Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kredyty na cele związane z usunięciem odpadów zawierających azbest
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Zastępca Prezesa Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Teresa Lusio Departament Ochrony Ziemi Przemyśl, 4 grudnia 2008r.
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Przyjazna Kłodnica.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Dofinansowanie zadań przez WFOŚiGW w Katowicach w 2012 roku Koziegłowy, 9 grudnia 2011 roku.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
Ochrona klimatu w Strategii i programach priorytetowych NFOŚiGW
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Finansowanie gospodarki odpadami ze środków NFOŚiGW Kraków, 3 października 2011 roku.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Finansowanie obszarów chronionych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Piotr Machański Departament Koordynacji Strategii i Polityk Rozwoju.
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Informacja o przyjętych priorytetach finansowania przedsięwzięć w roku 2014 przez WFOŚiGW we Wrocławiu.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Badania i analizy oraz rozwój technologii energetycznych Żanna.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Konferencja prasowa NFOŚiGW podczas POL-ECO-SYSTEM
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
„Dolny Śląsk I Przedsiębiorczość”
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Krajowy Pakiet Antysmogowy NFOŚiGW i WFOŚiGW
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Zapis prezentacji:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej filarem systemu finansowania ochrony środowiska w Polsce

Agenda 01 02 03 04 05 06 Informacje ogólne Strategia działania Programy priorytetowe Nasze osiągnięcia Efekty ekologiczne Plany na przyszłość 01 02 03 04 05 06

Informacje ogólne

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 26 lat doświadczenia w finansowaniu projektów z obszaru ochrony środowiska powołany w okresie zmian ustrojowych w 1989 r. państwowa osoba prawna ok. 550 pracowników, w tym ponad 200 inżynierów unikatowy na skalę światową kluczowy element systemu funduszy ekologicznych i filar systemu finansowania ochrony środowiska

Źródła finansowania ochrony środowiska w Polsce Fundusze Ochrony Środowiska Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Pomoc zagraniczna, w tym Unii Europejskiej BOŚ i inne banki Środki przedsiębiorstw, samorządów i jednostek budżetowych Budżet państwa i budżet wojewodów Pozostałe (agencje, fundacje, środki prywatne)

Schemat finansowania ochrony środowiska

Prawo regulujące działalność NFOŚiGW Ustawa o efektywności energetycznej Ustawa o odpadach Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Ustawa o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów Ustawa o bateriach i akumulatorach Ustawa o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych Ustawa o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnia- nych i innych substancji Ustawa o substancjach zubażających warstwę ozonową Ustawa o finansach publicznych Ustawa o rachunkowości Prawo ochrony środowiska Prawo wodne Prawo geologiczne i górnicze Prawo zamówień publicznych Prawo energetyczne

Nasi Beneficjenci Jednostki samorządu terytorialnego Przedsiębiorstwa Instytucje i urzędy Szkoły wyższe i uczelnie Jednostki organizacyjne ochrony zdrowia Organizacje pozarządowe Administracja państwowa Osoby fizyczne Status prawny umożliwiający zawarcie umowy cywilno – prawnej

Formy i obszary finansowania Dotacje Oprocentowane pożyczki Kredyty udzielane przez banki ze środków NFOŚiGW Dopłaty do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji Dopłaty do oprocentowania kredytów Umorzenia Inwestycje kapitałowe Dopłaty do oprocentowania lub ceny wykupu obligacji Częściowe spłaty kapitału kredytów Główne formy Ochrona wód i gospodarka wodna Ochrona klimatu i atmosfery Ochrona powierzchni ziemi Gospodarka odpadami, w tym recykling Ochrona przyrody i krajobrazu Leśnictwo Państwowy Monitoring Środowiska Przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska Górnictwo i geologia Edukacja ekologiczna Ekspertyzy i prace naukowo-badawcze Efektywność energetyczna Odnawialne źródła energii Główne obszary

Źródła przychodów Opłaty eksploatacyjne i koncesyjne Opłaty Dotacje z budżetu państwa Opłaty z recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji Opłaty zastępcze i kary wynikające z Prawa energetycznego Opłaty i kary za korzystanie ze środowiska Przychody finansowe Sprzedaż jednostek przyznanej emisji gazów cieplarnianych

Sposób działania Składanie przez Beneficjentów wniosków o dofinansowanie Ocena wniosku zgodnie z kryteriami (ocena kompletności, ocena techniczno - ekologiczna, ocena finansowa) Decyzja Zarządu lub Rady Nadzorczej Podpisanie umowy z Beneficjentem Wdrożenie projektu Zakończenie projektu

