Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji społecznych Założeń do Strategii Oświatowej Miasta Wrocławia dr Piotr Mikiewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DOBRA WIARA POWSZECHNOŚĆ PRZEJRZYSTOŚĆ
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Rozwój społeczności lokalnych
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Regionalny Program Operacyjny
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Partycypacja w tworzeniu i wdrażaniu Strategii Rozwoju Edukacji Elementarnej w Gminie Głuchów.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi w roku 2015 Wrocław,
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
WOLONTARIAT PRACOWNICZY SZANSA DLA NGO I BIZNESU.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Regionalna Sieć Tematyczna Województwa Warmińsko - Mazurskiego
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Prezentacja założeń przebiegu prac nad Strategią Sudety 2030.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji społecznych Założeń do Strategii Oświatowej Miasta Wrocławia dr Piotr Mikiewicz

Specyfika edukacji jako przedmiotu działań strategicznych Podstawowe funkcje edukacji: Trening – wiedzy, umiejętności, wartości, postaw, Selekcja – klasyfikowanie do odrębnych ścieżek kształcenia i kariery zawodowej na podstawie ewaluacji osiągnięć szkolnych Alokacja – obsadzanie pozycji w strukturze społecznej w zależności od kariery szkolnej Regulacja aspiracji – motywowanie do pracy i stymulowanie oczekiwań związanych z własną przyszłością, w tym przygotowanie do zajęcia określonej pozycji zawodowej i związanego z tym stylu życia.

Specyfika edukacji jako przedmiotu działań strategicznych EDUKACJA JEST WAŻNA DLA: Gospodarki – jako mechanizm przygotowania pracowników na rynek pracy Polityki – jako mechanizm przygotowania obywateli państwa Społeczności – jako mechanizm przygotowania członka zbiorowości Jednostek – jako medium osiągania pozycji w strukturze społecznej (poprzez zawód i osiągany status społeczny)

Specyfika edukacji jako przedmiotu działań strategicznych Warunki późnej nowoczesności jako kontekst społeczny myślenia strategicznego o edukacji: Ryzyko, niejasność, elastyczność, mobilność – oto słowa klucze dzisiejszej rzeczywistości społecznej Jest to jednocześnie cel kształcenia i wychowania (jak do tego przygotować młodych ludzi), jak i kontekst (warunki życia rodzin i społeczności otaczających szkołę) Zadaniem zarządzających systemem edukacji jest zatem zarządzanie niepewnością i przygotowanie do niej

Działania podjęte w projekcie Tytuł projektu: „Włączenie nowych technik konsultacyjnych do procesów konsultowania polityk publicznych Gminy Wrocław” Partnerzy: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej (Lider Projektu) Gmina Wrocław (Partner Projektu). Okres realizacji sierpień 2013 – maj 2015

KONSULTACJE ETAP I Konsultacje z przedstawicielami środowiska edukacyjnego Pięć warsztatów przyszłościowych w gronie ekspertów – panel ekspercki Dodatkowe konsultacje z Wrocławską Radą Edukacji i Prezydentem Wrocławia Opracowanie założeń do strategii pt.: Wrocławska Koncepcja Edukacyjna

KONSULTACJE ETAP II Zbieranie informacji i uwag od grup docelowych poprzez ankietę online Warsztaty konsultacyjne w sprawie Strategii Edukacyjnej z udziałem przedstawicieli środowisk organizacji pozarządowych Przygotowanie ostatecznej wersji założeń do Strategii Edukacyjnej

O czego zależy gotowość obywateli do udziału w konsultacjach społecznych stopień istotności konsultowanej kwestii dla mieszkańców – bardziej prawdopodobne, że ludzie zaangażują się w konsultacje dotyczące spraw bezpośrednio ich dotyczących; kanał komunikacji – bardziej zaangażują się, jeżeli komunikat dotrze do nich bezpośrednio a nie będą musieli sami poszukiwać informacji; sposób prezentacji konsultowanych treści – łatwiej angażujemy się w konsultacje treści przedstawionych w sposób czytelny, komunikatywnym językiem, w krótkiej formie; wielkość miejscowości, środowiska lokalnego – łatwiej o zaangażowanie w mniejszych miejscowościach, w których cyrkulacja informacji o problemie, propozycjach i konsultacjach przebiega szybciej i poprzez kanały nieformalne; poziom kapitału społecznego w danej zbiorowości – ludzie bardziej angażują się wówczas, kiedy mają nawyk angażowania się; w społecznościach w których działają organizacje pozarządowe i ludzie często uczestniczą w zbiorowych działaniach na rzecz dobra publicznego, łatwiej o zainteresowanie i osobiste zaangażowanie w proces konsultacji;

Refleksje Złożoność procesu konsultacji Zaangażowanie wielu zróżnicowanych podmiotów Szansa na stworzenie sieci współpracy pomiędzy tymi podmiotami niezależnie od celu projektu

Refleksje Konieczność pogodzenia wielu punktów widzenia i wielu interesów W konsekwencji duży poziom ogólności zaproponowanych zapisów Ostateczna wersja Wrocławskiej Strategii Edukacyjnej nie jest zatem rozwiązaniem problemów, ale narzędziem bardziej skoordynowanego poszukiwania rozwiązań.

Refleksje Kluczowe znaczenie koordynacji w procesach konsultacyjnych: Koordynacja jest niezbędna w procesie konsultacyjnym, ponieważ ktoś musi panować nad różnorodnością wątków poruszanych przez wielu aktorów społecznych, którzy mogą (i często mają) odmienne wizje celu Strategii i jej ostatecznej formy Koordynacja jest niezbędna na etapie wdrażania strategii – by ogólnie zapisane cele znalazły swoje przełożenie na bardzo wiele działań szczegółowych realizowanych niekiedy w bardzo odmiennych kontekstach zadaniowych Koordynacja jest niezbędna dla utrzymania Strategii przy życiu, jako realny element refleksyjnego zarzadzania procesami społecznymi

Zamiast podsumowania W przygotowaniu strategii ważniejsze jest to, że się ją przygotowuje, niż to co się zapisze w dokumencie - myśl Bogdana Aniszczyka

Dziękuję za uwagę