Propozycje Francuskiej Izby Przemysłowo- Handlowej w zakresie nowelizacji Ustawy o Finansach Publicznych X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów, 11.10.2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Advertisements

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Wydatki strukturalne.
Rachunkowość Środki trwałe w budowie, inwestycje w nieruchomości i wartości niematerialne i prawne Robert Dyczkowski.
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy PROJEKT PLANU FINANSOWEGO na 2016 rok realizowany poprzez Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Wpływ kontraktów ESCO na państwowy dług publiczny Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Zatrudnianie nauczycieli
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Ministerstwo Finansów
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. UE C 74, )
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Propozycje Francuskiej Izby Przemysłowo- Handlowej w zakresie nowelizacji Ustawy o Finansach Publicznych X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów, Marcin Wawrzyniak, IPPP, współpracujący z Hogan Lovells

NOWELIZACJA – PO CO? Projekt nowelizacji UFP  brak przepisów wskazujących jednoznacznie, czy zobowiązania z umów o PPP mają wpływ na poziom państwowego długu publicznego,  formalno-prawne przeszkody do zastosowania decyzji EUROSTAT nr 18/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. do ustalenia wpływu zobowiązań j.s.f.p. na państwowy dług publiczny – różne definicje długu,  brak narzędzi pozwalających na analizę ryzyk w przedsięwzięciu PPP w kontekście decyzji EUROSTAT nr 18/2004,  brak jasności co do sposobu klasyfikacji wydatków JST z tytułu umowy o PPP: wydatki bieżące czy majątkowe?

NOWELIZACJA – ZAŁOŻENIA Projekt nowelizacji UFP  implementacja do prawa polskiego decyzji EUROSTAT nr 18/2004 w zakresie ustalania, kiedy zobowiązania z umów o PPP będą zaliczane do państwowego długu publicznego,  określenie narzędzi metodologicznych służących ocenie sposobu podziału ryzyk w umowie o PPP ze względu na wymogi EUROSTAT,  ustalenie, które wydatki z umowy o PPP mają charakter wydatków majątkowych.

NOWELIZACJA – ZAŁOŻENIA Projekt nowelizacji UFP  Na potrzeby wymogów Europejskiego Systemu Rachunków Narodowych i Regionalnych (ESA95), EUROSTAT w decyzji nr 18/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. oraz w podręczniku „Manual on Goverment Deficit and Debt, Implementation of ESA95 – 2012 edition” określił sposób kwalifikacji aktywów, o których mowa w umowie typu PPP – jako aktywów sektora instytucji rządowych i samorządowych, (co ma tym samym natychmiastowy wpływ na deficyt i dług sektora) lub jako aktywów partnera prywatnego, (co powoduje rozłożenie wpływu na deficyt sektora na czas obowiązywania umowy).  Aktywa wytworzone w ramach PPP będą klasyfikowane jako aktywa niebędące aktywami sektora instytucji rządowych i samorządowych, jeżeli występują łącznie dwa następujące uwarunkowania: 1) partner prywatny ponosi ryzyko konstrukcyjne (budowy) oraz 2) partner prywatny ponosi co najmniej ryzyko dostępności lub ryzyko popytu.

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA ROZWOJU REGIONALNEGO Projekt nowelizacji UFP CCIFP wypracowała zestaw zmian przepisów, dotyczących implementacji decyzji EUROSTAT nr 18/2004 do prawa polskiego, tj. zmiany w: ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), dalej „UFP”; rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (Dz.U r. Nr 298, poz. 1767), rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103), rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U r. Nr 43, poz. 247), Oraz opracowała projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ryzyk związanych z realizacją długoterminowych umów zawieranych z podmiotami nie będącymi jednostkami sektora finansów publicznych.

ZMIANY W UFP Projekt nowelizacji UFP Przeniesienie art. 17 i 18 UPPP do UFP (zasady finansowania projektów PPP ze środków budżetu państwa, zgoda Ministra Finansów); Dodanie w art. 72 UFP (tytuły dłużne zaliczane do państwowego długu publicznego) nowego tytułu dłużnego w postaci zobowiązań z umowy typu PPP, tj. długoterminowej umowy wymagającej poniesienia nakładów inwestycyjnych, zawieranej przez jednostkę sektora finansów publicznych z podmiotem niebędącym jednostką sektora finansów publicznych, polegającej na wytworzeniu środka trwałego i świadczeniu usług z jego wykorzystaniem, których jedynym albo głównym nabywcą jest ta jednostka sektora finansów publicznych.

