Edukacja globalna w praktyce szkolnej PODN Wodzisław Śląski
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania. Jej celem jest uświadomienie istnienia zjawisk i współzależności globalnych, czyli wzajemnych powiązań i przenikania się systemów kulturowych, środowiskowych, ekonomicznych, społecznych, politycznych i technologicznych.
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Edukacja globalna to następujące zagadnienia: zapewnienie pokoju i bezpieczeństwa na świecie poprawa jakości życia w krajach globalnego Południa ochrona praw człowieka zapewnienie zrównoważonego rozwoju budowanie partnerskich relacji gospodarczych i społecznych pomiędzy krajami globalnej Północy i globalnego Południa
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Ćwiczenie: Proszę ułożyć wycięte elementy w kolejności odzwierciedlającej związki przyczynowo – skutkowe
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Odpowiedź:
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Edukacja globalna = umiejętności: dostrzeganie i rozumienie globalnych współzależności krytyczne myślenie praktyczne wykorzystywanie wiedzy podejmowanie świadomych decyzji współpraca w wymiarze lokalnym, krajowym i międzynarodowym
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Edukacja globalna = postawy: odpowiedzialność szacunek uczciwość empatia otwartość osobiste zaangażowanie
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Edukacja globalna w polskiej szkole – czy jest potrzebna? Świat nieustannie się zmienia. Edukacja globalna pomaga w przygotowaniu młodych ludzi do dalszej nauki i radzenia sobie w zglobalizowanym świecie Tematyka globalna pojawia się obecnie w podstawie programowej wielu przedmiotów szkolnych (geografia, historia, WOS, biologia i in.) Nowa podstawa obliguje nauczycieli do uwzględniania perspektywy globalnej na zajęciach Tematy poruszające zagadnienia globalne, są ciekawe dla młodzieży, skłaniają do dyskusji i zaangażowania Nauczyciele i uczniowie mogą liczyć na merytoryczną pomoc organizacji pozarządowych zajmujących się edukacją globalną
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Przykłady celów/zaleceń do realizacji: kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji istota wychowania najpełniej wyraża się w promowanych w podstawie wartościach uniwersalnych takich jak: sprawiedliwość, prawda, równość, wolność, patriotyzm, tolerancja oraz poszanowanie praw człowieka uczeń odczuwa więź ze wspólnotą lokalną, narodową, europejską i globalną
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Jak odnaleźć tematy globalne w treściach podstawy programowej: Szukaj powiązań – niektóre tematy stały się częścią treści kształcenia Poszerz perspektywę – jak dane zagadnienie będzie interpretowane/oceniane przez przedstawicieli Globalnego Południa Uwzględnij Południe, mówiąc o sprawach światowych – etyka w życiu gospodarczym okazją do przedstawienia zasad fair trade Zilustruj temat przykładami z Południa
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Ćwiczenie: 1. Proszę odnaleźć w podstawie programowej treści odnoszące się do edukacji globalnej wprost lub dające możliwość nawiązania do zagadnień globalnych 2. Zaproponuj pomysły na realizację wskazanych treści podstawy programowej
Edukacja globalna w praktyce szkolnej Serdecznie dziękuję za udział w spotkaniu Materiał został przygotowany na podstawie publikacji poświęconych edukacji globalnej wydanych przez Polską Akcję Humanitarną oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej. Polska Akcja Humanitarna http://www.pah.org.pl/opah/115/edukacja_globalna Centrum Edukacji Obywatelskiej https://www.ceo.org.pl/pl/globalna