Dobre praktyki w ekonomii społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE PoWOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH W LATACH 90-YCH 1991 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
Zarządzanie projektami
Gdańsk Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE OFOS. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 60% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1984 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA ORGANIZACJA.
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ w regionie stargardzkim Priorytet VII. Promocja integracji społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i.
Powołanie do życia Centrum Aktywnej Integracji WINDA w gminie Gozdnica
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ATLAS DOBRYCH PRAKTYK EKONOMII SPOŁECZNEJ
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Krakowski system wspierania osób chorujących psychicznie
Inicjatywy Ekonomii Społecznej na Podlasiu z perspektywy Podlaskiego Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Program wyborczy PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI RADA POWIATU SOKÓLSKIEGO CZAS NA ROZWÓJ POWIATU SOKÓLSKIEGO.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Organizacje pozarządowe w procesie absorpcji - obszary współpracy
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Spółdzielnia socjalna - nowa forma aktywizacji zawodowej bezrobotnej młodzieży.
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Ekonomia społeczna – istota problemu
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Przedsiębiorstwo Społeczne TPD OM Wieruszów
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Dobre praktyki w ekonomii społecznej Projekt współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich

Spółdzielnia godnego życia SPÓŁDZIELNIA SOCJALNA USŁUGOWO-HANDLOWO- PRODUKCYJNA W BYCZYNIE CEL/MISJA zmniejszenie bezrobocia przeciwdziałanie alkoholizmowi i nieprzystosowaniu społecznemu rozwój gospodarczy gminy KONTEKST długotrwałe, ukryte bezrobocie niskie wykształcenie mieszkańców DZIAŁANIA powstanie Centrum Integracji Społecznej „CISPOL” (warsztaty motywacyjno-terapeutyczne, grupy wsparcia – nauka poprawnego pisania, kultury osobistej) szkolenia w zawodach ślusarza, stolarza, budowlańca, ogrodnika zadania członków spółdzielni: m.in. wykonywanie prac sezonowych (odśnieżanie ulic, chodników, dachów) programy w zakresie rozwoju turystyki w gminie, m.in. budowa drewnianego grodu stylizowanego na średniowieczną budowlę REZULTATY PROJEKTU spadek bezrobocia na terenie gminy miejsca pracy i dochody dla 10 członków spółdzielni wzrost dochodów budżetu gminy

spółdzielnia socjalna Forma prawna: spółdzielnia socjalna „CISPOL” - gospodarstwo pomocnicze Urzędu Miejskiego w Byczynie (finansowany ze środków Urzędu) Stopień ekonomicznej samowystarczalności: 80% (20% - wsparcie z OWSS) koszt działalności bieżącej rocznie: według bilansu ok. 510 tys. PLN MOCNE STRONY PROJEKTU pomysł - włączenie się w lokalne działania na rzecz rozwoju lokalnego zespół - odpowiednio dobrany, z liderami potrafiącymi zainspirować ludzi i zmobilizować ich do działania wsparcie lokalnych partnerów – samorządu, biznesu, społeczności nisza, w której są świadczone usługi – niechęć innych przedsiębiorców do wykonywania takich prac jak np.: układanie granitowej kostki brukowej, renowacja murów obronnych, budowa średniowiecznego grodu PORAŻKI/PROBLEMY W REALIZACJI konieczność działania na rynku jak przedsiębiorstwo komercyjne – obciążenie podatkami i opłatami na ZUS niestabilna sytuacja finansowa; brak kapitału – obniżanie płynności finansowej (trudności ze złożeniem wadium w przetargach; zaleganie z zapłatami za materiały i usługi albo z wypłatami poborów członkom i pracownikom; zmniejszenie zysku z powodu odroczonych płatności w efekcie niemożności skorzystania z rabatów od dostawców przy zapłacie gotówką lub krótkim terminie płatności 3

