Aktualne problemy w ochronie zdrowia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Organizacje pozarządowe
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
ZBYSZKO PRZYBYLSKI SZPITAL POWIATOWY WE WRZEŚNI SPÓŁKA Z O.O.
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Realizacja zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w ramach I transzy promes.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Rejestr Zakładów Opieki Zdrowotnej Jak z niego korzystać
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Koszyk Świadczeń Warszawa,
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Aktualne problemy działalności szpitali
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
Ubezpieczenie wypadkowe
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Paweł Lisowski Dyrektor ds. Współpracy z Samorządami Terytorialnymi
„UMOWY ŚMIECIOWE” W ŚWIETLE USTAWY
Restrukturyzacja zobowiązań
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
Podstawowe zbiegi tytułów ubezpieczeń
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Katowice,
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r
Rowy, 3 października 2009 ZASADY UDZIELANIA PORĘCZEŃ W ŚWIETLE REKOMENDACJI ZWIĄZKU BANKÓW POLSKICH.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Warszawa, 25 stycznia 2011r.. Zmiany dla pacjentów: szersza oferta świadczeń zdrowotnych, krótszy czas oczekiwania na konsultacje specjalistyczne, możliwość.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
W Polsce istnieje kilkadziesiąt ośrodków transplantacyjnych, które specjalizują się w przeszczepach poszczególnych narządów. Tylko w roku 2009 narządy.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
Przekształcenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej dla których podmiotem tworzącym jest Województwo Śląskie w latach Mariusz.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Zobowiązania po przekształconym SPZOZ-ie w Kluczborku, przejęte z mocy prawa - ustawa o działalności leczniczej, na dzień 10 maja 2012 roku wynosiły ,50.
Planistyczne działania wspierające.
Ministerstwo Zdrowia - decyzja o lokalizacji bazy w Gorzowie Wlkp. - POIiŚ: zakup śmigłowca- medicoptera (29 mln zł) Marszałek Województwa Lubuskiego.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata maja 2008 r. „Unijna recepta dla służby zdrowia” Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
1 16 września 2013 r..
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Aktualne problemy w ochronie zdrowia Krzysztof Chlebus Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia

przekształcenia w ochronie zdrowia zadłużenie w placówkach ochrony zdrowia kadry medyczne w regionach (staże podyplomowe, rezydentury) z perspektywy MZ cytostatyki, zaopatrzenie ortopedyczne - fundusze UE, EOG, Norweski

Szpitale w Polsce wg podmiotów tworzących Samorząd Województwa – 215 Samorząd Powiatu – 203 Rada Miejska – 40 Uczelnia Medyczna – 41 Minister Spraw Wewnętrznych – 21 Minister Obrony Narodowej – 16 Rada Ministrów - 12 Samorząd Gminny – 9 Minister Zdrowia – 3 Spółki samorządowe – 133 Inne „Niepubliczne” - 364

Zobowiązania ogólne szpitali wg podmiotów tworzących (II kw. 2012)

Zobowiązania ogółem samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w podziale na organy założycielskie (w mln zł)

Zobowiązania wymagalne szpitali wg podmiotów tworzących (II kw. 2012)

Zobowiązania wymagalne samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w podziale na organy założycielskie (w mln zł)

„Przekształcenia” w latach 1999-2012 W latach 1999-2012 decyzją jednostek samorządu terytorialnego „przekształcono” w spółki prawa handlowego 133 szpitale (SPZOZ), w tym 24 szpitale Samorządu Województwa.

„Przekształcenia” szpitali w spółki prawa handlowego Pomoc budżetu państwa dla podmiotów tworzących w procesie „przekształceń”: -Wsparcie jest w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia – „Plan B” - ustawa o działalności leczniczej

Przeznaczenie dotacji w ramach „Planu B” jednostki samorządu terytorialnego mogły uzyskać dotacje celowe z budżetu państwa na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego z zakresu polityki rozwoju nieujęte w kontraktach wojewódzkich w związku z przejęciem zobowiązań po zlikwidowanych samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej

Dotacja z budżetu państwa dla podmiotów tworzących, które przekształciły SP ZOZ Plan „B” Nakłady z budżetu państwa na wyżej wymieniony cel w latach 2009 - 2011 wynosiły 1.381.000 tys. zł. Z tego wydatkowano 754.957 tys. zł w tym: 2009 r. – 41.045 tys. zł. 2010 r. – 169.779 tys. zł. 2011 r. – 544.133 tys. zł., na spłatę zobowiązań przeznaczono ok. 700.000 tys. zł. Dotacją zostały objęte 62 jednostki samorządu terytorialnego.

