METODY I TECHNIKI BADAŃ SPOŁECZNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Advertisements

Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Niestandardowe techniki badań marketingowych.
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
badania rynku turystycznego
Metodologia badań ewaluacyjnych
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Podstawy metodologiczne ekonomii
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
przygotowała mgr Sylwia Zych
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Pedagogika ogólna.
Podstawowe informacje
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Studium Przypadku (case study)
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Zadawanie pytań.
Metody zbierania danych empirycznych
Prof. Aleksander Surdej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Projektowanie procesu badawczego
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Projektowanie kwestionariusza
Badania ruchu turystycznego w województwie śląskim.
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Zapis prezentacji:

METODY I TECHNIKI BADAŃ SPOŁECZNYCH Dr hab. Piotr Nowak Instytut Socjologii Uniwersytet Jagielloński e-mail: piotr.nowak@uj.edu.pl

Definicja nauki system czynności badawczych służących do obiektywnego poznania rzeczywistości i realizacji pewnych celów poznawczych ogół zweryfikowanej wiedzy, wytwór określonych czynności badawczych, obejmujący twierdzenia, zespoły twierdzeń, teorie i hipotezy odnoszące się do badanego fragmentu rzeczywistości, uzasadnione w sposób dostępny → intersubiektywnej komunikowalności i → intersubiektywnej kontrolowalności, oraz techniki i metody prowadzące do obiektywnego poznania świata Źródło: Olechnicki K., Załęcki P. Słownik socjologiczny, 1998.

WIEDZA NAUKOWA I WIEDZA POTOCZNA CECHY WIEDZY POTOCZNEJ CECHY WIEDZY NAUKOWEJ Wartościowanie Wiedza potoczna mówi, co jest dobre a co jest złe (np. palenie tytoniu jest złe). Jest wolna od wartościowania Wiedza naukowa odpowiada na pytania: jak jest?, dlaczego tak jest? i jak będzie? Palenie tytoniu skraca życie. Jest złe tylko wówczas, gdy długie życie jest dla nas wartością. Podziały dychotomiczne (świat czarno-biały) Np. na bogatych i biednych mądrych i głupich. Świat ukazany jest jako wielowymiarowy i złożony (co to znaczy być bogatym, co składa się na bogactwo, kto należy do średniozamożnych, gdzie jest granica ubóstwa). Uznanie, że przyczynami obecnego stanu rzeczy są celowe działania ludzkie. Ukazanie, że pewne rzeczy istnieją niezależnie od celowych działań ludzi (np. popędy, wrodzone właściwości umysłu ludzkiego, kataklizmy) lub są skutkami niezamierzonymi (ubocznymi) tych działań (efekt cieplarniany, strukturalne bezrobocie). Traktowanie następstwa w czasie jako związku przyczynowego (np. spotkanie czarnego kota i nieszczęście po nim następujące prowadzi do wniosku, że to spotkanie z kotem wywołało nieszczęście) Wskazanie, że jeśli B następuje po A, to przyczyną B może być coś innego niż A. Pochopne uogólnienia (np. Niemiec, który ma kontakt z Polakami, którzy piją i kradną, uogólnia to na wszystkich Polaków) Stereotypy to nadmierne uogólnienia na temat pewnej kategorii społecznej. Dopasowanie stopnia ogólności twierdzeń do zakresu danych, które są ich podstawą. Chcąc formułować wnioski odnośnie pewnej zbiorowości, socjolog bada cała tę zbiorowość lub próbę reprezentatywną dla tej zbiorowości ze względu na badaną cechę. Szukanie prawdy w sposób niesystematyczny, przypadkowy (np. to, że czerwone klocki pływają a niebieskie samochody toną, prowadzi do wniosku, że czerwone przedmioty pływają a niebieskie toną czyli pływalność zależy od barwy) Dążenie do prawdy (minimalizacji błędu) w sposób systematyczny Naukowcy odpowiadają na pytania: jak jest?, dlaczego tak jest?, jak będzie? Prowadzą wielokrotną weryfikację w różnych warunkach. Proces badawczy jest opisany i udostępniony kontroli. Zbieranie teorii i dostępnych danych dotyczących problemu, którym się zajmujemy. Jest odporna na argumenty Jest otwarta na argumenty i krytykę