Ekologiczne mrówki z EKON-u STOWARZYSZENIE „NIEPEŁNOSPRAWNI DLA ŚRODOWISKA EKON” CEL/MISJA aktywizacja i rehabilitacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych, szczególnie chorujących psychicznie ochrona środowiska edukacja ekologiczna społeczeństwa KONTEKST ponad 5,2 mln osób niepełnosprawnych w Polsce słaba aktywność zawodowa tej grupy marginalizacja szczególnie chorych psychicznie stereotyp, że upośledzeni umysłowo nie mogą być dobrymi pracownikami REZULTATY PROJEKTU 845 miejsc pracy dla niepełnosprawnych w Warszawie zbiórka odpadów z 60 tys. mieszkań ponad 7 mln zł zysku (do końca 2006r.) przyjaźnie wśród niepełnosprawnych walor terapeutyczny poprawa stanu środowiska zmiana postrzegania chorych psychicznie (dobra marka EKON-u) DZIAŁANIA selektywna zbiórka odpadów opakowaniowych bezpośrednio w domach i instytucjach powtórna segregacja odpadów, wysyłanie ich do zakładów zajmujących się recyklingiem pośrednictwo pracy dla osób sprawnych i niepełnosprawnych; szkolenia

Stopień ekonomicznej samowystarczalności: 100 proc. Forma prawna: stowarzyszenie Stopień ekonomicznej samowystarczalności: 100 proc. koszt działalności bieżącej rocznie: około 3,7 mln zł MOCNE STRONY PROJEKTU pomysł - połączenie pracy osób niepełnosprawnych z promocją ekologii profesjonalizm założycieli - wysokie kompetencje organizacyjne, doświadczenie biznesowe i administracyjne skala działania - 16 ośrodków na terenie czterech województw wysoka jakość usług - w 2006 r. certyfikat Systemu Zarządzania Jakością wg normy PN-EN ISO 9001:2001 dla EKON-u bardzo dobry odbiór projektu - zmiana postaw wobec upośledzonych umysłowo PORAŻKI/PROBLEMY W REALIZACJI małe zrozumienie dla tego typu aktywizacji niepełnosprawnych przez Urzędy Pracy, Ośrodki Pomocy Społecznej opóźnienia PFRON-u w wypłacaniu refundacji ogromna liczba kontroli (w latach 2004-2006 - 61) brak własnego terenu na sortownię - ograniczone możliwości planowania i rozwoju ogromna liczba formalności koniecznych do stworzenia i utrzymania miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej 5

Nadzieja w blokowisku CENTRUM INTEGRACJI SPOŁECZNEJ NA PIĄTKOWIE CEL/MISJA aktywizacja społeczna i zawodowa długotrwale bezrobotnych mieszkańców poznańskich blokowisk KONTEKST wyroki eksmisyjne dla około 50 rodzin mieszkających w dzielnicach Piątkowo i Winogrady; zaległości w opłatach czynszu 450 rodzin bezrobocie; brak lokalnych firm zapewniających miejsca pracy dla mieszkańców REZULTATY PROJEKTU powstanie 5-osobowej spółdzielni socjalnej zajmującej się utrzymaniem terenów zieleni na jednym z osiedli plany podopiecznych tworzenia kolejnych spółdzielni socjalnych Piątkowski CIS pomógł m.in. Spółdzielni Socjalnej z CIS w innej dzielnicy Poznania. To 7-osobowa spółdzielnia gastronomiczna Art-Smak, która zaczęła od finansowanych z MOPR kilkunastu obiadów dla uczniów z ubogich rodzin jednej ze szkół. Były tak dobre, że rodzice innych dzieci zaczęli je wykupywać w szkole. Teraz spółdzielnia gotuje 100 uczniowskich obiadów. DZIAŁANIA warsztaty (m.in. ogrodniczy, gastronomiczny, opieki nad osobą starszą i niepełnosprawną) kursy (obsługi komputera, sprzętu biurowego) wykłady (m.in. na temat przedsiębiorczości i metod aktywnego poszukiwania pracy)

