Osadzenie metody WebQuest w polskiej dydaktyce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA METODĄ PROJEKTU W OPARCIU O INTERNET
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Technologia informacyjna według MENiS
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Jak skutecznie uczyć pokolenie Y?
Co to jest TIK?.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
„Kompetencje zawodowe”
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie holistyczne
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Edukacja Interkulturowa OnLine Projekt realizowany jest przy wsparciu Wspólnot WebQuest w edukacji bibliotecznej.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
UWARUNKOWANIA WDRAŻANIA WEBQUEST’U Osadzenie metody WebQuest w polskiej dydaktyce Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
WEBQUEST JAKO METODA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Modelowy program praktyk podnoszący jakość.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Metoda WebQuest.
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Szkoła z mocą zmieniania świata!
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Europejskie Kompetencje Kluczowe
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach II etapu kształcenia.
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Osadzenie metody WebQuest w polskiej dydaktyce METODYKA WEBQUEST’U Osadzenie metody WebQuest w polskiej dydaktyce

Spektrum teorii pedagogicznych (Modele przetwarzania informacji) Behawioryzm Konstruktywizm EKLEKTYZM pedagogiczny Każda z koncepcji posługuje się celami, treściami nauczania i wymaganiami, jednak uzyskiwane efekty są różne.

METODA WEBQUEST Stworzył ją w roku 1995 Bernie Dodge – Profesor Uniwersity of Eductional Technology z San Diego w oparciu o założenia konstruktywizmu. Jest jedną z metod pracy, która pozwala na efektywne wykorzystanie TI w procesie dydaktycznym. Celem WebQuest jest nauczenie efektywnego korzystania z zasobów informacyjnych świata (Sieci).

(Strategia Lizbońska) KOMPETENCJE KLUCZOWE (Strategia Lizbońska) Porozumiewanie się w języku ojczystym Porozumiewanie się w językach obcych Kompetencje matematyczne i kompetencje naukowo-techniczne Kompetencje „informatyczne”: (praca, rozrywka, komunikacja i uczestnictwo w sieciach współpracy, uczenia się, badań, wspieranie kreatywności i innowacji) a nie budowa komputera! To nie jest dla informatyka. Umiejętność uczenia się (zdolność konsekwentnego i trwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się indywidualnie i w grupie, świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb, kluczowy czynnik – motywacja i wiara we własne możliwości) Kompetencje społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczość Świadomość i ekspresja kulturalna T S I

METODA WEBQUEST Metoda nauczania nakierowana na wyszukiwanie, w której większość lub całość informacji pozyskiwana jest w sposób interaktywny i pochodzi z zasobów internetowych, opcjonalnie uzupełniana jest telekonferencjami i materiałami podręcznymi. Posiada określoną strukturę: Temat (top) Wprowadzenie (introduction) Zadania (task) Proces grupowy (process) Źródła (resources) Ewaluacja (evaluation) Konkluzja (conclusion) http://webquest.furgol.org/

B. DODGE REMIKSOWAŁ WQ UŻYWAJĄC TAKSONOMII BLOOM’A ewaluacja KREATYWNOŚĆ synteza ŚWIADOME POSŁUGIWANIE SIĘ (UŻYWANIE) WIEDZĄ analiza INTERNALIZACJA WIEDZY zastosowanie SELEKCJA INFORMACJI zrozumienie WYSZUKIWANIE INFORMACJI wiedza za: prof. St. Kwiatkowski: Tworzenie wiedzy w społeczeństwie informacyjnym

CHARAKTERYSTYKA WEBQUEST WQ jest pewnego rodzaju projektem grupowym (klasowym), którego głównym celem jest stawianie problemów (zadań) odpowiednich (zwłaszcza atrakcyjnych) dla uczniów i organizowania nauczania wokół jakichś podstawowych pojęć. Realizuje on jeden z podstawowych postulatów konstruktywizmu, dotyczący poszukiwania i doceniania uczniowskiego punktu widzenia w procesie kształcenia.