BADANIA SPOŁECZNE Systematyczna obserwacja życia społecznego w celu odkrycia i zrozumienia prawidłowości, które wykazuje. Badacz odkrywa naturę relacji międzyludzkich Sprawdza co determinuje zachowania Pomiar i interpretacja

METODA BADAWCZA To określony i powtarzalny sposób zdobywania pewnego typu informacji o rzeczywistości społecznej, niezbędnych dla rozwiązania określonego problemu badawczego

PROCES BADAWCZY Teoria Problem Hipotezy Pomiar Analiza Uogólnienia

ETAPY PROCESU BADAWCZEGO 1. Temat (tytuł badania) - zakres, w którym będziemy się poruszać; rzecz, której to badanie dotyczy 2. Gromadzimy istniejący stan wiedzy na dany temat i dokonujemy jego krytycznej analizy. Tylko ona umożliwia sensowne postawienie problemu badawczego. 3. Sprecyzowanie głównych pojęć (jakie to pojęcia, jakie znaczenie zwykle im się nadaje, które z istniejących znaczeń przyjmę, jak pojęcie zmodyfikować). 4. Sformułowanie problemu badawczego - to lista pytań, na które w trakcie badania chcę odpowiedzieć. Określenie wskaźników. 5. Przedmiot badania - z reguły jest to zbiorowość, co do której zadajemy takie, a nie inne pytania. 6. Cel badania - eksploracja (badanie wstępne, rozpoznawcze), opis czy wyjaśnienie 7. Określenie co jest jednostką analizy - osoba, gospodarstwo domowe, instytucja, jednostki administracyjne (np. gmina, województwo). 8. Wybór techniki badań (wywiad, ankieta, obserwacja, eksperyment) 9. Sformułowanie narzędzia badawczego (np. kwestionariusza wywiadu lub kwestionariusza ankiety). 10. Badania eksploracyjne (w tym także pilotażowe). Zebrane informacje, np. odpowiedzi sugerują, że trzeba jeszcze coś wziąć pod uwagę. 11. Ostateczna operacjonalizacja naszych pojęć, hipotez. Ostateczne sformułowanie narzędzi badawczych. 12. Dobranie próby - dobór losowy prosty lub warstwowy, dobór celowy proporcjonalny (kwotowy; do próby mają większe szanse trafić osoby, które mają cechy, które nas interesują; musimy znać rozkład cech). 13. Przeprowadzenie badania. 14. Zakodowanie danych według instrukcji kodowej. 15. Analiza danych, sporządzenie raportu z badań.

ETAPY PROCESU BADAWCZEGO Problem badawczy. Konceptualizacja - (… proces w toku którego określamy, co mamy na myśli używając danego terminy w badaniach …) „Konceptualizacja nadaje jasne znaczenie pojęciu poprzez wyszczególnienie jednego lub większej liczby wskaźników tego, co mamy na myśli”. Chciałbyś badać czas wolny – ale co to jest czas wolny? Wskaźnik to znak obecności lub nieobecności badanego pojęcia. Operacjonalizacja - polega na stworzeniu konkretnych procedur badawczych (operacji), które pozwolą na dokonanie empirycznych obserwacji odpowiadających tym pojęciom w świecie rzeczywistym (odpowiedź na pytanie: Jak będziemy faktycznie mierzyć badane zmienne?) Populacja i dobór próby. Obserwacja. Przetwarzanie danych (kodowanie) Analiza. Zastosowanie.

PROBLEM BADAWCZY Problem intelektualny wymagający rozwiązania w postaci badań naukowych Informacje o cechach pewnych przedmiotów i zdarzeń Informacje o charakterze i układzie relacji między przedmiotami

Głównym celem zlecanej ewaluacji była odpowiedź na następujące pytania ewaluacyjne: 1. Jaka jest struktura realizowanych projektów w ramach Leadera? 1.2. jakie z nich stanowią największy udział w podziale na: 1.2.1. rodzaj realizowanego działania w ramach (małe projekty) 1.2.2. rodzaj realizowanego projektu, 1.2.3. beneficjenci ostateczni projektu 1.2.4. wielkość realizowanego projektu 1.2.5. obszar, na którym projekt jest realizowany 2. Czy realizowane projekty są zgodne z zapisami dokumentów programowych? 3. Na ile działania podejmowane w ramach małych projektów realizują ogólne cele LSR?