ZMIANY W UFP Projekt nowelizacji UFP Zobowiązania z umowy typu PPP nie mają wpływu na poziom państwowego długu publicznego, jeżeli strona prywatna: ponosi większość ryzyk związanych z budową oraz ponosi większość ryzyk związanych z dostępnością lub większość ryzyk związanych z popytem. Szczegółową metodologię oceny stopnia obciążenia ryzykami związanymi z budową, ryzykami związanymi z dostępnością oraz ryzykami związanymi z popytem stron umowy typu PPP określi rozporządzenie Ministra Finansów wydane w porozumieniu z Prezesem GUS i Ministrem Gospodarki.

ZMIANY W UFP Projekt nowelizacji UFP Zmianę art. 132 ust. 3 pkt 3 UPF poprzez umożliwienie udzielania dotacji ze środków budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji nie tylko partnerowi prywatnemu, ale również koncesjonariuszowi, lub partnerowi wybranemu w trybie PZP, jeżeli umowa nie jest umową PPP. Zmianę o charakterze porządkującym w art. art. 226 ust. 4 lit. b (ujednolicenie nazewnictwa).

ZMIANY W UFP Projekt nowelizacji UFP Zmianę art. 236 ust. 4 UGP (definicja wydatków majątkowych budżetu JST) poprzez zmianę pkt. 1 i nadanie mu brzmienia: „1) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego, a także na zakup nakładów poniesionych przez podmiot niebędący jednostką sektora finansów publicznych na wytworzenie środków trwałych, w tym wniesienie pieniężnych wkładów własnych, w wykonaniu umowy, o której mowa w art. 72 ust. 1a, jeżeli zobowiązania z tytułu tej umowy nie mają wpływu na poziom państwowego długu publicznego.”;

ZMIANY W ROZPORZĄDZENIACH Projekt nowelizacji UFP rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (Dz.U r. Nr 298, poz. 1767),  zobowiązania z umowy typu o PPP, które wpływają na poziom państwowego długu publicznego w rozumieniu projektowanego art. 72 ust. 1a UFP zaliczane są do kategorii „kredyty i pożyczki”, rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 20, poz. 103) – zmiany natury porządkującej, rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U r. Nr 43, poz. 247) – zmiany natury porządkującej

ROZPORZĄDZENIE WS. RYZYK Projekt nowelizacji UFP Nowe rozporządzenie MF określające :  rodzaje ryzyk związanych z realizacją długoterminowych umów wymagających poniesienia nakładów inwestycyjnych, zawieranych z podmiotami nie będącymi jednostkami sektora finansów publicznych, polegających na wytworzeniu środka trwałego i świadczeniu usług mających na celu jego wykorzystanie, których jedynym albo głównym nabywcą są jednostki sektora finansów publicznych, w szczególności umów o partnerstwie publiczno-prywatnym;  metodologię oceny stopnia obciążenia ryzykami związanymi z budową, ryzykami związanymi z dostępnością oraz ryzykami związanymi z popytem stron umowy, o której mowa w pkt. 1;  metodologię wykonywania analizy wartościowej ryzyk, - stanowiące implementację szczegółowej metodologii EUROSTAT.

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA GOSPODARKI Projekt nowelizacji UFP 12 czerwca 2012 r. MG zaprezentowało „Projekt założeń do projektu ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce”. Pkt Założeniem Projektu jest implementacja do prawa polskiego decyzji EUROSTAT 18/2004 z dnia 11 lutego Projektu przewiduje zmianę art. 72 UFP, polegającą na określeniu, że „zobowiązania wynikające z umów z tytułu umów o PPP będą wpływały na poziom państwowego długu publicznego tylko w sytuacji, gdy podmiot publiczny w rozumieniu UPPP ponosił będzie większość ryzyk związanych z budową albo większość ryzyk związanych z dostępnością oraz większość ryzyk związanych z popytem – z uwzględnieniem wpływu na wymienione ryzyka czynników takich jak gwarancje i finansowanie przez partnera publicznego oraz alokacja aktywów po zakończeniu trwania umowy.” Projekt jest w fazie uzgodnień.

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA ROZWOJU REGIONALNEGO Projekt nowelizacji UFP 29 czerwca 2012 r. MRR zaprezentowało na Platformie PPP projekt nowelizacji UFP w zakresie problematyki PPP. Istotne propozycje:  definicja „opłaty za dostępność”, jako „płatności przekazywanej przez podmiot publiczny w formie wynagrodzenia na rzecz partnera prywatnego jako kwota stanowiąca ekwiwalent wkładu partnera prywatnego w realizację określonego wspólnego przedsięwzięcia publiczno-prywatnego”;  przeniesienie art. 17 i 18 UPPP do UFP (zasady finansowania projektów PPP ze środków budżetu państwa);

