Stan prac nad Programem Operacyjnym Inteligentny Rozwój

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Założenia projektu Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” (PO RYBY 2014 – 2020) Warszawa, 25 czerwca 2013 r.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Stan przygotowań w obszarze inteligentnych specjalizacji na poziomie krajowym XIII posiedzenie Grupy roboczej ds. MŚP przy KK NSRO 12 kwietnia 2013 r.
Spotkanie Grupy roboczej ds. przygotowania Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój Departament Zarządzania Programami Konkurencyjności i Innowacyjności.
Spotkanie Zespołów zadaniowych ds. Wsparcia przedsiębiorczości oraz ds. Wsparcia miast Polski Wschodniej w ramach Zespołu roboczego ds. przygotowania Programu.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
EFS w nowym okresie programowania
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Perspektywa finansowa :
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Inteligentna specjalizacja jako warunek ex-ante dla programów operacyjnych w latach Marcin Łata Departament Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Programowanie perspektywy finansowej
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Wsparcie współpracy ze szczególnym uwzględnieniem klastrów w programach operacyjnych na lata Zofia Giersz Sekcja Analiz Ekonomicznych Polityki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
50 % pieniędzy na gospodarkę – już w obiegu!
Warunki wstępne (ex ante) stan
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Założenia RPO WM Konsultacje społeczne
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Stan prac nad Programem Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020 Maciej Nowicki Pełnomocnik Zarządu Województwa Lubuskiego ds. Polityki Spójności Gorzów Wlkp., 4 marca 2013 r.

Podstawy programowania PO Inteligentny Rozwój 2014-2020 Strategia Europa 2020, Wspólne Ramy Strategiczne 2014-2020, Wieloletnie Ramy Finansowe, pakiet legislacyjny Polityki Spójności 2014-2020 – projekty rozporządzeń UE - 11 celów tematycznych - ring fencing – 50% środków na cele 1 - 4 3. Strategie krajowe: Strategia Rozwoju Kraju 2020, Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju - Polska 2030, Strategia Innowacyjności i Efektywności Gospodarki, Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego (projekt) Założenia Umowy Partnerstwa - układ programów operacyjnych

Założenia PO Inteligentny Rozwój wynikające z Umowy Partnerstwa Wspieranie badań i innowacyjności polskiej gospodarki ma priorytetowe znaczenie w ramach Polityki Spójności na lata 2014-2020 Koncentracja na wybranych obszarach interwencji ze środków WRS ma na celu wzmocnienie jakości badań oraz pozycji krajowych jednostek naukowych w ramach Europejskiej Przestrzeni Badawczej. Zakładane wskaźniki: wzrost nakładów na B+R z 0,74% PKB (2010 r.) do 1,7% PKB (2020 r.) wzrost nakładów na B+R ponoszonych przez przedsiębiorstwa z 0,2% PKB (2010 r.) do 0,6-0,8% PKB (2020 r.).

Cele tematyczne Polityki Spójności 2014+ w PO IR Cel tematyczny Priorytet inwestycyjny Fundusz 1. Wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji oraz jego priorytety inwestycyjne 1.1. wzmacnianie infrastruktury B+R (...) i możliwości rozwoju sektora B+I oraz promowanie centrów kompetencji, w szczególności tych o znaczeniu europejskim EFRR 1.2. promowanie inwestycji przedsiębiorstw w B+I, rozwój powiązań między przedsiębiorstwami, centrami B+R i szkołami wyższymi (...), wspieranie badań technologicznych i stosowanych, linii pilotażowych, działań w zakresie wczesnej walidacji produktów i zaawansowanych zdolności produkcyjnych i pierwszej produkcji w dziedzinie kluczowych technologii (...) 3. Podnoszenie konkurencyjności MŚP, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury 3.1. promowanie przedsiębiorczości, w szczególności poprzez ułatwianie gospodarczego wykorzystywania nowych pomysłów oraz wspieranie tworzenia nowych firm, z uwzględnieniem inkubatorów przedsiębiorczości*, 3.2. opracowywanie i wdrażanie nowych modeli biznesowych dla MŚP, w szczególności w celu internacjonalizacji* 4. Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach 4.6. promowanie badań, badań naukowych, innowacji i wdrażania technologii niskoemisyjnych *W odniesieniu do wsparcia przedsiębiorstw, w ramach niniejszego programu realizowane będą działania systemowe i pilotażowe.

Podstawy programowania PO Inteligentny Rozwój 2014-2020 Program Operacyjny Inteligentny Rozwój będzie stanowić główne źródło wsparcia B+R+I, większość alokacji celu tematycznego 1. będzie przeznaczona na ten Program. Wsparcie sektora nauki oraz przedsiębiorstw będzie prowadzone z uwzględnieniem następujących dokumentów: Krajowy Program Badań – przyjęty w 2011 r. Polska Mapa Drogowa Infrastruktury Badawczej 33 projekty, obecnie będzie aktualizowana – nabór nowych wniosków do 15 marca Program Rozwoju Przedsiębiorstw do 11.02.2013 w konsultacjach międzyresortowych Zasada: evidence based policy

Podstawy programowania PO Inteligentny Rozwój 2014-2020 Harmonogram prac: Opracowywanie diagnozy i analizy SWOT - styczeń 2013 r. Konsultacje części diagnostycznej PO IR - 2 poł. stycznia 2013 r. Przygotowanie wstępnego projektu PO IR, uwzględniającego wynik konsultacji części diagnostycznej Programu - styczeń – luty 2013 r. Posiedzenie Grupy roboczej PO IR – 25 luty 2013 r. Opracowanie projektu Programu - marzec – czerwiec 2013 r. Zamówienie i przeprowadzenie Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko projektu Programu - kwiecień– październik 2013 r. Przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych projektu Programu - maj - czerwiec 2013 r. Opracowanie II projektu Programu uwzględniającego wynik konsultacji społecznych – II połowa czerwca 2013 r. Przedłożenie projektu Programu (uwzględniającego wynik OOŚ oraz oceny ex-ante) do zatwierdzenia przez Radę Ministrów oraz rozpoczęcie negocjacji z KE - IV Q 2013 r.

