Równość szans kobiet i mężczyzn

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Małgorzata Czerska 16 maja 2011
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Pełnosprawny Student VI
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Hubert Ostapowicz Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Wyniki konkursów ogłaszanych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w ramach Priorytetu: VI; VII; VIII i IX (po 1 kwietnia 2009r)
Toruń, 22 czerwca 2010r. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Człowiek – najlepsza inwestycja.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Dr Paweł Kubiak.
Równość a zarobki Kontekst polski i europejski Dr Maria Pawłowska Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Olsztyn, 13 grudnia 2010r. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Człowiek – najlepsza inwestycja.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
kobiet – „Kobieta pracująca…” OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego eAkademia KIG I i II edycja Równość szans kobiet.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Znów zostałam zdyskryminowana przy okazji awansu w pracy. ..
kobiet – „Kobieta pracująca…”
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Równość szans na rynku pracy.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt „ K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Zasada równego traktowania ze względu na.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Polityka równościowa – podstawy prawne, cele, potrzeby, sposoby realizacji Maja Branka 8-9 maja 2009.
Kobiety na rynku pracy.
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
1 Podsumowanie realizacji projektu „Czas nowych możliwości” na koniec 2013 roku Projekt „Czas nowych możliwości” współfinansowany przez Unię Europejską.
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
AKTYWNOŚĆ KOBIET Radosław Mołoń Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Równościowe zarządzanie projektem
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

Równość szans kobiet i mężczyzn Człowiek – najlepsza inwestycja Równość szans kobiet i mężczyzn Konsultacje w ramach projektu „Dobry zawód, dobry start” Opracowanie: Magdalena Bergmann Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

ZAGADNIENIA DO KONSULTACJI wprowadzenie: płeć, (nie)równość, stereotyp, dyskryminacja czym jest (i nie jest) równe traktowanie? działania równościowe w sferze zarządzania projektem edukacyjnym PO KL możliwości włączenia perspektywy równościowej w działania na rzecz grup docelowych projektu

WPROWADZENIE: PŁEĆ, (NIE)RÓWNOŚĆ, STEREOTYP, DYSKRYMINACJA (1) Płeć i jej znaczenie: zespół cech różnicujących jednostki ludzkie na kobiety i mężczyzn jedna z podstawowych i najbardziej zauważalnych cech, na podstawie których różnicuje się jednostki we wszystkich społeczeństwach ważna zmienna demograficzna, obok wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia, zawodu, używana w opisie struktury, kondycji społeczeństwa

WPROWADZENIE: PŁEĆ, (NIE)RÓWNOŚĆ, STEREOTYP, DYSKRYMINACJA (2) Cechy płci – bezdyskusyjne czy zmienne? kobiety mogą rodzić dzieci mężczyźni przechodzą mutację kobiety zajmują się domem mężczyźni są żywicielami rodziny kobiety są bardziej narażone na osteoporozę mężczyźni żyją statystycznie krócej kobiety są mało zdecydowane mężczyźni rzadko okazują uczucia

WPROWADZENIE: PŁEĆ, (NIE)RÓWNOŚĆ, STEREOTYP, DYSKRYMINACJA (3) PŁEĆ BIOLOGICZNA (sex) ukształtowana przez biologię człowieka: budowa ciała, narządy, gospodarka hormonalna, zdolności reprodukcyjne obejmuje różnice o charakterze wrodzonym niemożliwa bądź bardzo trudna do zmiany niezmienna w historii istnienia gatunku ludzkiego na całej Ziemi PŁEĆ KULTUROWA / SPOŁECZNA (gender) ukształtowana przez społeczeństwo i jego kulturę: obyczaje, prawa, religię, tradycję obejmuje sferę wyuczonych, nabytych zachowań ludzkich stanowi „społeczny wzór” bycia kobietą/mężczyzną, do którego dążymy jest formą konwencji (jak rodzaj w języku) zmienna historycznie i geograficznie: w zależności od czasów i danego społeczeństwa

