Budżet obywatelski participatory budgeting

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELBLĄG OBYWATELSKI – NOWA JAKOŚĆ
Advertisements

Związku Miast Polskich
Głos łodzian się liczy, czyli jak angażować mieszkańców w proces zarządzania zasobami publicznymi.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Społeczna Kampania na rzecz budżetu obywatelskiego w Gdańsku
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
System ewaluacji NPR i NSRO
STATYSTYKA PUBLICZNA DLA SAMORZĄDU MIEJSKIEGO (doświadczenia i perspektywy) Kazimierz Kruszka Urząd Statystyczny w Poznaniu Toruń, kwietnia 2008.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Grupa Wymiany Doświadczeń Zarządzanie kulturą Miasto Kutno Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Informacja o realizacji budżetu w 2012 rok Warszawa r. Komisja Infrastruktury i Inwestycji Rady Miasta.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Warszawa 17 grudnia 2009 r. PROJEKT BUDŻETU NA 2010 ROK SESJA RADY MIASTA WYSTĄPIENIE PANI HANNY GRONKIEWICZ-WALTZ PREZYDENT MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY.
Wydział Rozwoju i Promocji Miasta Urząd Miasta Bolesławiec Informacja o wykonaniu budżetu za 2012 r.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Konferencja Konkurenci razem po sukces
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
Budżet 2008 – prezentacja projektu Biuro Budżetu Szczecin, listopad 2007.
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Budżet obywatelski Jak zaangażować mieszkańców w sprawy miasta?
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Budżet partycypacyjny szansą dla miasta i obywateli !
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat sierpecki otrzymał ponad.
jako instrument partycypacji społecznej Aneta Rozwadowska Jachacz
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat żyrardowski otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
W OBRONIE KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI MICHAEL W. APPLE JOHN BASCOM PROFESOR PROGRAMÓW I PROCESU NAUCZANIA ORAZ STUDIÓW NAD POLITYKĄ EDUKACYJNĄ UNIWERSYTET.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
PROJEKT BUDŻETU 2016 R..
Inteligentna droga do miasta przyszłości
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Budżet obywatelski w Łodzi Koncepcja podziału na obszary osiedlowe.
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Budżet partycypacyjny
Współczesne kierunki polityki społecznej
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
PARTYCYPACJA Partycypacja
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
WYKONANIE DOCHODÓW W I PÓŁROCZU 2017 ROKU , 45 zł
Budżet partycypacyjny
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Zapis prezentacji:

Budżet obywatelski participatory budgeting Innowacja w ramach partycypacji społecznej

Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim” – to proces decyzyjny, w ramach którego mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta, tym samym współdecydując o dystrybucji określonej puli środków publicznych. W. Kłębowski, Budżet partycypacyjny. Krótka instrukcja obsługi, Instytut Obywatelski, Warszawa 2013.

Charakterystyka budżetu obywatelskiego: dyskusja powinna toczyć się wokół kwestii finansowych czy budżetowych oraz dotyczyć podziału ograniczonych zasobów, dyskusja powinna toczyć się na poziomach: miasta lub dzielnic, zatem takiego obszaru, który posiada wyodrębnioną administrację, powtarzalność procedury – jedno spotkanie czy referendum to za mało publiczna debata a nie jedynie spotkanie otwarte dla mieszkańców (publiczna debata w trakcie spotkań czy forów), wyniki debaty wiążące (co odróżnia budżet obywatelski od konsultacji społecznych) realizacja pomysłów w ramach b.o powinna być rozliczana, długofalowość – organizowany rokrocznie lub przez lata. Źródło: Y. Sintomer, C. Herzberg, A. Roecke, G. Allegretti, Transnational Models of Citizen Participation: The Case of Participatory Budgeting, [w:] The Spread of Participatory Budgeting Across the Globe: Adoption, Adaptation, and Impacts, red. B. Wampler, J. Hartz-Karp, „Journal of Public Deliberation” 2012, tom 8, nr 2

Źródło: www.amitaba.republika.pl

Brazylia – historia polityczna Rządy demokratyczne dwukrotnie były zastępowane przez dyktatury: 1930-1934, 1937-1945, oraz junty wojskowe 1964-1985. Od 1985-do dzisiaj rządy demokratyczne.

