Konsultacje społeczne w Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
Konsultacje społeczne to dwukierunkowa komunikacja administracji publicznej z partnerami społecznymi prowadzona w celu uzyskania opinii na temat wprowadzanych.
Konsultacje społeczne
Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
Informacja na temat projektu Sesja Rady Miejskiej w Elblągu 26 września 2013 Arkadiusz Jachimowicz, ESWIP.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Organizacja pracy w POWUZ Zadania nauczycieli POWUZ i opiekunów.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Promocja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 Zespół ds. promocji, popularyzacji oraz obsługi poligraficznej spisów Władysław Wiesław.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
1 LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA ….. – obszar gmin Szemud, Linia, Luzino Spotkanie inicjatywne powołania Grupy Przetoczyno, 4 wrzesień 2007.
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
DĄBROWSKI BUDŻET PARTYCYPACYJNY 2015
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
– Twój nowy Regionalny Portal Inwestycyjny ! Założenia projektu Special Investment Care – Specjalna Opieka Inwestycyjna.
Regionalny Program Operacyjny
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Dzielnica Praga-Południe m.st. Warszawy Warszawa, 15 stycznia 2015 r.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W DZIELNICY BEMOWO M.ST. WARSZAWY NA 2016 ROK
Budżet Obywatelski Katowice 2015 w liczbach KatowiceLigota-Panewniki Środki zł zł Wniosków zgłoszonych Wniosków głosowanych
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi w roku 2015 Wrocław,
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Współpraca Miasta Białegostoku z organizacjami pozarządowymi
Planowane działania informacyjne i promocyjne na 2016 rok Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Nasz cel - sprawny urząd i zadowoleni mieszkańcy Oparta na doświadczeniach ze współpracy z samorządami, ngo’s i mieszkańcami, Całościowe zrządzanie BO.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Aktualizacja Strategii Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Mariusz Frankowski Dyrektor Mazowieckiej Jednostki.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Spotkanie konsultacyjne. Czym jest budżet obywatelski ? Budżet obywatelski - proces, który umożliwia mieszkańcom dyskusję oraz bezpośredni wpływ na decyzje.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
FORUM ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH 4 KWIETNIA 2016 WYBORY PRZEDSTWICIELI ORGANIZACJI DO MIELECKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO Wydział Spraw Społecznych.
Gdańska Rada Oświatowa Podstawa prawna powołania oraz kompetencje.
KOMISJE DIALOGU OBYWATELSKIEGO A POZNAŃSKA RADA DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO - zestawienie tabelaryczne.
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Kampania informacyjno-promocyjna „OPP na 101%”
Planowane działania informacyjne i promocyjne na 2017 rok
Budżet obywatelski w Gminie Ryglice
Konsultacje społeczne projektu
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

Konsultacje społeczne w Krakowie System opracował: Mateusz Szczeciński, Łodzianie Decydują

Spis treści Podstawa prawna, rodzaje konsultacji i stosowane formy WKIM i KIM Jednostki odpowiedzialne Oferta kompensacyjna Zalety i wady systemu Rekomendacje dla Łodzi

Podstawa prawna - Uchwała Nr XLI/502/08 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 kwietnia 2008r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy miejskiej Kraków przy realizacji inwestycji i projektów miejskich z późn. zm. - Wspólne stanowisko Zespołu ds. Zasad Konsultacji Społecznych działającego w ramach Społecznego Forum Konsultacyjnego - Zarządzenie Prezydenta w sprawie koordynacji procesu konsultacji społecznych prowadzonych przez komórki organizacyjne UMK i miejskie jednostki organizacyjne odpowiedzialne za realizację inwestycji i projektów miejskich. - Zarządzenie Prezydenta w sprawie powołania Komitetu Sterującego ds. Konsultacji Społecznych. 3

Rodzaje konsultacji społecznych Konsultacje pełne – dialog społeczny (np. kontakty, spotkania z mieszkańcami obszaru objętego konsultacjami społecznymi), działania informacyjne oraz działania promocyjne, w tym reklamowe i public relations. Konsultacje ograniczone – działania informacyjne. Są w szczególności prowadzone poprzez, platformę internetową – specjalny serwis internetowy wraz z forum, media interaktywne, publikacje w prasie lokalnej,inserty do prasy lokalnej, materiały informacyjne dystrybuowane w formie direct mailing (poczta tradycyjna lub elektroniczna), publikacje własne Urzędu Miasta Krakowa. 4

