PROJEKT ZMIANY USTAWY O INFORMATYZACJI. I INNYCH AKTÓW PRAWNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie platformy ePUAP w wymianie informacji między jednostkami
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Departament Informatyzacji MAiC
Dokumentacja elektroniczna w urzędzie
Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
UŁATWIENIA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW Zbigniew Derdziuk
Dokument elektroniczny w administracji publicznej
Warszawa Pierwszy miesiąc CEIDG… doświadczenia związane z funkcjonowaniem systemów: 1. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej.
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
XIV Kongres Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej
Usługi nowoczesnej administracji publicznej
czyli taniej, szybciej, skuteczniej
P ERSPEKTYWY C YFRYZACJI P OLSKI P ERSPEKTYWY C YFRYZACJI P OLSKI D O ROKU 2020 D O ROKU 2020 MICHAŁ BONI MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI W ARSZAWA,
Elektronizacja współpracy pomiędzy Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Cyfrowy Urząd
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
KOMENDA MIEJSKA POLICJI W SŁUPSKU
Zakładane cele : Jednolity kanał udostępniania elektronicznych usług publicznych przez administrację publiczną (ESP) Platforma współkorzystania z wypracowanych.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
E - obywatel.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Ogólnokrajowa karta miejska
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Praktyczne aspekty zarządzania dokumentacją elektroniczną w nowoczesnym urzędzie. Na podstawie doświadczeń Małopolskiego Urzędu.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH
Rozwój portalu PUE – integracja z ePUAP
2/13 Portal Podatkowy e-Deklaracje 2.
Nowelizacja ustawy o informatyzacji
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
ETAPY WDROŻENIE SYSTEMU ELEKTRONICZNEGO ZARZĄDZANIA DOKUMENTACJĄ
Rozwój katalogu usług cyfrowych dla klientów Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi.
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Rozwój Systemu Digitalizacji Akt Postępowań Przygotowawczych (iSDA) Publiczna prezentacja założeń projektu w ramach POPC 2.1 prok. Marek Zajkowski Dyrektor.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Wdrożenie jednolitego systemu elektronicznego zarządzanie dokumentacją (EZD) Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku (PUW) w administracji publicznej.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

PROJEKT ZMIANY USTAWY O INFORMATYZACJI. I INNYCH AKTÓW PRAWNYCH PROJEKT ZMIANY USTAWY O INFORMATYZACJI I INNYCH AKTÓW PRAWNYCH KOLEJNY KROK REFORMY E-ADMINISTRACJI MICHAŁ BONI MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI Warszawa, 27 listopada 2012 r.

GŁÓWNE CELE PROJEKTU ZAŁOŻEŃ ZMIAN USTAWY O INFORMATYZACJI ORAZ INNYCH AKTÓW PRAWNYCH (+) likwidować bariery prawne oraz wprowadzać nowe rozwiązania, które ułatwią świadczenie usług drogą elektroniczną (e- gospodarka) , a także ułatwią obywatelom, przedsiębiorcom i cudzoziemcom kontakty z administracją publiczną oraz sądami administracyjnymi (e- administracja) wprowadzić rozwiązania systemowe, które uproszczą i zelektronizują komunikację wykorzystującą do tej pory drogę i postać papierową – w odpowiedzi na wyzwania cywilizacyjne oraz oczekiwania społeczne (załatwić sprawy urzędowe elektronicznie, bez odchodzenia od komputera, w przyjazny, wygodny, szybki i bezpieczny sposób) usprawnić funkcjonowanie i wesprzeć rozwój elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) wdrażać cele Europejskiej Agendy Cyfrowej – rozpowszechnienia ukierunkowanych na użytkownika, spersonalizowanych i wieloplatformowych usług e-administracji

