Rewitalizacja jako wyzwanie dla partnerstw Ewa Kipta Warszawa, 26.07.2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Związku Miast Polskich
Zrealizowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Obserwatorium Kultury PROJEKT.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Warszawa 15 maja 2013 r. LOKALNY SYSTEM WSPARCIA NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM KONKURS - WNIOSKI.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Rozwój społeczności lokalnych
Analiza ryzyka projektu
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Ocena programów i projektów rewitalizacji
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Kształtowanie motywacji pracowników
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
Komunikacja społeczna wspólnoty lokalnej na rzecz pożądanego rozwoju Leszek Stafiej, Stafiej Partnerzy Konferencja regionalna projektu pn. Mazowieckie.
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Wpływ informatyki na poprawę funkcjonowania miasta.
Procesy grupowe A.Kawalec.
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Budowanie partnerstwa Halina Siemaszko W prezentacji wykorzystano materiały Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Warszawa, r. Systemy zarządzania jakością w administracji samorządowej – Urząd Miasta w Dzierżoniowie Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Szkoła Promująca Zdrowie
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Konsultacje z zasadami w Gorzowie Wielkopolskim I seminarium, r.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
PROBLEMY RESTRUKTURYZACJI PROBLEMY W FIRMIE : Z W O L N I E N I A!!!!!!!!!!!??????  Rozprzężenie  demotywacja – niepewność  odejście najlepszych 
1 SKUTECZNE DZIAŁANIA ODDOLNE Inicjatywa Obywatelska LUDZIE DLA MIASTA Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP Oddział Gorzów Wielkopolski Mgr inż. arch.
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
„Szerokie partnerstwo trójsektorowe jako narzędzie rozwiązywania problemów Obszaru Funkcjonalnego Podwarszawskiego Trójmiasta Ogrodów” oraz „Dobre praktyki.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
Zapis prezentacji:

Rewitalizacja jako wyzwanie dla partnerstw Ewa Kipta Warszawa,

Czym rewitalizacja NIE JEST? … nie jest remontem budynku … nie jest odnową nawierzchni ulic … CHOĆ MOŻE ICH POTRZEBOWAĆ … nie polega na wymianie gorszych mieszkańców (użytkowników) na lepszych … nie polega na przesuwaniu problemów w inne części miasta … nie jest jedną inwestycją, ani działaniem jednego inwestora … nie jest eleganckim określeniem renowacji, remontów … nie dotyczy rzeczy: budynków, fasad, bo te nigdy nie żyły, ale dotyczy … … MIEJSC i LUDZI w nich żyjących

REWITALIZACJA oznacza PRZYWRACANIE DO ŻYCIA i odnosi się do miejsc, które kiedyś były ożywione, ale tę żywotność utraciły REWITALIZACJA jest procesem integralnego leczenia chorych miejsc albo RECYKLINGU PRZESTRZENI wcześniej ZURBANIZOWANEJ

Z NATURY RZECZY … … w obszarach rewitalizowanych już funkcjonują jakieś podmioty: mieszkańcy, firmy, różni właściciele – tyle, że ich aktywność nie wystarczy, by poprawić stan tego miejsca – to są potencjalni PARTNERZY; … istniejące mechanizmy samoistne (np. rynkowe) nie są zdolne do wykreowania procesu odnowy lub poprawy, a czasem są wręcz przyczyną degradacji – tu potrzebna jest KOREKTA i WOLA POLITYCZNA; … rewitalizacja jest więc mechanizmem korekcyjnym wobec ogólnie stosowanych zasad rozwoju, w miejscach gdzie one zawodzą – tu potrzeba WYOBRAŹNI i EMPATII, a zwłaszcza CIERPLIWOŚCI

Primum: non nocere po pierwsze: nie szkodzić (zasada Hipokratesa) każdy użytkownik obszaru kryzysowego jest potencjalnym PARTNEREM, bo prawdopodobnie wie, jak sobie radzić w TYM miejscu i się go NIE BOI, może być lokalnym ekspertem przetrwania; każdy przejaw żywotności może wskazywać SZANSE zakorzenione w tradycji i potencjale miejsca (z wyjątkiem miejsc które nieodwołalnie utraciły wcześniejsze funkcje); LĘK PRZED ZMIANĄ jest pierwszą (i czasem jedyną) przeszkodą porozumienia z lokalnymi partnerami działającymi w trudnych warunkach

Partycypacja społeczna w rewitalizacji jest: Sposobem redukowania społecznego poczucia ZAGROŻENIA zmianami Korzystaniem z ekspertyzy lokalnej Budowaniem zdolności do partnerstwa wśród użytkowników miejsca (kompetencji i motywacji) a przede wszystkim … Sposobem definiowania INTERESÓW WSPÓLNYCH lokalnej społeczności

Nowi (zewnętrzni) partnerzy … wymagają redukcji RYZYKA zaangażowania w trudnym miejscu … potrzebują wiedzy o miejscowych uwarunkowaniach – EKSPERTYZY LOKALNEJ dostarczają nowych możliwości, ale … … mogą zagrozić dotychczasowym użytkownikom, ale też mogą realizować ich wspólne cele, bo … … oczekują gwarancji sukcesu Wybór partnerów może oznaczać wybór między ewolucją a rewolucją, a tym samym DECYZJĘ POLITYCZNĄ lokalnych władz

Wnioski: rewitalizacja ZAWSZE wymaga partnerskiego współdziałania im większa skala partnerstwa – tym mniejsze koszty samorządu partnerstwo z lokalnymi podmiotami zmniejsza koszty społeczne partnerstwa zewnętrzne dają większy potencjał zmiany, ale jednocześnie stawiają wyższe wymagania i mają mniej respektu dla lokalności – generują wyższy poziom zagrożenia dla lokalnej społeczności Wyważenie szans i zagrożeń jest istotą decyzji.

szczególna teoria względności o ile rozwój liniowy określa suma projektów R = Ʃ (środki x współczynnik efektywności) … to partnerstwo w rewitalizacji umożliwia rozwój synergiczny: S = R x Ʃ satysfakcji partnerów x Ʃ motywacji do dalszych działań Przy dobrym partnerstwie to efekt porównywalny do : E = m c 2

Rewitalizacja a projekt norweski Rewitalizacja na ogół odnosi się do zdefiniowanych obszarów kryzysowych, rzadko wykracza poza granice JEDNEGO miasta, ale… … jej potrzeba może dotyczyć kilku miast i osad w ramach jednego obszaru funkcjonalnego o podobnych problemach i potrzebach Projekt norweski MOŻE być pomocny w zdefiniowaniu zasad i narzędzi rewitalizacji w ramach przyszłych programów operacyjnych i we własnych programów

Dziękuję za uwagę