Beneficjenci „Planu B”

„Plan B” – Samorządy Województw Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – 575 tys. zł. Urząd Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego – 525 tys. zł. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego – 82.741 tys. zł. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego – 1.513 tys. zł. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego – 22.940 tys. zł.

Wysokość dotacji w stosunku do przejętych zobowiązań (Plan B) Przejęte zobowiązania jst – 1.418.387 tys. zł. Kwota przyznanych dotacji – 753.738 tys. zł. 53,14% zobowiązań przejętych uregulowano środkami z dotacji budżetowej.

Ustawa o działalności leczniczej - dotacja Nakłady ogółem z budżetu państwa – 1.400.000 tys. zł., w tym: - 2012 rok – 400.000 tys. zł. - 2013 rok (plan) – 600.000 tys. zł. - 2014 rok (plan) – 400.000 tys. zł.

Ustawa o działalności leczniczej - przeznaczenie dotacji Dotację przeznacza się na spłatę zobowiązań podmiotu tworzącego przejętych od samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, odsetek od nich lub pokrycie kosztów przekształcenia, w tym kosztów określenia wartości rynkowej nieruchomości;

Wsparcie finansowe przekształcenia 1. Podmiot tworzący, który przekształcił samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową w okresie do dnia 31 grudnia 2013 r., może ubiegać się o umorzenie zobowiązać publicznoprawnych (umorzeniu podlegają znane na dzień 31 grudnia 2009 r. zobowiązania podmiotu tworzącego przejęte od samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej wraz z odsetkami, art. 191 - 192). 2. Podmiot tworzący występuje (w terminie do dnia 31.12.2013) do Ministra Zdrowia z wnioskiem o dotację. Warunkiem uzyskania dotacji jest wpisanie spółki powstałej z przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do rejestru przedsiębiorców nie później niż w dniu 31 grudnia 2013 r., a ponadto spełnienie przynajmniej jednego z następujących warunków polegających na:

Wsparcie finansowe przekształcenia zawarciu ugody z wierzycielami w zakresie zobowiązań cywilnoprawnych podmiotu tworzącego przejętych od samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, obejmującej co najmniej częściowe umorzenie tych zobowiązań lub odsetek od nich, istnieniu w dniu przekształcenia przejętych przez podmiot tworzący zobowiązań cywilnoprawnych wynikających z zaciągniętych kredytów bankowych, o których mowa w art. 34 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej,

Wsparcie finansowe przekształcenia uiszczeniu przez podmiot tworzący, który przekształcił samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową, podatku od towarów i usług od wniesionego do tej spółki aportu, istnieniu w dniu przekształcenia zobowiązania wynikającego z pożyczki udzielonej przez podmiot tworzący samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, zawartej przed dniem 31 grudnia 2009 r.,

Wsparcie finansowe przekształcenia poniesieniu kosztów określenia wartości rynkowej nieruchomości w sposób, o którym mowa w art.. 82 ust. 1 i 2 Spłacie przez podmiot tworzący, który przekształcił SP ZOZ w spółkę kapitałową, kredytów bankowych zaciągniętych przez SP ZOZ poręczonych przez ten podmiot, dokonanej do dnia 31.12.2009 r.

Raport Wojewodów 31.08.2012 Na dzień 31 sierpnia 2012 r. w ramach ustawy o działalności leczniczej „przekształciło” się 8 spzoz. W latach 2012 – 2013 jst zgłosiło chęć „przekształcenia” kolejnych 21 spzoz.

Świadczenia wysokospecjalistyczne -uwarunkowania prawne Świadczenia wysokospecjalistyczne finansowane ze środków będących w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia realizowane są na podstawie: art. 15a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.); rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu świadczeń wysokospecjalistycznych oraz warunków ich realizacji (Dz. U. Nr 139, poz. 1140); rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 października 2009 r. w sprawie przeprowadzania konkursu ofert na realizację świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa. (Dz. U. z 2009 r. Nr 183, poz. 1435).

