Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Klub i Restauracja Mirage ma przyjemność
Wzmacniacz operacyjny
Prąd elektryczny Paweł Gartych kl. 4aE.
PUP w LE Ż AJSKU Pi ęć kroków do pracy Działanie 1.3 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
Struna – rozwi ą zanie dAlemberta Ewa Jench WFiIS AGH.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Hiperłącza Co to jest? Autor: dalej.
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si ę przeci ę tnemu cz ł owiekowi chc ą cemu stworzy ć now ą sie ć w domu. Pytanie to coraz cz ęś ciej nasuwa si.
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Dziedzictwo kulturowe
Czynniki wpływające na kursy walut
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
Nowoczesny patriotyzm
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Przykłady skrzyżowań ze znakami
Opracowanie: mgr Tomasz Durawa
Mateusz Siuda klasa IVa
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
„ Wokół Świąt Bożego Narodzenia” Projekt edukacyjny w grupie 3- latki „KOTKI” Opracowała: Ewa Karcz.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Demony, potwory, fantasy, gry.
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Wielokulturowość -pojęcie obejmujące 3 znaczenia: 1) w płaszczyźnie opisowej wskazuje po prostu na wielość kultur; w. jest więc stwierdzeniem obiektywnego.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
PIERWSZA POMOC. Etapy udzielania pierwszej pomocy 1. Zabezpieczenie miejsca zdarzenia.
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
Teren badawczy Pogranicze prawosławno-katolickie: typu otwartego, długotrwałe sąsiedztwo Społeczności wiejskie – więzi rodzinno-sąsiedzkie, małżeństwa.
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 4): Społeczna organizacja „etniczności” (grupa etniczna, poziomy organizacji grupy etnicznej, włączanie i wykluczanie etniczne, poziomy etniczności).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 1. Grupa etniczna a społeczne aspekty „etniczności”: etniczność – przynależność do grupy oraz samoidentyfikacja; podstawową funkcją zasady „etniczności” jest porządkowanie świata społecznego przez wydzielanie i tworzenie klasyfikacji grup etnicznych, to stąd pytanie o kryteria i formę dzielących je granic? zmiany dyskursu nt. grup etnicznych: rasa (jako system klasyfikacyjny); naród (państwo i prawo do samorządności); plemię (państwa post-kolonialne); grupa etniczna. czy i w jakim stopniu „grupa etniczna” jest „rzeczywista” („substancjalna”)?: pytanie socjologiczne, a nie tylko epistemologiczne.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 2. Charakterystyka „grupy etnicznej”: grupa etniczna to społeczność, którą konstytuuje głównie wiara we wspólne pochodzenie, która nie wynika wyłącznie ze stosunków rodzinnych; grupa etniczna trwa, o ile chcą tego jej członkowie oraz działają na rzecz jej trwania i utrzymania, a także o ile sobie uświadamiają oni granice grupowe między jej członkami i nie-członkami; elementy grup etnicznej:   wspólna właściwa „nazwa” – identyfikuje i wyrazić „esencję” wspólnoty; spełnia dwie funkcje: określa „swoich” i rozgranicza od „obcych”; mit „wspólnego pochodzenia” – bardziej mit niż rzeczywistość, zawiera ideę wspólnego powstawania w czasie i przestrzeni, daje grupie poczucie „fikcyjnego pokrewieństwa” („super – rodzina”);

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 3. Elementy grup etnicznej (cdn.):   wspólnie podzielana pamięć historyczna: wspomnienia o wspólnej przeszłości (przeszłościach), włączając w to bohaterów, ważne osoby, czy wydarzenia i ich upamiętnienia (pomniki). element (-y) wspólnej kultury, który nie musi być w sobie samym szczególny, ale wyróżnia grupę: religia, zwyczaje, język itp.  powiązania z „ojczyzną terytorialną”: nie tylko bezpośrednie przebywanie, ale symboliczne przywiązanie do kraju przodków. poczucie „solidarności” wobec całej lub też części grupy (jej członków).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 4. Rodzaje grup etnicznych (duże zróżnicowanie): grupa etnograficzne a grupa etniczna; grupy etniczne (etno-regionalne); mniejszości narodowe i etniczne; migracyjne: „nowe” mniejszości; diaspory; miejskie mniejszości etniczne. ludy tubylcze (autochtoniczne); proto-narody („narody bez państwa”).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 5. Etnia/etnos: zespół cech charakteryzujących kulturę grupy, która jest odrębna etnicznie; często używane jako synonim „grupy etnicznej”, bliskie również pojęciu tożsamości etnicznej (a często narodowej);  nacisk na odrębność i dojrzałość kultury (już ponadplemiennej); określana jako „matecznik” etniczności; zróżnicowany charakter siły kultury etnicznej – siły „etni”.

