W poszukiwaniu uwarunkowań planów edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej (na przykładzie Podkarpacia) dr Wojciech Broszkiewicz Instytut Socjologii UR.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Trochę uwag o zmianach w edukacji
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Województwo Podkarpackie
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Rynek pracy globalny vs. regionalny / lokalny
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej
Podstawy socjologii: wykład IV
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Perspektywa uczenia się przez całe życie poziom krajowy i regionalny 18 marca 2011.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Biała Podlaska r.. Źródło: GUS 2 mln Polaków wyemigrowało.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki KOMPONENT REGIONALNY Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław,
Priorytet 2 Wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.1. Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości.
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Znaczenie szkolnictwa zawodowego w systemie edukacji w Polsce
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Spotkania konsultacyjne
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
prof. nadzw. dr hab. Marcin Krawczyński
Co dalej Gimnazjalisto ?
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
PRZEWIDYWANA LICZBA LAT KSZTAŁCENIA W SYSTEMIE EDUKACJI (SCHOOL EXPECTANCY) Źródło: Eurostat, UOE i statystyki ludności (lipiec 2008).
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
„Od przedszkola do technikum” Stowarzyszenie Otwartych Drzwi w Lublińcu Europejski Fundusz Społeczny - Program Operacyjny Kapitał Ludzki Zagraniczna mobilność.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Szkoła Kluczowych Kompetencji luty 2009 rok – grudzień 2012 rok. Zespoły Szkół Ponadgimnazjalnych w Lipsku i Siennie.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Konferencja nt. „Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy” Białystok 17 czerwca 2010 roku Udział szkolnictwa zawodowego w Białymstoku.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Biuro Funduszy Europejskich Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego  Priorytet 1: Rozbudowa.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

W poszukiwaniu uwarunkowań planów edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej (na przykładzie Podkarpacia) dr Wojciech Broszkiewicz Instytut Socjologii UR

Makrospołeczne uwarunkowania aspiracji edukacyjnych młodzieży Społeczeństwo informacyjne (Tadao Umesao, Yoneji Masuda) Społeczeństwo wiedzy (ekonomia wiedzy Fritz Machlup) Społeczeństwo postkapitalistyczne (Peter F. Drucker) Późna nowoczesność (Ulrich Beck, Anthony Giddens) Gospodarka oparta o technologie „ultrastyku” (John Naisbitt) – specjalistyczna wiedza techniczna Różnorodność ścieżek edukacyjnych i wzory kulturowe – dążenie do wiedzy Hierarchia wartości (P. F. Drucker) – wiedza jako podstawowy kapitał Społeczeństwo ryzyka (Ulrich Beck) – w tym ryzyko związane z wyborem ścieżki edukacyjnej

Zagadnienia centralne Kulura prefiguratywna, (Margaret Mead) – tzw. zagadkowe dzieci Kapitał kulturowy (Pierre Bourdieu) – w tym etos wiedzy i wykształcenia Nowoczesna osobowość (Alex Inkeles) Homo hubris (Józef Kozielecki) – w tym duże aspiracje, samodoskonalenie, otwartość na zmiany.

Mikrospołeczne uwarunkowania aspiracji edukacyjnych młodzieży Kapitał kulturowy rodziców jako zasób. Kapitałem jest bowiem ten zasób, który można uruchomić (wykorzystać) tak, że przyniesie on zysk w postaci zwiększenia szans, osiągnięcia celu lub korzyści. (Anna Giza-Poleszczuk, Mirosława Marody, Andrzej Rychard). Kapitał kulturowy rodziców – kompetencje kulturowe, – aktywność kulturowa, – style wychowawcze, – aspiracje.

Edukacja według szczebli kształcenia w roku szkolnym 2008/09 Źródło: Mały rocznik statystyczny 2009, GUS, Warszawa 2009, s. 225.

Zasadnicze pytania badawcze Jakie są aspiracje edukacyjne młodzieży gimnazjalnej? Jakie są uwarunkowania aspiracji edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej na poziomie mikrospołecznym?

Wykres 1 Planowany przez gimnazjalistów poziom wykształcenia (N=1002) Źródło: badania własne.

Źródło: badania własne. Wykres 2 Spodziewane konsekwencje zdobycia wyższego wykształcenia (N=1002, Dane w %) Źródło: badania własne.

Wykres 3. Wyniki w nauce a plany edukacyjne młodzieży gimnazjalnej (N=1002) Źródło: badania własne. p.<0,001; Gamma=0,749.