spółdzielnie socjalne Stopień ekonomicznej samowystarczalności: Forma prawna: stowarzyszenie spółdzielnie socjalne Stopień ekonomicznej samowystarczalności: obecnie działalność niemalże w całości zależna od środków publicznych w planach - częściowe pozyskiwanie środków z prowadzonej działalności handlowej, usługowej i wytwórczej oraz uruchomienie przy stowarzyszeniu przedsiębiorstwa społecznego koszt działalności bieżącej rocznie: 400 tys. zł (w tym wynagrodzenia personelu, wynajem pomieszczeń, opłaty za media); ok. 130 tys. zł (wypłata świadczeń integracyjnych uczestników) - refundowane przez Powiatowy Urząd Pracy ze środków Funduszu Pracy nakłady na materiały szkoleniowe - zminimalizowane (większość zajęć warsztatowych odbywa się w zewnętrznych firmach) MOCNE STRONY PROJEKTU lokalność działań: dobre rozpoznanie problemów, elastyczność (możliwość dopasowywania oferty do zmieniającej się sytuacji), dobra współpraca z lokalnymi partnerami wsparcie „holdingu” Barki – związku organizacji posiadających bardzo duże doświadczenie i umiejętności prowadzenia programów integracyjnych PORAŻKI/PROBLEMY W REALIZACJI nierozwiązany problem alkoholowy uczestników CIS brak możliwości wsparcia w programach CIS mieszkańców osiedli, którzy pracują, a których dochody nie pozwalają na pokrycie zobowiązań względem spółdzielni mieszkaniowej (w efekcie zagrożonych eksmisją) promocja CIS (zbyt mała liczba zgłaszających się chętnych) potrzeba szerszego niż dotychczas włączenia miejscowej społeczności w działalność CIS pomieszczenia: zbyt mała w stosunku do potrzeb powierzchnia, brak własności użytkowanych pomieszczeń utrudniający pozyskiwanie środków na remonty i adaptacje 7

Sanitariuszki z Chorzowa SPÓŁDZIELNIA SOCJALNA SZANSA I WSPARCIE” CEL/MISJA reintegracja społeczna i zawodowa bezrobotnych kobiet około 50. roku życia KONTEKST mała aktywność zawodowa - jeden z największych problemów polskiego rynku pracy niski poziom zatrudnienia osób, które skończyły 50 lat DZIAŁANIA zatrudnienie przez spółdzielnię 7 kobiet po 50 (pracują jako sanitariuszki w Centralnym Szpitalu Klinicznym w Katowicach) umowa o współpracę między spółdzielnią i szpitalem zadania sanitariuszek: dbałość o higienę pacjentów, pomoc przy jedzeniu, wykonywanie prostych czynności pielęgniarskich (np. pomiar ciśnienia), transport chorych i materiałów (probówek) na badania W sytuacji kiedy publiczne szpitale borykają się z problemem wyjazdów lekarzy i pielęgniarek do pracy za granicą, pomoc sanitariuszek wydaje się nieoceniona. Sanitariuszką może być nawet osoba z wykształceniem podstawowym, która odbyła półroczny staż i kilkumiesięczne szkolenie teoretyczno-merytoryczne. Członkinie Spółdzielni „Szansa i Wsparcie” przyznają, że początki nie były łatwe: w szpitalu traktowano je nieufnie. Wkrótce okazało się, że ich praca jest doskonałym uzupełnieniem pracy personelu medycznego. Co więcej, wiek kobiet okazał się atutem w opiece nad chorymi: „jako panie w średnim wieku jesteśmy bardziej cierpliwe i spokojne niż młode kobiety bez dużych życiowych doświadczeń” – mówią sanitariuszki. REZULTATY PROJEKTU poprawa standardu pomocy oferowanej pacjentom przez szpital stworzenie miejsca pracy dla osób po 50

Stopień ekonomicznej samowystarczalności: Forma prawna: spółdzielnia socjalna Stopień ekonomicznej samowystarczalności: 100% koszt działalności bieżącej - około 10 tys. zł miesięcznie (przede wszystkim wynagrodzenia członkiń spółdzielni) MOCNE STRONY PROJEKTU możliwość uzyskania ciekawego i nowego zawodu profesjonalne przygotowanie zawodowe zaangażowanie sieci wsparcia (organizacji pozarządowych, powiatowych urzędów pracy, organizacji doradczych, firm szkoleniowych i lokalnych władz samorządowych) PORAŻKI/PROBLEMY W REALIZACJI wyższe koszty działania spółdzielni z powodu nieuzyskania refundacji składek ubezpieczeniowych z pensji członkiń (odmowa urzędu pracy - członkinie spółdzielni są podopiecznymi innego urzędu pracy, a refundacja dokonywana jest przez urząd pracy właściwy ze względu na siedzibę spółdzielni) problem z terminarzem płatności - regulowanie przez szpital swoich zobowiązań w ciągu 21 dni od wykonania usługi (czyli ok. 25 każdego miesiąca), a wypłaty dla pracowników należy uiszczać do 10 każdego miesiąca niesnaski w grupie 9

