Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Jak pomóc dziecku w nauce?
TRAFNE MOTYWUJĄCE SPRAWIEDLIWE OCENIANIE OCENIANIE.
PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
Uczeń trudny.
informacje i wskazówki dla rodziców
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Jak pomagać dziecku w nauce?
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
logopedyczny-prezentacja
Psychologiczne przyczyny i analiza niepowodzeń szkolnych
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
z Oddziałami Integracyjnymi
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Jakub Szota Częstochowa 2012
Motywacja do nauki.
Dydaktyka ogólna.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Regulamin Świetlicy Szkolnej
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Jak pomagać dziecku w nauce?
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Technologia informacyjna
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym. Zasady postępowania rodziców wobec dziecka mającego trudności edukacyjne.

Przyczyny ekonomiczno – społeczne: złe warunki materialne i ekonomiczne rodziny, niesprzyjająca atmosfera w rodzinie, niski poziom intelektualny i kulturalny rodziców, niewłaściwe metody wychowawcze, brak zainteresowania rodziców nauką dziecka.

Przyczyny dydaktyczne: wynikające często z niedostatecznego przygotowania zawodowego nauczycieli, co może doprowadzić do popełniania przez nich błędów dydaktycznych i wychowawczych, wady systemu klasowo – lekcyjnego, brak indywidualizacji nauczania.

Przyczyny biopsychiczne: są to przyczyny leżące w zaburzeniach rozwoju dziecka, np. słaby rozwój umysłowy dziecka, wady słuchu, wzroku, wymowy, zły stan zdrowia fizycznego, nadpobudliwość psychoruchowa, zaburzona lateralizacja – przewaga jednej ze stron w czynnościach ciała, dysfunkcje analizatora słuchowego, wzrokowego i ruchowego, obniżenie sprawności manualnych – dzieci niezręczne, niska inteligencja.

Wskaźnikami niepowodzeń szkolnych są: braki w wiadomościach z poszczególnych przedmiotów, braki postępów w nauce, nieregularne uczęszczanie na zajęcia, niechęć do systematycznej i sumiennej pracy, mała aktywność na lekcjach, niepewność i brak stanowczości w swych poczynaniach, konfliktowość i agresja w stosunku do rówieśników.

Możliwości przezwyciężania niepowodzeń dydaktycznych i wychowawczych: zapewnienie pomocy w likwidowaniu zaległości w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych, indywidualizacja wymagań, np. w zakresie tempa pracy, ilości i obszerności zadań do wykonania, stopniowanie trudności, dostosowanie zadań do możliwości dziecka, nawiązywanie ścisłej współpracy z rodzicami.

Co wpływa na efektywność pracy domowej ucznia: stałe miejsce do odrabiania lekcji, w otoczeniu powinien panować ład i porządek, biurko musi być prawidłowo oświetlone, w pokoju powinna panować cisza, odpoczynek – krótka przerwa w odrabianiu prac domowych jest wskazana, odrabianie powinno odbywać się zawsze o tej samej porze dnia (najlepiej umysłowo pracuje się dzieciom rano w godz. od 8 - 11, a po południu od 15 -17), zadaną pracę domową należy odrabiać w tym samym dniu, w którym została zadana objaśniona, zaczynamy od trudniejszych zadań przechodząc do łatwiejszych, uczymy się od ogółu do szczegółu, uczymy się nowych rzeczy z pewnym wyprzedzeniem przed spodziewaną klasówką, czy egzaminem, jeśli chcemy, by materiał pozostał w pamięci trwałej, najlepiej jest powtórzyć go po dwudziestu czterech godzinach, potem raz jeszcze po siedmiu dniach.

Źródła informacji: Zborowski Jan, Praca domowa ucznia szkoły podstawowej, Warszawa 1995 Problemy pracy domowej ucznia: IV Sesja Postępu Pedagogicznego, red. Kazimierz Ameliańczyk, Witold Czarnecki, Wiesława Żuk, Suwałki 1987 Marianna Szpiter, Znaczenie nauki domowej, Życie Szkoły, 1/1996 Źródło własne: Materiały z warsztatów szkoleniowych Opracowała: pedagog Renata Pieczka