Wykaz świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych ze środków pozostających w dyspozycji ministra zdrowia: przeszczepienie wątroby przeszczepienie serca przeszczepienie płuca przeszczepienie serca i płuca przeszczepienie komórek wysp trzustkowych przeszczepienie komórek przytarczyc wideotorakoskopowa ablacja w ciężkim, niepoddającym się leczeniu farmakologicznemu migotaniu przedsionków operacje wad wrodzonych serca i wielkich naczyń u dzieci do ukończenia 1 roku z wyłączeniem operacji izolowanych przewodów tętniczych operacje wad serca i aorty piersiowej w krążeniu pozaustrojowym przezskórne lub z innego dostępu wszczepianie zastawek serca kardiologiczne zabiegi interwencyjne u dzieci do lat 18, w tym przezskórne zamykanie przecieków z użyciem zestawów zamykających mechaniczne, pozaustrojowe wspomaganie serca pulsacyjnymi sztucznymi komorami

Świadczenia wysokospecjalistyczne przekazane do NFZ Od 1 kwietnia 2009 r. Przeszczzepienie rogówki Immunoablacja w leczeniu aplazji szpiku Radioterapia przy zastosowaniu specjalnej techniki naświetlania: stereotaktyczna konformalna, niekoplanarna Brachyterapia ze stereotaksją mózgową Diagnostyczne cewnikowanie serca, biopsja mięśnia sercowego u dzieci do lat 18 Od 1 lipca 2009 r. Przeszczepienie allogenicznego szpiku od rodzeństwa identycznego w HLA Przeszczepienie autologicznego szpiku Przeszczepienie allogenicznego szpiku od dawcy alternatywnego Przeszczepienie nerki Przeszczepienie nerki i trzustki Przeszczepienie trzustki

Świadczenia wysokospecjalistyczne w 2012 r. - w podziale na województwa

Przyczyny konieczności zwiększenia budżetu świadczeń wysokospecjalistycznych Od 3 lat ceny kontraktowanych świadczeń w większości przypadków nie były zwiększane. Realizacja od 2011 r. „Narodowego Programu Rozwoju Medycyny Transplantacyjnej”, a w szczególności zatrudnienie coraz większej liczby koordynatorów w szpitalach, przekłada się na wzrost liczby przeszczepianych narządów. Przykładowo w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2012 r. zostało przeszczepionych 207 wątrób, co stanowi wzrost w stosunku do takiego samego okresu w 2011 r. roku o 22,5%. Od 1 kwietnia 2009 r. finansowana jest procedura nr 10: „Przezskórne lub z innego dostępu wszczepianie zastawek serca”) u pacjentów, którzy do niedawna uznawani byli za przypadki „nie do uratowania”. Dynamicznie wzrasta ilość ośrodków wykonujących to świadczenie. W 2010 r. wykonanych było 160 takich procedur, a w 2011 r. 215 - wzrost o 34%. Prace nad wprowadzeniem nowych wariantów procedury „przeszczepienie płuca” u chorych z ciężką niewydolnością oddechową w przebiegu mukowiscydozy oraz u chorych z idiopatycznym nadciśnieniem płucnym wiążą się z koniecznością podniesienia wyceny powyższych procedur. W 2012 r. wydzielono nowe warianty w ramach procedury nr 12 „Mechaniczne, pozaustrojowe wspomaganie serca sztucznymi komorami” tj.: warianty 6-10. Z dynamiki realizacji tych świadczeń w 2012 r. (zrealizowano 12 świadczeń w miesiącach styczeń - czerwiec) wynika, iż w 2012 r. zostanie udzielonych ok. 24 świadczeń (15 zakontraktowanych) za łączną kwotę około 3 259 000 zł.

Finansowanie świadczeń wysokospecjalistycznych w latach 2010 - 2012 2011 2012 2013 Środki wnioskowane przez Ministerstwo Zdrowia 346 780 000 387 804 700 369 124 490 433 176 000 Środki przyznane w ustawie budżetowej 302 585 000 309 545 000 318 212 000 Wartość złożonych ofert 415 323 003,54 481 572 468 547 167 130 -

Problemy Dysproporcja pomiędzy środkami finansowymi przyznanymi w ramach budżetu państwa a koniecznością zakontraktowania większej liczby świadczeń. Brak jest wystarczających środków na wdrożenie nowych procedur.

Kadry medyczne (staże podyplomowe, rezydentury)

Kierunki zmian w systemie ochrony zdrowia

Priorytety Decentralizacja NFZ. Wzmocnienie oddziałów wojewódzkich. Zbudowanie systemu konkurencji, której efektem będzie poprawa jakości leczenia pacjenta. Utworzenie skutecznego systemu dodatkowych ubezpieczeń.