6. Granice a stopnie etnicznego włączania (inkluzji): Kategoria Sieć Stowarzyszenie Społeczność Przynależność X Interakcje Organizacja Baza terytorialna 6. Granice a stopnie etnicznego włączania (inkluzji): Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 7. Kategoria etniczna: najniższa pod względem „etniczności”, widoczne są granice wobec innych, ale pozostają one bez treści; jest to świadomość „kulturowej” odrębności, ale przy braku organizacji, działań publicznych itp.: tworzona przez skontrastowanie wobec innych („my i oni”, „swoi i obcy”); stanowi ważną wskazówkę zachowań „etnicznych”; dostarcza niewielu wyrazistych wartości, ale uczy członków odpowiednich zachowań (postaw) wobec innych oraz dostarcza wiedzy o korzeniach grupy (nie jesteśmy przypadkowi, legitymizuje istnienie tej kategorii etnicznej); etniczna kategoryzacja wyprzedza logicznie inne formy etnicznego włączania.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 8. „Sieć (network) etniczna”: sieć kontaktów opiera się na etnicznej przynależności (etnicznych kategoriach). Zachęca się do nich i organizuje się w ich ramach kontakty z innymi: tworzy zdolność do dystrybucji zasobów między członkami grupy (np. na rynku pracy); jest zdecentralizowana i nie ma podstawy organizacyjnej, nie funkcjonuje jako widoczna grupa interesu; członkowie „sieci” posiadają poczucie sensu solidarności grupowej i odrębności kulturowej; mają silne zobowiązania do popierania wzajemnego, ale głównie na poziomie indywidualnym.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 9. Stowarzyszenie i społeczność etniczna: związek (stowarzyszenie) etniczne: członkowie mają poczucie podzielania wspólnych interesów i tworzą organizację do ich wyrażania; przyjmuje to postać „grupy nacisku”; członkowie grupy tworzą i uczestniczą w organizacji związku etnicznego – to jest kolektyw – poziom korporacyjny; społeczność (grupa) etniczna: taki sposób zorganizowania „własnej etniczności”, obok sieci i organizacji, z bardziej lub mniej widocznymi fizycznie granicami; terytorium daje dodatkowe żądanie swoim członkom: stają się oni grupowo odpowiedzialni za strzeżenie swoich granic oraz podtrzymywanie dalszej kontroli.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 10. Schemat może być interpretowany jako: schemat analizy etnogenezy i wyłania się określonej społeczności (grupy) etnicznej;  typologia organizacji etnicznych;  aspekty procesów między-etnicznych; sposób „włączenia” jednostki do „etniczności” (np. tożsamość etniczna jest ważniejsza dla członka społeczności etnicznej niż dla członka „kategorii etnicznej”)

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 4 11. Granice a więź społeczna w grupach etnicznych:  więź naturalna: przewaga styczności bezpośrednich, codzienne stosunki, podobieństwo położenia, „lokalność”, o granicach decyduje zasada endogamii małżeńskiej (skąd pochodzą partnerzy małżeńscy?) i zasada komensalizmu. więź zrzeszeniowa: istnieje na poziomie lokalnym i ponadlokalnym, przejawia się w istnieniu stowarzyszeń, zrzeszeń, instytucji itp. więź symboliczna: rozumiana jako system wspólnych symboli i wartości identyfikacyjnych, spełnia funkcję identyfikacyjną (jest to więź identyfikacji społecznej), może występować na różnych poziomach etniczności, stanowi symbol lojalności wobec grupy jako symbolu.