Osobowość trenera i instruktora

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samoocena.
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
TEMPERAMENT.
Zadanie publiczne pt. Przyszłość jest Kobietą, projekt realizowany w ramach Konkursu Dotacji – Fundusze strukturalne na poziomie NSS, edycja II, organizowanego.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
Kierowanie twórczością w organizacji
1.
DANE INFORMACYJNE Nazwy szkoły: Zespół Szkół Technicznych im. T. Kościuszki Świebodzin ID grupy: 97_76_ P_ G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość.
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Teorie osobowości Wykład 3.
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Osobowość Osobowość stanowią te cechy osoby bądź ludzi w ogóle, które umożliwiają wyjaśnienie spójnych wzorców zachowań. Zachowanie uwarunkowane osobowością.
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Napięcie emocjonalne i stres
Samoocena mgr Paulina Hapka.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Uzależnienia a rozwój dziecka
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Sprawność fizyczna A zdrowie człowieka.
Motywacja.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zespół Szkół Technicznych w Jastrowiu Osobowość a rozwój człowieka
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Autoprezentacja.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
w praktyce pedagogicznej
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Podstawy aktywności ruchowej
Temperament – czyli trudny świat emocji
Wartości w życiu człowieka
Zakład Psychologii Transportu Drogowego
Postawa asertywna.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Metodyka rekreacji ruchowej
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Debata na temat wychowania fizycznego w szkole.  Program „Wf z klasą”  Co to jest wf?  Zalety i wady naszych lekcji  Oczekiwania uczniów – propozycje.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Stres w pracy nauczyciela
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
  Wykonanie: Paulina Muzyka, Katarzyna Mihułka
Psychologia w Zarządzaniu
Badanie rynku mediów. Problem targetowania przekazów reklamowych
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Charakterystyki członków zespołu a efektywność zespołu
Zapis prezentacji:

Osobowość trenera i instruktora w rekreacji

Charakterystyka pracy instruktora Praca Instruktora rekreacji ruchowej polega na: programowaniu form spędzania czasu wolnego, prowadzeniu zajęć z osobami w różnym wieku, róznej płci, o różnym stanie zdrowia psychicznego i fizycznego, oraz o różnym stopniu sprawności fizycznej. jego zadaniem jest również upowszechnianie i kształtowanie wartości i postaw pro rekreacyjnych.

Na skuteczność instruktora (trenera) ma wpływ wiele czynników t.j.: wygląd zewnętrzny, sprawnośc fizyczna, wiedza, doświadczenie itp., ale oprócz tych niewątpliwie ważnych cech musi mieć on odpowiednią osobowość.

TRENER osoba zajmująca się przygotowaniem fizycznym i psychicznym swoich podopiecznych (najczęściej grupy) w wielu dziedzinach życia, ale przede wszystkim sportu. Najczęściej wyspecjalizowany jest w jednej, konkretnej dyscyplinie (np. piłka nożna, koszykówka, gimnastyka). Jego zadaniem jest umotywowywanie i wyszkolenie ludzi, z którymi pracuje.

OSOBOWOŚĆ Zespół stałych właściwości i procesów psychofizycznych odróżniających daną jednostkę od innych. Czynniki wpływające na osobowość: Dziedziczność Środowisko prenatalne i przyrodnicze życia Środowisko społeczno-kulturowe Doświadczenie życiowe i aktywność jednostki

Istnieje kilka cech psychicznych znacząco wyróżniających ludzi mogących pracować w roli instruktora rekreacji. Za pomocą tych cech psychicznych można Opisać podstawowe formy zachowania się człowieka oraz to, jak dana osoba reguluje swoje stosunki z otoczeniem. Istnieje 5 czynników osobowości, określających predyspozycje do pracy w zawodzie instruktora rekreacji czy trenera.

Czynniki osobowości trenera wg. Costa Mc Rea Neurotyczność Ekstrawersja Otwartość na doświadczenia Ugodowość Sumienność

Cechą predystynującą do roli trenera jest niska neurotyczność. To wymiar odzwierciedlający przystosowanie do emocjonalne. Podatność na doświadczanie negatywnych emocji(strach zmieszanie, niezadowolenie, gniew, poczucie winy), a także na stres psychologiczny. Osoby neurotyczne są skłonne do irracjonalnych pomysłów, mało zdolne do kontrolowania swoich popędów i radzenia sobie ze stresem Osoby z niską neurotycznością sa stabilne emocjonalne, spokojne, zrelaksowane, i zdolne do zmagania ze stresem bez napięć i rozdrażnienia. Cechą predystynującą do roli trenera jest niska neurotyczność.

Ekstrawersja Osoby przyjacielskie jawią się jako przyjacielskie i rozmowne, skłonne do zabawy i poszukiwania nowych wrażeń. Cechuje je optymizm życiowy i pogodny nastrój. Ekstrawersja formalnie obejmuje 6 składników.

6 składników ekstrawersji: Towarzyskość Serdeczność Asertywność Aktywność Poszukiwanie doznań Emocjonalność

Otwartość na doświadczenia Wymiar opisujący tendencję do poszukiwania i pozytywnego wartościowania doświadczeń życiowych, tolerancję wobec nowości i ciekawość poznawczą Duża otwartość wiąże się z kreatywnością

Składowe otwartości na doświadczenia: Wyobraźnia Estetyka Uczucia Działania Idee Wartości Instruktor powinien mieć wysoki poziom otwartości na doświadczenia gdyż jest to czynnik ułatwiający pracę w zawodzie.

Ugodowość Wymiar opisujący pozytywne bądź negatywne nastawienie do ludzi. Zaufanie lub brak zaufania do ludzi Osoby o dużej ugodowości są sympatyczne wobec innych ludzi, skłonne do udzielania pomocy , sądząc że inni postąpili by tak samo

Składowość wymiaru ugodowości: Zaufanie Prostolinijność Altruizm Ustępliwość Skromność Skłonność do rozczulania się W pracy instruktora wskazana jest dość duża ugodowość, lecz bez popadania w skrajność.

Sumienność Charakteryzuje ją stopień zorganizowania, wytrwałości i motywacji w działaniach zorientowanych na cel Osoby o dużej sumienności wykazują silną wolę, są zmotywowane do działania oraz wytrwałe w realizacji zadań Postrzegane są jako skrupulatne, a za duży poziom sumienności może prowadzić do pracoholizmu i uciążliwego perfekcjonizmu

Składowe wymiaru sumienności: Kompetencja Skłonność do utrzymywania porządku Obowiązkowość Dążenie do osiągnięć Samodyscyplina Rozwaga Ten wymiar u instruktora nie powinien przybierać wartości skrajnych, wskazana jest jego środkowa wartość.

By praca instruktora przyniosła oczekiwane rezultaty powinien on posiadać swój wizerunek wyrażany jednym słowem MOTTO, słowo to tworzą pierwsze litry tych słów: miłość, odpowiedzialność, tolerancja troskliwość, otwartość

Bibliografia: Kozdroń E. Poradnik dla instruktora rekreacji ruchowej Warszawa 1999 s. 5-6 Siwiński W., Tauber R.D. Rekreacja ruchowa zagadnienia teoretyczno – metodologiczne Poznań 2004 s. 126-156 Kiełbasiewicz-Drozdowska I., Siwiński W. „Teoria i metodyka rekreacji (zagadnienia podstawowe)”, Poznań, 2001 s .57-61 Opracowała Agata Falkiewicz