4. Czy realizowane projekty wpływają pozytywnie na rozwój danego regionu? 5. Czy projekty wdrażane przez beneficjentów odpowiadają na potrzeby rynku pracy na danym obszarze? 6. Jakie są bariery i problemy organizacyjne w systemie, skutkujące zróż­nicowanym zainteresowaniem beneficjentów poszczególnymi działa­niami? 7. W jaki sposób można przezwy­ciężyć te bariery i problemy? 8. Jakie są przyczyny zróżnicowanego zainteresowania beneficjentów realizacją poszczególnych działań ? 9. Czy przepływ informacji pomiędzy LGD a beneficjentami ma wpływ na liczbę realizowanych projektów w regionie? 10. Czy podział kompetencji między poszczególnymi instytucjami zaangażowanymi w realizację Leadera wpływa na efektywną i skuteczną realizację poszczególnych działań? Jeżeli tak, to w jakim stopniu?

Hipoteza Hipoteza (gr. hypóthesis – przypuszczenie) – osąd, który podlega weryfikacji. Zdanie, które stwierdza spodziewaną relację między jakimiś zjawiskami, propozycja twierdzenia naukowego, które zakłada możliwą lub oczekiwaną w danym kontekście sytuacyjnym naturę związku. Stawianie i testowanie hipotez to jeden z podstawowych procesów twórczego myślenia oraz fundamentalny element procesu tworzenia nauki.

Hipoteza Proponowana odpowiedź na postawione pytanie badawcze Problem: Członkowie LGD nie angażują się w działania LGD Hipoteza: Członkowie LGD nie angażują się w działalność LGD, ponieważ nie mają czasu na tego typu działalność Zmienna zależna: brak zaangażowanie członków LGD w działanie LGD Zmienna niezależna: brak czasu na tego typu działalność

Hipoteza na tyle nowe, że wskazywałyby jakieś nieznane aspekty faktów, procesów itp.; pojęciowo jasne, tzn. wyrażone w ostrych, jednoznacznych terminach; niesprzeczne wewnętrznie, zatem nie zawierające zdań sprzecznych ze sobą; empirycznie sprawdzalne; nie powinny być tautologią, ani banałem.

Cechy hipotez: Prostota – im bardziej zawiła hipoteza tym trudniej ją weryfikować Adekwatność – hipoteza musi być adekwatną odpowiedzią na postawiony problem badawczy Konkretność – hipoteza nie powinna być zbyt ogólna Oczywistość – hipoteza nie może być oczywista

Hipoteza Proponowana odpowiedź na postawione pytanie badawcze Problem: Członkowie LGD nie angażują się w działania LGD Hipoteza: Członkowie LGD nie angażują się w działalność LGD, ponieważ nie mają czasu na tego typu działalność Zmienna zależna: brak zaangażowanie członków LGD w działanie LGD Zmienna niezależna: brak czasu na tego typu działalność

POJĘCIA I WSKAŹNIKI Pojęcie – abstrakcja, reprezentująca obiekt, własność obiektu lub pewne zjawiska, które badacz wykorzystuje do opisywania świata empirycznego Wskaźnik- to empiryczny, obserwowalny element pojęcia

OGÓLNA KLASYFIKACJA BADAŃ Badania ilościowe Badania opisowe, z przewagą pytań rozstrzygających głównie odpowiada na pytanie „ile” możliwość ilościowej generalizacji wyników na populację Badania jakościowe Badania eksploracyjne, prowadzone w celu rozpoznania i zdefiniowania problemu odpowiada na pytania: „co”, „jak”, „dlaczego” brak możliwości generalizacji wyników na populację

Definicje ewaluacji Termin ewaluacja (ang. evaluation, franc. évaluation) oznacza „oszacowanie wartości” (Oxford University Press 2002). W praktyce polskiej administracji połowy lat 90. termin ten jednak zniekształcono, tłumacząc go jako „ocena”. Tymczasem ewaluacja to proces, w którym „ocena” jest tylko jednym z elementów.

