kobiety)

dyskryminacja bezpo ś rednia dyskryminacja po ś rednia dyskryminacja pozytywna ( dzia ł ania pozytywne, afirmatywne, preferencyjne traktowanie (uprzywilejowanie wyrównawcze) dyskryminacja krzy ż owa

przy uwzgl ę dnienie relacji: -pomi ę dzy podobie ń stwem a ró ż nic ą oraz -pomi ę dzy w łą czeniem (inkluzj ą ) a wykluczeniem ( eksluzj ą ) I. stadium: ró ż nica p ł ci jest skorelowana z nierówno ś ci ą i wykluczeniem ( ekskluzj ą ) 2.stadium : podobie ń stwo jest skorelowane z równo ś ci ą i w łą czeniem ( inkluzj ą ). 3. stadium : ró ż nica p ł ci jest skorelowana z równo ś ci ą oraz w łą czeniem (inkluzj ą )

Po to podkre ś lano ró ż nice, ż eby wy łą czy ć kobiety lub m ęż czyzn z pewnych sfer ż ycia spo ł ecznego ( dyskryminacja bezpo ś rednia) Przyk ł ady : w XIX w. brak praw wyborczych, zakaz wst ę pu kobietom na uczelnie wy ż sze uzasadniano ró ż nicami biologicznymi, innymi rolami spo ł. Zakaz korzystania przez m ęż czyzn ę z dni wolnych na opiek ę nad chorym dzieckiem uzasadniano m.in. kulturow ą ró ż nic ą p ł ci ( 1976)

Deklarowano równo ść w prawie kobiet i m ęż czyzn ( równo ść de iure), prawo ś lepe na p ł e ć Niebezpiecze ń stwa: -Prawo neutralne p ł ciowo cz ę sto w mniej korzystnej sytuacji stawia autsajderów (K. MacKinnon) -Ryzyko dyskryminacji po ś redniej

dostrze ż ono, ż e pomimo istnienia deklaracji w prawie kobiety i m ęż czy ź ni nie s ą de facto równi nie mo ż na wi ę c równo traktowa ć nierównych warunkiem osi ą gni ę cia faktycznej równo ść jest wyrównanie szans ( wtedy mo ż na mówi ć o równym traktowaniu) Niebezpiecze ń stwo: -ponowne zwrócenie si ę ku ró ż nicom grozi regresem do stadium pierwszego, kiedy to ró ż nica skorelowana by ł a z nierówno ś ci ą i wykluczeniem

gender mainstreaming – ś rodkiem pozwalaj ą cym unikn ąć lub eliminowa ć dyskryminacj ę po ś redni ą akceptacja czasowego, preferencyjnego traktowania kobiet ( uprzywilejowania wyrównawczego) – jako ś rodka wyrównywania szans instytucjonalne mechanizmy pozwalaj ą ce na monitorowanie przestrzegania zasady równo ś ci w praktyce oraz skuteczne dochodzenie roszcze ń w razie dyskryminacji

Zastrze ż enia wst ę pne: wspó ł istnienie prawa opartego na ró ż nicy i podobie ń stwie p ł ci wielowymiarowo ść skutków prawa ( post ę p w jednej sferze mo ż e oznacza ć regres w innej) rozbie ż no ść mi ę dzy deklarowanymi a rzeczywistymi intencjami przy stanowieniu prawa

Konstytucyjne gwarancje równouprawnienia kobiet podkre ś la ł y podobie ń stwa pomi ę dzy p ł ciami i mia ł y pe ł ni ć funkcj ę w łą czania kobiet w sfer ę publiczn ą ( 2. faza) Przepisy ochronne w prawie pracy bazuj ą ce na ró ż nicach p ł ci mia ł y, z za ł o ż enia, s ł u ż y ć ochronie kobiet lub wyrównywaniu ich szans (3. faza )

Konstytucyjne gwarancje równouprawnienia bez prawnych mechanizmów ich egzekwowanie i zaplecza instytucjonalnego okaza ł y si ę fikcj ą Przepisy ochronne w postaci np. wykazów prac wzbronionych kobietom s ł u ż y ł y cz ę sto ich wy łą czeniu z najlepiej op ł acanych zawodów Przyznanie uprawnie ń zwi ą zanych z rodzicielstwem tylko kobietom utwierdza ł o stereotypowy podzia ł ról spo ł ecznych i zmniejsza ł o ich szanse awansu zawodowego Wprowadzenie mo ż liwo ś ci kontrolowania w ł asnej p ł odno ś ci oraz przej ę cie przez pa ń stwo wielu funkcji opieku ń czych przyspieszy ł o proces w łą czania kobiet do wielu sfer ż ycia publicznego

Ochronne prawo oparte na ró ż nicy p ł ci w czasie kryzysu gospodarczego pog łę bi ł o proces wykluczania kobiet z rynku pracy. Wcze ś niejsza emerytura, b ę d ą ca szczególnym przywilejem kobiet, zosta ł a w praktyce przekszta ł cona w obowi ą zek odej ś cia z pracy po osi ą gni ę ciu wieku emerytalnego

Przyk ł ady zmian prawa maj ą cego na celu wykluczenie kobiet z ż ycia publicznego: Zakaz przerywania ci ąż y Ograniczenie dost ę pu do najbardziej skutecznej antykoncepcji hormonalnej Wyd ł u ż ania okresu urlopu macierzy ń skiego ( obligatoryjnej cz ęś ci) Odchodzenie od opieku ń czych funkcji pa ń stwa =przerzucenie odpowiedzialno ś ci w sferze spo ł ecznej na rodzin ę ( w praktyce g ł ównie na kobiety)

Cz ęś ciowa poprawa sytuacji w sferze zatrudnienia wymuszona przez: konieczno ść implementacji dyrektyw równo ś ciowych UE andyskryminacyjne orzecznictwo Trybuna ł u konstytucyjnego i S ą du Najwy ż szego oraz dzia ł ania RPO Nowe zagro ż enia w dziedzinie praw reprodukcyjnych

Brak politycznej woli prowadzenia wymaganej przez UE polityki promuj ą cej równo ść kobiet i m ęż czyzn Dowody: Poprzestanie na dzia ł aniach formalnych w sferze legislacji oraz w zakresie wprowadzania równo ś ciowych mechanizmów instytucjonalnych Pow ś ci ą gliwo ść w si ę ganiu do tzw. dzia ł a ń pozytywnych np. wprowadzania prawnych ś rodków uprzywilejowania wyrównawczego ( parytet )

Ponad 90% wójtów, burmistrzów i prezydentów miast to m ęż czy ź ni tylko co czwarta osoba wybrana na radnego to kobieta ( 25 %). W porównaniu z wyborami w 2006 roku udzia ł kobiet we w ł adzach samorz ą dowych wzrós ł o 4 %. Ź ród ł o: Analiza Instytutu Spraw Publicznych przeprowadzona na podstawie danych Pa ń stwowej Komisji Wyborczej