Wykres 4. Kapitał kulturowy rodziców a plany edukacyjne młodzieży (N=1002) Źródło: badania własne. p.<0,001; Gamma=0,402.

Wykres 5. Plany edukacyjne badanej młodzieży gimnazjalnej według płci (N=1002, Dane w %) Źródło: badania własne. p.<0,001; Współczynnik kontyngencji C=0,190.

Wykres 6. Plany edukacyjne badanej młodzieży gimnazjalnej według miejsca zamieszkania (N=1002) Źródło: badania własne. p.<0,001; Gamma=0,211.

Wykres 7. Plany edukacyjne badanej młodzieży gimnazjalnej według oceny sytuacji ekonomicznej rodziny (N=1002) Źródło: badania własne. p. <0,01; Gamma=0,233.

Wnioski Młodzież gimnazjalna przeważnie ma wysokie aspiracje edukacyjne, tj. planuje zdobyć wyższe wykształcenie. Nie można też wykluczyć, iż część spośród znacznego odsetka osób planujących poprzestać na osiągnięciu średniego wykształcenia w chwili przeprowadzenia badań nie była jeszcze zdecydowana co do wyboru swojej ścieżki edukacyjnej i pozostawia sobie możliwość podjęcia decyzji w późniejszym terminie. Niewielki odsetek osób planujących ukończyć jedynie szkoły zawodowe może wiązać się z aktualnym brakiem atrakcyjnej oferty na tym poziomie edukacji.

Wnioski 2. Młodzież gimnazjalna przeważnie wiąże wyższe wykształcenie z rozwojem intelektualnym, co według niej nie stoi w sprzeczności z dużymi oczekiwaniami finansowymi i interesującym zawodem. Tak więc młodzi ludzie przyjmują jako coś stosunkowo oczywistego, że wiedza może być kapitałem, tj. za wysokie kwalifikacje należy się wysoka płaca. O dużej świadomości specyfiki współczesnego rynku pracy świadczy fakt, iż zdobycie wyższego wykształcenia jest traktowane przez młode osoby jako wyzwanie, które nie gwarantuje pracy, a tym bardziej pracy „lekkiej, łatwej i przyjemnej”.

Wnioski 3. Młodzież gimnazjalna przeważnie potrafi ocenić swoje możliwości w zakresie kształcenia się. Pozytywnym zjawiskiem są też przypadki, gdy aspiracje edukacyjne wydają się być nieco większe niż aktualne zasoby. Lepszą strategią jest bowiem wyznaczanie sobie nieco trudniejszych celów w przy skromniejszym potencjale, niż zbyt łatwych posiadając dużo większe możliwości.

Wnioski 4. Kapitał kulturowy rodziców różnicuje badaną młodzież pod względem aspiracji edukacyjnych w na tyle istotny sposób, że dostrzegalna jest potrzeba kompensacji młodym ludziom niższego poziomu kapitału kulturowego rodziców, niwelowania negatywnych skutków nierównego startu, co jest (było i będzie) głównym zadaniem szkoły i co jest pewnym novum – nowoczesnych mediów. Wykazana zależność jest wyraźna, ale nie na tyle silna, żeby można było stwierdzić, iż młodzież z rodzin o niższym poziomie kapitału kulturowego rodziców stoi na straconych pozycjach.

Wnioski 5. Pomiędzy dziewczętami i chłopcami występuje duże podobieństwo pod względem aspiracji edukacyjnych. Jednakże dostrzegalne jest to, że gimnazjalistki przejawiają nieco większe dążenia w omawianym zakresie niż chłopcy. Przypuszczalnie to już na tym poziomie edukacji można doszukiwać się źródeł coraz bardziej widocznego zróżnicowania struktury wykształcenia na korzyść kobiet.

Wnioski 6. Miejsce zamieszkania oraz sytuacja ekonomiczna rodziny również w istotny sposób różnicują plany edukacyjne młodzieży. Jednakże zestawienie sił związków i prześledzenie korelacji pomiędzy analizowanymi zmiennymi pozwala sądzić, iż te „twarde” zmienne statusowe oddziałują na młodzież poprzez kapitał kulturowy rodziców, który w omawianym kontekście wyrasta na kwestię centralną.

Nie można tego zaprzepaścić. Wnioski 7. Młodzież gimnazjalna jest bardzo świadoma swoich możliwości i celów. Nie można tego zaprzepaścić. Młodzi ludzie zasługują na poważne traktowanie, w tym na ofertę edukacyjną na odpowiednio wysokim poziomie.

dr Wojciech Broszkiewicz