EWALUACJA To zróżnicowany zestaw metod i działań zorientowany na krytyczną refleksję nad wartością i jakością interwencji publicznych – zarówno procesów ich wdrażania, jak i ich efektów.

Kryteria ewaluacji

Typologie ewaluacji (1)

Typologie ewaluacji (2)

Ewaluacja bieżąca Ewaluacja on-going (ewaluacja bieżąca), której celem jest lepsze zrozumienie zachodzących procesów oraz za­planowanie ewentualnych działań naprawczych. Badanie przeprowa­dzone są w trakcie realizacji przedsięwzięcia i koncentruje się na analizie efektywności systemu zarządzania i wdrażania programu, z naciskiem na identyfikację barier w jego realizacji. Celem badania jest także przygotowanie opisu stanu realizacji przyjętych celów w sto­sunku do założeń, oraz wypracowanie rekomendacji, które pozwoliłyby uniknąć powielania w przyszłości błędów zidentyfikowanych na bada­nym etapie.

Funkcje ewaluacji (1)

Funkcje ewaluacji (2)

Przedmiot badania Potrzeby informacyjne i pytania na które szukamy odpowiedzi Zakres badania Podejście, metody i narzędzia Ograniczenia operacyjne: ludzie, dane, czas, budżet

Potrzeby informacyjne Potrzeby a typy czasowe ewaluacji Badanie ex ante Racjonalność i spójność planu Przygotowanie systemu wdrażania Baza dla porównań (konktest i punkt wyjścia) Badanie bieżące (on-going) Poprawa procesu wdrażania Usuwanie blokad wdrażania Baza dla porównań (na początku prog.) Ocena pierwszych efektów (zaawansowany prog.) Badanie ex post Ocena rzeczywistych efektów Zweryfikowanie relacji przyczynowo-skutkowej

Co zrobić z wiedzą z badań ewaluacyjnych?

Poszukiwanie wartości dodanej w Leaderze Benchmarking (badania porównawcze lub analiza porównawcza) - porównywanie wartości wskaźnika dla badanej zbiorowości do: wartości osiągniętych przez inne konkretne zbiorowości lub 2) do przeciętnej wartości dla pozostałych zbiorowości (np. średniej wartości)

PODSTAWOWE METODY I TECHNIKI BADAŃ JAKOŚCIOWYCH Zogniskowany wywiad grupowy (fokus) Indywidualny wywiad pogłębiony IDI W krótkim czasie poznajemy opinie i poglądy respondentów Poczucie anonimowości w grupie wyzwala większa swobodę dyskusji Interakcja pomiędzy uczestnikami generuje nowe pomysły Pozwala rozmawiać na tematy osobiste Zwiększa szanse dotarcia do trudnych aspektów badanych zjawisk Daje rozmówcy możliwość wypowiedzenia się

NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANE METODY W BADANIACH EWALUACYJNYCH Metody ilościowe: Metod jakościowe: Bezpośrednie Standaryzowane Wywiady Kwestionariuszowe (PAPI) Wywiady Telefoniczne Wspomagane Komputerowo (CATI) Ankiety internetowe (CAWI) Indywidualne Wywiady Pogłębione (IDI) Zogniskowane Wywiady Grupowe (FGI) Studium Przypadku (Case Study) Analiza danych zastanych (desk research)

FOKUS Realizowana w grupie, zogniskowana na temacie, pogłębiona dyskusja, prowadzona przez moderatora 8-10 uczestników specjalnie wyselekcjonowanych Odpowiednie warunki prowadzenia wywiadu Scenariusz: ramowy zapis wątków do dyskusji Testy projekcyjne: (służą poznaniu tego, co jest przez respondentów nie zawsze uświadamiane, o czym nie potrafią swobodnie mówić lub nie zdaja sobie z tego sprawy) Collage Personalizacja Testy niedokończonych zdań

