WSPÓŁPRACA MIĘDZY JEDNOSTKAMI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Ms

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Organizacje pozarządowe
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Zarządzanie projektami – pojęcia
O czym należy pamiętać przy budowaniu partnerstwa typu LEADER? Urszula Budzich-Szukała Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich oraz PREPARE.
Poprawa warunków funkcjonowania samorządów
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
BT, oktober Współpraca międzysamorządowa na przykładzie gminy Fosnes Bjørg Tingstad Burmistrz Fosnes Norwegia.
Międzygminna współpraca w powiecie Nord-Trøndelag. Historia, doświadczenie i wezwania Roald Huseth Dyrektor Wydziału współpracy z jednostkami samorządu.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania transportem miejskim moderator: dr Michał Wolański Katedra Transportu Szkoły Głównej Handlowej Doskonalenie zarządzania.
Mapowanie procesów pracy i organizacja stanowisk
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Organizacja i zarządzanie firmą
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wpływ informatyki na poprawę funkcjonowania miasta.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Urząd Miejski w Modliborzycach
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: edukacja i kultura.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
IDEA PROJEKTU Jak warsztaty przyczynią się do osiągnięcia celów Innowacyjnej Wielkopolski Warsztaty Grupy Roboczej 3 Usługi finansowe i transferu technologii.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) dla województwa pomorskiego Ludwik Szakiel Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
SAMORZĄDNOŚĆ LOKALNA Wykład do wyboru II SSL, IV SSM, V SSM dr Marcin Wołek Konsultacje: wtorek, 14:45-15:30, pok. 215.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
PRZEDSIĘBIORSTWO Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym jednostką prowadzącą działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Do.
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
KIM JESTEŚMY BOOSTEE-CE NASZ CEL BOOSTEE-CE
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

WSPÓŁPRACA MIĘDZY JEDNOSTKAMI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Ms WSPÓŁPRACA MIĘDZY JEDNOSTKAMI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Ms. Gunn Marit Helgesen, President, KS Undersecretary of State - Mr Orłowski, Director of the Association of Polish Cities -Mr Porawski, Dear colleagues Thank you very much for the invitation to participate at the inaugurating conference the EEA grants Regional Program. This was the first programme of all EEA grants signed in Oslo in April and now – the first to launch. Congratulations to all who has worked with the preparation of this programme. As the focus of the programme is intermunicipal cooperation, I will give you a taste of Norway when it comes to this topic: why we do it, how we do it and what challenges we have. KS Omstilling og konkurranse

Wyzwania przed jakimi stoimy w Norwegiii Wzrastające oczekiwania i potrzeby wobec programów społecznych Brak wykwalifikowanej siły roboczej w gminach Wzrastające kompleksowość zadań realizowanych przez gminy Niewystarczające finansowanie Wszystkie gminy w Norwegii mają te same obowiązki – bez względu na wielkość i położenie So – why we do it? First of all, demographic development in Norway with agening population and decreasing number of people in the active labour market, challege our way to organise delivery of welfare services. We have to cooperate across the sectors, municipal boundars and between the levels of government in order to meet incresed expectations and needs in the welfare sector. Access to qualified labour force linked to increased needs and incresed complexity of municipal tasks, will be a critical factor in the years to come. There already is competion (and the competition is going to increase) between the public and private sector and between different areas in public sector. Municipalities have to compete to attract qualified people. cooperation will be a good alternative how to meet this challenge. Increase in needs and complexity of services has not been followed by increase of municipal budgets. Norway has about 5 million inhabitants. Both municipalities and counties vary significantly regarding size, topography and population. More than half of municipalities have less than 5000 inhabitants. The largest city Oslo is about 600.000 people and the smallest – Utsira – about 200. Despite such differences, all municipalities and all counties are given most of the same rights and responsibilities. The question arises whether the generalist municipality is strong enough to cope with the challenges of today and tomorrow. How can small Norwegian municipalities, lacking financial and human resources, deal with all these challenges? KS Omstilling og konkurranse

Współpraca And the answer is cooperation. To cope with the situation municpalities have to cooperate - combine resources, provide higher quality services and take advantage of economies of scale. We have to mobilise expertise, find solutions and attract investments across the municipal borders. And I would dear to say that we are the champions of inter-municipal cooperation. As the research shows - extent of cooperation varies among municipalities. There are about 11 cooperation agreements or forms of cooperation in average per municipality. The latest research report from this year, done in the Northen Trøndelag county shows that number of cooperation varies from 27 to even close to 56 per municipality. Four municipalities that makes Midtre Namdal co-municipality, represented here today by one of them - Ms.Bjørg Tingstad, mayor of Fosnes municipality - is on the top of the list with about 50 cooperation arrangements. I will leave to the Mayour to tell herself about their experiences. I will mention the types of intermunicipal cooperation in general. KS Omstilling og konkurranse