Cele i zadania grupy roboczej ds. PO Inteligentny Rozwój: Wypracowanie propozycji celów i zakresu POIR z uwzglednieniem krajowych i europejskich dokumentów strategicznych Analizowanie i koordynacja interwencji w zakresie celów tematycznych i komplementarności z innymi programami Konsultacje rozwiązań w zakresie zagadnień horyzontalnych, finansowych i instytucjonalnych opiniowanie wniosków płynących z ewaluacji ex-ante i oceny oddziaływania na środowisko POIR Pierwsze nieformalne spotkanie – 13 listopada 2012 Formalne rozpoczęcie ustawowych prac – 25 luty 2013

Skład grupy roboczej ds. PO Inteligentny Rozwój: Przedstawiciele instytucji centralnych – ministerstw, agencji i instytucji rządowych, Przedstawiciele organizacji reprezentujących jednostki samorządu terytorialnego, Reprezentanci pracodawców, związków zawodowych i organizacji pozarządowych Przedstawiciele instytucji otoczenia biznesu, Eksperci zewnętrzni, Ewaluator ex-ante (po dokonaniu jego wyboru). Uczestnicy spotkań roboczych to kluczowi, z punktu widzenia celów programu operacyjnego, partnerzy: MRR (IZ), MNiSW (cel 1.), MG (cel 1, 3 i 4), MRiRW (demarkacja z programem rolnym i rybackim), MŚ (cel 4), PARP, NCBiR, KPK Programów Badawczych UE przedstawiciel Konwentu Marszałków RP, BGK, KFK S.A. (z uwagi na wzrost znaczenia instrumentów inżynierii finansowej w latach 2014-2020), PKPP Lewiatan oraz eksperci zewnętrzni.

Możliwe działania POIR wspierające potencjał naukowo-badawczy Wsparcie tworzenia narodowych i regionalnych centrów wiedzy i innowacji – znajdujących się na PMDIB lub uzgodnionych w kontrakcie terytorialnym Wsparcie interdyscyplinarnych badań przyczyniających się do sieciowania i konsolidacji jednostek naukowych (komplementarne z programem Horyzont 2020 - twinning) Wsparcie strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, w tym na rzecz inteligentnej specjalizacji lub technologii niskoemisyjnych Wsparcie inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury informatycznej nauki

Możliwe działania POIR wspierające potencjał naukowo-badawczy Wsparcie międzynarodowych agend badawczych realizowanych w Polsce (komplementarne z programem Horyzont 2020 - teaming) Wsparcie stypendiów doktoranckich i szkoleń dla pracowników naukowych Wsparcie działalności związanej z transferem wiedzy (spółki celowe, uczelniane CTT i AIP) Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ośrodkach badawczych (poziom ponadnarodowy) W większości działań możliwość finansowania kadr sektora nauki zaangażowanych w realizację projektu Możliwe działania POIR wspierające potencjał naukowo-badawczy

Możliwe wsparcie dla szkolnictwa wyższego Nowy krajowy program operacyjny realizowany ze środków EFS – PO Wiedza, edukacja, rozwój Poprawa jakości programów kształcenia – zamawianie kształcenia, staże, przedsiębiorczość akademicka Rozwój programów studiów doktoranckich – zamawianie programów studiów doktoranckich, wspieranie programów międzynarodowych studiów doktoranckich Rozwój potencjału dydaktycznego kadr uczelni m.in. w zakresie prowadzenia dydaktyki w języku angielskim, korzystania z innowacyjnych technik dydaktycznych Rozwój systemów poprawy jakości dydaktyki i zarządzania w uczelniach Wsparcie mobilności i otwartości międzynarodowej środowisk akademickich poprzez m.in.: zagraniczne staże, szkolenia nauczycieli akademickich i doktorantów, studia prowadzone w j.angielskim, przyjazdy visting professors Upowszechnienie korzystania z oferty szkolnictwa wyższego wśród osób dorosłych – lifelong learning

Strategia Rozwoju Polski Zachodniej 2020 umowa zawarta między rządem a samorządem województwa, której przedmiotem będą uzgodnione wspólnie cele rozwoju danego terytorium (województwa), zasady realizacji interwencji oraz przedsięwzięcia priorytetowe Mechanizm zapewnienia koncentracji tematycznej i geograficznej – Obszary Strategicznej Interwencji np. obszary funkcjonalne miast wojewódzkich Instrument zwiększenia efektywności polityk publicznych Element uzgodnienia interwencji polityki spójności 2014-2020 Możliwe projekty: Centra wiedzy i innowacji np. parki technologiczne – Nowy Kisielin, Nowa Sól, Gorzów Wlkp. Rozwój szkół wyższych Strategia Rozwoju Polski Zachodniej 2020 cel IV. Wspieranie rozwoju sieci współpracy ośrodków naukowo-technologicznych i akademickich Polski Zachodniej oraz rozwijanie innych elementów gospodarki opartej na wiedzy. Instrument wsparcia - Kontrakt terytorialny

Dziękuję za uwagę m.nowicki@lubuskie.pl