Miejsce realizacji FGI

Funkcje pytań w FGI

Najbardziej typowe sygnały niewerbalne przekazywane przez moderatorów i przykłady ich interpretacji

BADANIA JAKOŚCIOWE c.d Badania terenowe: umożliwiają badaczom obserwowanie życia społecznego w naturalnym środowisku Obserwacje uczestniczące: (jawna/ukryta) Analiza historyczno-porównawcza Badania niereaktywne Badania ewaluacyjne

BADANIA ILOŚCIOWE Badania opisujące populacje (procenty, liczby) Standaryzacja Obiektywność Generalizacja Duże próby

PODSTAWOWE METODY I TECHNIKI ILOŚCIOWE Sondaż opinii (survey) Wywiad osobisty Ankieta pocztowa Wywiad telefoniczny (CATI) Wywiad komputerowy (CAWI) Panele Techniki Kwestionariusze Skale postaw Dzienniczki

PYTANIA ANKIETOWE Pytania Zamknięte Kafeteria zamknięta Kafeteria półotwarta Otwarte Pytania skale

Przykład konstrukcji pytań 1. Czy wejście do UE było korzystne dla Polski? Tak Nie Trudno powiedzieć 2. Podaj plusy przystąpienia Polski do UE: (zaznacz dowolną liczbę odpowiedzi) Korzyści ekonomiczne Bezpieczeństwo państwa Swoboda podróżowania Inne (jakie?) ……………………. 3. Co sądzisz o korzyściach z przystąpienia Polski do UE? ……………………………………………… 1. Zdecydowanie nie 2. Raczej nie 3. Ani tak, ani nie 4. Raczej nie 5. Zdecydowanie nie

SKALOWANIE Wyrażanie sądu przez respondenta poprzez wykorzystanie uporządkowanego zbioru kategorii (mierzymy intensywność postaw) Skala dystansu społecznego (Bogardus) Skale postaw Skale zróżnicowania semantycznego 1. Zdecydowanie się nie zgadzam 2. Raczej się nie zgadzam 3. Ani się zgadzam, ani nie zgadzam 4. Raczej się zgadzam 5. Zdecydowanie się zgadzam „Zamojska Telefonia Lokalna jest firmą:” Dużą --------------------------- Małą Drogą -------------------------- Tanią

O czym należy pamiętać układając kwestionariusz !!! Pytania kwestionariusza powinny być podawane we właściwej kolejności Pytanie powinno dotyczyć tylko jednej sprawy Pytanie powinno dotyczyć faktów, które respondenci mogą sobie łatwo przypomnieć Nie należy wymagać uogólnień w odpowiedzi na pytania Pytania powinny być jasne i zrozumiałe dla każdego uczestnika badań, zwłaszcza osób mniej inteligentnych, słabiej wykształconych Należy unikać pytań sugerujących, naprowadzających respondenta na odpowiedzi oczekiwane przez organizatorów Należy unikać pytań kłopotliwych dla respondenta Układ i prezentacja graficzna kwestionariusza powinny ułatwiać udzielenie odpowiedzi

WADLIWY KWESTIONARIUSZ Jaki jest twój dochód? ………………………………………… 2. Czy latasz regularnie, czy tylko okazjonalnie? 3. Czy lubisz linie LOT? 4. Ile reklam linii lotniczych widziałeś w TV rok temu w kwietniu? Ile w tym roku? …………………………………………… 5. Jak ważne i decydujące atrybuty bierzesz pod uwagę przy ocenie linii lotniczych? 6. Czy sądzisz, że rząd ma prawo opodatkować bilety lotnicze i pozbawić w ten sposób wielu ludzi możliwości latania? 7. Czy Twoim zdaniem Polacy często latają samolotami? 8. Na zakończenie powiedz, jakie czytasz gazety i oglądasz programy telewizyjne?

PRÓBA Wnioskowanie Populacja Próba

KOGO WYBRAĆ DO BADANIA?

JAK DOBIERAĆ PRÓBĘ? wielkość próby losowość próba kwotowa kula śnieżna informatorzy http://www.cem.pl/ N=1000

DZIĘKUJĘ