WPROWADZENIE: PŁEĆ, (NIE)RÓWNOŚĆ, STEREOTYP, DYSKRYMINACJA (4) Znaczenie płci kulturowej (gender): określa, co w danym społeczeństwie i danych czasach jest dla kobiety/mężczyzny pożądane, dopuszczalne bądź naganne wpływa na funkcjonowanie kobiet i mężczyzn w określonych sferach życia (publicznego, prywatnego) wytycza obszary, ale i granice aktywności w życiu społecznym generuje różnice w położeniu społecznym kobiet i mężczyzn rodzi specyficzne problemy dla obu płci

WPROWADZENIE: PŁEĆ, (NIE)RÓWNOŚĆ, STEREOTYP, DYSKRYMINACJA (5) Stereotypy płciowe stereotyp: ogólne, uproszczone przekonania nt. grupy społecznej trwały, oporny na informacje podważające jego prawdziwość oparty o wybiórcze informacje, nie do końca zgodne z faktami „szablon” zamiast indywidualnej oceny jednostki ułatwia, porządkuje poznawanie świata – pozornie! wyobrażenie „prawdziwego” mężczyzny i „prawdziwej” kobiety

WPROWADZENIE: PŁEĆ, (NIE)RÓWNOŚĆ, STEREOTYP, DYSKRYMINACJA (6) Jak stereotypy mogą wpłynąć na życie kobiet i mężczyzn? STEREOTYP uogólniony osąd nt. grupy społecznej UPRZEDZENIE postawa wobec jednostki kierowana osądem DYSKRYMINACJA krzywdzące traktowanie wynikające z uprzedzenia NIERÓWNOŚĆ gorsze położenie społeczne będące skutkiem dyskryminacji

WPROWADZENIE: PŁEĆ, (NIE)RÓWNOŚĆ, STEREOTYP, DYSKRYMINACJA (7) Przykład działania mechanizmu STEREOTYP „mężczyźni nie nadają się do drobiazgowych prac manualnych” UPRZEDZENIE „ten pan nie nadaje się do pracy laboranta” DYSKRYMINACJA „nie zatrudnimy tego pana, ponieważ się nie sprawdzi” NIERÓWNOŚĆ kandydat do pracy pozostaje bezrobotny, pogarsza się jego sytuacja finansowa i poziom samooceny

DYSKRYMINACJA – CZYM JEST? (1) dyskryminacja: stosowanie kryteriów osobistych (płeć, wiek, rasa, poglądy) tam, gdzie powinny liczyć się kryteria merytoryczne (wiedza, doświadczenie, kwalifikacje) definicja ONZ (1979): wszelkie wyłączenie lub ograniczenie, którego celem lub skutkiem jest uniemożliwienie jednej z płci korzystania na równi z drugą płcią z: zasobów (materialnych, niematerialnych) praw człowieka podstawowych wolności w sferze życia politycznego, obywatelskiego, gospodarczego, społecznego, kulturalnego

DYSKRYMINACJA – CZYM JEST? (2) DYSKRYMINACJA BEZPOŚREDNIA osoba jest traktowana mniej korzystnie od innych osób z powodu kryteriów, które nie powinny być użyte do jej oceny w danej sytuacji (płeć, wiek, rasa, poglądy, religia, seksualność, narodowość, itp.) „ma Pani świetne CV, ale to raczej nie jest praca dla kobiety w pani wieku” DYSKRYMINACJA POŚREDNIA pozornie neutralny stan rzeczy: przepis, kryterium, praktyka działa na niekorzyść osoby/grupy i ogranicza jej szanse kręte schody w budynku uczelni – bariera dla niepełnosprawnego studenta, szkolenia pracownicze po godzinach pracy – bariera dla rodzica z małym dzieckiem