Instrumenty dialogu społecznego Przykład umieszczania komunikatów w Biuletynie Informacji Publicznej i serwisie informacyjnym Magiczny Kraków, udostępniania informacji i dokumentów na platformie internetowej Dialog Społeczny, publikacje informacji o inwestycji i przeprowadzanych konsultacjach społecznych w periodyku KRAKÓW.PL oraz w serwisie informacyjnym Magiczny Kraków, rozprowadzanie materiałów informacyjnych w postaci broszur, ulotek, plakatów, organizowanie spotkań informacyjno-konsultacyjnych, badania opinii społecznej poprzez prowadzenie konsultacji na platformie internetowej Dialog Społeczny (ankieta elektroniczna, zapytania mailowe, forum internetowe) oraz drogą tradycyjną (formularze konsultacyjne w punktach obsługi mieszkańców), działań promocyjne, reklamowe, public relations skierowanych do mediów o zasięgu lokalnym, spotkania mediacyjne w przypadku wystąpienia konfliktu społecznego, merytoryczna analizy wniosków i postulatów pod kątem możliwości ich realizacji. 5

www.dialogspołeczny.krakow.pl Dedykowany serwis poświęcony konsultacjom społecznym. Wstępny katalog Inwestycji Miejskim i Katalog Inwestycji mapa inwestycji ogłoszenia o konsultacjach merytoryczne materiały na temat inwestycji forum internetowe oraz ankiety elektroniczne relacje wideo ze spotkań konsultacyjnych 6

Wstępny Katalog Inwestycji i Katalog inwestycji Wstępny Katalog Inwestycji Miejskim (WKIM)– zadania inwestycyjne zapisane w Uchwale Budżetowej i WPI będące w fazie przygotowania w danym roku Katalog Inwestycji Miejskich(KIM) – lista inwestycji, która obligatoryjnie poddawana jest konsultacjom pełnym WKIM - opracowuje WSiRM w ciągu 31 od uchwalenie budżetu i WPI na podstawie informacji zebranych od wydziałów. Zatwierdza Komitet Sterujący oraz Prezydent. WKIM poddawany jest konsultacjom ograniczonym, podawany jest do publicznej wiadomości m.in. poprzez serwis www.dialogspoleczny.krakow.pl, publikacje, inserty w prasie lokalnej, materiały informacyjne, badania społeczne, a także w miarę możności, poprzez inicjowanie spotkań i debat publicznych. 7

Wstępny Katalog Inwestycji i Katalog Inwestycji Miejskich WSiR w terminie do 3 miesięcy od momentu rozpoczęcia procesu konsultacji społecznych WKIM, przedkłada Komitetowi Sterującemu ds. Konsultacji Społecznych raport dotyczący nastawienia społecznego do wskazanych we WKIM inwestycji miejskich. Komitet Sterujący dokonuje kwalifikacji inwestycji do KIM oraz jego aktualizacji po przeprowadzonych konsultacjach ze względu na: znaczenie danej inwestycji dla rozwoju Miasta, rodzaj oraz stopień wpływu inwestycji na dany obszar. Projekt KIM poddawany jest ocenie komisji ds. Dialogu społecznego Rady Miasta Krakowa, zatwierdza go Prezydent. W 2010 roku 27 inwestycji zostało wybranych do pełnych konsultacji społecznych . 8

Komitet Sterujący ds. konsultacji społecznych Członkowie: Wiceprezydent, dyrektorowie Wydziałów odpowiedzialnych za Inwestycje, Spraw Społecznych, Strategii i Rozwoju Miasta, przedstawiciel strony społecznej Zadania: akceptacja Wstępnego Katalogu Inwestycji Miejskich opracowywanie projektu Katalogu Inwestycji Miejskich przekazanie końcowego raportu z konsultacji społecznych Prezydentowi Miasta Krakowa, d) rekomendacja projektu uchwały dotyczącej Oferty Kompensacyjnej. 9