Dokumenty określające kierunki wsparcia przez NFOŚiGW Ustawa Prawo ochrony środowiska Wspólna Strategia działania Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na lata 2013-2016 z perspektywą do 2020 roku Strategia działania NFOŚiGW na lata 2013 – 2016 z perspektywą do 2020 roku Programy priorytetowe NFOŚiGW

Strategia działania

Nasza wizja Jesteśmy nastawieni na EFEKT Dążymy do tego, aby być instytucją: E – ekologiczną - respektującą i promującą zasady zrównoważonego rozwoju F – finansującą - efektywnie wspierającą finansowo działania w zakresie środowiska i gospodarki wodnej E – elastyczną - dostosowującą się do potrzeb odbiorców K – kompetentną - w sposób kompetentny i rzetelny wypełniającą obowiązki instytucji publicznej T – transparentną - realizującą swoje zadania w sposób etyczny, jawny i przejrzysty

Nasza misja Skutecznie i efektywnie wspieramy działania na rzecz środowiska.

Nasz cel Poprawa stanu środowiska i zrównoważone gospodarowanie jego zasobami przez stabilne, skuteczne i efektywne wspieranie przedsięwzięć i inicjatyw służących środowisku.

Główne priorytety Ochrona i zrównoważone gospodarowanie zasobami wodnymi Ochrona różnorodności biologicznej i funkcji ekosystemów Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi Ochrona atmosfery

Programy priorytetowe

Program priorytetowy Podstawowe narzędzie służące NFOŚiGW do zarządzania finansami przeznaczonymi na działalność ekologiczną. Program priorytetowy zawiera: cel programu i wskaźniki osiągnięcia celu podstawę prawną udzielania dofinansowania budżet i okres wdrażania rodzaje beneficjentów i przedsięwzięć procedurę i kryteria wyboru przedsięwzięć szczegółowe zasady

Programy priorytetowe na 2015 rok Ochrona i zrównoważone gospodarowanie zasobami wodnymi 1.1 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach 1.2. Budowa, przebudowa i odbudowa obiektów hydrotechnicznych Racjonalne gospodarowanie odpadami i ochrona powierzchni ziemi 2.1. Racjonalna gospodarka odpadami 2.2. Ochrona powierzchni ziemi 2.3. Geologia i górnictwo Ochrona atmosfery 3.1. Poprawa jakości powietrza 3.2. Poprawa efektywności energetycznej 3.3. Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii 3.4. System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme)

Programy priorytetowe na 2015 rok Ochrona różnorodności biologicznej i funkcji ekosystemów 4.1. Ochrona i przywracanie różnorodności biologicznej Programy międzydziedzinowe 5.1. Wsparcie Ministra Środowiska w zakresie realizacji polityki ochrony środowiska 5.2. Zadania wskazane przez ustawodawcę 5.3. Wspieranie działalności monitoringu środowiska 5.4. Przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska z likwidacją ich skutków 5.5. Edukacja ekologiczna 5.6. Współfinansowanie programu LIFE 5.7. SYSTEM – Wsparcie działań ochrony środowiska i gospodarki wodnej realizowanych przez WFOŚiGW

Nasze osiągnięcia

Skala działalności NFOŚiGW roczne wypłaty ok. 4 - 5 mld zł ok. 50% ze środków unijnych ok. 50% ze środków krajowych Środki krajowe Środki unijne

Dźwignia finansowa (1989-2014) Wartość całkowita dofinansowanych inwestycji 144,8 mld zł Udzielone dofinansowanie 37,9 mld zł* Wpływy z opłat i kar 19,6 mld zł * podpisane umowy dotyczące projektów współfinansowanych

Finansowanie ochrony środowiska w latach 1989 – 2014 mln zł Środki krajowe: 36,6 mld zł Środki europejskie: 23,4 mld zł Razem: 60,0 mld zł

Znaczenie NFOŚiGW dla gospodarki

Działania w ochronie wody Finansujemy m.in.: budowę i modernizację oczyszczalni ścieków budowę i modernizację zbiorników i stopni wodnych modernizację obiektów hydrotechnicznych modernizację systemów kanalizacyjnych prace regulacyjne zabezpieczenia przeciwpowodziowe usuwanie skutków powodzi 15,5 mld zł (1989-2014)* * zawarte umowy

Działania w ochronie ziemi Finansujemy m.in.: niskoodpadowe, czystsze technologie produkcji nowoczesne zakłady zagospodarowania odpadów komunalnych kompleksowe systemy zagospodarowania odpadów centra selektywnej zbiórki odpadów technologie unieszkodliwiania odpadów budowę i modernizację największych spalarni recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji instalacje odsalania wód kopalnianych 4,1 mld zł (1989-2014)* * zawarte umowy