Porto Alegre najbardziej rozwinięty region w znaczeniu ekonomicznym, 4 pod względem wielkości miasto w Brazylii, (1,4 mln mieszkańców stolica stanu Rio Grande do Sul w Brazylii)

Poziomy uczestnictwa w budżetowaniu 1. Poziom tematyczny – 16 zgromadzeń terytorialnych 1. Poziom terytorialny – 5 zgromadzeń tematycznych 2. Wybór delegatów na tematyczne i terytorialne fora delegatów 3. Tematyczne i terytorialne spotkania „pośrednie” z mieszkańcami” 4. Wybór członków Rady Budżetu Partycypacyjnego

W każdej dzielnicy miasta zbierają się zgromadzenia mieszkańców, które dokonują hierarchizacji priorytetów sektorowych.: 1. gospodarka ściekowa 2. gospodarka śmieciowa 3. budowa dróg i chodników 4. pomoc społeczna 5. zdrowie 6. edukacja 7. transport 8. czas wolny 9. turystyka 10. rozwój ekonomiczny 11. kultura

1. oświata, kultura, czas wolny 2. zdrowie i opieka społeczna Oprócz zgromadzeń dzielnicowych mieszkańców, mają miejsca zgromadzenia ogólnomiejskie tematyczne:   1. oświata, kultura, czas wolny 2. zdrowie i opieka społeczna 3.rozwój gospodarczy i finansowy miasta 4. komunikacja miejska i ruch uliczny 5. organizacja i planowanie rozwoju miasta oraz ochrona środowiska

Wnioski zgłaszane uprzednio przez mieszkańców są oceniane przez radnych przy uwzględnieniu takich czynników jak: a. miejsce w rankingu, które na wcześniej ustalonej liście zajmuje określona dzielnica, b. wielkości potrzeb, istniejąca w danej dziedzinie infrastruktura, c. potrzeba zaspokojenia danych usług w tym rejonie czy liczba mieszkańców. Każdy z czynników jest osobno punktowany – zazwyczaj w skali od 1 do 4 (gdzie 4 jest najwyższą oceną, czasami bywa tak, że wynik mnożony jest przez 2), a wnioski, które otrzymają najwięcej punktów, zostaną zrealizowane.

Statystyka Porto Alegre 1990 zaledwie 976 osób wzięło udział w zgromadzeniach publicznych (decydowano o 5% budżetu miasta). w 2004 r. 50 tysięcy uczestników (przy tym nieoficjalne zgromadzenia – 600 tys. – aktywność grup sąsiedzkich, tworzących unię stowarzyszeń sąsiedzkich w Porto Alegre i organizacji)

Wykształcenie uczestników budżetu obywatelskiego w roku 2000 w % źródło: R. Górski, Przewodnik po demokracji uczestniczącej, Biblioteka Anarchistyczna, Poznań-Kraków, 2005 wykształcenie zgromadzenia liderzy organizacji delegaci radni Podstawowe i niższe 52,4 46,7 39,2 36,4 średnie 23,9 38,3 34,9 34,1 Wyższe 19,9 12,2 23,1 29,5 brak deklaracji 3,7 2,8 -

Skutki: Wpływ na budżet – grupa o niskich dochodach, ale nie najbiedniejsza. Budżet zmienił kulturę polityczną opartą na systemie patronackim/ klientelizmie

Budżet obywatelski I: Okres eksperymentów (1989 – 1996) - w tych latach w Porto Alegre oraz kilku innych miastach Brazylii miały miejsce działania zmierzające do wytworzenia właściwego modelu procesu budżetowego. II: Okres ekspansji w Bazyli (1997 – 2000) - ponad 130 miast zdecydowało się na wprowadzanie mechanizmów wypracowanych w Porto Alegre i innych miastach. Jest to okres dynamicznego upowszechniania się metody partycypacyjnego tworzenia budżetu miasta. III: Ekspansja - od 2000 roku ma miejsce szerokie upowszechnienie b.o., który zaczyna docierać do miast w innych krajach Ameryki Pd., Europy, Afryki, Azji i Ameryki Płn.

W. Kłębowski, Budżet partycypacyjny W. Kłębowski, Budżet partycypacyjny. Krótka instrukcja obsługi, Instytut Obywatelski, Warszawa 2013, s. 13

Literatura: C. Souza, Participatory budgeting in Brazilian cities: limits nad possiblities in building democratic institution, w: Environment and Urbanisation, t. 13, nr 1, 2001, s. 159-184. B. de Sousa Santos, Participatory Budgeting in Porto Alegre: Toward a Redestributive Democracy, w: Politics and Society, t. 24, nr 4, 1998, s. 461-510. R. Górski, Przewodnik po demokracji uczestniczącej, Biblioteka Anarchistyczna, Poznań-Kraków, 2005. A. Novy, B. Leubolt, Participatory Budgeting in Porto Alegre: Social Innovationa nd Dialectical Relationship of State and Civil Society, w: Urban Studies, t. 42, nr 11, 2005, s. 2023-2036. Y. Sintomer, C. Herzberg, A. Roecke, G. Allegretti, Transnational Models of Citizen Participation: The Case of Participatory Budgeting, [w:] The Spread of Participatory Budgeting Across the Globe: Adoption, Adaptation, and Impacts, red. B. Wampler, J. Hartz-Karp, „Journal of Public Deliberation” 2012, tom 8, nr 2. W. Kłębowski, Budżet partycypacyjny. Krótka instrukcja obsługi, Instytut Obywatelski, Warszawa 2013.

Dziękuję za uwagę