CZYM ZATEM JEST RÓWNOŚĆ SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN? RÓWNE TRAKTOWANIE stosowanie tych samych kryteriów dla kobiet i mężczyzn nieodwoływanie się do kryteriów pozamerytorycznych (osobistych) unikanie dyskryminacji ze względu na płeć „w olimpiadzie matematycznej mogą wziąć udział wszyscy uczniowie i uczennice gimnazjów na terenie województwa, do drugiego etapu przejdą wszystkie osoby, które uzyskają co najmniej 120 pkt” ZRÓŻNICOWANE TRAKTOWANIE działania wyrównawcze, służące zrównaniu szans kobiet i mężczyzn w danej sferze „każdemu wedle potrzeb” zamiast „każdemu tyle samo” są dopuszczalne, kiedy sytuacja obu płci różni się na tyle, że samo równe traktowanie nie jest wystarczające „refundacja kosztów opieki będzie w pierwszej kolejności przeznaczona dla kobiet, które częściej opiekują się dziećmi i stąd mają mniejszą dyspozycyjność do udziału w szkoleniach”

CZYM NIE JEST RÓWNE TRAKTOWANIE KOBIET I MĘŻCZYZN? „neutralna ślepota na płeć”: ignorowanie różnic w sytuacji społecznej, doświadczeniach życiowych i potrzebach kobiet i mężczyzn, często tłumaczone potrzebą zachowania neutralności ograniczenie wolnego wyboru: sugerowanie bądź wymuszanie wyborów jedynie „typowych” dla danej płci bądź jedynie „nietypowych” przyjmowanie „sztucznych”, nie popartych żadną analizą proporcji kobiet i mężczyzn w różnych sferach życia „przesadna troska”: rozwiązania ochronne dla danej płci, mogące odnieść skutek odwrotny do zamierzonego

ZASADA RÓWNOŚCI PŁCI W KLUCZOWYCH DOKUMENTACH UE Traktat Amsterdamski (1957 r.): równa płaca za pracę o tej samej wartości i na równorzędnym stanowisku 1975-2001 r.: osiem kluczowych dyrektyw ws. równości płci na rynku pracy (wynagrodzenie, dostęp do szkoleń, zabezpieczenie społeczne, ochrona pracownicy w okresie ciąży i po urodzeniu dziecka) 2006 r.: uchwała Parlamentu Europejskiego ws. respektowania zasady równości płci w programach operacyjnych

RÓWNOŚĆ PŁCI W PROGRAMACH OPERACYJNYCH (1) Art. 3. „Zakres pomocy” „EFS wspiera działania w państwach członkowskich objęte wymienionymi poniżej priorytetami: - promowanie włączania do głównego nurtu polityki oraz podejmowania konkretnych działań mających na celu poprawę dostępu do zatrudnienia - zwiększanie trwałego uczestnictwa kobiet w zatrudnieniu i rozwoju ich kariery - zmniejszenie segregacji ze względu na płeć na rynku pracy, poprzez oddziaływanie na bezpośrednie i pośrednie przyczyny różnic w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn.”

RÓWNOŚĆ PŁCI W PROGRAMACH OPERACYJNYCH (2) Art. 6. „Równość płci i równość szans” „Państwa członkowskie zapewniają włączenie do programów operacyjnych opisu sposobu, w jaki równość płci i równość szans są wspierane w ramach przygotowania, realizacji, monitorowania i oceny programów operacyjnych.”

MODELE DZIAŁAŃ NA RZECZ RÓWNOŚCI PŁCI W UE gender mainstreaming: włączanie kwestii równości płci do głównego nurtu polityki państwa, zawieranie jej w kluczowych dokumentach i w działaniach na rzecz szerszych, ogólnospołecznych problemów (np. strategie na rzecz rynku pracy) konkretne działania wspierające równość płci: działania wyrównawcze, zaplanowane dla poprawy sytuacji płci dyskryminowanej lub niedoreprezentowanej w określonej dziedzinie (np. projekty kierowane wyłącznie do kobiet)

NIE KAŻDY PROJEKT MOŻE BYĆ PROJEKTEM RÓWNOŚCIOWYM… projekty „ślepe”: brak jakichkolwiek odniesień do kategorii płci i jej nierówności (grupa docelowa, formy wsparcia, rezultaty) projekty „neutralne”: poprzestają na deklaracji o niedyskryminowaniu i/lub przyjmują „matematyczne” proporcje płci (np. 50/50) bez analizy problemu projekty „praktyczne”: zauważają problemy płci, proponują odpowiedzi na potrzeby grup docelowych, jednak są one stereotypowo przypisane (np. kurs florystyki dla kobiet i operatora wózka widłowego dla mężczyzn)