Działania w ochronie powietrza Finansujemy m.in.: modernizację największych polskich elektrowni wysokosprawne źródła w energetyce nowoczesne technologie odsiarczania spalin i paliw instalacje do redukcji emisji tlenków azotu i CO2 modernizację sieci i węzłów cieplnych mikroinstalacje OZE termomodernizację budynków użyteczności publicznej kolektory 10,4 mld zł (1989-2014)* * zawarte umowy

Działania w ochronie przyrody Finansujemy m.in.: krajowe programy zachowania gatunków ochronę puli genowej zagrożonych roślin i zwierząt ochronę zabytkowych założeń pałacowo-parkowych działania związane z ochroną ekosystemów parki narodowe i rezerwaty przyrody opracowywanie planów ochrony przyrody system ochrony przeciwpożarowej likwidację skutków pożarów lasów plantacje nasiennych i tworzenie banków genów gospodarkę leśną 1,1 mld zł (1989-2014)* * zawarte umowy

Działania edukacyjne 0,6 mld zł Finansujemy m.in.: działalność ośrodków edukacyjnych ogólnopolskie kampanie, programy edukacyjne zakup pomocy dydaktycznych realizację i emisję filmów przyrodniczych, programów telewizyjnych oraz radiowych konferencje naukowe, seminaria, szkolenia, warsztaty centra edukacji ekologicznej 0,6 mld zł (1989-2014)* * zawarte umowy

Udostępnianie środków W ramach realizacji niektórych programów priorytetowych, NFOŚiGW udostępnia część środków wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej, z przeznaczeniem na udzielanie przez nie dotacji m.in. na: przydomowe oczyszczalnie ścieków usuwanie azbestu montaż mikroinstalacji OZE (Prosument)

Spełniamy europejskie standardy Nowe rozwiązania wspierające przedsiębiorców i innowacyjność Wypracowane i doskonalone centra kompetencji Pozyskane środki zagraniczne oraz ich pełna obsługa Rozpoznawalność instytucji w Komisji Europejskiej i wymiana doświadczeń Wyszkolone i doświadczone zespoły kadry zarządzającej, specjalistów i ekspertów Zaawansowane prace badawczo-eksperckie w zakresie stosowania poszerzonej oferty instrumentów finansowych z wykorzystaniem środków unijnych w nowej perspektywie finansowej Doświadczenie w stosowaniu różnorodnych narzędzi finansowych na wielu obszarach

NFOŚiGW jako Instytucja Wdrażająca środki europejskie PO IiŚ 2007-2013 Gospodarka wodno-ściekowa Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna Program LIFE+ 2007-2013 Przyroda i różnorodność biologiczna Polityka i zarządzanie w zakresie środowiska Informacja i komunikacja Fundusze norweskie 2009-2014 Ochrona różnorodności biologicznej i ekosystemów Wzmocnienie monitoringu środowiska oraz działań kontrolnych Oszczędzanie energii i promowanie odnawialnych źródeł energii Jest to przykładowy slajd do wzorca: Wypunktowanie Numeryczne

Współpraca zagraniczna - finansowanie projektów ekologicznych

Nasze atuty posiadane zasoby kapitałowe efektywne stosowanie odnawialnych instrumentów finansowania zdolność do wdrażania programów europejskich, uzyskana w wyniku nabytego doświadczenia w czasie wdrażania dwóch perspektyw unijnych zdolność do finansowania szerokiej i zróżnicowanej palety zadań wypracowany mechanizm samofinansowania niskie koszty obsługi wypłat dla beneficjenta wyspecjalizowane zasoby kadrowe sprawdzone procedury dotychczasowy dorobek

Efekty ekologiczne

Woda Poprawa ilościowa i jakościowa zasobów wodnych, powierzchniowych i podziemnych poprzez: redukcję ładunku zanieczyszczeń odprowadzana do środowiska zwiększenie przepustowości oczyszczalni ścieków zwiększenie wydajności przepompowni zwiększenie wydajności stacji uzdatniania wody zwiększenie pojemności zbiorników retencyjnych

Powierzchnia ziemi ograniczanie odpadów trafiających na składowiska poprzez odzysk i recykling odpadów komunalnych przywracanie wartości użytkowych i przyrodniczych terenów zdegradowanych przez wojsko, przemysł, górnictwo i transport poprzez ich rekultywację ochrona ziemi i środowiska poprzez zabezpieczanie mogilników (miejsc przechowywania przetermino- wanych, niebezpiecznych środków chemicznych) ochrona gleby i wody poprzez ograniczanie zrzutu zasolonych wód z kopalni oraz usuwanie wyrobów azbestowych

