FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok, r. KONFERENCJA Nowoczesne instrumenty wsparcia rozwoju przedsiębiorstw
PRZEDSIĘBIORSTWO TO WIEDZA - WIEDZA TO SUKCES Anatoliusz Kopczuk Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku
Przedsiębiorstwo zespół osobowych, rzeczowych oraz finansowych czynników wytwórczych, zorganizowanych i skoordynowanych w celu prowadzenia działalności gospodarczej i wytwarzania w ten sposób nowych wartości
Przez tysiące lat środki produkcji miały postać materialną, były sprzedawane, marnotrawione…, i dziedziczone. Ludzie oszczędzali, by kupić ziemię, narzędzia, maszyny, dzięki którym mogli zarabiać. W tradycyjnej fabryce najważniejsze były maszyny (Dzisiejsze czasy Chaplina), człowiek był dodatkiem. Taylor, Ford wywindowali wydajność do poziomu niewyobrażalnego w wieku XIX.
Ale już według E.F.Schumachera (60) Źródłem rozwoju nie są towary, lecz ludzie, ich sposoby organizacji, zdyscyplinowanie i wiedza. Bez tych elementów wszystkie bogactwa i środki pozostają ukryte, potencjalne, nie wyzyskane Dlatego również podstawowe przyczyny skrajnego ubóstwa mają charakter niematerialny. Są to braki w systemie oświaty, organizacji oraz dyscyplinie.
Nowe spojrzenie na zasób strategiczny Podstawowy zasób strategiczny to wiedza. Jej lokalizacja i wykorzystanie nie są jednoznacznie określone przez organizacyjną przynależność jej posiadacza. Ziemia, praca i kapitał są głównie istotne jako ograniczenia. Bez nich nawet wiedza nie może być wykorzystana produkcyjnie. Gdy jest skuteczne zarządzanie, polegające na zastosowaniu wiedzy dla tworzenia wiedzy, zawsze możemy uzyskać inne zasoby. Pieniądze zawsze idą za pomysłami, pomysły nigdy nie idą za pieniędzmi. Sukces nie zależy od ilości pieniędzy, częściej osiągają sukces ci, którzy mieli mało pieniędzy; gdy masz pieniądze – kupujesz mniej rozważnie, gdy nie masz – wypracowujesz je, szukasz pomysłu.
Wiedza - główny zasób, a nie jeden z zasobów W przypadku dysponowania wiedzą, nikną ograniczenia innych zasobów. Dlatego przedsiębiorczość bywa określana jako "tworzenie czegoś wartościowego z praktycznie niczego". Tylko że wiedzę trzeba nie tylko zdobyć, ale i umieć zatrzymać. Codziennie o godz.15 idzie do domu…
Nowoczesne przedsiębiorstwo wykorzystuje i tworzy nową technikę wykorzystuje coraz lepiej wykształconych ludzi Są to cechy powiązane, nierozłączne. Niezależnie od szkolnych form kształcenia, współczesne przedsiębiorstwa stają się organizacjami uczącymi się, twórczymi, wykorzystującymi i tworzącymi wiedzę
Wiedza jest zawsze własnością tego, kto ją opanował. Nie można jej sprzedać, odziedziczyć – każdy sam musi zdobyć wykształcenie, chociaż oczywiście pieniądze są w tym pomocne
Wiedza była zawsze ważna Już F. Taylor pisał, że ciężka praca została zastąpiona przez pracę mądrą. Na czym więc polega zmiana obecnie? Na upowszechnieniu potrzeby wiedzy na wszystkie stanowiska pracy. Cały proces produkcyjny został nasycony techniką, metodami pracy, które wymagają wykształconego pracownika.
W latach produkcja stali wzrosła w Stanach Zjednoczonych o 36 %. W tym samym czasie zatrudnienie w amerykańskich hutach stali spadło o 74 %.
Miejsce dla robotników wiedzy Prace najbardziej prymitywne, wymagające siły mięśni, a nie intelektu, zostały przejęte przez maszyny. Spadło zapotrzebowanie na robotników przy taśmie. Liczba miejsc pracy w fabrykach kurczy się. W USA dziś jest ich 15%, gdy 50 lat wcześniej – 35%. Widać to szczególnie w przemyśle samochodowym, stoczniach, hutach. W latach produkcja stali wzrosła w Stanach Zjednoczonych o 36 %. W tym samym czasie zatrudnienie w amerykańskich hutach stali spadło o 74 %.
Miejsce dla robotników wiedzy Automaty mogą zastąpić ludzi, ale tylko człowiek ma wiedzę. W książkach jest informacja, nie wiedza, bo nią jest umiejętność zastosowania tej informacji dla uzyskania konkretnego efektu. A to jest cecha tylko człowieka. Wiedza jest dziś narzędziem nie tylko naukowców, nauczycieli, menedżerów, specjalistów (lekarzy, programistów…), ale także coraz większej grupy pracujących (robotników wiedzy). Siłą tych ludzi jest ich wiedza – szczególne umiejętności, niedostępne innym.
Popyt na pracowników o specjalnych umiejętnościach Oni nie zajmują miejsc dawnych robotników. Pracują w gałęziach silnie nasyconych wiedzą – ochronie zdrowia, nauce, edukacji, usługach, zaawansowanych technologicznie przemysłach. To nie tylko profesorowie, menedżerowie, inżynierowie. To także operatorzy komputerów, asystenci menedżerów, laboranci, wykwalifikowani pielęgniarze, konserwatorzy urządzeń.
Popyt na pracowników o specjalnych umiejętnościach I to nie oni potrzebują fizycznych środków produkcji. To środki produkcji potrzebują ich wiedzy i praktyki. Robotnicy wiedzy często już nie potrzebują też fabryki, która ich by zatrudniła. Mogą być sami dla siebie firmą, sprzedającą usługi. Mogą być samodzielni.
Popyt na pracowników o specjalnych umiejętnościach Na tym rozwija się outsourcing – oddawanie pracy tym, którzy wiedzą lepiej. Nastał czas usług, co wyraża się także w rozwoju instytucji otoczenia biznesu.
Dziękuję za uwagę