Decentralizacja NFZ Dążymy do decentralizacji NFZ i wynikającej z konkurencji poprawy jakości leczenia pacjenta. Najpierw obiektywna i uczciwa wycena procedur medycznych, czyli określenie ile kosztuje konkretny zabieg, operacja, rehabilitacja. Wycena zostanie wyprowadzona poza NFZ. Dzisiaj NFZ sam wycenia swoje procedury, kontraktuje je, a potem sam siebie kontroluje. Procedury będzie wyceniała niezależna agencja - obiektywnie i niezależnie od płatnika. Centralne podejmowanie wszystkich decyzji paraliżuje funkcjonowanie systemu, bo Warszawa decyduje, jak leczyć w Suwałkach czy w Szklarskiej Porębie.

Wzmocnienie roli samorządów wojewódzkich Zależy nam na wzmocnieniu roli samorządów wojewódzkich. To one powinny kreować politykę zdrowotną w regionach i one powinny wytyczać kierunki w obszarze zdrowia, bo najlepiej znają potrzeby zdrowotne swoich mieszkańców.

Kompleksowe leczenie Pacjent musi być leczony kompleksowo. Nie może funkcjonować mechanizm, który umożliwia wyjmowanie „rodzynek z ciasta” i pozostawianie całej reszty publicznej służbie zdrowia. Dzisiaj najbardziej opłacalne procedury są wykonywane w powstających jak grzyby po deszczu małych placówkach funkcjonujących obok borykających się z problemami finansowymi, ale leczących kompleksowo dużych, publicznych szpitali.

Naszym celem jest wprowadzenie takich rozwiązań, dzięki którym te małe placówki będą także zajmowały się pacjentem kompleksowo. Zbyt często drobny zabieg przeprowadza się w niewielkiej placówce, a ewentualne powikłania leczy się już w dużej, publicznej jednostce. Musimy premiować efekt, poprawę zdrowia pacjenta, a nie tylko procedury. Pacjent nie może być zbiorem procedur. Zbudujemy system koordynowanej opieki medycznej nad pacjentem.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne Musimy zacząć efektywnie wydawać środki, którymi dysponujemy. W ciągu ostatnich lat budżet NFZ zwiększył się o 30 mld zł. Na zdrowie pieniędzy zawsze będzie za mało. Pytanie brzmi czy te środki, które mamy w tej chwili wydawane są we właściwy sposób? Wszyscy mamy świadomość sytuacji ekonomicznej Europy i świata Dlatego racjonalne wydawanie środków musi być priorytetem.

Ubezpieczenia dodatkowe Nie chodzi tylko o doprowadzenie do powstania konkurencji dla NFZ - celem jest budowa mechanizmu, który doprowadzi do poprawy jakości świadczeń zdrowotnych poprzez tę konkurencję. Jest to bardzo trudny projekt, ale zamierzamy go przeprowadzić. Eksperci przedstawiają nam różne propozycje. Bywa, że kwestia dodatkowych ubezpieczeń jest zbyt upraszczana i argumentacja ogranicza się do stwierdzenia, że konkurencja jest panaceum na całe zło. Tymczasem jest ważne, by powstał system, który sprawi, że konkurencja dla NFZ i dodatkowe ubezpieczenia doprowadzą do wzrostu jakości leczenia.

Ustawa o działalności leczniczej Przeprowadziliśmy także niezwykle ważną dla systemu nowelizację ustawy o działalności leczniczej. Ustawa wprowadziła dodatkowy mechanizm oddłużania szpitali, a środki finansowe zarezerwowane na ten cel wynoszą ponad miliard złotych. Szpitale, które zawarły umowy ubezpieczenia z tytułu zdarzeń medycznych przed dniem wejścia w życie nowelizacji, mogą renegocjować ich warunki.

Renegocjacje umów ubezpieczenia z tytułu zdarzeń medycznych W związku z tym, że jest to stosunek umowny, wszelkie zmiany umowy ubezpieczenia powinny być dokonywane zgodnie z postanowieniami umownymi i zaakceptowanymi Ogólnymi Warunkami Umów, które nie mogą stać w sprzeczności z przepisami Kodeksu cywilnego oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Pomioty lecznicze prowadzące szpitale mogą także postanowić inaczej – wtedy spełniają one (odroczony do końca 2013 r.) warunek wykonywania działalności gospodarczej, jakim jest zawarcie umowy ubezpieczenia z tytułu zdarzeń medycznych. Podmioty lecznicze prowadzące szpitale same powinny podjąć decyzje odnośnie renegocjacji zawartych już umów ubezpieczenia, mając na względzie zasady racjonalnego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi.

Dziękuję za uwagę