Atmosfera Poprawa jakości i czystości powietrza poprzez: zmniejszenie emisji CO2 , dwutlenku siarki SO2, tlenków azotu NOX, pyłu, zanieczyszczeń prze- mysłowych oraz pochodnych ropy naftowej podwyższenie sprawności wytwarzania, dystry-bucji oraz użytkowania energii elektrycznej i ciepła zmniejszenie zużycia energii w sektorze publicznym zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii

Krajobraz i przyroda zachowanie i odtwarzanie różnorodności biologicznej w skali systemów ekologicznych ochrona gatunków flory i fauny poprzez restytucję i reintrodukcję ochrona parków narodowych poprzez budowę urządzeń ochrony wód i likwidacji źródeł emisji przywracanie walorów przyrodniczych zabytkowym założeniom parkowym i pałacowo-ogrodowym znaczna poprawa stanu lasów poprzez odnawianie drzewostanów zwiększenie lesistości kraju poprzez zalesianie zapobieżenie procesom zamierania lasów górskich

Edukacja ekologiczna zaangażowanie w działania edukacyjne kilkunastu milionów osób rozbudowa bazy ekologicznej wdrożenie wielu ogólnopolskich i lokalnych programów edukacyjnych dotyczących ochrony przyrody, klimatu, gospodarki odpadami i recyklingu, ochrony wód, zrównoważonego rozwoju i innych

Plany na przyszłość

Umowa partnerstwa 25% puli środków dla Polski Najważniejszy dokument określający strategię wykorzystania nowej puli Funduszy Europejskich. 25% puli środków dla Polski

Nowe środki europejskie na środowisko PO IiŚ 2014-2020 - 3,5 mld EUR Program LIFE 2014-2020 - 3,5 mld EUR

NFOŚiGW jako Instytucja Wdrażająca nowe środki europejskie PO IiŚ 2014-2020 Zmniejszenie emisyjności gospodarki Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu Program LIFE 2014-2020 Działania na rzecz środowiska Działania na rzecz klimatu

Finansowanie ze środków UE PO IiŚ 2014 - 2020 Wspieranie gospodarki niskoemisyjnej: produkcja i dystrybucja energii odnawialnej poprawa efektywności energetycznej efektywność energetyczna i energia odnawialna w przedsiębiorstwach, sektorze publicznym oraz budownictwie mieszkaniowym rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji energii strategie niskoemisyjne dla obszarów miejskich Przeciwdziałanie i adaptacja do zmian klimatycznych: rozwój infrastruktury środowiskowej ochrona i zahamowanie spadku różnorodności biologicznej poprawa jakości środowiska miejskiego

Doradztwo energetyczne Beneficjent (Partner Wiodący) – NFOŚiGW Partnerzy – 15 wfośigw i Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego Projekt realizowany w ramach PO IiŚ 2014-2020 w latach 2014-2023 Cel ogólny: Wsparcie projektów przyczyniających się do realizacji pakietu klimatyczno-energetycznego UE 20/20/20. Cel szczegółowy 1: Zwiększenie świadomości w zakresie rozwoju gospodarki niskoemisyjnej. Cel szczegółowy 2: Wsparcie gmin w przygotowaniu i wdrażaniu PGN/SEAP (Plan Gospodarki Niskoemisyjnej/Plan Działań na rzecz Zrównoważonej Energii) Cel szczegółowy 3: Wsparcie w przygotowaniu i wdrażaniu inwestycji w zakresie efektywności energetycznej (EE) i OZE.

Porozumienie Burmistrzów Inicjatywa Komisji Europejskiej skupiająca europejskie władze lokalne i regio-nalne, które dobrowolnie włączają się w działania na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii. Celem sygnatariuszy Porozumienia Burmistrzów jest zrealizowanie lub wykro-czenie poza unijny cel, jakim jest zmniejszenie emisji CO2 o 20% do 2020 roku. Porozumienie Burmistrzów ma dobrowolny charakter i można do niego przy-stąpić w dowolnej chwili. NFOŚiGW jako Krajowy Koordynator zapewnia wsparcie techniczne przy procedurze przystąpienia do Porozumienia Burmistrzów oraz wsparcie w kontaktach z Biurem Porozumienia Burmistrzów reprezentującym Komisję Europejską.

Nowe kierunki, wyzwania maksymalizacja skuteczności i efektywności wykorzystania dostępnych zasobów finansowych zwiększenie udziału wydatków na finansowanie za pośrednictwem partnerów NFOŚiGW (m.in. banki, wojewódzkie fundusze) zwiększenie stosowania zwrotnych mechanizmów finansowych zwiększenie finansowania innowacyjnych rozwiązań zwiększenie wsparcia gospodarki niskoemisyjnej szybsza obsługa beneficjenta, zwiększenie wypłat, zmniejszenie kosztów obsługi zmniejszenie kosztów własnych i ulepszenie mechanizmu samofinansowania