Prezentację przygotowali doradcy zawodowi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce
INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
Granty rozwojowe dla szkół -
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej na rzecz poradnictwa zawodowego Stan aktualny oraz projekty na przyszłość.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Miejski Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Dualne kształcenie zawodowe
Przykłady dobrych praktyk
„Bliżej rynku pracy – Zintegrowany System Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego ZIT WOF”
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Zapis prezentacji:

Rola doradcy zawodowego w szkole, jako odpowiedź na potrzeby rynku pracy XXI wieku. Prezentację przygotowali doradcy zawodowi Szkolnych Ośrodków Kariery w Gliwicach Maria Bisaga, Katarzyna Kadela-Koprowska Ewa Radlak , Anna Partyka

Uczeń kończący szkołę i wchodzący na rynek pracy, powinien być przygotowany do planowania kariery zawodowej, a podejmując decyzje winien brać zawsze pod uwagę swoją wiedzę, umiejętności, zainteresowania, mając jednocześnie świadomość swego potencjału intelektualnego i społecznego oraz odpowiedzialności za własne decyzje edukacyjno-zawodowe.

System poradnictwa zawodowego w Polsce

Sieć lokalnej współpracy na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego tworzą: Szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie specjalistyczne. Wydziały edukacji w samorządach, kuratoria oświaty, centra informacji i planowania kariery wojewódzkich urzędów pracy. Mobilne centra informacji zawodowej i młodzieżowe biura pracy OHP, akademickie biura karier. Zakłady Doskonalenia Zawodowego, ośrodki doskonalenia nauczycieli. Organizacje zrzeszające pracodawców, fundacje, oraz partnerzy społeczni.

Główne jednostki tworzące system poradnictwa zawodowego w Gliwicach. OHP Centra Edukacji i Pracy Młodzieży MBP MCIZ ABK OŚBK SZOK MENiS MGiP KOWEZiU Urząd Miasta Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne Szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne Uczelnie Wyższe Kuratorium GOM WUP PUP Agencje Pracy Zrzeszenie Pracodawców Cech Rzemiosł

Pytanie: Kto ma największy wpływ na rozwój poradnictwa zawodowego w gliwickich szkołach? Urząd Miasta GOM Kuratorium SZOK Szkoły ODPOWIEDŹ

Jak działać, żeby sprawniej współdziałać? OCZEKIWANIA Jak działać, żeby sprawniej współdziałać?

URZĄD MIASTA Zwiększy się liczba etatów w SzOK- ach. W każdym gimnazjum zatrudniony zostanie doradca zawodowy. Opracowane zostaną biuletyny, informatory, ujednolicone skrypty dla uczniów na każdy poziom kształcenia. Utworzony zostanie ( np. na stronie Urzędu Miasta) bank informacji o absolwentach gliwickich szkół. Nawiązana zostanie współpraca z gliwickimi pracodawcami. Informacje o działalności doradczej w Gliwicach umieszczane będą w gliwickiej prasie( Informator Miejski). Zwiększone zostaną środki finansowe na rozwój doradztwa i wyposażenie bazy dydaktycznej doradców.

GLIWICKI OŚRODEK METODYCZNY Podejmowane będą działania na rzecz propagowania i doskonalenia systemu szkolnej orientacji zawodowej. Powstanie zaplecze metodyczne wspomagające pracę doradczą. Kontynuowana będzie współpraca przy pozyskiwaniu środków z funduszy unijnych.

KURATORIUM Modelowane będą sieci szkół z dostosowaniem do potrzeb lokalnego rynku pracy. Szkolni doradcy zawodowi będą otrzymywali wsparcie merytoryczne. Na bieżąco będą monitorowane zmiany przepisów dotyczących poradnictwa zawodowego w szkołach. Ogłaszane będą konkursy na kursy grantowe uwzględniające tematykę informacji, preorientacji i doradztwa zawodowego.