Współpraca międzysamorządowa w Norwegii Formy organizacyjne współpracy: Rady regionalne Międzygminne przedsiębiorstwa komunalne c) Międzygminne spółki kapitałowe Przekazywanie zadań przez jedną jednostkę inne jednostce samorządu „Co-municipality” – „wspólna gmina” Regional councils are operative political type of cooperation between municipalities. Cooperation is formalised by statutes or agreements but it is not defined by any specific law. Regional councils are working on regional development issues, branding of the regions and very often it serves as a starting point for establishment of more binding cooperation solutions. This is the most popular type of cooperation. As for today we have about 70 such regions. Only 14 municipalities do not participate in any of them. Number of participation municipalities can vary from region to region. They may strech over the boundaries of one county. Inter-municipal companies are established under the Law on intermunicipal companies (from 1999). The owners can be only municipalities, counties and other intermunicipal companies and the owners have full responsibility on the obligations of the company. Public limited companies are established under the Law on joint stock companies and the owners can be muncipalities, counties, state and private entities. Both types of companies are establish to develop activities of economic interests. From 2007 Local governement Act opened for possibilities to cooperate on the services which are local governement responsibily by law and has features of exercising the authority. One or several municipalities can delegate responsiblity for delivering of a service to the host municipality. This cooperation can be only either between municipalities or between counties and decisions can be taken either by administration or the board of politicions from all participating municipalities. Co-municipality model until this year has been exercised under our Experiment act (as we simply call it) but starting with from 2012 - under a Co-municipality act. This means that particiapting municipalities establish a new legal entity and inhabitants have to interact with this new co-municipality on the services which are covered by the agreement. Mayor from Fosnes will elaborate more on this issue as they are one of few in Norway practising this type of cooperation. KS Omstilling og konkurranse

Ustawa o Pilotażowych Programach w Administracji Publicznej Cel: Wypracowanie funkcjonalnych i efektywnych form organizacji i współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego Król Norwegii (Rząd) może zaaprobować: Inną formę organizowania i realizacji zadań publicznych przez jednostki samorządu, niż określono w ustawach i rozporządzeniach Inny podział zadań między rządem, powiatami i gminami Inne niż obowiązujące powszechnie rozwiązania w zakresie monitoringu realizacji zdań Ograniczenia: Fundamentalne zasady Ustawy o Samorządzie Terytorialnym Kluczowe procedury z Ustawy o Samorządzie Terytorialnym Procedury które zabezpieczają prawa pojedynczych obywateli I heard that you are curious about our Act on Experiments, as we in speaking language call it. The Norwegian title of this act defies translation into english….. In norwegian a direct translation of “forsøk” would be something like “trying something out” or experimenting - which actually describes the intention very well – but it would’nt sound very good in a title of an act, so the title is slightly more formal…. The purpose of this Act is through pilot schemes to develop functional and efficient forms of organisation and operation in public administration, and an appropriate division of duties between public administrative bodies and between public administrative levels. Particular weight shall be placed on improving the public provision of services to citizens and on bringing about the best possible use of resources. In the case of a pilot scheme that includes any popularly elected body, weight shall also be placed on the promotion of good democratic forms of government. The government has the power to approve applications for pilot schemes. What has to be approved is the deviation from existing/current acts and regulations. Approval may be given for a four year period. It may be prolonged for two years. When the evaluation is positive, and it is planned or has been decided to implement reforms in accordance with the pilot scheme, the period may be prolonged until the reform comes into effect. As the slide shows, the King is not free to approve any deviation what so ever; it is positively defined in the act which deviations from existing rules that can be accepted. And in addition it is explicitly stated that deviations from rights and duties for private individuals can not be approved. To replace the provisions from which deviation is approved, there shall be issued further rules for the conduct of the individual pilot scheme. These rules are laid down through bylaws (norsk: vedtekter) which shall be subject to the approval of the King. Applications to carry out pilot schemes that has been approved on the basis of this act: Directly elected mayors. (According to the local government act the mayor is elected by the municipal council. ) Unitary county: Integration of the County (publicly elected) and the County governor (state representative at regional level).

Kryteria sukcesu Stworzenie „miejsca i powodu” do spotkań Posiadanie i podzielanie wspólnej wizji Strategia Dobre projekty z realistycznymi i oczywistymi rezultatami Koncentracja na wdrażaniu projektów Oszczędności wynikające ze współpracy pojawiają się dopiero z czasem Zaufanie, konsensus i wzajemność jako wiodące zasady As each relationship, also intermunicipal cooperation, needs some «investment». It is important to use time and good materials for the foundation when we build the house, so it is with cooperation as well.We need good and open discussions about the goals of cooperation and which type and model suits us best. In order to reach this common understanding we can use electronic means, but we also need to meet with colleagues physically. It takes time to reach commitment for the joint vision, to work out strategy and work plans. Choise of good cooperation projects with obvious and realistic results is very important. Agreements with clear roles and responsibilities, rutines and procedures help a lot both in good and bad times. But as all cooperation - it is about relationship between people. It is about trust, respect, consensus and mutuality. And WILL. Without will to find joint solutions, will to invest in the cooperation and will to accept and tolerate our partners, would be difficult to establish well functioning cooperation. KS Omstilling og konkurranse

Wyzwania jakie stoją przed nami w Norwegii: Demokratyczna kontrola w ramach jednej jednostki samorządu a podział odpowiedzialności między partnerów - wyzwania: Decyzyjność – efektywność w podejmowaniu decyzji Lepsze wykorzystanie środków Lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich The challenge of inter-municipal cooperation is increasing distance between the inhabitants, councillors and staff delivering the services, which can diminish the councillors’ ability to see the coherence between the service sectors. Challenges occur when a service sector that has traditionally been under the full control of the local government, becomes a Public limited Company: The local government’s possibility for direct influence regarding priorities in the company will be decreased. Another challenge: It will create a mix of roles – ethical dilemmas have to be discussed and roles will have to be clarified. As you can see – every solution has some positive and negative sides. I hope this programme will give you a possibility to find your own solutions. KS and Norwegian municipalities will be happy to share our experiences, failures and success stories. Thank you very much for your attention! KS Omstilling og konkurranse