PROJEKT RÓWNOŚCIOWY: CZYM SIĘ CHARAKTERYZUJE? (1) analiza problemu, który ma rozwiązać projekt, dotyczy także płci (sytuacji kobiet i mężczyzn) grupa docelowa określona jest pod kątem płci i wynika to z analizy problemu formy wsparcia nie powielają istniejących stereotypów, uwzględniają potrzeby grupy docelowej i dają możliwość wyboru działania umożliwiają pogodzenie udziału w projekcie z życiem rodzinnym (nie tylko dla kobiet, ale i mężczyzn)

PROJEKT RÓWNOŚCIOWY: CZYM SIĘ CHARAKTERYZUJE? (2) nie poprzestaje na deklaracjach o niedyskryminowaniu żadnej z płci analiza problemu i grupy docelowej pod kątem płci jest widoczna we wniosku i poparta danymi, nie trzeba się jej domyślać różnicuje rodzaje wsparcia na płeć, jeśli tego wymaga sytuacja grupy docelowej może być skierowany tylko do jednej płci, jeśli ta jest w wyraźnie gorszej sytuacji (np. kobiety na rynku pracy, mężczyźni w profilaktyce zdrowotnej)

DZIAŁANIA NA RZECZ RÓWNOŚCI PŁCI NA ETAPIE REALIZACJI PROJEKTU (1) REKRUTACJA I PROMOCJA: używanie języka wrażliwego na płeć (np. „uczestnicy i uczestniczki”, „trenerzy i trenerki”) podkreślanie, że projekt otwarty jest dla osób obojga płci bądź, że szczególnie chętnie zapraszamy przedstawicieli płci niedoreprezentowanej/w gorszej sytuacji posługiwanie się wizerunkami kobiet i mężczyzn w materiałach promocyjnych projektu (szczególnie niestereotypowymi) wykorzystanie kanałów informacji specyficznych dla danej płci (np. plakaty w przedszkolach, szkołach, sklepach)

DZIAŁANIA NA RZECZ RÓWNOŚCI PŁCI NA ETAPIE REALIZACJI PROJEKTU (2) WSPARCIE DLA UCZESTNIKÓW: uwzględnienie tematyki równościowej w szkoleniach i doradztwie przyjazna organizacja form wsparcia: dostępność miejsca, dogodna komunikacja, godziny konsultowane z uczestnikami zapewnienie opieki nad dziećmi i osobami zależnymi (sala zabaw, współpraca z punktem opieki, refundacja) zachęcanie uczestników do niestereotypowego, zgodnego z własnymi potrzebami i trendami rynku pracy wyboru wsparcia

DZIAŁANIA NA RZECZ RÓWNOŚCI PŁCI NA ETAPIE REALIZACJI PROJEKTU (3) ZARZĄDZANIE PROJEKTEM: udział obu płci w procesie zarządzania projektem uwzględnienie udziału przedstawicieli grupy docelowej w zarządzaniu projektem (zasada empowerment) szkolenia o tematyce równościowej dla personelu projektu/organizacji lub uczestników projektu kodeks praktyk równościowych biura projektu (np. elastyczna organizacja pracy personelu, zachęcanie do aplikowania o pracę bez względu na płeć czy wiek)

WIĘCEJ INFORMACJI Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL, MRR, 2009 Plan działań na rzecz równości kobiet i mężczyzn 2006–2010, Komisja Europejska Polityka równości płci - Polska, UNDP, 2007 Praktyczny poradnik w zakresie równego traktowania kobiet i mężczyzn w funduszach strukturalnych, MPiPS, 2003 Wdrażanie perspektywy równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Europejskiego Funduszu Społecznego, Fundacja Fundusz Współpracy, 2008

Człowiek – najlepsza inwestycja Dziękuję za uwagę!