Teatr przywraca życiu sens BIELSKIE STOWARZYSZENIE ARTYSTYCZNE „TEATR GRODZKI” CEL/MISJA reintegracja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych i młodzieży z rodzin patologicznych rehabilitacja poprzez sztukę zmiana sposobu postrzegania niepełnosprawnych KONTEKST ponad 26 tys. niepełnosprawnych w 180-tysięcznym mieście Bielsku-Białej brak możliwości pracy takich osób (wykluczenie) DZIAŁANIA Pracownia Aktywizacji Społecznej „Jesteś potrzebny” (warsztaty: m.in. introligatorski, drukarski) Zakład Aktywizacji Zawodowej (produkcja książek, folderów, broszur, wizytówek, itp.) Warsztaty Terapii Zajęciowej (pracownie: mody, sztuki użytkowej, arteterapii, dziennikarstwa) punkt poradnictwa zawodowego dla niepełnosprawnych bezrobotnych działania artystyczne i warsztaty teatralne dla niepełnosprawnych REZULTATY PROJEKTU 40 miejsc pracy dla niepełnosprawnych produkcja rzędu 30-40 tys. zł mies. ok. 250 beneficjentów punktu poradnictwa zawodowego w ciągu roku zmiana postrzegania niepełnosprawnych przez pracodawców

Stopień ekonomicznej samowystarczalności: Forma prawna: stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą Zakład Aktywności Zawodowej i Warsztaty Terapii Zajęciowej działające przy stowarzyszeniu Stopień ekonomicznej samowystarczalności: ZAZ niesamowystarczalny przychody z działalności gospodarczej: 20-25 proc. budżetu (wykorzystywane na zakupy materiałów i środków produkcji) dobra kondycja WTZ-u (odpowiednie konstruowanie preliminarzy – wystarczająca ilość środków na finansowanie) MOCNE STRONY PROJEKTU pomysł - połączenie działalności artystycznej z rehabilitacją i reintegracją osób wykluczonych społecznie mocne zakorzenienie w lokalnej społeczności – dobre relacje z partnerami: instytucjami publicznymi, przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi, mieszkańcami dobra organizacja i zarządzanie - kompetentny zespół ludzi zaangażowanych w przedsięwzięciu: administracja i instruktorzy PORAŻKI/PROBLEMY W REALIZACJI przepisy i wymogi biurokratyczne utrudniające najpierw utworzenie ZAZ i WTZ, później - ich bieżące funkcjonowanie i modernizację problemy z wykonawcami prac budowlanych w remontowanym budynku stowarzyszenia przeciągające się procedury uzyskiwania zezwoleń na przejęcie budynku niepowodzenia w przetargach „trudni” pracownicy ZAZ-u i WTZ-u (wysoka absencja osób niezainteresowanych pracą – zwolnienia lekarskie, urlopy rehabilitacyjne) 11

Plaster na służbę zdrowia STOWARZYSZENIE WZAJEMNEJ POMOCY „FLANDRIA” CEL/MISJA zwiększanie dostępności do usług medycznych wysokiej jakości stworzenie ruchu wolontariuszy na rzecz dzieci, osób chorych, starszych i niepełnosprawnych działalność oparta o system składkowy grupy około 7000 członków (konsumentów usług medycznych) KONTEKST kryzys służby zdrowia niska jakość świadczonych usług medycznych utrudniony dostęp do lekarzy REZULTATY PROJEKTU kilkanaście tysięcy osób rocznie – beneficjentami DZIAŁANIA apteka i punkt apteczny (niższe ceny, porady farmaceutyczne) Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej: poradnia leczenia bólu, pielęgniarska opieka domowa gabinet stomatologiczny - umowa z NFZ (świadczenia dla wszystkich ubezpieczonych) sklepy i wypożyczalnie ze sprzętem rehabilitacyjnym Fundacja Wzajemnej Pomocy (kolonie dla dzieci z rodzin najuboższych, szkolenia m.in. o przystosowaniu agroturystyki do potrzeb niepełnosprawnych) Międzynarodowa Spartakiada Osób Niepełnosprawnych

stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą Forma prawna: stowarzyszenie prowadzące działalność gospodarczą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Stopień ekonomicznej samowystarczalności: 70-80 proc. działalności Stowarzyszenia - utrzymywane z działalności gospodarczej (usługi medyczne świadczone przez ZOZ, wypożyczalnie, sklepy i apteki) koszt działalności bieżącej rocznie: 3,7 mln zł MOCNE STRONY PROJEKTU zagraniczny partner służący pomocą i wsparciem finansowym doświadczenie w pracy samorządowej znajomość podejmowanych problemów pionierski charakter przedsięwzięcia zgrany zespół zarządzający PORAŻKI/PROBLEMY W REALIZACJI słabe rozreklamowanie stowarzyszenia (niemożność dalszej replikacji) zagrożenie w postaci niestabilności politycznej i zmieniających się przepisów prawa coraz poważniejsze kłopoty ze znalezieniem wykwalifikowanej kadry (emigracja zarobkowa lekarzy i pielęgniarek) 13

Gmina, którą ożywiły dinozaury STOWARZYSZENIE NA RZECZ ROZWOJU GMINY BAŁTÓW „BAŁT” CEL/MISJA ożywienie gospodarcze gminy zagrożonej bezrobociem rozwój infrastruktury technicznej stworzenie mieszkańcom szansy na lepsze życie rozwój wspólnoty lokalnej KONTEKST stopa bezrobocia w latach 2002-2003 - ponad 30 proc. nikłe perspektywy rozwoju rolnictwa nieporadność władz samorządowych REZULTATY PROJEKTU ponad 200 tys. turystów rocznie spadek bezrobocia z 30 do 7-8 proc. dwukrotny wzrost dochodów budżetu gminy 128 miejsc pracy w 4 nowo powstałych podmiotach ekonomii społecznej infrastruktura turystyczna zmiana wizerunku gminy DZIAŁANIA pierwszy w Polsce Park Jurajski (ponad 50 modeli dinozaurów naturalnej wielkości) spływy tratwami po rzece Kamienna stok narciarski; Ośrodek Jazdy Konnej „Zwierzyniec” (podczas ekosafari można zobaczyć alpaki, lamy, strusie, daniele, egzotyczne ptaki)

Stopień ekonomicznej samowystarczalności: Forma prawna: stowarzyszenie – inspiruje tworzenie spółek z o.o. zajmujących się poszczególnymi rodzajami działań na rzecz rozwoju gminy fundacja, spółka z o.o. Stopień ekonomicznej samowystarczalności: na razie przedsięwzięcie niesamowystarczalne – powód: coroczny wysoki poziom inwestycji w infrastrukturę turystyczną możliwość realizowania budżetu bez większych problemów - dzięki wsparciu środków publicznych coroczny systematyczny wzrost przychodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej MOCNE STRONY PROJEKTU kompleksowość działania - prace nad stworzeniem markowego produktu turystycznego wraz z całą infrastrukturą planowość działania – opracowanie szczegółowego planu z wyznaczonymi celami, jednoczesne wpisanie całości w rozwój działalności turystycznej w gminie i powiecie zaangażowanie i wsparcie ze strony członków Stowarzyszenia i mieszkańców – początkowo 120 uczestników przedsięwzięcia; dziś - ponad 290 osób zaangażowanych; stały zespół: około 10–20 osób umiejętność wykorzystania szans – powstanie Parku Jurajskiego dzięki odkryciu śladów dinozaurów PORAŻKI/PROBLEMY W REALIZACJI brak odpowiedniej infrastruktury do organizacji sprawnego i bezpiecznego ruchu turystycznego bariery biurokratyczne, np. w przypadku uruchomienia spływu tratwami rozbieżność interpretacji prawa przy wprowadzaniu innowacyjnych produktów turystycznych czy działań początkowe krytyczne nastawienie części społeczeństwa – spore grono tzw. kibiców klęski 15