Jednostka odpowiedzialna za projekt lub inwestycję Odpowiada za uruchomienie, za przygotowanie i przeprowadzenie konsultacji procesu konsultacji społecznych pełnych Zabezpiecza środki na przygotowanie i przeprowadzenie oraz opracowanie raportu z konsultacji Zatwierdza harmonogram konsultacji Opracowuje raport z konsultacji w terminie 2 miesięcy od konsultacji oraz propozycje przyjęcia ich wyników do realizacji. Przygotowuje merytoryczne materiały informacyjne Zapewnia merytoryczny udział pracowników w spotkaniach i dyżurach Udziela merytoryczne odpowiedzi na pytania dotyczące projektu lub inwestycji 10

Jednostka odpowiedzialna za projekt lub inwestycję Obsługuje Biuletyn Informacji Publicznej, Analizuje merytorycznie materiały zebrane w czasie konsultacji społecznych (wniosków, uwag, postulatów) dotyczących w/w inwestycji. Ponadto: Monitoruje bieżącą sytuację i sygnalizuje do Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta o ewentualnych konfliktach społecznych związanych z realizacją planowanych lub bieżących inwestycji i projektów miejskich Do realizacji tych zadań powinien być wyznaczony konkretny pracownik.

Wydział Strategii i Rozwoju Miasta Referat ds. Komunikacji Społecznej - Koordynuje konsultacje społeczne - Opracowuje WKIM i KIM - administruje serwisem Dialog Społeczny - Przygotowuje raport z konsultacji na platformie Dialog Społeczny - Nadzoruje spotkania i punkty konsultacyjne - Zapewnienie wsparcia ze strony specjalistów z zakresu komunikacji społecznej, mediacji, dialogu społecznego - Pokrywa koszty ww. specjalistów 12

Inne jednostki Kancelaria prezydenta – informacje w serwisie Urzędu Miasta oraz relacje z mediami Wydział Obsługi Urzędu i Wydział Informatyki – obsługa organizacyjno- techniczna spotkań 13

Oferta kompensacyjna Ofertę Kompensacyjną tworzy się w przypadku inwestycji, które są negatywnie postrzegane i budzą kontrowersje, w odniesieniu, do których – z przebiegu konsultacji społecznych - wynika zasadność zastosowania Oferty. Przedmiotem Oferty Kompensacyjnej mogą być działania lub inwestycje dokonywane na obszarze, na którym zlokalizowana będzie przedmiotowa inwestycja, przynoszące pożytek ogółowi mieszkańców tego obszaru, w tym zwłaszcza poprawiające jakość przestrzeni publicznych oraz jakość życia w obszarze. Oferta Kompensacyjna dotycząca realizacji ZTPO w Krakowie Ok. 60 inwestycji- modernizacja dróg, chodników, parkingów, zieleńce, rekreacja, kultura. 14

Zalety i wady „Krakowa” - Polityka informacyjna - WKIM i KIM - Serwis internetowy - Konsultacje istotnych inwestycji - Kilka projektów konsultowanych rocznie (w 2010 roku ok. 11 inwestycji, dodatkowo kilka innych) Wady: - ograniczony repertuar stosowanych w praktyce form konsultacji (np. brak warsztatów) - konsultacjom pełnym poddane tylko inwestycje - brak partycypacyjnego planowania – konsultacji założeń 15

Rekomendacje dla Łodzi - powołanie Zespołu Sterującego – opracowanie wskaźników mierzących efektywność konsultacji - plan Konsultacji przygotowywany na początku roku (nie tylko inwestycje) - odpowiedzialność za dane konsultacje oraz planowanie kampanii – wydział realizujący projekt - skupienie wspólnych kompetencji w komórce ds. konsultacji (moderatorzy, facylitatorzy, specjaliści ds. Promocji, administracja systemem www) - podział na konsultacje pełne i niepełne? Etap przejściowy - cykl szkoleniowy dla urzędników - obowiązek opiniowania kampanii konsultacyjnej przez komórkę ds. konsultacji 16