ZMIANA USTAWY O INFORMATYZACJI ORAZ INNYCH AKTÓW PRAWNYCH (+) Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne Ordynacja Podatkowa Kodeks postępowania administracyjnego (KPA) Ustawa prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Zmiany Zmiany Zmiany Zmiany poprawa jakości świadczonych usług, odpowiedź na oczekiwania społeczne sprawniejsze przechodzenie z papierowej administracji w elektroniczną

ELEKTRONICZNE STOPNIOWO ZRÓWNA SIĘ Z PAPIEROWYM! USTAWA O INFORMATYZACJI (+) Łatwiejsza komunikacja elektroniczna obywatela z administracją (wybór drogi kontaktu przez obywatela, uproszczenie i przyspieszenie procesu doręczeń elektronicznych) Elektroniczny wgląd w akta sprawy, możliwość posługiwania się skanami dokumentów wydanych przez administrację publiczną Elektroniczne pełnomocnictwa procesowe, składanie zeznań lub wyjaśnień, elektroniczne wezwania na rozprawy w postępowaniach administracyjnych i podatkowych Obowiązek posługiwania się elektronicznymi skrzynkami podawczymi (ESP) we wszystkich urzędach Umożliwienie wystawiania usług na ePUAP przez podmioty inne niż publiczne np. Pocztę Polską czy Krajową Izbę Rozliczeniową oraz poszerzenie sieci punktów zaufania Profili Zaufanych ePUAP o placówki pocztowe, bankowe ELEKTRONICZNE STOPNIOWO ZRÓWNA SIĘ Z PAPIEROWYM! 4

USTAWA O INFORMATYZACJI (+) Elektroniczne skrzynki podawcze o jednolitych standardach (wprowadzenie obowiązku używania w urzędach) Możliwość składania pism w postaci elektronicznej za pomocą ESP do wszystkich podmiotów właściwych do rozpatrzenia sprawy. Stworzona baza adresów ESP w katalogu ePUAP. Poprawa ergonomii. Zwiększenie liczby spraw, które mogą być inicjowane na drodze elektronicznej dzięki opracowanym wzorom zamieszczanych w CRWD (Centralny Rejestr Wzorów Dokumentów) i formularzom elektronicznym. Poprawa ergonomii. Wzory pism elektronicznych i formularze elektroniczne Uzyskanie katalogu usług wystawianych na ePUAP zgodnej z aktualnym stanem prawnym. Aktualizacja usług, których realizacja nie jest obecnie możliwa na ePUAP. Obowiązek aktualizacji usług na ePUAP Zwiększenie liczby podmiotów (publicznych/niepublicznych realizujących zadania publiczne), które mogą wykorzystać ePUAP do wystawiania usług Zwiększenie liczby dostępnych usług np. oferowanych przez Pocztę Polską, Biuro Informacji Kredytowej. 5

USTAWA O INFORMATYZACJI (+) Wprowadzenie obowiązku po stronie podmiotu wykonującego zadanie publiczne wykorzystania drogi elektronicznej, o ile obywatel lub przedsiębiorca zażąda w sposób trwały komunikacji w określonej kategorii spraw. Stała komunikacja obywatela, przedsiębiorcy z urzędem drogą elektroniczną Wykorzystanie systemu elektronicznego zarządzania dokumentami (w jednostkach, które wprowadziły taki system) do pełniejszej realizacji prawa strony do wglądu w akta własnej sprawy w dogodny dla niej sposób. Umożliwienie dostępu on-line do akt sprawy w urzędach i sądach (ppsa*) Przyjęcie elektronicznej formy skutecznego doręczenia. Procedura elektronicznych doręczeń – na wzór tradycyjnej Umożliwienie komunikacji stron/uczestników postępowania z sądami administracyjnymi w drodze elektronicznej Elektronizacja postępowania administracyjnego *ppsa – prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi 6