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA ROZWOJU REGIONALNEGO Projekt nowelizacji UFP Istotne propozycje:  dodanie ust. 1a do art. 72 UFP stanowiącego, że: „zobowiązania z umów typu PPP, wymagających poniesienia nakładów inwestycyjnych, polegającej na wytworzeniu środka trwałego lub znaczącej modernizacji środka trwałego oraz świadczeniu usług z jego wykorzystaniem, których jedynym albo głównym nabywcą jest ten podmiot publiczny, w szczególności zobowiązania wynikające z umów o PPP, nie mają wpływu na poziom państwowego długu publicznego, o ile spełnione zostaną spełnione łącznie obydwa poniższe warunki: a) partner prywatny ponosi całość lub większość ryzyk związanych z budową oraz b) partner prywatny ponosi całość lub większość ryzyk związanych z dostępnością albo całość lub większość ryzyk związanych z popytem lub w niektórych przypadkach partner prywatny łącznie ponosi całość lub większość ryzyk związanych z dostępnością i całość lub większość ryzyk związanych z popytem.

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA ROZWOJU REGIONALNEGO Projekt nowelizacji UFP Przy ocenie zobowiązań należy również rozpatrzyć inne mechanizmy, wynikające z umowy o PPP (takich jak kary, gwarancje, finansowanie przez sektor publiczny oraz zapisy dotyczące zakończenia umowy i zmiany jej charakteru), na skutek zastosowania których nastąpi przejęcie przez podmiot publiczny większości kategorii ryzyk. Szczegółowe zasady oceny ww. zobowiązań określone zostały przez Eurostat w Podręczniku deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (Implementacja ESA95) wraz z późniejszymi zmianami.

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA ROZWOJU REGIONALNEGO Projekt nowelizacji UFP Istotne propozycje:  dodanie pkt. 7 do art. 236 ust. 3 UFP, w świetle którego w planie wydatków bieżących budżetu JST wyodrębnia się planowane kwoty wydatków bieżących na: „część opłaty za dostępność stanowiącej ekwiwalent wszelkich nakładów poniesionych przez partnera prywatnego w trakcie świadczenia usług z wykorzystaniem wytworzonego lub znacząco zmodernizowanego środka trwałego. Do tej kategorii wydatków w szczególności powinny być zaliczone bieżące wydatki związane w szczególności z: a)utrzymaniem środka trwałego, b)finansowaniem i ubezpieczeniem partnera prywatnego, c)kosztami administracyjnymi, d)zyskiem partnera prywatnego.

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA ROZWOJU REGIONALNEGO Projekt nowelizacji UFP Istotne propozycje:  dodanie pkt. 4 i 5 do art. 236 ust. 4 UFP, w świetle którego w planie wydatków majątkowych budżetu JST wyodrębnia się planowane kwoty wydatków majątkowych na: 4) wniesienie wkładów własnych do przedsięwzięć realizowanych na podstawie umowy, o której mowa w art. 72 ust. 1a, jeżeli zobowiązania z tytułu tej umowy nie mają wpływu na poziom państwowego długu publicznego,

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA ROZWOJU REGIONALNEGO Projekt nowelizacji UFP 5) „część opłaty za dostępność stanowiącej ekwiwalent wszelkich nakładów poniesionych przez partnera prywatnego na wytworzenie środka trwałego lub znaczącej modernizacji tegoż środka trwałego. Do tej kategorii wydatków w szczególności powinny być zaliczone wydatki związane z: a)przygotowaniem dokumentacji projektowej budowy, b)przygotowaniem gruntu pod budowę, c)nabyciem gruntu oraz opłatami za jego nabycie, d)zakupem maszyn i urządzeń oraz ich montażem, e)naprawą maszyn i urządzeń przed przekazaniem środka trwałego do używania, f)nadzorem budowlanym, g)robotami budowlanymi,

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA ROZWOJU REGIONALNEGO Projekt nowelizacji UFP h)przebudową, rozbudową, rekonstrukcją, adaptacją i modernizacją istniejącego środka trwałego, które powodują wzrost wartości użytkowej danego środka trwałego, i)odsetkami naliczonymi metodą zamortyzowanego kosztu za czas trwania budowy od pożyczek i kredytów, j)różnicami kursowymi związanymi z obsługą zobowiązań zaciągniętych w celu finansowania inwestycji, w tym również od zobowiązań inwestycyjnych, k)niepodlegającym odliczeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

PROJEKT CCIFP A PROJEKT MINISTERSTWA ROZWOJU REGIONALNEGO Projekt nowelizacji UFP Podsumowanie: Propozycja MRR uwzględnia bardzo zbliżone podejście do sposobu implementacji decyzji EUROSTAT nr 18/2004 r. do prawa polskiego, co projekt CCIFP, w ślad za zmianą art. 72 UFP przewiduje się odpowiednie zmiany w trzech rozporządzeniach – analogicznie do propozycji CCIFP, o w zakresie szczegółowej metodologii podziału ryzyk Projekt MRR odsyła do Podręcznika ESA’95, a nie do nowego rozporządzenia, o propozycja MRR wprowadza definicję „opłaty za dostępność”,