Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Organizacja nauczania indywidualnego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
INTEGRACJA Opr. Monika Wajda-Mazur.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Integracja w kształceniu zawodowym
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Indywidualne nauczanie
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty – regulacje prawne
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2015/ sierpnia 2015 r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Joanna Brzoskowska Dyrektor PP-P 4 4 listopad 2015 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Kształcenie specjalne
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu i szkole zgodnie z obowiązującymi.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego

Podstawą działań na rzecz kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej jest zapis art. 71b ustawy o systemie oświaty oraz akty wykonawcze, które wyznaczają obszary i kierunki działań kuratora oświaty.

Podstawy prawne kształcenia uczniów niepełnosprawnych art. 1 ustawy o systemie oświaty zapewnia w szczególności: dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,

Podstawy prawne kształcenia uczniów niepełnosprawnych możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami, opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych

Podstawy prawne kształcenia uczniów niepełnosprawnych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Podstawy prawne kształcenia uczniów niepełnosprawnych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach

Podstawy prawne kształcenia uczniów niepełnosprawnych Zgodnie z § 5 ust. 2 pkt. 2 nauczyciele opracowują dla każdego ucznia i realizują indywidualne programy edukacyjne, uwzględniając dostosowanie realizacji programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.

Kształcenie specjalne organizuje się dla uczniów: niesłyszących słabo-słyszących niewidomych słabo-widzących z niepełnosprawnością ruchową z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym z autyzmem

Kształcenie dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie jest prowadzone nie dłużej niż do ukończenia przez ucznia 18 roku życia – w przypadku szkoły podstawowej 21 roku życia – w przypadku gimnazjum 24 roku życia – w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach specjalnych, ogólnodostępnych i integracyjnych Na terenie województwa dolnośląskiego jest 256 szkół specjalnych. W szkołach specjalnych kształci się 8198 uczniów. Na terenie województwa dolnośląskiego jest 19 przedszkoli i 56 szkół integracyjnych. W przedszkolach integracyjnych jest 272 dzieci niepełnosprawnych. W szkołach integracyjnych kształci się 1185 uczniów niepełnosprawnych. W szkołach ogólnodostępnych kształci się 4430 uczniów niepełnosprawnych.

Szkoły specjalne posiadają następujące obiekty sportowe: Hala sportowa 40 x 25 m - 0 Sala gimnastyczna 36 x 18 m - 4 Sala gimnastyczna 24 x 12 m - 12 Sala gimnastyczna zaadaptowana - 39 Boiska - 39 Inne urządzenia rekreacyjno-sportowe - 35 Inne urządzenia sportowe - 28

Liczba uczniów niewidomych i słabo widzących w szkołach ogólnodostępnych i specjalnych, wyposażenie tych placówek w specjalistyczny sprzęt zwiększający szanse edukacyjne Liczba uczniów niewidomych 82 Liczba uczniów słabo widzących 490 Liczba szkół specjalnych 1 Liczba szkół ogólnodostęnych 125 Placówki posiadające specjalistyczne środki dydaktyczne 88 Placówki nie posiadające specjalistycznych środków 38 Placówki posiadających specjalistyczny sprzęt 20 Placówki nie posiadających specjalistycznego sprzętu 106

Liczba uczniów niesłyszących i słabo-słyszących w szkołach ogólnodostępnych i specjalnych Liczba typów szkół specjalnych 14 liczba uczniów niesłyszących 132 liczba uczniów słabo słyszących 68 Liczba typów szkół ogólnodostępnych 235 liczba uczniów niesłyszących 32 liczba uczniów słabo słyszących 443

Liczba placówek z oddziałami integracyjnymi w woj. dolnośląskim

Zestawienie liczby placówek integracyjnych, liczby oddziałów oraz liczby dzieci niepełnosprawnych

Rodzaje niepełnosprawności Placówki integracyjne

Rodzaje niepełnosprawności Placówki integracyjne

Zatrudnieni specjaliści Placówki integracyjne

Opieka medyczna Placówki integracyjne

Ułatwienia architektoniczne Placówki integracyjne

Wnioski Zbyt mała liczba sal gimnastycznych w szkołach specjalnych Zajęcia z wychowania fizycznego odbywają się w zaadaptowanych salach, lub w salach z urządzeniami rekreacyjno-sportowymi Mimo tych trudnych warunków uczniowie niepełnosprawni osiągają bardzo dobre wyniki w różnych dyscyplinach sportowych nie tylko w kraju ale i za granicą, przywożąc medale i wyróżnienia z para olimpiad i mitingów

Wnioski Profesjonalny sprzęt i środki dydaktyczne do wspomagania edukacji uczniów niewidomych i słabo widzących posiada 1 placówka integracyjna - tj. Zespół Szkół Integracyjnych w Legnicy, Społeczna Szkoła Podstawowa w Trzebnicy i Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych i Słabo-widzących we Wrocławiu, pozostałe placówki posiadają pojedynczy sprzęt np. lupy, programy, stanowisko komputerowe dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych Sprzęt wykorzystywany jest na lekcjach, zajęciach rewalidacyjnych lub na nauczaniu indywidualnym.

Wnioski Uczniowie słabo-słyszący mają zorganizowane w szkołach ogólnodostępnych dodatkowe zajęcia rewalidacyjne Mała jest liczba zatrudnionych w szkole surdopedagogów i logopedów oraz innych specjalistów Lepsze warunki kształcenia i specjalistyczne wyposażenie występuje w szkołach specjalnych i szkołach z oddziałami integracyjnymi

Priorytety MEN Monitoring rekrutacji młodzieży niepełnosprawnej i przewlekle chorej do szkół ponadgimnazjalnych Organizacji zajęć rewalidacyjnych w zakresie liczby godzin i rodzaju oraz zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,” „Prawidłowość organizacji i realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Uznaje się, że stopień w jakim jest rozwiązany problem zaspokojenia potrzeb edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych można traktować jako przesłankę oceny funkcjonowania całego systemu edukacyjnego. Szkoła dobra dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest lepszą szkołą dla wszystkich uczniów.

.   Dziękuję za uwagę