Zwiększenie liczby podmiotów potwierdzających profil zaufany USTAWA O INFORMATYZACJI USTAWA O INFORMATYZACJI (+) Zastosowanie w przypadku braku możliwości uzyskania wymaganego zaświadczenia w formie dokumentu elektronicznego (istnieje tylko zaświadczenie w postaci papierowej). Konieczne uwierzytelnienie kopii przez wnoszącego przy użyciu mechanizmów określonych w ustawie o informatyzacji (przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP). Posługiwanie się elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych wystawianych przez podmioty publiczne (m.in. potwierdzeń opłat skarbowych i administracyjnych) (skany) Zwiększenie sieci punktów potwierdzania Profilu Zaufanego ePUAP (np. Poczta Polska, banki), co zapewni łatwiejszy dostęp obywateli do tego instrumentu. Zwiększenie liczby podmiotów potwierdzających profil zaufany Informatyzacja dalszych czynności (wezwanie na rozprawę, ustanowienie pełnomocnictwa) Informatyzacja dalszych czynności w postępowaniu administracyjnym, dla których w obecnym stanie prawnym zastrzeżona jest forma pisemna (np. wezwanie na rozprawę, ustanowienie pełnomocnictwa)

Wzmocnienie kontroli spełniania wymogów dot. interoperacyjności USTAWA O INFORMATYZACJI (+) Wprowadzenie narzędzia interwencji w obszarach niedostatecznie zinformatyzowanych (konkurs) Zmiana trybu dofinansowania przedsięwzięć informatycznych Wprowadzenie nowego instrumentu koordynacji informatyzacji państwa – kompleksowego podejścia zorientowanego na użytkownika i usługi Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP) jako dokument wykonawczy do Strategii Sprawne Państwo Wzmocnienie kontroli spełniania wymogów dot. interoperacyjności (WCAG 2.0, min. wymogi dla rejestrów publicznych wymiany informacji oraz min. wymagania dla systemów teleinformatycznych) Zapewnienie spełniania wymogów dot. interoperacyjności umożliwi łatwiejsze korzystanie z usług publicznych dla osób niepełnosprawnych. Doprowadzi do lepszego współkorzystania z danych i zasobów publicznych gromadzonych w rejestrach utrzymywanych przez administrację publiczną w różnych miejscach. 8

INFORMATYZACJA ZINTEGROWANA E-ADMINISTRACJA INFORMATYZACJA ZINTEGROWANA priorytetyzacja przejrzystość najlepsza relacja value for money państwo niezależne obywatel niezależny proces i usługa w centrum (nie projekt IT) właściciel procesu perspektywa użytkownika spójny i efektywny System Informacyjny Państwa mniej wysiłku i większa pomoc obywatelowi logiczny i skuteczny obieg informacji zarządzanie procesowe i perspektywa usługowa efektywność kosztowa neutralność technologiczna państwa

E-ADMINISTRACJA INFORMATYZACJA ZINTEGROWANA logiczny obieg informacji IMiGW logiczny obieg informacji zarządzanie procesowe i perspektywa usługowa efektywność kosztowa neutralność technologiczna państwa ZUS MZ (CSIOZ) GUS Samorządy UKE MS MF CPI MG GUGIK MSW MNiSW Instytut Łączności MPiPS MEN MRR

ELEKTRONICZNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTAMI „LICZNIK OSZCZĘDNOŚCI” usprawnienie zarządzania administracją dzięki wdrożeniu jednolitego systemu elektronicznego zarządzania dokumentami (EZD) autorstwa Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku (PUW) w terenowej administracji rządowej (wspólna inicjatywa urzędów wojewódzkich) system EZD jest stopniowo wdrażany w urzędach wojewódzkich (teraz ok. 8 000 użytkowników), administracji zespolonej (pilotaż w Krakowie i w Białymstoku) oraz kilku urzędach centralnych (m.in. MNiSW, KG Straży Granicznej wraz z oddziałami w całej Polsce, RCL, Archiwa Państwowe, RPO) 1.01.2013 pełne wdrożenie w 11 UW oraz w administracji zespolonej (np. PIH, PIP, Kuratorium Oświaty, Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Straż Pożarna, etc.) docelowo terenowa administracja rządowa zostanie wyposażona w jednolity i wspólnie rozwijany system do elektronicznego zarządzania dokumentacją, umożliwiający m.in. automatyczną elektroniczną komunikację pomiędzy urzędami przy pomocy platformy ePUAP

ELEKTRONICZNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTAMI „LICZNIK OSZCZĘDNOŚCI” oszczędności w 6 Urzędach Wojewódzkich 1-8.2012 96 176 zł oszczędności Podlaskiego UW 1-8.2012 53 164 zł oszczędności Opolskiego UW 1-8.2012 199 480 zł oszczędności Małopolskiego UW 1-8.2012

ELEKTRONICZNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTAMI „LICZNIK OSZCZĘDNOŚCI” * ESTYMACJE

ELEKTRONICZNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTAMI „LICZNIK OSZCZĘDNOŚCI” * ESTYMACJE 506 370 zł 405 095 zł - uzyskane oszczędności w okresie styczeń-sierpień 2012 w 6 Urzędach Wojewódzkich, co daje ponad 1 100 zł /dziennie/w skali roku (związane z wysyłką korespondencji przez ePUAP, realizacją korespondencji wewnętrznej, kosztami utrzymania systemu)

ELEKTRONICZNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTAMI CELE uruchomienie korespondencji wewnętrznej w urzędach oraz pomiędzy urzędami wyłącznie w postaci elektronicznej - realne oszczędności kosztów wysyłki i skrócenie czasu jej doręczania - tysiące dokumentów miesięcznie wysyłanych do jednostek administracji samorządowej z urzędów wojewódzkich interoperacyjność - na poziomie operacyjnym poprzez automatyczną komunikację pomiędzy urzędami terenowymi oraz centralnymi via ePUAP; możliwość korzystania z zasobów informacyjnych państwa, udostępnianych poprzez platformę ePUAP, celem upraszczania procedur administracyjnych. racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi, transparentność i reużywalność – w zakresie wytwarzanych produktów (procedury, dokumentacje, aplikacje itp.), stworzenie sieci wartości współpracujących ze sobą urzędów i korzystanie z rozwiązań, dobrych praktyk i standardów wypracowywanych przez inne urzędy.   możliwość zbierania danych statystycznych w zakresie funkcjonowania EZD w skali kraju praca u podstaw – zmiana podejścia urzędników do wykorzystywania nowoczesnych technik do poprawy wydajności codziennej pracy na rzecz obywateli

ZUS MG UW MF UZP MS UJ samorządy MON MPiPS Usługi na ePUAP zamówienia KRS - wpisy CEIDG – obsługa działalności gospodarczej np. sprawdzenie stanu swojego konta w ZUS eCŁO zamówienia podatek np. pozwolenia na budowę, rozbiórkę, dodanie do spisu wyborców, etc. rekrutacja wniosek o stypendium ZUS MG UW MF UZP MS UJ samorządy zrealizowane planowane potencjalne MON Usługi MON-WKU ponad 86 tys. profili zaufanych, ponad 240 tys. użytkowników US ZUS UW konsulaty poczta banki JST prawie 900 punktów potwierdzających na świecie MPiPS obsługa bezrobotnych

KORZYŚCI Z E- ADMINISTRACJI Obywatel… Lepszy obieg informacji Sprawniejsza administracja …przez Internet ma dostęp do KW, otwiera działalność gospodarczą, rozliczy podatki, ZUS, cło Koniec z noszeniem dokumentów i zaświadczeń Pełna wiedza nt. infrastruktury … policja/straż pożarna przyjedzie w 4 minuty (zamiast 7), jest lepiej przygotowana Uproszczenie procedur, krótsze formularze, szybsze decyzje Ortofotomapy i symulacje zagrożeń …pozyska informacje przez Internet (ZUS, pomoc społeczna, podatki) API Większe bezpieczeństwo danych

Nowe prawo usprawniające e-administrację z korzyścią dla obywateli – użytkowników!