SZKOLNE OŚRODKI KARIERY Będą koordynowały pracę doradców w gimnazjach, a pod bezpośrednią opieką będą miały szkoły ponadgimnazjalne, w których realizowane będą warsztaty doradcze. Jako centrum informacji i koordynacji pracy doradców będą aktywnie uczestniczyć i organizować imprezy lokalne. Przy SzOK-u powołany zostanie Zespół Diagnostyczny mający za zadanie badania lokalnego rynku pracy i edukacji. Zintegrują ludzi zajmujących się problematyką doradztwa zawodowego. Nawiązana zostanie ścisła współpraca i wymiana doświadczeń. Będą organizowały konferencje , warsztaty i szkolenia w celu wzbogacania warsztatu pracy osób zajmujących się poradnictwem zawodowym.

GIMNAZJA I SZKOŁY PONADGIMNZAZJALNE W każdym gimnazjum zatrudniony będzie szkolny doradca zawodowy. Szkoły ponadgimnazjalne będą pod opieką Szkolnych Ośrodków Kariery prowadzących działalność grupową i indywidualną dla uczniów. W każdej szkole zostanie opracowany i realizowany wewnątrzszkolny system poradnictwa zawodowego. Szkolni doradcy zawodowi będą ściśle współpracować ze Szkolnymi Ośrodkami Kariery ,korzystając z ich bazy informacji. Uczniowie będą mieli możliwość korzystania z opracowanych i ujednoliconych dla danego poziomu kształcenia narzędzi pracy: skryptów, indywidualnych portfolio i specjalistycznych programów komputerowych. Uczniowie będą mieli dostęp do rzetelnej informacji o rynku edukacji i pracy.

Przejawem współpracy i wymiernej korzyści dla środowiska lokalnego może być: Organizacja imprez lokalnych integrujących środowisko pracy i nauki, typu: Dni Kariery, Targi Edukacyjne, Targi Pracy, konkursy z zakresu orientacji zawodowej lub przedsiębiorczości. Promowanie wolontariatu w lokalnych przedsiębiorstwach, spotkania z pracodawcami i osobami wykonującymi rożne zawody. Promocja instytucji lokalnych w środowisku szkolnym. Wysoka jakość usług doradczych w szkołach. Dopasowanie rynku edukacji do lokalnego rynku pracy. Absolwenci gliwickich szkół, wspomagani przez doradców zawodowych przejmą odpowiedzialność za własną przyszłość zawodową i planowanie kariery.

Trudności z jakimi zmierzy się doradca zawodowy w swojej pracy Pozyskanie dobrej jakościowo informacji edukacyjno-zawodowej. Bariery składające się na współczesne rozumienie potrzeby i popularyzowanie usług doradczych w środowiskach edukacyjnych. Uboga oferta dotyczącą dostępności programów komputerowych i narzędzi multimedialnych. Małe wsparcie finansowe warsztatu pracy doradcy.

Podsumowanie Dzisiaj niezbędne jest zatrudnienie w szkole nauczyciela- doradcy zawodowego z pełnymi kwalifikacjami, kompetentnego, zaangażowanego oraz uwzględnienie jego pracy w planie dydaktyczno-wychowawczym szkoły. Aby praca z uczniem w zakresie planowania kariery była skuteczna, musi być ciągła i systematyczna.

Dbajmy zatem o rozwój poradnictwa zawodowego w naszych szkołach, aby absolwenci gliwickich szkół wchodząc na współczesny rynek pracy nie obawiali się nawet największej konkurencji.

Dzięki kluczowi w kształcie V stado może pokonać dystans co najmniej 71 procent większy, niż gdyby każdy ptak leciał osobno”/.../ „Ludzie, którzy dążą w tym samym kierunku, złączeni poczuciem wspólnoty mogą osiągnąć swój cel szybciej i łatwiej, ponieważ wzajemnie się wspierają”

Na skutek niezmiernie szybkich przemian gospodarczych i społecznych wyraźnie widoczne są dzisiaj wszystkie słabe punkty poradnictwa zawodowego dla dzieci, młodzieży i absolwentów szkół. Jednocześnie szkoły znajdują się w sytuacji zwiększonego zapotrzebowania na rozwijanie dostępności i powszechności usług doradczych, adresowanych do dzieci, młodzieży podczas ich nauki w szkole. Obserwujemy paradoksalnie wyraźny wzrost zapotrzebowania na tego typu usługi przy ograniczonej ich dostępności.