ZADANIA W WEBQEŚCIE

ZADANIA W WEBQEST’ACH Dobór zadań w WQ wg ściśle określonych kryteriów: zawiera odniesienie do PP, programów i standardów nauczania,. zastępować lekcję wcześniej prowadzoną inną metodą, w taki sposób, że gdyby nie została zrealizowana metodą WQ nie byłbyś z niej zadowolony, wymuszać właściwe wykorzystanie Internetu, wymagać stopnia zrozumienia, wykraczającego poza powierzchowne pojmowanie problemu

STRUKTURA WEBQUESTU Temat (top) Wprowadzenie (introduction) Zadania (task) Proces grupowy (process) Źródła (resources) Ewaluacja (evaluation) Konkluzja (conclusion)

TEMAT Sformułowanie tematu poprawnie merytorycznie, budzącego zainteresowanie ucznia.

WPROWADZENIE Element strukturalny WebQuest'u, który ma zaciekawić ucznia i wprowadzić w tematykę realizowanego projektu. Opis powinien być oryginalny i motywujący, zachęcający do pracy, wskazywać na cele i umieścić jego realizację w szerszym kontekście procesu dydaktycznego. Można również opisać: jakie powinny być efekty pracy projektem - czego uczniowie powinni się dowiedzieć, nauczyć, jakie treści programowe będą realizowane, jakie standardy wymagań egzaminacyjnych będą realizowane.

ZADANIA Dobrze zaprojektowane zadanie angażuje myślenie i twórcze działania ucznia. Typy zadań do wykorzystania w WQ: relacja (Retelling); kompilacja (Compilation); odkrywanie tajemnicy (Mystery); dziennikarstwo (Journalistic); projekt (Desing); wykonanie przedmiotu (Creative Product); osiąganie porozumienia (Consensus Building); perswazja (Persuasion); poznanie samego siebie (Self - Knowledge); analiza (Analitical); sąd (Judgment) projekt badawczy (Scientific).

PROCES Krótki opis, jak przebiega organizacja procesu dydaktycznego w grupie w trakcie realizacji WQ – kroki, jakie uczeń powinien wykonać, aby zrealizować zadanie. Czego spodziewa się nauczyciel? Gdzie projekt jest realizowany? Jaki jest okres realizacji projektu (ile dni lub tygodni)? Czy to jest projekt z zakresu jednej dziedziny czy jest interdyscyplinarny lub międzyprzedmiotowy?

PROCES Jeśli studenci mają być podzieleni na grupy i pracować w nich, należy pracować krótki przewodnik, jak to zrobić. Jeśli jako nauczyciel potrafisz przewidzieć błędne rozumienie lub potknięcia studentów, opisz je, sugerując drogę uniknięcia lub ominięcia błędów. Można również opisać, jakich umiejętności oczekuje nauczyciel, by proces był prawidłowy (np. doświadczenie w reżyserowaniu debat lub aktorstwo). Ważne jest, by przedstawić w jaki sposób ma być przygotowana prezentacja WebQuest'u - na jednym komputerze czy kilku, w klasie czy pracowni komputerowej?, w jaki sposób będzie projekt prezentowany?

ŹRÓDŁA Opisz, jakie źródła będą miały zastosowanie w przygotowywanym projekcie. Niektóre z możliwości: podręczniki szkolne, adresy email dla wszystkich studentów i nauczycieli, określona liczba kopii projektu, programy komputerowe, używane w trakcie realizacji WebQuest'u, odniesienie (odsyłacz) do materiałów klasowych lub materiałów ze szkolnej biblioteki, multimedialne materiały (video, materiały dźwiękowe). Lista linków oraz sugestie co do poszukiwania innych źródeł, z których należy skorzystać. Opisz także potrzebne źródła zasobów ludzkich. Ilu nauczycieli będzie wdrażać lub wykorzystywać projekt (1 nauczyciel?). Czy są przewidziane role wspierające realizację projektu np. dla rodziców? Kto jeszcze przewidziany jest jako partner w realizacji projektu (np. muzeum, wycieczka lub inne instytucje). Czy jest projektowana wycieczka w celu realizacji projektu?

KONKLUZJA W tym miejscu przedstawiamy kilka zdań, które podsumowują to, co wykonali lub czego nauczyli się uczniowie. Można umieścić tutaj kilka pytań retorycznych lub dodatkowe odnośniki.

ZALETY Wykorzystywanie TSI w procesie uczenia się. Poruszanie się w przestrzeni wirtualanej. Interakcja w uczeniu się z innymi uczącymi. Publicznego przedstawiania wytworów pracy osób uczących się. Stworzenia możliwości uzyskania informacji zwrotnej nt. swoich wytworów.

DZIĘKUJĘ