Studia podyplomowe MBA z zakresu ZZL

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Studia podyplomowe MBA z zakresu ZZL

Psychologia Zarządzania
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Znaczenie podręcznika
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Zarządzanie kadrami Human Resources Management HRM
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
MARKETING STRATEGICZNY
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Zarządzanie 1. Zarządzanie
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Gospodarowanie Zasobami Ludzkimi
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
OVB Holding AG Realizować partnerstwo – kształtować stosunki
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
GRC.
Rynek usług medycznych
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Szkolenia, Coaching, PR.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
IOB w Polsce – wyzwania przyszłości
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Wprowadzenie teoretyczne
Agata Dulska Paulina Zielińska
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
1 STRATEGIA INNOWACJI Ewa Postolska Akcelerator i Inkubator Technologii Uniwersytetu Łódzkiego Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Proces przewodzenia i kontrolowania
Zarządzanie międzynarodowe
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Zapis prezentacji:

Studia podyplomowe MBA z zakresu ZZL Inwestycja w kadry 3 Studia podyplomowe MBA z zakresu ZZL Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie KOD studiów: ZSB1/S/0021 Moduł tematyczny: Uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi

Zarządzanie zasobami ludzkimi - wprowadzenie Dr G.Maniak

Zmiana czasów wymaga zmiany myślenia KIEDYŚ…. Ciężka praca Polecenia i kontrola Stabilność i bezpieczeństwo Zarządzanie Zadowolenie klienta Dawanie ludziom szansy na zarabianie Jakość = doskonalenie produktu Informacja to coś, co warto mieć TERAZ… mądra praca uprawnianie pracowników ciągła zmiana Liderowanie wyprzedzanie oczekiwań klientów dostarczanie szansy na spełnianie się jakość=doskonalenie produktu dostarczanego na czas + znakomita obsługa informacja stwarza przewagę nad konkurencją

Czynniki wzrostu znaczenia funkcji personalnej w organizacji Wysokie koszty pracy Zdolność potencjału społecznego do generowania innowacji Wpływ polityki personalnej na kształtowanie się trendów w zakresie produktywności Wrażliwość potencjału społecznego na nieodpowiednie traktowanie Rola kultury organizacyjnej w nowoczesnym zarządzaniu

Analogia do drużyny piłkarskiej: NARZĘDZIA SUKCESU Analogia do drużyny piłkarskiej: Wspólny cel Dopasowanie do zadań Współdziałanie, współodpowiedzialność Wsparcie, mobilizacja Determinacja: „dziś dam z siebie wszystko” Analogia do organizacji Świadomość celów Zrozumienie i akceptacja celów Jasno określone zasady, normy i wartości Podział na role Właściwe kompetencje Drożna komunikacja Wzajemne wsparcie

Wyzwania otoczenia – nowy paradygmat zarządzania Czynniki tworzące kontekst biznesu globalizacja liberalizacja handlu postęp technologiczny dominacja usług Nowy paradygmat zarządzania organizacja ucząca się, innowacyjna zarządzanie jakością - TQM strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi Główne cechy „nowej ekonomii” nieustanne zmiany turbulencja nieciągłość niepewność Niezbędne cechy i umiejętności współczesnej organizacji elastyczność umiejętność korzystania z okazji innowacyjność myślenie globalne

Zasoby jako baza strategii firmy Firma jako zbiór zasobów i umiejętności ocenianych w kontekście otoczenia rynkowego Baza strategii i źródło uzyskiwania przewagi konkurencyjnej Unikalna kombinacja zasobów i umiejętności

Atrybuty zasobów traktowanych jako składniki potencjału konkurencyjności trudność imitacji rzadkość trudność substytucji ograniczona mobilność zdolność do zmian T R W A L O Ś Ć

Zasoby niematerialne jako czynnik wytwórczy „More brains, less brawn” Wiedza, idee, innowacje - najważniejszy czynnik wytwórczy i źródło przewagi konkurencyjnej

Ewolucja funkcji personalnej Administrowanie personelem (personnel management) Szkoła stosunków międzyludzkich (human relation) Szkoła behavioralna oraz systemów społecznych (human resources management)

MODEL ADMINISTROWANIA PERSONELEM (personnel management) pracodawca i menedżerowie posiadają pełnię władzy ekonomicznej nad zatrudnionymi pracownikami poziom płacy jest regulowany wyłącznie prawem popytu i podaży na rynku pracy, a pracownika zatrudnia się do ściśle określonych zadań kierownictwo firmy dysponuje niekwestionowaną wiedzą fachową, która w połączenie z władzą ekonomiczną upoważnia ich do pełnej kontroli zachowań pracowników

