WebQuest Blog Platforma edukacyjna Nowoczesne metody edukacji medialnej w pracy nauczyciela języka polskiego i bibliotekarza WebQuest Blog Platforma edukacyjna
Metoda WebQuest Metoda wykorzystująca Internet jako źródło informacji oraz narzędzie uczące celowego i rozsądnego korzystania z zasobów wirtualnych. Może być stosowana indywidualnie i grupowo. Aktywizuje uczniów, uczy samodzielności, odpowiedzialności i krytycyzmu. WQ wspiera omawiany temat dodatkowymi informacjami ,poszerzając wiedzę uczniów.
Metoda WebQuest WQ pozwala uczniom pracować w swoim własnym tempie. WQ rozwija twórcze myślenie. WQ stymuluje aktywność i współpracę grupową. WQ jest wizualną formą nauki. WQ jako metoda problemowa jest efektywniejsza od tradycyjnych metod tzw. ”podających”.
Rodzaje WebQuestów Zakres tematyczny : Czas realizacji zadania: odnoszący się do jednej dziedziny nauki/ przedmiotu interdyscyplinarny ( ścieżki) Czas realizacji zadania: krótkoterminowy ( 1-3 godzin lekcyjnych) długoterminowy ( 2 tygodnie – 2 miesiące)
Budowa zadań wg metody WebQuest Wprowadzenie: w tematykę, zainteresowanie zagadnieniem, określenie problemu (np. „Będziecie grupą detektywów poszukujących słynnego poety”, Jesteście tropicielami pułapek Wikipedii”). Zadanie: krótki i jasny opis rezultatu, jaki uczniowie mają osiągnąć.
WebQuest Proces: Szczegółowy opis kolejnych kroków, jakie uczniowie mają wykonać, aby zrealizować projekt; Zasady podziału ról i zadań członków zespołu; Wyszczególnienie źródeł internetowych, z jakich uczniowie mogą korzystać podczas pracy („Zasoby”, „Źródła internetowe”, „Źródła”); Ewentualne wskazówki odnośnie sposobu gromadzenia i porządkowania informacji.
Przykładowe rodzaje zadań zadanie sprawozdawcze/raport z badań zestawienie danych „tajemnicze” zadanie zadanie twórcze zadanie dziennikarskie projekt/ plan zadanie analityczne
WebQuest Ewaluacja: ten element powinien zawierać jasne informacje, jakie są kryteria oceny realizowanego przez uczniów zadania. Kryteria zapisuje się w tabeli. Zakończenie: to krótki test zamykający pracę nad zadaniem, zachęcający do refleksji nad zagadnieniem, którym się uczniowie zajmowali. Źródło: http://archiwum.gazeta-it.pl/2,4,66,index.html
Tabela ewaluacji POZIOM WYKONANIA PUNKTY WYMIAR Początkujący 1 Rozwijający się 2 Zaawansowany 3 Expert 4 Wymiar 1 Wymiar 2 Wymiar 3 Wymiar 4 Wymiar 5 Wymiar 6
Przykłady WebQuestów w szkole podstawowej Obudźmy w sobie śpiących rycerzy http://www.intereol.net/wq/WQ_nr%206_Jadwigi/index.htm Od „Kąta trzech cesarzy” do Europy bez granic http://www.intereol.net/wq/WQ_nr7_Kat_3_cesarzy/webquest.html Sosnowiec- moje magiczne miasto http://www.intereol.net/wq/WQ_nr%2012_SosnowiecMiasto%20magiczne/WEBQUEST%20%20%20Sosnowiec.htm
Blogi i blogowanie http://bralczyk.blog.polityka.pl/ http://www.tvn24.pl/1403673,61,,,,,maciej-mazur,chlip-chlap-chlup,blog.html http://www.bravo.pl/blog/dulce12713/o-bohaterach-rbd/ids,132979/ida,352753/ http://biologia-gimnazjum.blog.onet.pl/ http://paulina-w-orbicie-kotow.blog.onet.pl/
E- learning dla uczniów E- learning w Wilanowie http://www.wilanow-palac.art.pl/index.php?id=982 Muzeum Powstania Warszawskiego http://1944.wp.pl/index2.php# Interkl@sa http://www.interklasa.pl/portal/index/strony
Platforma Moodle Łatwa w obsłudze. Uporządkowana, czytelna. Stwarza dość szerokie możliwości różnorodnej pracy z uczniami, pozwala na interaktywność. Ma ograniczoną możliwość wyboru szaty graficznej. http://www.zscku.konin.pl/
Użyteczne linki http://www.ii.uni.wroc.pl/~eko/webquest http://www.webquest.wombb.edu.pl/ http://www.puw.pl/webquest/ http://webquest.abc.pl/webquest.swf