Podejście od strony stosunków międzyludzkich (human relations) Założenie: pracownicy reagują przede wszystkim na społeczny kontekst pracy, włączając w to przygotowanie społeczne, normy grupowe oraz dynamikę kontaktów międzyludzkich Podejście: nacisk na indywidualne postawy i zachowania oraz na procesy grupowe kształtowanie dobrych stosunków międzyludzkich, doskonalenie stylów kierowania, budowanie zaufania pracowników, budowanie i integracja zespołów roboczych, doradztwo personalne, dbałość o zadowolenie pracowników jako warunek wysokiej wydajności pracy

Definicja ZZL Strategiczne, spójne i wszechstronne spojrzenie na problemy związane z kierowaniem i rozwojem zasobów ludzkich w ramach struktur przedsiębiorstwa, przy czym każdy aspekt tego procesu stanowi istotny element zarządzania organizacją jako całością. M. Armstrong

Miejsce ZZL wg modelu Michigan Siły polityczne Siły ekonomiczne Siły kulturowe Misja i strategia Struktura organizacyjna Zarządzanie zasobami ludzkimi

Model ZZL (wg Listwana) CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE (SZANSE I ZAGROŻENIA) MISJA CELE STRATEGIA FIRMY PERSONALNA PLANOWANIE KADR REALIZACJA ZADAŃ FIRMY I POTRZEB PRACOWNIKÓW Preparacja „WEJŚCIE” DOBÓR KADR Ukształtowanie sprawnej kadry Realizacja „PRZEJŚCIE” ROZWÓJ I MOTYWOWANIE Zarządzanie wynikami pracy „WYJŚCIE” ODEJŚCIA PRACOWNIKÓW Kontrola KONTROLA FUNKCJI Cele bezpośrednie Cele systemowe Elementy ZZL CZYNNIKI WEWNĘTRZNE (MOCNE I SŁABE STRONY FIRMY)

Zarządzanie zasobami ludzkimi (human resource management) Istotne cechy ZZL: Uznanie pracowników za jeden z najbardziej wartościowych zasobów firmy Dążenie do budowania zasad identyfikowania się pracowników z celami firmy Integracja polityki personalnej z celami strategicznymi firmy Przeniesienie odpowiedzialności za pracowników na kierownictwo

Funkcje ZZL Planowanie zasobów ludzkich Dobór pracowników Wdrażanie skutecznych systemów motywacji Określanie zasad wynagradzania Rozwój zawodowy pracowników Opracowanie i wdrażanie systemu ocen pracowniczych Kształtowanie kultury organizacyjnej Wdrażanie zmian organizacyjnych Komunikowanie w organizacji Współdziałanie ze związkami zawodowymi; stosunki pracownicze Bhp, prawo pracy, outplacement

MODELE POLITYKI PERSONALNEJ Model sita w firmach o kulturze opartej na konkurencji i rywalizacji model opiera się na założeniu, że człowiek jest istotą w pełni ukształtowaną przyjmuje się najlepszych spośród możliwych dalsza selekcja - najlepsi awansowani - najsłabsi zwalniani pionowe ścieżki karier szybkie awanse zewnętrzny rynek pracy

MODELE POLITYKI PERSONALNEJ Model kapitału ludzkiego w firmach o kulturze opartej na lojalności, zaangażowaniu i współpracy model oparty na założeniu, że człowiek jest ze swej natury zdolny i skłonny do rozwoju do pracy przyjmuje się osoby chętne do rozwoju, współpracy i posiadające harmonijną osobowość firma troszczy się o rozwój profesjonalny i osobisty pracownika dba o dobre samopoczucie i zadowolenie z pracy zatrudnionych osób poziome ścieżki karier - kariery alternatywne praca zespołowa - długotrwałe, bezpieczne zatrudnienie

Wybór modelu polityki personalnej – przesłanki Jaką strategię rynkową realizuje firma? Jakie są największe problemy i wyzwania, przed jakimi stoi firma? Jakich pracowników potrzebuje firma, aby spełnić swoją misję i wizję? W jakiej mierze sukces firmy zależy od jakości, motywacji, zaangażowania i postaw pracowników? Jak plany rozwoju wpłyną na przyszłe struktury, systemy i wymagania wobec pracowników? Jakie warunki panują na rynku pracy w twoim regionie? W twojej branży? Jaka jest jakość siły roboczej na rynku pracy w twoim regionie? W twojej branży? Jaki typ kultury organizacji występuje w twojej firmie?